هسته انگور

عصاره هسته انگور؛ حتماً شما هم افراد زیادی را می شناسید که هنگام خوردن انگور هسته ی آن را خارج می کنند. چون جویدن آن حالت ناخوشایندی برای اکثر افراد دارد. اما شاید باورتان نشود زمانی که دارید با سماجت تلاش می کنید هسته ی انگور را خارج کنید در واقع یک گنجینه را دور می اندازید. همین هسته های کوچک و سفت و اعصاب خرد کن به حفظ جوانی، سلامت، زیبایی و حتی تناسب اندام شما کمک می کنند. البته خواص هسته ی انگور به همین جا ختم نمی شود.

روغن هسته انگور و بحث های زیاد ماه های اخیر درباره این ماده مفید، ما را بر آن داشت تا در یک مجال مجزا به تاثیرات و ویژگی های آن بپردازیم.

روغن هسته انگور غنی از فلاوانوئیدز، بتاکاروتن، ویتامین E و C است. این روغن مرغوب به دلیل قیمت بالا، نتوانسته جای خودش را بین مردم برخی کشورها به خوبی باز کند اما خیلی ها معتقدند خواص فراوان آن به قیمت بالایش می ارزد و به دلیل همین خواص است که باید آن را در سبد غذایی قرار داد.

فواید و موارد استفاده روغن هسته انگور

این روغن از فشردن هسته‌های انگور به‌ دست می‌آید و به‌ واسطه داشتن ویژگی‌های زیر معروف است:

  • خواص ضد التهابی
  • خواص ضد میکروبی
  • خواص آنتی اکسیدان

روغن هسته‌ انگور، به دلیل برخورداری از این خواص و همچنین دارا بودن مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا و Vitamin E ، به یک درمان موضعی محبوب برای پوست تبدیل شده است.

 استفاده از روغن هسته انگور

روغن استخراج ‌شده از هسته انگور حاوی لینولئیک اسید است. اگرچه بدن انسان این اسید چرب خاص را به شکل طبیعی تولید نمی‌کند، اما وجود این اسید چرب برای عملکرد درست اندام‌های اصلی ما ضروری است و کمبود آن می‌تواند به ریزش موی سر و همچنین خشکی پوست بدن، پوست سر و موها منجر شود.

فواید روغن هسته انگور برای زیبایی

سلامت پوست

بسیاری از فواید عصاره هسته انگور برای زیبایی به‌ دلیل وجود ویتامین E و اسیدهای چرب امگا ۶ در آن است. رادیکال های آزاد و عوامل محیطی مانند نور خورشید، باد و آلودگی هوا آسیب‌هایی را به پوست شما می‌رسانند. این عوامل، نشانه‌های پیری را افزایش می‌دهند و موجب خشکی و تغییر رنگ پوست می‌شوند.

ویتامین E در مقابله با رادیکال‌های آزاد مؤثر است و وقتی این ویتامین در رژیم غذایی‌تان وجود داشته باشد، می‌تواند به بهبود پوست شما کمک کند. اگر با استفادهٔ موضعی از روغن هسته انگور روی پوست، این ویتامین را مستقیما روی پوست خود قرار دهید نیز همین نتایج و فواید به دست می‌آید.

به‌ گفته ی مؤسسه لینوس پالینگ (Linus Pauling Institute)، اسیدهای چرب امگا۶ و امگا۳ در بهبود عملکرد و ظاهر پوست نقش مهمی دارند. اسیدهای چرب امگا۶ برای عمل کردن پوست به‌ عنوان سد و مانعی در برابر عوامل خارجی، ضروری هستند. اسید چرب چند اشباع‌ نشدهٔ اصلی در روغن هسته انگور، اسید لینولنیک (linolenic acid) است. این اسید چرب می‌تواند به کاهش التهاب در لایه‌های میانی و بیرونی پوست کمک کند.

سایر موارد استفاده از عصاره هسته انگور برای پوست عبارت‌اند از:

  • مرطوب کردن پوست؛
  • درمان آکنه؛
  • روشن کردن پوست؛
  • بستن منافذ پوست؛
  • کاهش و بهبود جای زخم‌ها؛
  • پاک کردن آرایش صورت.

روغن هسته انگور به‌ سرعت در پوست نفوذ می‌کند و پوست شما را چرب نمی‌کند. برای استفاده از روغن هسته انگور روی پوست، هنگام شب و پیش از رفتن به رختخواب، چند قطره از این روغن را روی پوست تمیز ماساژ دهید. در صورت تمایل می‌توانید این کار را هنگام صبح نیز انجام دهید. روغن هسته انگور منافذ پوست را مسدود نمی‌کند و بنابراین برای تمام انواع پوست (از جمله پوست‌های چربی که به مرطوب‌کننده نیاز دارند) مناسب است.

سلامت مو

روغن هسته انگور موجب بهبود شرایط موها و پوست سر می‌شود. اگر با مشکل شورهٔ سر مواجه هستید (که اغلب ناشی از خشکی پوست سر است) استفاده از روغن هسته انگور (به‌ عنوان نرم‌کننده روی پوست سر) می‌تواند به نرم شدن پوست مرده و بازگرداندن رطوبت به پوست سر شما کمک کند.

بعضی از روغن‌های طبیعی مانند روغن زیتون و روغن نارگیل برای موها مفید هستند، ولی موجب ایجاد احساس چربی و سنگینی در موهای شما می‌شوند. روغن هسته انگور، سبک است و چنین احساسی را ایجاد نمی‌کند. استفاده از روغن هسته انگور به موها رطوبت، استحکام و درخشش می‌دهد.

پیش از شستن موها با شامپو چند قاشق غذاخوری روغن هسته انگور را به موها و پوست سرتان بمالید. البته میزان روغنی که استفاده می‌کنید به طول موهای شما بستگی دارد.

روغن هسته انگور یکی از درمان‌های طبیعی طاسی نیز به شمار می‌رود، زیرا این تصور وجود دارد که اسید لینولنیک موجب تحریک رشد موها می‌شود. این روغن حاوی فلاونوئیدهایی است که الیگومرهای پروسیانیدین (procyanidin oligomers) نام دارند. این فلاونوئیدها آنتی اکسیدان هایی قوی هستند. مطالعات و آزمایش‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که الیگومرهای پروسیانیدین می‌توانند موجب تحریک رشد مو شوند. البته برای تأیید این نتیجه به پژوهش بیشتری نیاز داریم.

التهاب را کاهش می‌دهد

برخی مطالعات نشان می‌دهند که لینولئیک اسید خواص ضد التهابی نیز دارد و ممکن است التهاب را در لایه‌های اپیدرمال (فوقانی) و درمال (میانی) پوست کاهش دهد.

به علاوه، بر اساس مطالعات، فیتواسترول‌های موجود در هسته انگور که نوعی از مولکول‌های موجود در گیاهان هستند، می‌توانند به کنترل واکنش التهابی پوست کمک کنند.

در صورت ابتلا به اختلال‌های التهابی مانند اگزما یا روزاسه (قرمزی سطح پوست و ظاهر شدن عروق)، این ویژگی خاص می‌تواند روغن هسته انگور را به یک روغن پرکاربرد و مفید تبدیل کند که همواره باید در دسترس باشد.

علاوه بر موارد گفته شده روغن هسته انگور خواص دیگری هم دارد که عبارت اند از:

  • خاصیت آنتی اکسیدانی آن با رادیکال های آزاد مضر موجود در بدن مقابله می کند.
  • یکی از معضلات افراد دنیای ما که غرق در خواب ناکافی، تغذیه غیر اصولی و اضطراب هستند، سیاهی دور چشم است. جالب است بدانید که روغن هسته انگور سیاهی دور چشم را به صورت چشمگیری کاهش می دهد.
  • کاهش ورم پس از عمل های جراحی، خاصیت ضد التهابی، بازسازی رگ ها و مویرگ های شکسته یا آسیب دیده، خاصیت آنتی اکسیدانی و… از دیگر خواص منحصر به فرد و جذاب روغن هسته انگور می باشد.
  • این روغن هیچ نوع واکنش حساسیت زایی ایجاد نکرده و می تواند به عنوان مرطوب کننده به ویژه برای پوست های حساس مفید واقع گردد.
  • تحقیقات و بررسی های متعدد، نشان داده است که این روغن از گسترش سلول های سرطانی در ریه، روده، پروستات و معده جلوگیری می کند.
  • روغن هسته انگور کلسترول مضر (ال دی ال) را کاهش و کلسترول مفید (اچ دی ال) را افزایش می دهد.
  • تقویت چشم و بینایی
  • سلامت دندان‌ها
  • ترکیب‌های موجود در این هسته، ‌کلسترول و خطر بروز تصلب شرائین را نیز کاهش می‌دهد. ضربان قلب را تنظیم می‌کند و خطر حمله قلبی را به حداقل می‌رساند.

طرز استفاده:

عصاره هسته انگور این روغن را می توان در پخت و پز، در سالاد نوش جان و همچنین به صورت موضعی روی پوست مالید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *