ویتامین E ؛ پوست دور چشم بسیار نازک و حساس است و این امر نیز باعث ایجاد چین و چروک می گردد. چین و چروک دور چشم، چهره را خسته و پیرتر نشان می دهد. برای جلوگیری از ایجاد چین و چروک و یا به تاخیر انداختن ایجاد آن باید بیشتر از پوست مراقبت کرد. یک روش عالی برای مراقبت از پوست استفاده از کپسول ویتامین است.

نقش ویتامین E در بهبود وضعیت پوست دور چشم

این ویتامین اولین بار در سال ۱۹۲۰ کشف شد و چندین سال بعد یعنی در سال ۱۹۳۶ از جوانه‌ی گندم استخراج شد و به آلفا توکوفرول مشهور شد. سال‌ها بعد دو نوع دیگر به نام بتا توکوفرول و گاما توکوفرول کشف شدند که اثر آن‌ها نسبت به نمونه‌ای که در ابتدا کشف شده بود کم‌تر بود.

ویتامین E در لایه‌ی چربی دیواره‌ی سلول یا داخل سلول قرار می‌گیرد و از تخریب دیواره‌های سلولی جلوگیری می‌کند. در مجموع می‌توان گفت که این ویتامین عاملی مهم در تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت از پوست و مو و همچنین داشتن چشمانی سالم است. از این رو این ویتامین برای پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها و همچنین رفع تیرگی و  چین و چروک دور چشم کاربرد بسیار زیادی دارد.

فواید ویتامین E برای پوست

ویتامین E یک ماده مغذی مورد نیاز برای بدن است که از سیستم ایمنی بدن انسان حمایت کرده و سلول‌های پوستی را بازسازی می‌کند. ویتامین E خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و ضد التهاب است و از این رو استفاده موضعی از آن می‌تواند التهاب پوست را نیز کاهش داده و جوان‌سازی پوست را برای شما به همراه داشته  باشد. ۱۰ مورد از مهم‌ترین خواص ویتامین E برای پوست به شرح زیر است:

  • پوست را تغذیه می‌کند.
  • ترک‌های پوستی را کاهش می‌دهد.
  • به بازسازی سلول‌ها و بهبود زخم‌های پوستی کمک می‌کند.
  • چین و چروک‌های پوستی را به خصوص در ناحیه دور چشم کاهش می‌دهد.
  • رطوبت لازم را به پوست می‌رساند.
  • جوش‌های سر سیاه را کاهش می‌دهد.
  • به عنوان پاک کننده پوست می‌توان از آن استفاده کرد.

پس از بارداری یا زمانی که چاقی و لاغری ناگهانی را تجربه می‌کنید، نشانه‌های کشیدگی روی پوستتان ظاهر می‌شوند. روغن ویتامین E را روی پوستتان بمالید تا مواد مغذی موجود در بافت پوست افزایش پیدا کند. به منظور کاهش این نشانه‌ها، می‌توانید به صورت منظم و موضعی نیز از این روغن بهره بگیری.

 روغن ویتامین E به نوسازی سلول‌های پوست کمک کرده و لکه‌های قهوه‌ای یا زخم‌های صورت را کم‌رنگ می‌کند.

 ویتامین E برای آرام‌ کردن عضلات بسیار خوب بوده و می‌تواند اسپاسم‌های عضلانی را درمان کند.

 اگر نشانه‌هایی از پیری زودرس نظیر چروک دور چشم را مشاهده می‌کنید، دو تا سه بار در هفته روغن ویتامینE را در کنار کرم‌های معمول استفاده کنید تا بهترین نتایج را مشاهده نمایید. با این روند پوستتان سالم شده و نشانه‌های افزایش سن را از بین می‌برد.

روغن ویتامین E یک ماده مغذی محلول در چربی است و بدین‌ ترتیب از محصولات محلول در آب سنگین‌تر است. می‌تواند رطوبت از دست‌ رفته را برگرداند و به همین دلیل بهترین عملکرد را برای پوست‌‎های خشک و آسیب‌دیده در پی دارد. می‌توانید چند قطره از روغن ویتامین E را با لوسیون مرطوب‌کننده ترکیب کنید و قبل از رفتن به رختخواب روی بدنتان بمالید.

استفاده از روغن ویتامین E به دور چشم‌ها، یکی از بهترین راه‌ها برای رهایی از دایره‌های مشکی است. ۲-۳ روز از این روغن در کنار کرم معمول استفاده کنید و به آرامی دور چشم را ماساژ دهید.

چند قطره روغن ویتامین E را روی محل آفتاب‌سوخته ریخته و به آرامی آن را بمالید.ویتامین E نیروگاهی از آنتی‌اکسیدان‌ها بوده و می‌تواند اثرات رادیکال‌های آزاد حاصله از تشعشع فرابنفش خورشید را خنثی کند و بدین‌ترتیب، آفتاب‌سوختگی را ترمیم می‌کند.

روغن ویتامین E یک نرم‌کننده‌ی سنگین بوده و بهترین راه برای رهایی از غبار، دوده و سایر ناخالصی‌ها می‌باشد و به صورت همزمان می‌تواند تعادل چربی پوست را حفظ کند. چند قطره از روغن ویتامین E را روی یک توپ نخی ریخته و آن را روی صورتتان بمالید.

روغن ویتامین E به عنوان مرطوب‌کننده عمل کرده و لب‌های خشک را نرم و انعطاف‌پذیر می‌کند. می‌توانید آن را به تنهایی یا در ترکیب با عسل استفاده کنید.

نحوه مصرف برای پوست دور چشم

تقریبا اولین چروک‌هایی که در چهره فرد جلب‌ توجه می‌کند، چروک‌های دور چشم هستند. چروک‌های دور چشم بسیار آزاردهنده بوده و سن فرد را بالاتر نشان می‌دهد. شاید شما تاکنون راه‌های زیادی را برای از بین بردن این چروک‌ها امتحان کرده باشید. درست است که انواع کرم‌های ضد چروک دور چشم در بازار موجود هستند، اما چنانچه اشاره کردیم، یکی از راه‌های از بین بردن چروک‌های دور چشم، مصرف به‌ عنوان یک ماسک دور چشم است. برای اینکه نحوه مصرف ویتامین E برای پوست دور چشم را بدانید، ابتدا باید مواد زیر را آماده کنید:

  • آب‌لیموی تازه: ۱ قاشق چای‌خوری
  • عسل: ۱ قاشق چای‌خوری
  • ماست: ۱ قاشق چای‌خوری
  • کپسول ویتامین E :  عدد

برای تهیه این ماسک، در ابتدا کپسول‌های ویتامین E را با یک سوزن سوراخ کرده و محتویات آن را داخل یک ظرف کوچک تمیز بریزید. سپس سایر مواد را اضافه کرده و خوب مخلوط‌ کنید. ابتدا صورت خود را تمیز کنید و چشمان خود را ببندید تا ماسک داخل چشم نرود. سپس ماسک را به ‌آرامی با کمک پنبه دور چشمانتان بمالید و کمی ماساژ دهید. ۳۰ دقیقه منتظر بمانید و سپس چشمانتان را با آب ولرم بشویید. پس از دو هفته مصرف این ماسک شما شاهد کم شدن چروک‌های دور چشم خود خواهید بود. البته این ماسک کبودی دور چشم را نیز از بین خواهد برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *