علت از دست دادن حس بویایی  بعد از کرونا

برگشتن حس بویایی؛ کرونا بیماری است که با تب، مشکلات تنفسی، سرفه و از دست رفتن حس چشایی و بویایی شروع می‌شود. از دست رفتن ناگهانی حس بویایی در خیلی از افراد به عنوان یک هشدار برای بروز کرونا است و جزو اولین علائم بیماری است.

متوجه نشدن طعم غذاها و عدم توانایی تشخیص بوی محیط یک عارضه‌ی آزار دهنده است که به دلیل آسیب ویروس کرونا به به دیواره‌ی عصب بویایی ایجاد می‌شود. مکانسیم تشخیص بو به این صورت است که گیرنده‌های عصبی یا نورون‌ها پیام محیط با گیرنده‌های سطحی در قالب بو را دریافت می‌کند اما با حمله‌ی ویروس کرونا به دیواره‌ی عصب این فرایند مختل می‌شود.

در برخی افراد دلیل از دست رفتن حس بویایی گرفتگی و احتقان ایجاد شده در مجاری تنفسی بر اثر سرماخوردگی است. از دست دادن حس بویایی در سرما خوردگی به زمان کمتری برای بهبود نیاز دارد. اما وقتی نورون‌ها به دلیل کرونا آسیب ببیند به زمان بیشتری برای بازسازی نیاز است. علت و مدت زمان بهبودی از دست رفتن حس بویایی بر اثر سرماخوردگی و ابتلا به کرونا با هم تفاوت دارد.

مدت زمان از دست دادن حس بویایی

علائم کرونا در همه‌ی افراد یکسان بروز نمی‌کند و در هرکسی به یک شکل بروز می‌کند و نمی‌توان یک قاعده‌ی کلی برای آن در نظر گرفت. اما معمولاً با شروع علائم کرونا بویایی و چشایی بیمار از دست می‌رود. در طول دوره‌ی بیماری و تا بهبودی کامل فرد قدرت تشخیص هیچ بویی را ندارد و متوجه طعم یا مزه نیز نمی‌شود.

به همین جهت در جواب بیمارانی که می‌پرسند از دست رفتن بویایی و چشایی چند روز طول می‌کشد؟ نمی‌توان پاسخ دقیق و قطعی داد.

با توجه به ناشناخته بودن عامل بیماری و متفاوت بودن طول دوره‌ی بیماری برای افراد مختلف، نمی‌توان مدت زمان مشخص برای برگشت حس بویایی و چشایی در نظر گرفت اما با توجه به موارد بالینی معمولاً بین یک تا سه هفته بعد از ابتلا به کرونا می‌توان انتظار برگشت حواس را داشت.

افرادی که برگشت بویایی در آن‌ها بیش از یک ماه طول می‌کشد دچار مشکلاتی در تشخیص بو می‌شوند. در فرایند بازسازی دوباره‌ی نورون‌ها ممکن است تمام بوها به صورت نامطلوب استشمام شود اما معمولاً بعد از مدتی فرد بیمار می‌تواند بوی واقعی را تشخیص دهد.

درمان از بین رفتن حس بویایی بعد از کرونا

استفاده از برخی ویتامین ها و املاح معدنی

توصیه می شود در این دوران زیر نظر پزشک از قطره ویتامین A یا مکمل آن استفاده شود. این ویتامین نقش موثری در ترمیم بافت های آسیب دیده بینی دارد. ویتامین های گروه B نیز می تواند در تقویت و بهبود حس بویایی بسیار موثر باشد. زینک نیز ماده ای است که در عملکرد حس بویایی و چشایی بسیار موثر است. استفاده از این ماده نیز می تواند در برگشت حس بویایی و چشایی تاثیرگذار باشد.

استفاده از اسپری

در کاهش عفونت های تنفسی، پاکسازی مجرای آن و بازگشت سریع تر حس بویایی از اسپری های فلوتیکازون، بکلومتازون، مومتازون و بودزوناید موثر است.

با مشورت پزشک تان می توانید یکی از این اسپری ها را 2 بار در طول روز استفاده کنید. میزان استفاده معمولا 1 تا 2 پاف در هر مجرای بینی است.

مصرف ضد احتقان ها

برای رفع گرفتگی مجرای بینی از ضد احتقان ها ، مانند: قطره های فنیل آفرین، نفازولین و شربت پسودوافدرین استفاده کنید.

این داروها در کاهش گرفتگی بینی موثر است اما زمان استفاده از آن ها نباید بیش از 4 روز شود.

بخور دادن

یکی از راه‌هایی که طب سنتی برای دران برگشت بویایی بعد از کرونا توصیه می‌کند استفاده از بخور گیاهانی مانند مرزنجوش ، بابونه و ناخنک است. بخور دادن این گیاهان دو بار در روز می‌تواند مجاری تنفسی و عصب‌های بویایی را تحریک کند و موجب بازگشت بویایی شود.

شستشوی بینی

یکی از راهکارهای مناسب برای برگشتن حس بویایی بعد از ابتلا به کرونا این است که بینی را با مواد مخصوص شستشو کنید. برای این‌ کار می‌توانید از سرم‌های شستشو استفاده کنید و در صورت دردسترس نبودن از آب جوشیده سرد شده استفاده کنید. حتی مصرف دهانشویه و شستشوی حلق نیز در درمان بویایی از دست رفته موثر است.

انجام ورزش 

ورزش با افزایش جریان خون و بهبود عملکرد ارگان های بدن روی حس بویایی نیز تاثیر مثبتی گذاشته و از آن حفاظت می کند

سبک زندگی موثر 

استفاده از مکمل‌ها مانند امگا ۳، ویتامین C موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. همچنین استفاده از دخانیات مانند سیگار و قلیان و مواد مخدر روند برگشت بویایی و چشایی را به تاخیر می‌اندازد. می‌توان طی روز از آبنبات‌های طعم دار و قرص نعنا نیز استفاده کرد و روند بهبودی را تسریع کرد.

بازگشت حس بویایی بعد از درمان کرونا تا چه مدت طول می کشد؟

برگشتن حس بویایی؛ اطلاعات موجود از آکادمی علمی آمریکا به این موضوع دست پیدا کرده است که بیماران مبتلا به کرونا که حس بویایی را از دست می دهند ؛ حدود 27 درصدشان بعد از گذشت هفت روز کمی بهتر می شوند و بیشتر آنها بعد از ده روز در به دست آوردن حس بویایی تا حدی موفق می شوند اما از دست دادن حس بویایی و چشایی می تواند مدت زمان زیادی بعد از این عفونت هم به طول بیانجامد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *