روغن ام سی تی اویل

روغن ام سی تی اویل؛ روغن هایی هستند که از تری گلیسرید هایی با اسیدهای چرب با طول متوسط تشکیل شده اند. منبع این روغن ها عمدتا روغن نارگیل، روغن هسته پالم و چربی لبنیات می باشد. با این وجود، مکمل های ام سی تی عموما از روغن های نارگیل به دست می آیند.
متابولیسم، هضم و جذب روغن ام سی تی دارای با سایر روغن هایی است که عمدتا در غذاها وجود دارند، متفاوت است. این نوع روغن به دلیل طول زنجیر کربنی کوتاه تر، بسیار سریع تر از سایر روغن ها هضم و جذب شده و سریعا به عنوان منبع انرژی مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین هضم و جذب این روغن ها به آنزیم های پانکراسی نیاز ندارد. به همین خاطر این مکمل ها منبع انرژی ارزشمندی برای افرادی می باشند که دچار اختلالات سوء جذب چربی هستند.

مکانیسم اثر MCT

ام سی تی به راحتی در میتوکندری سلولی اکسید می‌شود. بدین معنی که منبع خوبی برای تولید انرژی بدن هستند و همچنین به راحتی تری گلیسیریدهای زنجیر بلند در بدن ذخیره نمی‌شود. mct ممکن است میزان متابولیسم در بدن را افزایش داده و در نهایت منجر به کاهش چربی در بدن شود. همچنین آنها به آسانی از دستگاه گوارش جذب می‌شوند و خیلی سریع توسط کبد متابولیزه می‌شوند. روغن MCT می‌تواند سطح تری گلیسیرید خون را کاهش دهد سطوح تری گلیسیرید به خصوص در افراد دارای اضافه وزن، با استفاده از روغن حاوی اسیدهای چرب متوسط کاهش می‌یابد.

موارد مصرف روغنMCT

  • به عنوان منبع انرژی در مشکلات و بیماری های مرتبط با سوء جذب چربی و در بیمارانی که نمی توانند اسیدهای چرب با زنجیره بلند را هضم و جذب کنند مانند بیماری سیستیک فیبروز، بیماری های مزمن کبدی
  • مناسب برای بیماران مبتلا به صرع
  • سرشار از روغن ام سی تی
  • بالابردن متابولیسم
  • غذای کمکی
  • موثر در رژیم های کتوژنیک بیماران مبتلا به صرع در کنترل بهتر بیماری

کودکان: هر گرم (MCT) اسیدهای چرب متوسط زنجیر 8.25 کیلوکالری انرژی دارد، بنابراین به افزایش دریافت انرژی، تقویت رشد و کسب وزن در کودکان کمک می کند. شرایطی که مصرف ام سی تی به عنوان منبع انرژی می تواند مفید باشد: بی اشتهایی ناشی بیماری های عفونی، بیماری های کبدی و پانکراس، ریکاوری بعد از ایلئوس ناشی از مکونیوم.
این اسیدهای چرب برای جذب نیاز کمتری به اسید های صفراوی دارند. در نتیجه این مکمل در کودکان مبتلا به سیستیک فیبروزیس، بیماری های کبدی و شیلوتوراکس مورد استفاده قرار می گیرد.
همچنین این روغن ها می توانند به سرعت در کبد به اجسام کتونی تبدیل شوند. بنابراین در رژیم های کتوژنیک کودکان، جهت کنترل صرع مورد استفاده قرار می گیرند.

بزرگسالان: برخی مطالعات اثربخشی این مکمل را در افزایش حساسیت به انسولین در افراد دیابتی، کاهش وزن، افزایش توان ورزشی، بهبود عملکرد مغزی و کاهش تری گلیسرید خون نشان داده اند. همچنین، مصرف ام سی تی در حفظ وزن بعد از عمل جراحی روده (رزکسیون روده) نیز مفید بوده و همچنین در درمان بیماری های کبدی (مانند سیروز کبدی) و پانکراس به عنوان منبع انرژی موثر است.

اجزاء فرآورده در هر ۵ میلی لیتر:

100% روغن ام سی تی

احتیاط مصرف:

  • در بیماران مبتلا به دیابت کنترل نشده و بیماران با مشکلات کبدی و سیروز تحت نظر پزشک یا متخصص تغذیه مصرف شود.
  • به عنوان تنها منبع تغذیه ای نمی تواند مورد استفاده قرار گیرد.
  • در افراد زیر 18 سال طبق دستور پزشک مصرف شود.
  • این محصول در برخی موارد می تواند منجر به ایجاد عوارض گوارشی از جمله اسهال، تهوع، نفخ و غیره شود. در صورت مصرف بیش از حد نیز می تواند منجر به افزایش وزن شود. برای کاهش عوارض گوارشی بهتر است این فرآورده با غذا مصرف شود.
  • برای مصرف وریدی مناسب نمی باشد.
  • در دوران بارداری و شیردهی با مشورت پزشک مصرف شود.
  • در صورت مصرف دارو و یا داشتن وضعیت پزشکی خاص، حتما قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *