قرص ال دی

سلام به دوستان و همراهان همیشگی وب سایت دیجی دارو. دکتر قاسمی هستم موسس و مسئول فنی داروخانه و سایت آنلاین فروش اینترنتی داروخانه دیجی دارو. امیدوارم تا اینجای پاییز که 19 روز از آذرماه می گذرد لحظات خوب و خوشی را در کنار خانواده محترم سپری کرده باشید. چند مدتی به علت پاره ای از مشکلات در خدمت شما عزیزان نبودم ولی سعی کردم در حد ممکن جواب نظرات و دیدگاههای دوستان را بدهم. امیدوارم عذر بنده را پذیرا باشید و در این روزهای بسیار سخت که تمامی هم وطنان در سختی به سر می بریم یار و یاور همدیگر باشیم. وب سایت بنده تا جایی که امکان دارد با تخفیف های ویژه سعی دارد تمامی ایرانیان عزیز در سرتاسر وطن از مکمل ها و تخفیفات ما بهره کافی و لازم را ببرند.

بحث امروز ما قرص ال دی می باشد. کنتراسپتیو ال دی یکی از داروهای پیشگیری از حاملگی به زبان ساده می باشد. دو تا برند معمولا قرص ال دی را تولید می کنند. اولی کارخانه داروسازی ابوریحان و دیگری هم شرکت داروسازی ایران هورمون می باشد.

قرص ال دی چیست؟

یکی از روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده از قرص ال دی است. این قرص در دسته قرص‌های هورمونی قرار می‌گیرد اما در آن به نسبت قرص‌های قدیمی‌تر مقادیر کمتری هورمون استفاده شده است و دوز پایین‌تری دارد. برای افرادی که حساس هستند، قرص‌های پیشگیری از بارداری با دوز پایین عوارض کمتری به همراه دنبال دارند و در آینده و با استفاده مکرر مشکلات کمتری ایجاد می‌کنند. قرص‌های هورمونی که با هدف پیشگیری از بارداری تولید می‌شوند، در دو دسته قرار می‌گیرند. دسته اول قرص‌هایی که حاوی استروژن و پروژسترون هستند و دسته دوم فقط هورمون پروژسترون را درون خود دارند. هر یک عدد قرص ال دی شامل ۰۳/۰ میلی‌گرم اتینیل استرادیول (ترکیب استروژنی)، ۳/۰ میلی‌گرم نورژسترل یا ۱۵/۰ میلی‌گرم لوونورژسترل (ترکیبات پروژسترونی) است.

کاربردهای قرص ال دی:

قرص ال دی به جز پیشگیری از قاعدگی برای درمان بعضی از بیماری‌ها و مشکلات زنان نیز استفاده می‌شود. مثلاً متخصصان زنان و زایمان برای خونریزی‌های زیاد در دوران قاعدگی، درمان قاعدگی دردناک، کیست‌های خوش‌خیم رحم و تخمدان و کنترل کردن التهابات لگنی این قرص را تجویز می‌کنند. برای به تعویق انداختن قاعدگی باید استفاده از قرص ال دی را از روز ۵ تا ۷ سیکل ماهانه شروع کنید ولی مصرف را تا زمانی که می‌خواهید قاعدگی عقب بیفتد، بدون وقفه ادامه دهید. در این شرایط معمولاً قاعدگی با فاصله ۲ تا ۳ روز پس از قطع مصرف قرص ضد بارداری اتفاق خواهد افتاد. اگر در طول دوره استفاده از قرص دچار لکه بینی شدید، به جای یک قرص دو قرص مصرف کنید تا مقدار بیشتر هورمون استروژن مانع از شروع خونریزی گردد.

عوارض قرص ال دی:

ترکیبات قرص ضد بارداری ممکن است با بعضی از داروهای روانپزشکی مانند داروهای ضد صرع تداخل ایجاد کند. بعضی از داروهایی که قرص ال دی با آن‌ها تداخل دارویی ایجاد می‌کند عبارت‌اند از: کاربامازپین و فنوباربیتال. مدت‌ها است که مردم را به عنوان یکی از عواملی می‌شناسند که باعث عصبی بودن خانم‌ها می‌شود! گرچه باید بدانید که این موضوع درست نیست و هیچ اساس علمی ندارد و به غلط در جامعه جا افتاده است.

عوارضی که بین خانم‌هایی که از قرص ال دی استفاده می‌کنند و شایع هستند عبارت‌اند از:

  • حالت تهوع
  • افزایش احتمال دچار شدن به بیماری‌های صفراوی
  • سینه‌های دردناک یا متورم
  • افزایش رشد موهای زائد
  • افزایش وزن
  • مقدار کمی خون، یا لکه بینی، بین پریود
  • تغییرات خلق‌وخوی
  • آکنه
  • سردرد خفیف

فواید قرص ال دی:

از فواید قرص LD (ال دی) می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. به غیر از جلوگیری از بارداری، می توانیم برای تنظیم هورمون ها استفاده کنیم .
  2. برای بعضی از خونریزی های غیر طبیعی استفاده کنیم .
  3. برای کاهش درد های دوران پریود مناسب است .
  4. برای منظم کردن پریود و سیکل های قاعدگی مناسب است .

امیدوارم از بحث امروز کمال بهره را برده باشید. با تشکر دکتر قاسمی 1402/09/19

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *