کلسیم ماده‌ای معدنی و ضروری است که برای بسیاری از عملکردهای بدن و رشد استخوان مورد نیاز است. دریافت مقدار مناسب کلسیم به طور منظم بسیار مهم است. ما به طور کلی کلسیم کافی را از طریق رژیم های غذایی دریافت می کنیم. با این حال، اگر به اندازه کافی غذاهای سرشار از کلسیم مانند لبنیات، ماهی استخوان دار و برخی از سبزیجات نمی خورید، ممکن است کلسیم مورد نیاز را دریافت نکنید.

خوشبختانه انواع مختلفی از مکمل های کلسیم وجود دارند که معمولاً به شکل نمک کلسیم در می آیند. هر مکمل عمدتا اثر یکسانی بر بدن دارد. تری کلسیم فسفات یکی از این مکمل ها است.

 

چرا فسفات؟

از آنجا که کلسیم به راحتی با سایر مواد معدنی پیوند می یابد، بسیاری از مکمل های کلسیم دارای کلسیمی هستند که با مواد معدنی و ویتامین های مختلف پیوند خورده است. تری کلسیم فسفات مکملی است که در آن کلسیم به یک مولکول فسفات متصل می شود.

گرچه کمبود فسفر در رژیم غذایی غیر معمول است، فسفر یک قسمت اساسی از غشای سلول و اسیدهای نوکلئیک به شمار می آید. همچنین در بسیاری از فرآیندهای بیولوژیکی، از جمله تولید انرژی، سیگنالینگ سلول و کانی سازی استخوان، نقشی حیاتی دارد. کلسیم به راحتی با فسفر پیوند می یابد. مطالعات نشان داده اند که فسفات تری کلسیم در مقایسه با سایر نمک های کلسیم، در سیمان های استخوانی خودتنظیم، بیوسرامیک های زیست تخریب پذیر و مواد مرکب برای ترمیم استخوان استفاده می شود. به عنوان یک مکمل کلسیم خوراکی، از سیترات کلسیم یا کربنات کلسیم موثرتر نیست.

 

چگونه استفاده می شود؟

مشخص شده است که مکمل های کلسیم با افزایش سن تأثیرات مثبتی در جلوگیری از تحلیل رفتن استخوان دارند. ترکیب کلسیم با ویتامین D بهترین جذب را خواهد داشت.

علاوه بر اهداف دارویی، تری کلسیم فسفات به عنوان ماده ضد انعقاد در تولید و کشاورزی استفاده می شود و به طور گسترده ای در دسترس و ارزان است. این خصوصیات، همراه با توانایی آن در جداسازی مواد، باعث محبوبیت آن در سراسر جهان شده است.

 

آیا برای شما بد است؟

مطالعات متعدد در مورد تري كلسيم فسفات نشان داده است كه اين ماده براي مصرف انسان و حيوانات بي خطر است. این مطالعات به این نتیجه رسیده اند که فسفات کلسیم می تواند در بازسازی استخوان و مواد معدنی کمک کند. برنامه های کاربردی زیست پزشکی آینده امیدوار کننده هستند.

به عنوان یک مکمل غذایی، تری کلسیم فسفات با سایر مکمل های کلسیم قابل مقایسه است. تری کلسیم فسفات همچنین در کاربردهای صنعتی و کشاورزی جایگاه اثبات شده ای پیدا کرده است. با در دسترس بودن گسترده و هزینه کم، احتمالاً همچنان برای اهداف فعلی خود مورد استفاده قرار خواهد گرفت تا تحقیقات جدیدی درباره آن انجام شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *