سلام به دوستان و همراهان همیشگی وب سایت داروخانه آنلاین دیجی دارو. امیدوارم آخر هفته خوبی را در کنار عزیزانتان سپری کرده باشید. امروز جمعه 23 ام تیرماه 1402 شمسی می باشد. بحث امروز ما داروی دوفاستون می باشد. در پایین به صورت کامل به شرح این دارو خواهیم پرداخت.

دوفاستون چیست؟

قرص دوفاستون ده میلی گرمی، با نام تجاری Duphaston، نام داروی دیدروژسترون Dydrogesterone است که برای درمان  انواع بیماری‌هایی که از فقدان پروژسترون ناشی می‌شود مورد استفاده قرار می‌گیرد. قرص دوفاستون ده میلی‌گرمی حاوی دیدروژسترون است، که دارای ترکیبی مشتق شده از هورمون پروژسترون، است. پروژسترون به وسیله تخمدان در طول مرحله دوم دوره  قاعدگی تولید می‌شود. این ماده در پوشش داخلی رحم یعنی آندومتر فاز تکثیر را به تشریح تبدیل می‌نماید. این موضوع باعث متوقف شدن رشد آندومتر که در جواب به استروژن در دوره اول قاعدگی ضخیم شده است می‌شود و موجب می‌شود تا  هورمون‌ها و پروتئین‌های مورد نیاز دیگر در صورت بارداری  برای حفظ بارداری ترشح شود و در غیر این  صورت سطح استروژن و پروژسترون کاهش یافته و اندومتر از هم می‌پاشد یعنی قاعدگی رخ می‌دهد. دیدروژسترون موجود در قرص دوفاستون  باعث نظم در قاعدگی می‌شود و برخلاف پروژسترون طبیعی به راحتی جذب شده و می‌تواند به شکل قرص و در غلظت نسبتا کم مصرف شود؛ این  در حالی است که پروژسترون طبیعی توسط دستگاه گوارش به خوبی جذب نمی‌شود. قرص دوفاستون در صورت عدم وجود پروژسترون در بدن و به دلیل اختلالات قاعدگی و اندومتریوز تجویز می‌شود. دوستان در نظر داشته باشید این دارو با نام های تجاری زیادی در بازار دارویی کشور وجود دارد. به عنوان مثال شرکت پخش الیت دارو این دارو را با نام تجاری دوپامد راهی بازار دارویی کشور کرده است.

کاربرد دوفاستون چیست؟

1)درمان اندومتریوز:

افزایش پروژسترون با استروژن کمک بسیاری به تنظیم پریود می‌کند. حتی اگر در حین دوره قاعدگی بارداری رخ داده باشد، پروژسترونی که در آندومتری موجود است و به وسیله تخمدان‌ها تولید شده  مانع  افزایش استروژن و آغاز ترشح هورمون‌ها و سایر پروتئین‌های مورد نیاز برای حفظ بارداری می‌شود و چنانچه بارداری رخ نداده باشد، سطح پروژسترون کاهش یافته و در نتیجه اندومتر از بین می‌رود. اندومتریوز به معنی رشد بافت آندومتر در خارج از رحم است که توقف رشد آندومتریوز موجب کاهش علائم اندومتریوز مانند درد و خونریزی می‌شود.

2)درمان مشکلات قاعدگی:

چرخه قاعدگی طبیعی وابسته به تعامل چند هورمون است؛ از جمله هورمون‌های پروژسترون و استروژن که به وسیله تخمدان و دیگر هورمون‌ها و توسط غده هیپوفیز ترشح می‌شوند. اگر هر یک از این هورمون‌ها در مقادیر صحیحی تولید نشوند چرخه مختل شده و باعث بروز مشکلاتی مانند آمنوره و خونریزی غیر طبیعی رحمی در طی چرخه قاعدگی می‌شود. از آنجایی که مصرف قرص دوفاستون موجب بازگرداندن هورمون‌ها به میزان طبیعی می‌شود، چرخه قاعدگی را منظم می‌کند.

3)درمان جایگزینی هورمون:

مصرف استروژن مانند قرص دوفاستون به عنوان درمان جایگزینی هورمون، موجب کاهش علائم دوران یائسگی زنان مانند: تعریق شبانه، بی خوابی، گرگرفتگی،  خشکی واژن، سردرد، تغییر خلق. خو، عدم تمرکز و از دست دادن انرژی می‌شود. قرص دوفاستون دارای  یک بخش هورمونی پروژسترون است که به عنوان هورمون درمانی برای تقویت صفات زنانه از قبیل رشد پستان و کاهش تولید تستوسترون استفاده می‌شود.

دوستان و همراهان وب سایت ما در نظر داشته باشند که با در دست داشتن نسخه پزشک می توانید داروی دوفاستون را از داروخانه دکتر قاسمی تهیه فرمایید.

امیدوارم از بحث امروز نهایت بهره را برده باشید. با تشکر دکتر قاسمی 1402/04/23

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *