همه چیز درباره سیب؛ همه ما از پدربزرگ و مادریزرگ هایمان در مورد خواص سیب شنیده ایم . از گذشته تا کنون نگاهی که به سیب بوده و هست، به غیر از یک میوه ای که ویتامین هایی را برای ما تولید می کند، یک ماده غذایی معجزه گر در درمان بیماری هاست. درباره خواص سیب درختی ضرب‌المثلی معروف وجود دارد: «خوردن روزی یک سیب ما را از دکتر بی‌نیاز می‌کند».  فواید سیب بسیارند از کمک به گوارش گرفته تا جلوگیری از مشکلات کبدی، کم‌خونی، دیابت، بیماری‌های قلبی، روماتیسم، انواع سرطان و نقرس. سیب از ابتلا به پارکینسون و آلزایمر هم جلوگیری می‌کند. سیب خواص زیادی برای بدن دارد.

ارزش غذایی سیب

فهرست بلندبالای خواص سیب به‌خاطر ترکیبات آن است. سیب سرشار است از:

  • ویتامین C
  • پتاسیم
  • ویتامین K
  • ریبوفلاوین
  • ویتامین B6
  • مس
  • منگنز
  • منیزیم

سیب سرشار از فیبر است و مصرف یک سیب، ۱۲درصد از نیاز روزانه ما به فیبر را تأمین می‌کند. راز خواص سیب در ترکیبات آلی تشکیل‌دهنده‌ آن است. سیب سرشار از فیتونوترینت‌ها و فلاوونوئیدهایی مانند کوئرستین، اپی‌کاتچین و فلوریدزین است. علاوه بر این ها، سیب ترکیبات پلی‌فنلی متنوعی را نیز در خود جای داده است.

مزایای تغذیه ای از سیب:

  • سیب حاوی فیبر بالا است یک سیب نیاز روزانه لازم برای فیبر را فراهم می کند.
  • خوردن یک سیب روزانه به یبوست کمک می کند.
  • سیب غذای کالری منفی است عاری از کلسترول، چربی و سدیم آزاد است و به شدت برای بچه هایی که چربی بالایی دارند، توصیه می شود.
  • سیب در رنگ های مختلف از سبز لیمویی تا قرمز تیره وجود دارد.
  • سیب سبز کمی ترش تر از سیب های قرمز است با این حال، سبزها سالم تر هستند.
  • خوردن سیب در شب ،قبل از به رختخواب رفتن کمک می کند تا دندان هایتان را پاک کنید.
  • سیب، یک دندان سفید کن طبیعی است.
  • همچنین از بوی بد دهان جلوگیری می کند.
  • حاوی آنتی اکسیدان بسیار است.
  • سیب یک ساختار مصنوعی و تقویت کننده مغز است.
  • خوردن سیب با معده خالی توصیه نمی شود، زیرا محتوای فیبر محلول است که باعث سوختگی گاز معده می شود.
  • خوردن سیب تازه بسیار مغذی تر از آبش است.

 خاصیت سیب برای پیشگیری از سرطان

فواید سیب برای پیشگیری از سرطان مدت‌ها موضوع تحقیقات مختلف بوده است. نتایج تحقیقات حاکی از آن است که سیب احتمال ابتلا به سرطان‌ها، به‌ خصوص سرطان سینه و سرطان روده بزرگ، را کاهش می‌دهد. سیب در پیشگیری از سرطان ریه نقش چشمگیری دارد.

اغلب میوه‌ها و سبزیجات خاصیت ضد سرطانی دارند، اما سیب یک سر و گردن بالاتر از بقیه است. بر اساس تحقیقات، نقش سیب در پیشگیری از سرطان ریه متمایز و انکارناپذیر است. همچنین در صورت ابتلا به سرطان ریه، سرعت گسترش سرطان را کاهش می‌دهد. فرضیه‌ها این خاصیت سیب را به وجود فیتونوترینت‌هایی مانند کائمفرول و کوئرستین نسبت می‌دهند، اما هنوز سازوکار دقیق سیب برای پیشگیری از سرطان مشخص نیست.

سیب برای تقویت افراد ضعیف

سیب باعث از بین رفتن ضعف و انرژی‌ بخشیدن به افراد ضعیف می‌شود. برای همین توصیه می‌شود بیماران در دوره نقاهت سیب مصرف کنند. سیب به سم‌زدایی بدن و افزایش سلامت عمومی فرد کمک می‌کند. با اینکه سیب پروتئین چندانی ندارد، ترکیب آنتی‌اکسیدان‌های آن با پروتئین‌هایش نقش مهمی در پیشگیری از ضعف و افزایش قدرت عضلات دارد.

خواص سیب برای بیماران دیابتی

همه چیز درباره سیب؛ کنترل قند خون مبتلایان به دیابت بسیار ضروری است. پلی‌فنل‌های موجود در سیب ارتباط مستقیمی با کاهش جذب کربوهیدرات دارند، بنابراین سیب از نوسان قند خون جلوگیری کرده و به کنترل دیابت کمک می‌کند.

پلی‌فنل‌ها جذب گلوکز را در دستگاه گوارش کاهش داده و ترشح هورمون انسولین را از لوزالمعده افزایش می‌دهند. انسولین برای کنترل قند خون ضروری است. پلی‌فنل‌ها با تأثیر بر گیرنده‌های انسولین موجود در سلول‌ها، باعث کاهش قند خون و افزایش جذب آنها توسط سلول‌ها می‌شود. این فرایند برای سوخت‌ و ساز و عملکرد مناسب اندام‌ها ضروری است.

تأثیر سیب بر بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون

اگر تاکنون فواید سیب برایتان کافی نبوده است، وقت آن است که درباره تأثیر مثبت سیب بر مشکلات عصبی، به‌ خصوص دو بیماری آلزایمر و پارکینسون، بخوانید.

ترکیبات فیتونوترینت موجود در سیب با خاصیت سم‌زدایی قطعا احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را کم می‌کنند. اختلالات مغزی که منجر به بروز آلزایمر می‌شود با فعالیت رادیکال‌های آزاد در ارتباط است و سیب با ترکیبات خود تا حدی این فعالیت‌ها را کاهش می‌دهد. سیب میزان استیل‌کولین موجود در مغز را افزایش می‌دهد. استیل‌کولین با توانایی تمرکز، حل مسئله و حافظه در ارتباط است.

همچنین سیب از نابودی تدریجی سلول‌های ترشح‌کننده دوپامین جلوگیری می‌کند که نابودی آنها می‌تواند منجر به بروز پارکینسون شود.

سیب و رفع مشکلات تنفسی مانند آسم

دستگاه تنفسی به التهابات بسیار حساس است و بسیاری از مشکلات تنفسی به‌ طور مستقیم از التهاب غشای سلول‌های دستگاه تنفسی ناشی می‌شوند. شاید آسم جدی‌ترین مشکل تنفسی است که در موارد شدید می‌تواند منجر به مرگ فرد شود. سیب خاصیت ضد التهابی چشمگیری دارد و از داروهای طبیعی درمان آسم به شمار می‌رود. با این اوصاف، هنوز هم نحوه عملکرد سیب در درمان این بیماری ناشناخته است.

 سیب برای درمان کم‌ خونی

همه چیز درباره سیب؛ سیب مقدار زیادی آهن دارد و برای درمان کم‌ خونی مؤثر است. معمولا کم‌ خونی ناشی از کمبود هموگلوبین در خون است. این مشکل با افزایش دریافت آهن از مواد غذایی حل می‌شود. آهن نقش مهمی در تولید گلبول‌های قرمز دارد. با افزایش تعداد گلبول قرمز در خون نه‌تنها از کم‌ خونی پیشگیری می‌شود، بلکه با اکسیژن‌رسانی کافی عملکرد اندام‌ها هم بهبود می‌یابد.

 خواص سیب برای قلب

سیب کلسترول موجود در بدن را کاهش می‌دهد که برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی‌ بسیار مفید است. خوردن روزی یک سیب تا حد زیادی سلامت قلب را تضمین می‌کند، چون فعالیت آنتی‌اکسیدانی سیب باعث کاهش اکسیداسیون چربی‌ها می‌شود. به این ترتیب تأثیر منفی تری‌گلیسیرید‌ها و انواع مختلفی از چربی‌های موجود در رگ‌های خونی تا حد زیادی خنثی می‌شود.

پوست سیب فلاوونوئیدهایی به‌نام کوئرستین دارد که می‌تواند پروتئین واکنشی سی (CRP) را در رگ‌های خونی کاسته و التهاب این رگ‌ها را کاهش دهد. این پروتئین با التهابات موجود در سیستم قلبی‌عروقی ارتباط مستقیم دارد و کاهش میزان آن سلامت قلب را افزایش می‌دهد.

خاصیت سیب برای هضم غذا

سیب سرشار از فیبر است که باعث تسهیل هضم مواد غذایی می‌شود. مصرف منظم سیب به حرکات روان روده، جلوگیری از یبوست و اختلالات معده کمک می‌کند. فیبر بخش مهمی از رژیم غذایی ماست که حجم مدفوع را افزایش می‌دهد و سبب حرکت روان‌تر آن می‌شود.

 سیب برای سلامت دندان‌ها

  • سیب به تمیزی دندان‌ها و لثه کمک می‌کند؛
  • احتمال پوسیدگی دندان‌ها را کاهش می‌دهد؛
  • فیبر موجود در آن دندان‌ها را تمیز می‌کند؛
  • خاصیت ضد میکروبی سیب از تأثیر باکتری‌ها و ویروس‌ها بر بدن جلوگیری می‌کند؛
  • سیب ترشح بزاق را افزایش می‌دهد که ترکیبی آلکانی است و رشد باکتری‌ها در داخل دهان را کاهش می‌دهد.

خواص سیب برای مراقبت از پوست

خواص عسل بر همگان مشخص است. استفاده از ماسک‌های سیب و عسل یا سیب و شیر می‌تواند باعث درخشندگی پوست شود. این ویژگی از خاصیت آنتی‌اکسیدانی سیب ناشی می‌شود. این ترکیبات اثر رادیکال‌های آزاد ناشی از افزایش سن و ایجاد چین و چروک را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، سیب با افزایش گردش خون به جایگزینی سلول‌های مرده و ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده کمک می‌کند و باعث می‌شود فرد جوان‌تر به نظر برسد.

اختلالات عصبی زنان باردار با سیب

سیب با تقویت اعصاب و تقویت روح و روان ترس و اضطراب را دور کرده و به انسان آرامش می بخشد. پس سیب جز گیاهان و میوه های آرام بخش به شمار می آید و داروی بسیار موثری برای رفع اختلالات عصبی و روانی زنان باردار به حساب می آید.
موارد گفته شده درباره خاصیت سیب کامل نمی باشد . سیب خواص بی شماری دارد که  در این مقاله فقط به چند مورد آن پرداختیم.

تفاوت سیب قرمز و سبز

همه چیز درباره سیب؛ خواص سیب قرمز با سیب سبز چندان متفاوت نیست. در هر دو نوع انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید وجود دارد. فقط سیب قرمز شیرین‌تر است و کالری و آنتی‌اکسیدان بیشتری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *