فشار خون بالا

رژیم کنترل فشار؛ فشار خون یکی از علائم حیاتی است. میزان فشار جریان خون در عبور از رگ‌های خونی فشار خون می‌گویند. اگر این فشار بسیار زیاد شود، فشار خون بالا می‌باشد. میزان فشار خون بالا یا پرفشاری خون، که توسط دستگاه فشار خون انجام شده با دو عدد مشخص می‌شود. فشار خون سیستولیک یا حداکثر فشار خون که تعیین کننده فشار وارد شده به دیواره‌ی سرخرگ‌ها در هنگام انقباض قلب است و فشار خون دیاستولیک یا حداقل فشار خون که نشان دهنده فشار وارد شده به دیواره‌ی سرخرگ‌ها در هنگام  استراحت یا آزاد شدن عضلات قلب است.

امروزه افراد زیادی در جهان با فشار خون بالا دست‌ و پنجه نرم می‌کنند. در کشور ما، فشار خون بالا از مهم‌ترین عوامل مرگ‌ومیر محسوب می‌شود. بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تقریبا از هر پنج ایرانی یک نفر دچار فشار خون بالا است. هرساله نزدیک به صد هزار نفر از هموطنان ما بر اثر فشار خون بالا جان خود را از دست می‌دهند.

به جرات می‌توان گفت هر آنچه شما در طول روز می‌خورید در بالا بودن و پایین نگه داشتن فشار خون شما تأثیر دارد. رژیم غذایی کنترل فشار خون، با کاهش سطح کلسترول و فشار خون به سلامت قلب کمک می کند. حتی در صورتی که فشار خون بالا نداشته باشید این رژیم می تواند سبب کاهش وزن شما شود و روشی سالم برای کنترل تغذیه است.

عوامل بروز فشار خون بالا

  •  افزایش سن
  • چاقی و اضافه وزن
  • سیگار و مصرف الکل
  • رژیم‌ غذایی‌ نا مناسب و حاوی نمک زیاد
  • ورزش نکردن و کم تحرکی
  • استرس و اضطراب
  • عوامل‌ ژنتیکی‌
  • مصرف‌ بعضی قرص‌ها و داروها

عوارض داشتن فشار بالای خون

از جمله مهم‌ترین عوارض داشتن فشار خون بالا می‌توان به حمله قلبی، سکته مغزی، نارسایی قلب و کلیه، ورم‌ ریه و آسیب به چشم و مشکلات بینایی اشاره کرد.

رژیم غذایی برای کاهش فشار خون

در قدم اول از مصرف غذا های آماده اجتناب کنید

رژیم کنترل فشار؛ مواد فرآوری شده، تهیه وعده غذایی را آسان کرده و حجم زیادی از  سدیم خوراکی مردم از این مواد تامین می شود. این مواد غذایی شامل موارد زیر هستند:

ادویه ها و گیاهان معطر را بشناسید. ادویه ها و گیاهان معطر ترکیبی از طعم ها را ارائه می دهند. در صورت عدم آگاهی از طعم ادویه ها می توان هر کدام را به نوبت امتحان کرد. برای امتحان کردن، مقداری ادویه را برداشته و بر روی قسمتی از غذا بریزید تا از مناسب بودن یا نبودن آن مطمئن شوید. به جای استفاده از نمک می توان ادویه های زیر را به وعده های غذایی اضافه کرد:

ادویه ها و گیاهان معطر برای طبخ سبزیجات:

ادویه ها و گیاهان معطر برای طبخ گوشت:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *