مکمل های باروری

مکمل های باروری برای مردان؛ درمان ناباروری می تواند برای بسیاری از زوج ها سخت و گاهی طاقت فرسا باشد. هنگامی که با ناباروری روبرو هستید عوامل زیادی وجود دارد که نمی توانید آنها را کنترل کنید مانند ژنتیک، سن، چرخه قاعدگی غیرقابل پیش بینی و… اما یک گزینه برای افزایش شانس فرزندآوری شما وجود دارد که نسبتا ساده و غیرتهاجمی است. رژیم غذایی و به طور خاص ویتامین های موثر در باروری مردان که از طریق غذا یا مکمل ها دریافت می کنید می توانند در درمان ناباروری موثر باشند.

مکمل های باروری اغلب بیش از ویتامین ها هستند. محصولات ممکن است حاوی آنتی اکسیدان، هورمون یا مواد دیگری باشند که احتمالاً باعث افزایش قدرت باروری می شوند، اما شواهد در تایید این ادعاها ضعیف است. مکمل های دیگر حاوی داروهای گیاهی هستند. باید به خصوص در مورد این محصولات احتیاط کنید زیرا بعضی از گیاهان با داروهای تجویزی از جمله برخی داروهای باروری تداخل خطرناکی دارند.

شما همیشه باید قبل از شروع هر درمان جایگزینی، که شامل مکمل هایی است که می توانید بدون نسخه دریافت کنید، با پزشک یا مرکز بهداشتی خود صحبت کنید. با این حال، به خاطر داشته باشید که پزشکان تنها می توانند طبق دسته بندی های خاص  FDA در مورد بارداری مشاوره دهند. آنها ممکن است نتوانند یک مکمل را توصیه کنند، خصوصاً اگر این ماده گیاهی باشد، به این معنی که تصمیم آگاهانه به شما بستگی دارد.

چرا مردان باید مولتی ویتامین مصرف کنند؟

مصرف مولتی ویتامین‌ها بخصوص در آقایان، راهی عالی برای از بین بردن شکاف تغذیه‌ای است. رژیم غذایی نمی‌تواند تمام نیازهای تغذیه‌ای را تامین کند. بنابراین خرید مکمل آقایان به خصوص مصرف مولتی ویتامین راهی عالی برای تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن است.

مولتی ویتامین ها حاوی مواد مغذی اساسی هستند که موجب تقویت سیستم ایمنی می‌شوند و در مبارزه با التهاب و عفونت ها به بدن کمک می‌کنند.

مطالعات بسیاری گواه این مسئله است که مصرف مولتی ویتامین در پیشگیری از ابتلا مردان به سرطان موثر است.

نیاز تغذیه‌ای مردان و زنان متفاوت است. به عنوان مثال مردان به مقادیر بیشتری “روی” نیاز دارند. زیرا این عنصر حفظ سلامت پروستات ضروری است. همچنین مردان معمولاً برخلاف زنان در سنین باروری احتیاج به مقادیر اضافی آهن ندارند.

مولتی ویتامین برای مردان بر حسب سن، میزان فعالیت، مواد مغذی خاص و میزان بودجه، انواع مختلفی دارند.

مکمل های موثر در باروری مردان

کوآنزیم 10Q ( 10QCO)

در مطالعات حیوانی مشخص شده است که 10QCO کیفیت و کمیت تخمک را بهبود می بخشد، اما هیچ تحقیق فعلی در مورد این اثرات بر روی انسان وجود ندارد. از مطالعات انسانی که روی 10QCO انجام شده است، بیشتر از زنان بر روی مردان انجام شده است. یافته ها نشان می دهد که 10QCO ممکن است تعداد، حرکت و شکل اسپرم را بهبود بخشد.

DHEA

دهیدرواپیاندروسترون (DHEA) هورمونی است که توسط غدد فوق کلیه ترشح می شود. زنان با ذخایر تخمدان کم ممکن است از این ماده بهره مند شوند. تحقیقات نشان داده است که درمان با DHEA در زنان دارای ذخایر تخمدان کاهش یافته ممکن است میزان موفقیت بارداری را در طی درمان IVF بهبود بخشد.

مشخص نیست که زنان با ذخایر طبیعی تخمدان می توانند از DHEA بهره مند شوند. در حقیقت، مکمل DHEA می تواند سطح آندروژن را بالا ببرد و باعث عوارض جانبی ناخواسته ای مانند رشد غیرمعمول مو، چرخه های نامنظم و صدای عمیق و همچنین احتمالاً کاهش باروری شود.

آمینو اسید

اسیدهای آمینه عناصر سازنده پروتئین هستند و برای زندگی انسان ضروری هستند. بدن ما برخی از اسیدهای آمینه را به خودی خود ایجاد می کند، اما برخی دیگر باید از طریق رژیم غذایی دریافت شوند. دو آمینو اسید که معمولاً به مکمل های باروری اضافه می شوند، ال- آرژنین و ال- کارنتین هستند.

ال آرژنین ممکن است باعث بهبود جریان خون در رحم و تخمدان شود. با این حال، یک مطالعه که در سال 2017 منتشر شد، نشان داد که مقادیر بالاتر ال آرژنین در مایع فولیکولی با تعداد بیشتری از جنین ها و تعداد بازیابی تخمک در طی درمان با IVF همراه است.

مطالعات در مورد مزایای احتمالی ال کارنتین اندک بوده است، اما ممکن است باعث بهبود حرکت (تحرک) اسپرم و مورفولوژی (شکل) آن شود.

آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها در اکثر مکمل های باروری، اغلب به عنوان ویتامین C، یافت می شوند. سایر ترکیبات رایج آنتی اکسیدانی حاوی چای سبز، ملاتونین و یوبی کوینول است. برخی تحقیقات نشان داده اند که آنتی اکسیدان ها ممکن است تأثیر مثبتی بر سلامت اسپرم و کیفیت تخمک داشته باشند.

میو اینوزیتول

اینوزیتول توسط بدن انسان تولید می شود و همچنین در برخی از غذاها از جمله لوبیا، ذرت، آجیل و میوه نیز یافت می شود. اینوزیتول گاهی اوقات به گروه ویتامین B اختصاص داده می شود، اگرچه طبقه بندی آن مورد بحث است.

به نظر می رسد اینوزیتول برای تنظیم انسولین نیز ضروری است. تحقیقات در مورد میواینوزیتول به عنوان یک مکمل در درجه اول در زنان مبتلا به PCOS (بیماری مرتبط با مقاومت به انسولین) انجام شده است.

یک متا آنالیز کوچک از میو اینوزیتول و زنان مبتلا به PCOS نشان داد که ممکن است تخمک گذاری را بهبود بخشد و چرخه قاعدگی را تنظیم کند. با این حال، مشخص نبود که آیا می تواند میزان بارداری را بهبود بخشد.

ویتامین های موثر در باروری مردان

کلسیم

تحقیقات قطعی وجود ندارد که کلسیم اضافی، احتمال باروری را افزایش می دهد. اما برای مردان و زنان مهم است که از این ماده معدنی به اندازه کافی برای جلوگیری از کمبودها استفاده کنند. یک مطالعه معتبر در سال 2019 نشان داد که کمبود کلسیم می تواند علت ناباروری در مردان باشد، زیرا کلسیم در تولید اسپرم نقش دارد. RDA کلسیم برای مردان بالغ 1000 میلی گرم در روز است. بهتر است کلسیم مورد نیاز خود را از منابع غذایی مانند ماست یا سایر لبنیات دریافت کنید در غیر این صورت از مکمل ها کمک بگیرید.

ویتامین C

یکی از ویتامین های موثر در باروری مردان ویتامین C است. این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند آسیب سلولی را در سراسر بدن کاهش و جذب آهن و تعداد و تحرک اسپرم را افزایش می دهد. مطالعات نشان دادند که مصرف ویتامین C همراه با ویتامین E تعداد، تحرک و گاهی انسجام DNA را بهبود می بخشد. میزان توصیه شده روزانه (RDA) ویتامین C برای مردان 90 و برای زنان 75 میلی گرم است.

استیل ال کارنیتین

این مکمل نوعی اسید آمینه ال کارنیتین است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد و به تبدیل چربی به انرژی کمک می کند. به تحرک اسپرم کمک می کند. تحقیقات معتبر نشان داده است که ALC و LC می توانند تحرک اسپرم را در مردان افزایش دهند. توصیه های دوز مورد استفاده برای افزایش باروری مردان معمولا بین 1 تا 3 گرم در روز برای ALC و LC متغیر است. با این حال قبل از مصرف LC یا ALC برای اطمینان از ایمنی و دوز مناسب، باید با یک متخصص مشورت کرد.

سلنیوم

تحقیقات 2015 گزارش می دهد که کمبود سلنیوم می تواند عاملی برای کیفیت پایین منی و تحرک ضعیف اسپرم باشد. از آنجایی که سلنیوم برای تولید اسپرم برای بدن مردان ضروری است، برخی از تحقیقات نشان داده اند که ترکیب سلنیوم و ویتامین E می تواند کیفیت مایع منی و تحرک اسپرم را بهبود بخشد. RDA برای سلنیوم 55 میکروگرم در روز برای بزرگسالان است.

روی

تعداد انگشت شماری از مطالعات نشان داده اند که کمبود زینک ممکن است منجر به کیفیت پایین اسپرم شود. با این حال، ارتباط بین این ماده معدنی و باروری مردان ثابت نشده است. در یک مطالعه در سال 2020 دریافتند که مکمل های غذایی حاوی روی و اسید فولیک تعداد و عملکرد اسپرم یا میزان تولد زنده را بهبود نمی بخشد.  RDA برای روی 8 میلی گرم برای زنان و 11 میلی گرم برای مردان است.

ویتامینD

تحقیقات نشان داده است که کمبود ویتامینD ممکن است با ناباروری در مردان و زنان معتبر مرتبط باشد، بنابراین آزمایش کمبود ویتامینD بسیار مهم است.

ویتامین E

یکی از ویتامین های موثر در باروری مردان ویتامین E است. این ویتامین دارای خواص آنتی اکسیدانی است که ممکن است عملکرد اسپرم را در مردان تقویت کرده و از سلامت باروری عمومی حمایت کند. RDA ویتامین E برای بزرگسالان 15 میلی گرم است.

امگا 3 

هنگام بررسی الگوهای غذایی، مصرف غذاهای دریایی به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم با باروری بیشتر در مردان و زنان همراه است. اگر به طور منظم غذاهای دریایی غنی از امگا 3 مصرف نمی کنید، مصرف مکمل در هنگام اقدام برای بارداری ممکن است مفید باشد.

مولتی ویتامین مردان بالای 50 سال

ویتامین ها و مینرال ها بسته به سن متفاوت هستند. به عنوان مثال، مولتی ویتامین ها برای مردان بالای 60 سال ممکن است حاوی مواد اضافی مانند نخل اره ای یا جینسینگ باشد تا موجب بهبود رابطه جنسی گردد. همچنین از گیاه جینکوبیلوبا برای تقویت حافظه استفاده می شود. همچنین برای مردان مسن دوز ویتامین B12 بیشتر می شود که برای سیستم عصبی و گلبول های قرمز اهمیت دارد و سطح آن اغلب با افزایش سن کاهش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *