ویروس HPV

واکسن گارداسیل؛ ویروس HPV، ویروسی است که برخی از انواع آن می تواند در ناحیه تناسلی برای خانم ها و آقایان دردسرساز شود و به انواع پرخطر و کم خطر تقسیم بندی می شود. از انواع کم خطر آن می توانند عامل ایجاد زگیل در ناحیه تناسلی اطراف مقعد شود و انواع پرخطر آن می تواند در آینده مشکل ساز شود. این ویروس های پرخطر حین ورود به بدن علامت خاصی ایجاد نمی کنند و از بدن خارج می شوند. در برخی افراد به صورت دائمی باقی می مانند و زمانی که شرایط خاصی بر آنها حاکم شد می توان موجب بروز سرطان در قسمت اندام های تناسلی، دهانه رحم، واژن، مقعد، انتهای روده ها، کانال آنال و در افرادی که تماس دهانی تناسلی دارند می تواند موجب بروز برخی سرطان ها در قسمت دهانی و حجره ها شود.

واکسن گارداسیل

واکسن گارداسیل واکسنی است که برای جلوگیری از سرطان دهانه رحم و واژن در زنان استفاده می ‎شود. همچنین به محافظت در برابر سرطان مقعد و زگیل‌های تناسلی در مردان و زنان کمک می ‎کند.

قبل از این‌ که بخواهیم در مورد تاثیرات این واکسن صحبت کنیم،  بحث خود را با ارائه اطلاعاتی در مورد خود واکسن آغاز می‌کنیم. واکسن گارداسیل در حقیقت رایج‌ترین نوع از واکسن‌های HPV است که برای پیشگیری از سرطان گردن رحم مورد تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است.

این واکسن برای پیشگیری از ویروس‌های پاپیلومای انسانی به ویژه ویروس‌های تیپ ۶،۱۱، ۱۶ و ۱۸ کاربرد دارد. در حالت کلی تزریق این واکسن برای پیشگیری از بیماری‌های خطرناکی مانند زگیل تناسلی و انواع سرطان رحم توصیه شده است.

هر چند که بسیاری از افراد تصور می‌کنند واکسن گارداسیل برای درمان زگیل تناسلی تجویز می‌شود، اما این واکسن تاثیری در روند درمان زگیل تناسلی ندارد، ولی می‌تواند از بدن در برابر ابتلا به انواع ویروس‌ها و عفونت‌ها محافظت کند.

عملکرد واکسن گارداسیل

واکسن گارداسیل از پروتئین‌های متصل یه سطح ویروس تهیه می‌شود. زمانی که از این پروتئین‌ها واکسن تهیه شد و وارد بدن گردید، بدن شروع به جنگیدن با این آنتی‌ژن‌های غریبه می‌کند. در این مبارزه‌، آنتی‌بادی ساخته‌ می‌شود و این آنتی‌ بادی‌ها در بدن می‌مانند تا در مواجهه‌ی بعدی با این ویروس، به نابودی آنها بپردازند.

کاربرد واکسن گارداسیل

تزریق این واکسن در درمان زگیل تناسلی و مبتلایان به ویروس HPV هیچ نقشی نداشته و تنها نقش پیشگیری دارد.

البته تزریق آن برای مبتلایان منعی ندارد و حتی ممکن است اثرات مثبتی را به همراه داشته باشد. زیرا این دارو در برابر 4 نوع ویروس خطرناک محافظت ایجاد می کند، بنابراین به فرد در پیشگیری از نوع دیگر این ویروس کمک خواهد نمود. در واقع با تزریق آن می توان از ابتلا به ویروس های پرخطر در امان ماند.

مزایای تزریق واکسن HPV

  •  برای خانم ها

میزان آلودگی به انواع ویروس HPV در خانم هایی که واکسینه شده بسیار کمتر از زنان غیر واکسینه شده است. به علاوه، این نوع HPV در زنانی که قبل از اینکه از نظر جنسی فعال شوند ، واکسینه شده اند تقریباً وجود ندارد.

اگرچه معمولاً یک دوره طولانی بین عفونت HPV و ایجاد سرطان وجود دارد، اما مطالعات نشان می دهد که این واکسن در برابر سرطان دهانه رحم نیز بسیار موثر است.

  •  برای آقایان

برای مردانی که هنگام واکسیناسیون به عفونت HPV مبتلا نیستند ، میزان اثر بخشی واکسن:

  • 90٪ برای پیشگیری از زگیل است.
  • تقریباً 80٪ برای جلوگیری از ضایعات پیش سرطانی یا سرطانی دستگاه تناسلی، مقعد یا گلو است.

همچنین مطالعات اخیر نشان می دهد که واکسن گارداسیل می تواند از ظهور ضایعات مقعدی در مردان زیر 26 سال که قبلاً به یکی از انواع HPV در زمان واکسیناسیون توسط واکسن آلوده شده اند، جلوگیری کند.

عوارض واکسن گارداسیل

هر دارویی در کنار ویژگی های مثبت خود، ممکن است عوارضی نیز در پی داشته باشد. واکسن گارداسیل نیز از این امر مستثنی نیست. به همین علت، پزشکان توصیه می کنند که فرد بلافاصله پس از تزریق، محل را ترک نکند. تحت نظر بودن بیمار، نیم ساعت بعد از تزریق می تواند کنترل این واکسن را بسیار ساده تر نماید. در موارد نادر، این واکسن می تواند با علائم ذیل بروز پیدا کند:

  • سردرد
  • اختلالات تنفسی و تنگی نفس
  • حالت تهوع
  • خارش و کهیر پوستی
  • سرگیجه و ضعف
  • افزایش دمای بدن و احساس تب و لرز
  • تورم، قرمزی یا درد در محل تزریق

تداخل دارویی واکسن گارداسیل

واکسن گارداسیل در حالت کلی منع استفاده خاصی به دلیل تداخل دارویی ندارد. اما ممکن است در شرایط خاصی با برخی از داروها ایجاد تداخل کند. بنابراین بهتر است قبل از تزریق، پزشک را از داروهای مصرفی خود مطلع سازید.

داروهایی که ممکن است با این واکسن تداخل دارویی ایجاد کند، عبارتند از:

  • داروهای استروئیدی
  • داروهای مربوط به شیمی درمانی
  • داروهای تجویز شده برای درمان آرتریت، روماتوئید و سایر اختلالات خود ایمنی
  • داروهای درمان یا پیشگیری از رد پیوند عضو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *