جنتامایسین _Gentamicin

اشکال دارویی جنتامایسین : پماد، کرم، قطره گوش، قطره چشم، آمپول

جنتامایسین یک آنتی بیوتیک آمینوگلیکوزیدی است که مانند سایر داروهای این گروه با عبور فعال ازغشای باکتری مانع بیوسنتز پروتیئن توسط ریبوزوم ها می شود.معمولا از این دارو در درمان عفونت­ های جدی دستگاه گوارش، دستگاه تنفسی، استخوان  ­ها و بافت نرم و پریتونیت استفاده می­ شود.

آمینوگلیکوزیدها از راه گوارش جذب نمی شوند. البته در صورت زخم گوراش یا التهاب روده مقادیری از دارو جذب می شود. آمینوگلیکوزیدها عمدتا بصورت تزریق عضلانی یا وریدی مصرف می شوند.

جذب این داروها پس از تزریق عضلانی سریع و کامل است. آمینوگلکوزیدها از راه پوست هم جذب می ­شوند. پس از جذب در اغلب بافت ها و مایعات بدن منتشر می شوند و بیشترین غلظت را در ادرار دارند. غلظت سرمی این داروها نیم الی یک و نیم ساعت پس از تزریق عضلانی و ۱۵ الی ۳۰ دقیقه پس از تزریق وریدی به حداکثر خود می رسد.

دفع آمینوگلیکوزیدها عمدتا کلیوی است و در صورت وجود مشکلات کلیوی ممکن است در بدن تجمع پیدا کرده و نیمه عمر آن­ها از 2 تا 4 ساعت به 100 ساعت نیز برسد.

موارد مصرف جنتامایسین

جنتامایسین یک آنتی‌بیوتیک بیمارستانی است. به دلیل عوارض شدید (آسیب به کلیه، شنوایی و سیستم تعادل بدن) برای عفونت‌های سرپایی تجویز نمی‌شود.
جنتامایسین در درمان عفونت های جدی مانند سپتی سمی و سپسیس نوزادان، مننژیت وسایر عفونت های CNS، عفونت مجاری صفراوی، پیلونفریت حاد یا التهاب عفونی حاد پروستات وهمراه با یک پنی سیلین در درمان اندوکاردیت ناشی از استرپتوکوکوس ویریدانس یا استرپتوکوکوس فکالیس، پنومونی در بیماران بستری ومننژیت لیستریایی مصرف می شود.

مقدار و روش مصرف آمپول جنتامایسین

  • قبل از شروع درمان با آمپول جنتامایسین ، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. اگر سؤالی راجع به طریق مصرف این دارو دارید، از پزشکتان بپرسید.
  • آمپول جنتامایسین معمولاً توسط پرستار یا پزشک به صورت تزریق وریدی یا عضلانی برایتان تزریق می‌شود، دوز و میزان تزریق این دارو را پزشک تشخیص می‌دهد.
  • برای بهتر شدن تأثیر آمپول جنتامایسین ، تزریق دارو را هر روز، در زمان مشخصی از روز انجام دهید.
  • استفاده از دارو را تا زمانی که برای شما تجویز شده است، به پایان برسانید. توقف زود هنگام دارو ممکن است منجر به بازگشت عفونت شود.
  • زمانی که میزان دارو در سطح خون ثابت باشد، اثربخشی بهتری خواهد داشت.
  • برای عملکرد مناسب کلیه ها و پیشگیری از مشکلات کلیوی، آب فراوان بنوشید تا در زمان استفاده از این دارو دفع ادرار بیشتری داشته باشید.

مصرف آمپول جنتامایسین در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری و شیردهی، نباید هیچ دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. داروها می‌توانند آثار مخربی روی جنین و یا خودتان داشته باشند.

کودکان

مطالعات انجام شده تا امروز بروز مشکل خاصی در مورد مصرف جنتامایسین تزریقی و محدود شدن سودمندی آن را نشان نداده اند.

با این حال از این دارو برای نوزادان نارس یا تازه متولد شده با احتیاط استفاده کنید.

 

سالمندان

هیچ اطلاعاتی در مورد رابطه سن و عوارض مصرف آمپول جنتامایسین وجود ندارد. با این حال به احتمال زیاد بیماران مسن دچار مشکلات کلیوی می شوند که نیاز به احتیاط در مصرف یا تنظیم دوز دارد.

عوارض جانبی جنتامایسین

سیستم اعصاب مرکزی: ادم، افزایش فشارخون، افت فشارخون، فلبیت، ترومبوفلبیت
سیستم اعصاب مرکزی: اختلال در راه رفتن، آتاکسی، بیماری مغزی، گیجی، افسردگی، سرگیجه، خواب آلودگی، سردرد، لتارژی، ضعف عضلات، کرختی، خواب رفتگی اندام، نوروپاتی محیطی، تومور کاذب مغزی، تشنج
پوستی: ریزش مو، قرمزی، خارش، راش پوستی، کهیر
غدد درون ریز و متابولیسم: کاهش کلسیم خون، کاهش پتاسیم خون، کاهش منیزیم خون، کاهش سدیم خون، کاهش وزن
گوارشی: بی اشتهایی، اسهال ناشی از کلستریدیوم دیفیسیل، کاهش اشتها، انتروکولیت، تهوع، ریزش غیر ارادی بزاق (سیالوره)، التهاب دهان، استفراغ
ادراری تناسلی: کست در ادرار (شفاف، گرانولار)، سندرم شبه فانکونی، کم ادراری، پروتئین در ادرار
هماتولوژی و انکولوژی: آگرانولوسیتوز، آنمی، افزایش سطح ائوزینوفیل، گرانولوسیتوپنی، لکوپنی، خارش، رتیکولوسیتوپنی، رتیکولوسیتوز، بزرگ شدن طحال، ترومبوسیتوپنی
کبدی: بزرگ شدن کبد، افزایش آنزیم های کبدی
ازدیاد حساسیت: آنافیلاکسی، واکنش شبه آنافیلاکسی، واکنش ازدیاد حساسیت
موضعی: واکنش محل تزریق، درد محل تزریق
عصبی، عضلانی و اسکلتی: درد مفاصل، کرامپ عضلانی، خستگی عضلانی (سندرم شبه میاستنی گراویس)، پرش عضلات، لرزش، ضعف
چشمی: اختلال بینایی
گوشی: اختلال شنوایی، کاهش شنوایی، وزوز گوش
کلیوی: کاهش کلیرانس کراتینین، کاهش وزن مخصوص ادرار، افزایش BUN، افزایش کراتینین سرم، پر ادراری، نارسایی کلیه، نکروز توبولی کلیه
تنفسی: تنگی نفس، ادم حنجره، فیبروز ریه، دپرسیون تنفسی
متفرقه: تب

تداخلات دارویی جنتامایسین

مشخصات کلی تداخلات:
– تغییر در فلور نرمال دستگاه گوارش
– تشدید هیپوکلسمی
– اختلال در پاسخ ایمنی در مقابل عوامل باکتریایی
– تشدید سمیت کلیوی
– تشدید اثرات بلاک کننده عصبی – عضلانی
– تشدید سمیت گوشی

تداخلات رده X (پرهیز):
آگالسیداز آلفا، آگالسیداز بتا، آتالورن، ب.ث.ژ (داخل مثانه‌ای)، واکسن وبا، فوسکارنت، مانیتول (سیستمیک)، مکامیلامین، متوکسی فلوران

کاهش اثرات داروها توسط جنتامایسین (سیستمیک):
آگالسیداز آلفا و بتا، ب.ث.ژ (داخل مثانه‌ای)، واکسن ب.ث.ژ (ایمنی‌زا)، گلیکوزیدهای قلبی، واکسن وبا، دیستیگمین، لاکتوباسیلوس و استریول، سدیم پیکوسولفات، واکسن حصبه

کاهش اثرات جنتامایسین (سیستمیک) توسط داروها:
سفالوسپورین ها، پنی‌سیلین‌ها

افزایش اثرات داروها توسط جنتامایسین (سیستمیک):
بیس‌فسفونات ها، فرآورده‌های حاوی سم بوتولینوم، کربوپلاتین، کولیستیمتات، سیکلوسپورین (سیستمیک)، مکامیلامین، متوکسی فلوران، ترکیبات بلاک کننده عصبی- عضله، فرآورده‌های تنوفوویر

افزایش اثرات جنتامایسین (سیستمیک) توسط داروها:
آمفوتریسین بی، آربکاسین، آتالورن، کاپرئومایسین، سفالوسپورین ها، سیس پلاتین، فوسکارنت، دیورتیک های لوپ، مانیتول (سیستمیک)، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی، اوکساتومید، فرآورده‌های تنوفوویر، ونکومایسین

مراقبت­ ها:

1.      فاصله بین دفعات مصرف دارو در بیماران مبتلا به مشکلات کلیوی باید افزایش داده شود.

2.      مصرف این دارو در بیماران سالخورده مبتلا به پارکینسون و نوزادان باید با احتیاط فراوان صورت گیرد.

3.      از مصرف طولانی مدت این دارو باید خوداری کرد.

4.      از آنجا که دفع آمینوگلیکوزیدها عمدتاً کلیوی است و غلظت این داروها در ادرار زیاد خواهد بود، بیمار باید به اندازه کافی آب یا مایعات مصرف کند تا غلظت زیاد دارو موجب آسیب به مجاری ادراری نشود.

5.      تزریق زیر جلدی جنتامایسین توصیه نمی شود، زیرا دردناک خواهد بود.

6.       مقدار مصرف جنتامایسین به ویژه در بیمارانی که دچار سوختگی شده اند یا عمل جراحی در پیش دارند و در زنان باردار یا مبتلا به بیماری های زنان ممکن است کمتر یا بیشتر از مقدار توصیه شده باشد که این به دلیل تفاوت زیاد بین نیاز این گروه بیماران به دارو است.

7.      از آنجا که احتمال تشکیل کمپلکس بین جنتامایسین و سایر داروها وجود دارد، مخلوط کردن این دارو با سایر داروها در یک محلول توصیه نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *