کم خونی فقرآهن چیست ؟

 هنگامی که به اندازه کافی گلبول‌های قرمز خون سالم نداریم، وضعیتی به نام کم خونی (آنمی) وجود دارد؛ آنمی به این معنی است که خون، هموگلوبین(Hgb) که بخشی از سلول‌های قرمز خون(RBC) است و اکسیژن را به تمام سلول‌ها منتقل می‌کند، کم دارد.

کم خونی در بیشتر موارد به آرامی شروع می‌شود، بنابراین ممکن است در ابتدا متوجه علائم آن نشویم؛ همانطور که سطح هموگلوبین پایین می‌آید، ممکن است یک یا تعداد بیشتری از علائم مانند ضربان قلب سریع، نفس تنگی، مشکل تنفس هنگام انجام کارهایی مانند راه رفتن، بالا رفتن از پله‌ها و یا حتی صحبت کردن، سرگیجه، درد قفسه سینه، تورم دست یا پا، رنگ پریدگی پوست، ناخن، دهان و لثه و خستگی شدید (شایع‌ترین علامتی است که بیشتر افراد را آزار می‌دهد) را داشته باشیم.

درد قفسه سینه، ضربان قلب سریع، تورم پاها، احساس سرگیجه یا منگی، احساس تنگی تنفس وقتی که کار می‌کنیم بعضی از نشانه‌های جدی کم خونی است و اگر هر کدام از این علائم را داریم، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنیم.

کم خونی موجب چه مشکلی می‌شود؟

فهمیدن علت کم خونی مهم است، اما نخستین چیزی که پزشک باید بداند این است که شدت این مشکل چقدر است، کم خونی می‌تواند کیفیت زندگی را تحت تأثیر قرار دهد؛ کم خونی می‌تواند باعث خستگی شود زیرا سلول‌های بدن به اندازه کافی اکسیژن دریافت نمی‌کنند؛ در بعضی موارد این کمبود اکسیژن ممکن است به اندازه کافی برای تهدید کردن زندگی بد باشد؛ کم خونی می‌تواند موجب کار بیشتر قلب شود، بنابراین اگر دچار مشکل قلبی هستیم، کم خونی می‌تواند آن را بدتر کند.

داروهای درمان کم خونی

داروهای مختلف برای درمان کم خونی استفاده می‌شود، اما مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا بر روی فرد اثرگذار باشد، در برخی موارد آهن، ویتامین B۱۲ و مکمل اسیدفولیک می‌تواند کمک کننده باشد، همچنین یک شکل آهن مایع وجود دارد که می‌تواند به درستی به خون فرد تزریق شود.

راه دیگر درمان کم خونی در برخی از بیماران این است که از داروهایی استفاده کنند که به بدن اجازه می‌دهد گلبول‌های قرمز بیشتری تولید کند، این داروها مانند هورمون اریتروپویتین ساخته شده به وسیله کلیه‌ها کار می‌کنند و به بدن برای اینکه سلول‌های قرمز جدید بسازد کمک می‌کند، اگر یکی از این داروها توصیه شود، ارائه دهنده مراقبت‌های سلامتی با فرد درباره خطرات و مزایای دارو صحبت می‌کند، این داروها می‌توانند عوارض جانبی بسیار جدی ایجاد کنند، با این حال، آنها می‌توانند به بیماران دریافت کننده شیمی درمانی کمک کنند تا سطح هموگلوبین بالاتر و نیاز به تزریق خون کمتری داشته باشند و ممکن است به بهبود تدریجی علائم کم خونی کمک کند.

فواید مصرف قرص آهن

مکمل آهن یا به منظور پیشگیری یا به منظور درمان کمبود آهن در بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورتی‌ که فرد در رژیم غذایی خود از منابع غذایی آهن به مقدار کافی استفاده نکند، زمینه ژنتیکی برای کم‌خونی داشته باشد یا جذب آهن در بدن وی با اختلال مواجه شود، در این صورت باید برای جبران کمبودهای غذایی بدن خود از قرص آهن استفاده کند. مصرف این مکمل موجب می‌شود تا علائم کم‌خونی نظیر رنگ‌پریدگی، سردرد و سرگیجه، ضعف بدنی و خستگی مداوم، ریزش مو و بی‌اشتهایی برطرف شود. تامین مقادیر مناسب آهن برای بدن همچنین سبب می‌شود تا بدن مقاومت بیشتری در برابر عوامل بیماری‌زا داشته باشد.

بهترین زمان مصرف قرص آهن

از دلایل اصلی ریزش مو، سوءتغذیه، تیره شدن پوست، ضعف و عصبانیت افراد کم خونی و یا فقر آهن می باشد. مصرف مکمل آهن بیشتر برای خانم های باردار و کودکان زیر دوسال توصیه می شود اما بیشتر افراد چه آقا و چه خانم به مصرف این مکمل نیاز دارند. از نکات مهم در مصرف قرص آهن، بهترین زمان برای مصرف قرص آهن می باشد که در این مقاله از سایت داروخانه آنلاین دیجی دارو به بررسی کامل آن می پردازیم:
مصرف قرص آهن در زمان درست به این علت است که جذب آهن در شرایط مختلف برای بدن متفاوت است و بسته به شرایط باید در زمان صحیح آن را مصرف کرد این موضوع به این علت قابل اهمیت است که در صورت استفاده قرص آهن در زمان نادرست آن باعث می شود جذب آهن موجود در این قرص تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کند.

در اکثر منابع علمی توصیه شده است که قرص آهن را با معده خالی مصرف کنید. بر این اساس ۱ ساعت قبل از غذا و ۲ ساعت قبل از غذا بهترین زمان مصرف قرص آهن است. مطالعات نشان داده است که اگر مکمل آهن در کنار وعده‌های غذایی مصرف شود، جذب آن کاهش خواهد یافت زیرا بعضی از مواد غذایی در جذب آهن اختلال ایجاد می‌کنند.

بهترین زمان مصرف قرص آهن زمانی است که شما ناشتا بوده و هنوز صبحانه خود را نخورده باشید. بهترین نوشیدنی که همزمان با بلع قرص می‌توانید مورد استفاده قرار دهید، یک لیوان آب پرتقال است زیرا مقادیر قابل توجهی ویتامین c را در خود جای داده است. اما بعضی از افراد معده‌های حساسی دارند و یا با خوردن قرص آهن دچار عوارض جانبی می‌شوند. در این صورت به ناچار می‌توان مکمل آهن را بعد از وعده غذایی میل کرد. همچنین چنانچه توضیح دادیم قبل از خواب نیز زمان مناسبی برای خوردن این مکمل است.

مکمل کلسیم و قرص آهن

مکمل کلسیم، جذب آنتی بیوتیک تتراسایکلین را کاهش می دهد. همچنین با جذب آهن نیز تداخل دارد. بنابراین مکمل کلسیم و مکمل آهن نبایستی همزمان با هم مصرف شوند. فقط به طور استثنائی، می توان مکمل آهن را با سیترات کلسیم یا ویتامینc مصرف کرد، زیرا حالت اسیدی دارند.
سایر داروهایی را که با معده خالی مصرف می شوند، نباید با مکمل کلسیم دریافت کرد.

 خوردن قرص آهن همراه چای یا قهوه

چای و قهوه هر دو از جمله نوشیدنی‌های محبوبی هستند که به دلیل داشتن برخی محتویات در جذب آهن خلل ایجاد می‌کنند. منابع مختلف زمان‌های متفاوتی را برای فاصله گذاشتن بین مکمل آهن و چای و قهوه پیشنهاد داده‌اند. اما بیشتر منابع توصیه کرده‌اند که حدود ۲ ساعت بین نوشیدن چای و قهوه با خوردن مکمل‌های آهن فاصله بگذارید. همچنین اگر از غذاهای حاوی آهن مثل گوشت قرمز در وعده غذایی خود استفاده می‌کنید باز هم باید تا ۲ ساعت بعد از مصرف قرص یا کپسول آهن بپرهیزید.

بهترین زمان مصرف قرص آهن برای زنان باردار

خانم‌های باردار یکی از ثابت‌ترین مصرف‌کنندگان قرص آهن هستند. کم‌خونی در دوران بارداری نه تنها به مادر آسیب می‌رساند بلکه برای جنین نیز عوارض نامطلوبی در پی دارد. زنان باردار در دوران حاملگی روزانه حداقل به ۲۷ میلی‌گرم آهن نیاز دارند. بهتر است اگر این افراد با تهوع صبحگاهی مواجه نیستند، صبح قبل از صبحانه را به عنوان بهترین زمان مصرف قرص آهن انتخاب کنند. در غیر این صورت بهتر است مکمل آهن قبل از خواب مصرف شود تا کمتر عوارض جانبی و مشکلات گوارشی بوجود آورد.

جدول مقدار توصیه شده مصرف آهن در سنین مختلف

سن مقدار مصرف آهن (میلی گرم) دوران بارداری دوران شیردهی
از بدو تولد تا ۶ ماهگی ۰.۲۷
۷ تا ۱۲ ماهگی ۱۱
۱ تا ۳ سالگی ۷
۴ تا ۸ سالگی ۱۰
۹ تا ۱۳ سالگی ۸
۱۴ تا ۱۸ سالگی پسران: ۱۱

دختران: ۱۵

۲۷ ۱۰
۱۹ تا ۵۰ سالگی مردان: ۸

زنان: ۱۸

۲۷ ۹
۵۱ سالگی به بعد ۸

دوره درمان با قرص آهن چند ماه است؟

در نظر داشته باشید قبل از اهمیت زمان درست مصرف قرص آهن ، تجویز این قرص توسط پزشکتان اهمیت بیشتری دارد. چرا که مصرف خودسرانه این قرص می تواند باعث مشکلات بعدی شود. همچنین توصیه می شود این قرص بصورت طولانی مصرف نشود. معمولا بهترین طول دوره برای مصرف مداوم آن ۶ ماه است. از جمله عوارض قرص آهن می توان به آسیب رسیدن به کبد و معده اشاره کرد .
همچنین بهتر است بجای مصرف این مکمل ها از منابع غنی آن که در طبیعت موجود است استفاده نمایید. مثل کاهو، گوشت، سبوس گندم و سبوس برنج.
در این زمان اصلا قرص آهن نخورید.
رایج ترین مکمل های مورد استفاده در ایران مکمل های کلسیم، روی و آهن هستند. متاسفانه کمبود آهن که یک ماده مغذی کلیدی در سلامت انسان است در جامعه شایع است. مکمل های آهن برای جبران این کمبود تجویز می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *