پوکی استخوان چیست؟

به نازک شدن استخوان ها پوکی استخوان گفته می شود. بر اساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا (CDC) ، این بیماری حدود 25 درصد از زنان بالای 65 سال و 5 درصد از مردان بالای 65 سال را تحت تأثیر قرار می دهد.

انواع مختلفی باعث ایجاد پوکی استخوان می شوند. برخی قابل پیشگیری هستند و برخی دیگر اجتناب ناپذیر هستند. علت نازک شدن استخوان چیست؟

 

بازسازی استخوان

یکی از علل بروز پوکی استخوان عملکرد خود استخوان است. استخوان بافت زنده ای است که درون آن سوراخ هایی وجود دارد. قسمت داخلی، ظاهری شبیه لانه زنبور دارد. استخوان های مبتلا به پوکی استخوان سوراخ های بزرگتری دارند و شکننده ترند.

شناخت پوکی استخوان با درک چگونگی ساخت استخوان آغاز می شود. شما بارها و بارها خواسته های خود را به استخوان های خود وارد می کنید. به دلیل این خواسته ها، استخوان های شما دائماً در حال بازسازی خود هستند.

بازسازی استخوان در دو مرحله اتفاق می افتد. ابتدا سلولهای استخوانی ویژه ای به نام استئوكلاستها استخوان را از بین می برند. سپس، سایر سلولهای استخوانی بنام استئوبلاست ها استخوان جدید ایجاد می کنند.

استئوکلاست ها و استئوبلاست ها می توانند برای بیشتر طول زندگی شما به خوبی هماهنگ شوند. در نهایت، این هماهنگی می تواند از بین برود و استئوکلاست ها بیشتر از آنچه استئوبلاست ها ایجاد می کنند، شروع به برداشتن استخوان می کنند.

وقتی جوان هستید، بدن استخوان زیادی ایجاد می کند. در اواسط 20 سالگی، توده استخوانی در حداکثر سطح خود قرار دارد. پس از آن، بدن شما به آرامی شروع به از دست دادن توده استخوان می کند زیرا بدن شما بیشتر از بازسازی استخوان، آن را حل وتخریب می کند.

 

کلیدهای تعادل استخوان

هورمون پاراتیروئید (PTH) یکی دیگر از علل بروز پوکی استخوان است. این هورمون نقش مهمی در روند بازسازی استخوان دارد. مقادیر بالای PTH می تواند استئوکلاست ها را فعال کرده و باعث تجزیه بیش از حد استخوان شود. کلسیم موجود در خون باعث آزاد شدن PTH می شود.

سطح پایین کلسیم در خون (هیپوکلسمی) می تواند باعث افزایش سطح PTH شود. ممکن است کمبود کلسیم باعث شود استخوان برای جبران کمبود کلسیم در خون اقدام به آزادسازی کلسیم کند.
شما برای موارد زیر کلسیم نیاز دارید:

  • سلامت قلب
  • لخته شدن خون
  • عملکرد عضلات

اگر کلسیم کافی در خون خود نداشته باشید، بدن استخوان های شما را برای کلسیم استخراج می کند. دریافت کلسیم کافی در طول زندگی برای جلوگیری از نازک شدن استخوان مهم است.

در نوجوانی و اوایل بزرگسالی، در حال استخوان سازی هستید. مصرف کافی کلسیم در این دوران، سلامت استخوان ها را در آینده تضمین می کند. با افزایش سن، خوردن غذاهای سرشار از کلسیم به میزان کافی به کاهش تجزیه استخوان کمک می کند.

ویتامین D برای حفظ کلسیم در استخوان ها ضروری است. ویتامین D به شما کمک می کند کلسیم را از طریق روده جذب کنید.

بسیاری از افراد مسن ویتامین D کافی دریافت نمی کنند. بر اساس اعلام انستیتوی ملی بهداشت آمریکا، حدود 50 درصد افراد مسن که دچار شکستگی لگن می شوند، سطح ویتامین D بسیار کمی دارند.

بدون ویتامین D کافی، جریان خون شما به درستی کلسیم موجود در شیر، مکمل های کلسیم یا منابع دیگر را جذب نخواهد کرد.

مقادیر کم ویتامین D همچنین باعث ایجاد یکسری رویدادها می شود که منجر به فعال شدن استئوکلاست ها می گردد. حتی با افزایش تولید PTH باعث ایجاد استئوکلاست بیشتر می شود.

 

تأثیر هورمون ها

پوکی استخوان بیشتر از مردان در زنان مسن، به ویژه زنان سفیدپوست و آسیایی تأثیر می گذارد. یکی از دلایل این امر تأثیر کاهش سطح استروژن پس از یائسگی است. میزان استروژن سازگار، برای حفظ ریتم بازسازی استخوان مهم است.

اگر سطح استروژن کاهش یابد، این امر باعث تغییر برخی از مواد شیمیایی پیام رسان می شود که به حفظ تعادل سالم در تولید و تجزیه استخوان کمک می کنند. سپس استئوكلاستها بدون استروژن فعالتر می شوند و بدن شما استخوانهای بیشتری را می شكند.

برخی شرایط خاص پزشکی و برخی از داروها می توانند روند پوکی استخوان را تسریع کنند. به این حالت پوکی استخوان ثانویه گفته می شود. این مورد اغلب در نتیجه مصرف استروئیدهای گلوکوکورتیکوئید به وجود می آید.

استروئیدهایی مانند کورتیزول و پردنیزون به طور مستقیم سرعت استئوبلاست ها را کاهش داده و سرعت استئوکلاست ها را افزایش می دهند. آنها جذب کلسیم را برای بدن دشوارتر می کنند و باعث می شوند مقدار بیشتری کلسیم از ادرار خارج شود.

مصرف هورمون های تیروئید می تواند خطر نازک شدن استخوان را نیز افزایش دهد. هورمونهای تیروئید روند بازسازی استخوان را تسریع می کنند. این افزایش سرعت منجر به افزایش احتمال عدم تعادل بین استئوبلاست ها و استئوکلاست ها می شود.

سوء مصرف الکل، استعمال دخانیات و اختلال در خوردن از دیگر علل بروز پوکی استخوان است. این موارد در توانایی جذب مواد مغذی لازم مانند کلسیم و ویتامین D اختلال ایجاد می کنند.

 

کلام آخر

فعل و انفعالات پیچیده بینPTH ، کلسیم و ویتامین D تعادل سلول های استخوان ساز و تخریب کننده استخوان را حفظ می کند.

برخی از شرایط سلامتی و مصرف داروها می توانند از علل بروز پوکی استخوان باشند. این عوامل روند بازسازی استخوان را تحت تأثیر قرار داده و منجر به نازک شدن استخوان شوند. حفظ سطح کلسیم و ویتامین D لازم، در کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان نقش اساسی دارد.

 

منبع: healthline.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *