گرگرفتگی احساس ناگهانی گرما است که معمولاً بیشتر در ناحیه صورت، گردن و قفسه سینه احساس می­ شود. در گرگرفتگی، ممکن است پوست فرد طوری قرمز شود که انگار که در حال سرخ شدن است. گرگرفتگی هم­چنین می ­تواند باعث تعریق شبانه شود.

اگرچه علت دقیق گر گرفتگی کاملاً درک نشده است، اما تصور می­ شود که به دلیل ترکیبات هورمونی و بیوشیمیایی و کاهش سطح استروژن ایجاد می­ شود.

درست است که گُر گرفتگی معمولا به یائسگی و دوران پیش از آن مربوط می‌شود اما زنان و حتی مردان در هر سنی ممکن است این گُر گرفتگی‌ها را تجربه کنند، چون علت‌ها گوناگونی می‌توانند داشته باشند.

 علل گرگرفتگی بدن

  • چاقی و اضافه وزن
  • مشکلات غذایی
  • پرکاری تیروئید
  • استرس و اضطراب
  • بعضی از سرطان‌ها
  • مشکلات قلبی
  • تب
  • برخی از داروها
  • هوای گرم
  • غذاها و نوشیدنی­ های تند یا پر ادویه
  • آلرژی یا حساسیت­ های غذایی
  • وجود عفونت یا ویروس در بدن

تب :

اگر میانگین دمای طبیعی بدن از ۳۷ درجه بیشتر شود، برای بدن انسان تحول بزرگی است. بالا رفتن دمای بدن باعث احساس گرگرفتگی در فرد می شود و سیستم ایمنی بدن را تضعیف می ­کند.

مصرف کافئین:

مصرف قهوه یا نوشیدنی­ های دارای کافئین می ­تواند باعث افزایش متابولیسم بدن و تحریک سیستم اعصاب مرکزی و در نتیجه گرگرفتگی بدن شود.

سندروم کارسینوئید:

این سندروم که در اثر وجود یک نوع درون ریز ایجاد می‌شود که مقادیر زیادی هورمون سروتونین ترشح می‌کند و باعث گر گرفتن بدن می‌شود.

عفونت شدید:

عفونت ­های شدید یا سرطان باعث گر گرفتگی می‌شود که با تعریق شدید در خواب همراه است.

نارسایی زودرس تخمدان­ ها:

نارسایی زودرس تخمدان­ ها، نوعی یائسگی زودرس است. یکی از مشکلاتی که در خانم‌های زیر ۴۰ سال رخ می‌دهد، این یائسگی زودرس است که باعث گرگرفتگی تعریق شبانه و اختلالات خواب در آن ­ها می‌شود که باید برای درمان آن خیلی سریع به پزشک مراجعه کرد.

 یائسگی:

یائسگی یکی از دوره‌های طبیعی زندگی خانم­ ها، در حدود ۵۰ سالگی آن­هاست که در آن قاعدگی برای همیشه متوقف می‌شود. یائسگی می ­تواند باعث گرگرفتگی، عرق شدید، سرگیجه و تپش قلب شدید شود.

پرکاری تیروئید:

یکی از دلایل گر گرفتگی مشکلات مربوط به غده تیروئید است. با پرکاری تیروئید، سوخت و ساز بدن به شدت افزایش می‌یابد و همین افزایش سوخت و ساز باعث گرم شدن شما می شود. در این حالت، ممکن است بیشتر تشنه شوید یا بیشتر عرق کنید.

تغییر در قاعدگی یا اختلال در حاملگی هم می‌تواند یکی از عوامل پرکاری تیروئید و گرفتن شما باشد.

آلرژی یا حساسیت‌های غذایی:
تقریبا همه‌ی ما با خوردن غذاهای تند و ادویه دار، چیزی شبیه گر گرفتگی را تجربه کرده‌ایم. اما اگر شما آلرژی غذایی خاصی داشته باشید، عامل دیگری غیر از فلفل و ادویه در غذا می‌تواند علت گر گرفتگی‌هایتان باشد.

اضافه وزن:
حتما تاکنون دیگر می‌دانید که چربی بدن از لحاظ متابولیکی فعال است. همین فعالیت می‌تواند توجیه کننده‌ی ارتباط بین چاقی و بعضی از سرطان‌ها باشد. وزن اضافی می‌تواند در کار سوخت و ساز بدن اختلال ایجاد کرده و همچنین موجب گر گرفتگی شود.

بیماری:
تقریبا هر نوع بیماری که مرتبط با هورمون‌ها و سیستم غدد درون ریز باشد می‌تواند موجب علائمی شبیه علائم یائسگی شود. مشکلات تیروئید، مخصوصا پر کاری تیروئید می‌تواند دلیل احساس گُر گرفتگی‌تان باشد. عفونت‌ها یا ویروس‌ها نیز می‌توانند باعث گر گرفتگی شوند.

گرگرفتگی بدن در مردان

هنگامی که زنان مرحله یائسگی را طی می‌کنند، توانایی باروری را در شکل طبیعی از دست می‌دهند و کم­ کم پریود آن ­ها قطع می ­شود، در حالی که مردان آندروپوز هنوز توانایی باروری دارند. سالانه بیش از ۴۰۸ میلیون مرد در سراسر جهان گزارش علائم آندروپوز یا یائسگی مردانه را داده­ اند. یکی از شایع­ ترین علائم آندروپوز، گرگرفتگی است. مردان بین ۴۰ و ۵۵ سال معمولاً دچار آندروپوز  می شوند که با گرگرفتگی و تعریق شبانه همراه است.

رژیم غذایی مناسب، حمایت‌های روحی از سوی خانواده، خواب کافی و فعالیت‌های ورزشی، انجام تفریحات سالم و مهیج، گذراندن اوقات بی‌کاری با دوستان، مواردی است که آقایان برای درمان این مشکل باید در مد نظر داشته باشند. هم­چنین باید از چای، قهوه، غذاهای پرادویه و بسیار شیرین پرهیز نمایند و از مایعات فراوان استفاده کنند.

استفاده از حبوبات، غلات، شیر، سویا، ماست کم ‌چرب، ماهی آزاد، سبزیجات سبز رنگ، انجیر و غذاهای حاوی روغن امگا۳ سودمند است. مردان در این دوره نباید تحت فشار باشند و لازم است که زنان در صورت وقوع این مشکل، همسرشان را بیشتر مورد حمایت عاطفی خود قرار دهند.

علت گرگرفتگی صورت

بیماری فلاشینگ یا گرگرفتگی صورت به دلیل به دلایل مختلفی فرد را گرفتار می‌کند. گاهی اختلال در فعالیت طبیعی غدد به ویژه اختلال در فوق غدد فوق کلیه و تیروئید، ممکن است باعث برافروختگی صورت شود. گرگرفتگی صورت معمولاً در زمان یائسگی، چاقی، استرس، اختلالات عروقی و مصرف الکل است که بروز پیدا می‌کند. این عارضه که به علت گشاد شدن عروق سطحی و توقف خون در مویرگ ها ایجاد می­ شود، در ناحیه مرکزی صورت و به ویژه در نواحی بینی و گونه ­ها ظاهر می ­گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *