کبد چرب

کبد چرب؛ هنگامی که در کبد چربی انباشته می شود ،کبد چرب یا استئاتوز کبدی به وجود می آید. وجود مقادیر اندکی چربی در کبد طبیعی است، اما مقدار زیاد آن می تواند برای سلامتی مشکل ساز شود. کبد دومین ارگان بزرگ بدن است. این بخش به هضم مواد مغذی حاصل از مواد غذایی و نوشیدنی ها کمک می کند و مواد مضر خون را فیلتر می کند. چربی زیاد در کبد می تواند باعث التهاب کبد شده و به آن آسیب برساند و   ایجاد زخم کند. در موارد شدید، این زخم می تواند نارسایی کبدی را در پی داشته باشد.

بیماری کبد چرب به دو نوع کبد چرب الکلی و کبد چرب غیرالکلی تقسیم می‌شود. علت اصلی بروز الکلی، مصرف بیش از اندازه‌ی الکل است درحالی‌که عواملی غیر از سوءمصرف الکل در ابتلا به کبد چرب غیرالکلی دخالت دارند.

به غیر از مصرف بیش از حد الکل، عواملی مانند :کلسترول خون بالا، فشار خون بالا، چاقی، دیابت نوع ۲، هپاتیت ویروسی، کاهش وزن سریع و سوء‌ تغذیه می‌توانند در بروز مؤثر باشند.

علل ایجاد کبد چرب 

  • قند خون بالا
  • چاقی
  • مقاومت به انسولین
  • بالا بودن سطح چربی ها در خون، به ویژه تری گلیسیرید

عللی که کمتر شایع هستند شامل موارد زیر هستند:

روش های درمان خانگی کبد چرب

درمان سریع بامیوه ها

 سیب:

یک سیب در روز، راز سلامت کبد است. سیب سرشار از پکتین، یک فیبر محلول است و می تواند سموم سیستم گوارش و کلسترول خون را کاهش دهد و هم چنین از کار زیاد کبد جلوگیری می کند.

لیمو :

لیمو یکی از بهترین و پرطرفدارترین میوه های فصل تابستان و زمستان است اما نوع ترش آن برای درمان بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. نوشیدن یک لیوان آب که در آن عصاره یک لیموترش تازه وجود دارد در آغاز روز می تواند بهترین دارو برای پیشگیری از ابتلا به کبد چرب باشد.

از آنجا که لیمو سرشار از ویتامین C است و به عنوان یک آنتی اکسیدان می تواند نقش موثری در هضم و جذب مواد مفید در بدن داشته باشد، قابلیت زیادی در پیشگیری و درمان دارد.

 توت ها :

توت ها این میوه های خوشمزه که انواع مختلفی دارند یکی از منابع غنی آنتی اکسیدان به شمار می روند. این نوع میوه ها غنی از آنتی اکسیدان است و کبد را ترمیم می کند. برای دفع چربی از سلول های کبد، از انواع توت ها استفاده کنید.

 آووکادو:

آووکادو، حاوی مواد شیمیایی موثری است که می تواند آسیب کبدی را کاهش دهد، این میوه سرشار از گلوتاتیون، ترکیبی که کبد برای پاکسازی سموم مضر به آن نیاز دارد، است. برای چند ماه، هر هفته 1 یا 2 آووکادو بخورید، تا به رفع آسیب های کبدی کمک کنید.

درمان کبد چرب با طب سنتی

چای سبز:

چای سبز با دارا بودن مقادیر بالای کاتچین به بهبود عملکرد کبد کمک می‌کند و موجب کاهش چربی کبد بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی می‌شود. علاوه بر اینها چای سبز جزو بهترین خوراکی‌های چربی سوز است و به کاهش وزن کمک کند.

برای محافظت از کبدتان و اسیر نشدن در دام، روزانه سه تا چهار فنجان چای سبز میل کنید.

 گیاه قاصدک:

این گیاه به تجزیه‌ی چربی جمع‌ شده در کبد کمک می‌کند و عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد و داروی گیاهی برای است. بر اساس تحقیقاتی که نتایج آن در سال ۲۰۱۳ به چاپ رسیده است، عصاره‌ی برگ قاصدک می‌تواند در پیشگیری و درمان چاقی مرتبط با غیرالکلی مؤثر باشد.گیاه قاصدک گزینه‌ی مناسبی برای درمان است.

 زردچوبه:

زردچوبه با دارا بودن آنتی‌اکسیدان‌های ارزشمند، می‌تواند درمان خانگی مؤثری برای بیماری باشد. بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۸ در مجله‌ی داروهای چین منتشر شد، زردچوبه می‌تواند به پیشگیری از بیماری کبد چرب کمک کند. با این حال هنوز به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است.

درمان کبد چرب با زردچوبه به دلیل خاصیت آن در بالا بردن قدرت بدن برای هضم چربی است، بنابراین از تجمع چربی در کبد جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، زردچوبه به سم زدایی از کبد نیز کمک می‌کند.

نوشیدن قهوه ، کمک به سلامت کبد 

علاوه بر کافئین، قهوه شامل ۱۰۰۰ ماده شیمیایی است. پزشکان هنوز سعی دارند بفهمند بدن چه واکنشی نسبت به این مواد شیمیایی دارد که آن را تبدیل به یک نوشیدنی مفید می‌کند. قسمت‌هایی از این پازل را می‌توانید در ادامه بخوانید:

وقتی بدن شما کافئین را هضم می‌کند ماده‌ای شیمیایی به نام پاراکسانتین که سرعت رشد بافت زخمی درگیر در فیبروزیس را کاهش می‌دهد. در نتیجه می‌تواند با سرطان کبد، سیروزیس مرتبط با الکل، کبد چرب غیر مرتبط با الکل و هپاتیت C مقابله کند.

دو ماده شیمیایی موجود در قهوه به نام‌های کاهوئول (Kahweol) و کافستول (Cafestol) با سرطان مقابله می‌کنند. پزشکان هنوز از قدرت تاثیر آن‌ها اطمینان ندارند اما برخی فکر می‌کنند مصرف متعادل قهوه شیرین نشده می‌تواند با درمان‌های اصلی بسیاری از انواع شایع سرطان کبد مانند هپاتوسلولار کارسینوما (Hepatocellular Carcinoma) برابری کند.

اسیدهای موجود در قهوه می‌توانند با ویروسی که موجب هپاتیت B می‌شود مبارزه کنند.  در یکی از پژوهش‌های انجام شده در این زمینه نشان داده که قهوه دکافئینه (قهوه‌ای که کافئین آن گرفته شده باشد) هم می‌تواند خواص مشابهی داشته باشد.

مطالعات انجام شده حاکی از تاثیر یکسان قهوه بر زنان و مردان است و نحوه آماده‌سازی، فیلتر شدن، فوری یا تحت فشار قرار گرفتن (اسپرسو) آن بر فواید آن اثری نمی‌گذارد.

خوراکی‌های مفید

به طور کلی، رژیم غذایی مناسب برای درمان خانگی کبد چرب و پیشگیری از ابتلا به آن باید به این شکل باشد.

  • خرما: خاصیت پاکسازی از چربی اضافی
  • عدس: به‌ خاطر وجود پروتئین و فیبر زیادی که دارد برای درمان خانگی بیماری‌های کبدی در طب سنتی تجویز می‌شود.
  • تخمه آفتابگردان: خاصیت چربی‌زدایی از کبد دارد.
  • خیار: به‌ خاطر وجود فیبر بالا باعث کاهش وزن شده و اجازه انباشت چربی را نمی‌دهد. خیار ادرارآور است و سموم اضافی بدن را از طریق ادرار دفع می‌کند.

 ورزش کردن به طور منظم

طبق تحقیقات انجام شده بیماری با بی‌تحرکی همراه است. علاوه بر این،‌ عدم تحرک به تشدید عوارض مرتبط با از جمله بیماری‌‌های قلبی،‌ دیابت نوع 2 و چاقی کمک می‌کند.

بهترین روش درمان از بین بردن عوامل ایجادکننده آن است. یکی از بهترین کارهایی که برای درمان می‌توان انجام داد، به طور منظم تحرکت داشتن است. ورزش خاصی برای برای درمان این بیماری وجود ندارد اما فعالیت مستمر (دست کم 5 بار در هفته و هر بار 20 دقیقه پیاده روی یا دویدن آهسته) بسیار مفید است. پزشکان توصیه می‌کنند که افراد مبتلا به کبد چرب باید هر روز 20 دقیقه ورزش کنند یا یک روز درمیان یک ساعت به انجام فعالیت‌های ورزشی بپردازند.

برای تاثیرگذاری بیشتر آن، ورزش باید جزو برنامه روتین زندگی باشد. در ضمن لازم نیست این 20 دقیقه یا یک ساعت، به طور مداوم انجام شود، بیمار می‌تواند 2 تا 10 دقیقه یا 4 تا 15 دقیقه ورزش کند. این توصیه به‏ ویژه برای افرادی مفید است که به دلیل مشکلات اسکلتی‌ _ عضلانی قادر به ورزش طولانی نیستند. برای کاهش وزن و درمان این بیماری به طور همزمان، فرد باید سریع راه برود یا از سربالایی بالا برود و… تا به بدن فشار بیاید و عرق کند.

رژیم غذایی مناسب برای درمان خانگی کبد چرب

درمان کبد چرب در طب سنتی رابطه تنگاتنگی با اصلاح عادات غذایی و رژیم غذایی دارد. خون پس از عبور از دستگاه گوارش به می‌رسد و در آنجا ترکیبات چربی و پروتئینی تولید می‌کند. اگر چربی و کربوهیدراتی که وارد کبد می‌شوند زیادتر از حد لازم باشند، چربی اضافه در کبد تشکیل می‌شود و باعث بروز بیماری می‌گردد.

  •  کاهش مصرف چربی‌های اشباع‌شده

چربی موجود در غذا و سلامت کبد رابطه مستقیمی باهم دارند. چربی‌های اشباع موجود در لبنیات، روغن‌های هیدروژنه، فست‌فودها و گوشت حیوانات در رژیم غذایی مناسب برای درمان خانگی کبد چرب باید محدود شوند. روغن‌های گیاهی مثل روغن کنجد و زیتون هم باید جایگزین روغن‌های هیدروژنه بشوند.

  •  کاهش مصرف فروکتوز

علاوه بر کم کردن میزان چربی در رژیم غذایی مناسب برای درمان خانگی، باید قند یا فروکتوز هم کاهش پیدا کند، چراکه وجود این قند در فرایند سوخت‌وساز بدن باعث انباشت چربی شده و به کبد آسیب می‌زند.

  • افزایش مصرف امگا ۳

امگا ۳ نقش مهمی در حفظ سلامت سلول‌های کبدی ایفا می‌کند و التهاب کبدی را کاهش می‌دهد. امگا ۳ موردنیاز در رژیم غذایی مناسب برای درمان خانگی کبد چرب از ماهی‌های مختلف مثل سالمون، ساردین، هالیبوت، و ماهی تن تأمین می‌شود. شاهدانه، بذر کتان، گردو روغن زیتون هم منابع گیاهی امگا ۳ هستند که برای گیاهخواران توصیه می‌شوند.

  •  افزایش مصرف خوراکی‌های فیبردار، میوه و سبزیجات

هر چقدر میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنید، میزان کالری دریافتی از غذاها به ‌خاطر فیبر موجود در آن‌ها کمتر می‌شود و باعث سلامت کبد می‌گردد. غلات و حبوبات هم منبع غنی فیبر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *