در این محتوا در مورد داروخانه و زمان تاسیس آن صحبت می کنیم. دراگ استورها در عصر حاضر مدل ها و گونه های مختلفی پیدا کرده اند، به طوری که برای خرید یک دارو دیگر مجبور نیستیم، که دارو را حتما به صورت حضوری خریداری نماییم، بلکه راه های مجازی بسیار هم برای خرید دارو وجود دارد.

پیشینه داروخانه

 

داروخانه را در قدیم به نام دواخانه می شناختند. اگر بخواهیم در مورد ریشه لاتین این لغت بدانیم، باید بگوییم این واژه در زبان انگلیسی دراگ استور نامیده می شود. دراگ استور به موسسه و مرکز پزشکی دارویی می گویند، که در آنجا دارو به مردم عرضه می گردد. نخستین مکان با نام داروخانه در سال 707 میلادی در عراق تاسیس شد و در غرب نیز بنیانگذاری داروخانه ها حوالی قرن هجدهم بود. در نتیجه این مکان دارای داروهایی است، که از طریق پزشک داروساز ساخته و به تولید انبوه رسیده است. داروساز مسئولیت خطیری دارد، و در واقع شغلی است که به جان مردم و افراد جامعه مرتبط است. بنابراین فرد داروساز، بایستی به طور دایمی در داروخانه فعالیت داشته باشد و طرز استفاده داروها را به افراد بگوید. همچنین راجع به عوارض جانبی یک دارو و مواردی از این دست به بیمار اطلاعات مربوطه و هشدارهای لازم را ارائه دهد. گاهی در دراگ استور دکتر داروساز، با نسخه ای روبرو می شود، که تداخل دارویی دارد، او در این زمان نسخه را به پزشک مربوطه مرجوع می کند. در واقع دراگ استور امروزه از نیازهای اصلی یک جامعه محسوب می شود و سلامت افراد در گرو داروهای موجود در آن است. در گذشته پزشکان دارو هر فرد را با توجه به بیماری آن فرد ساخته و به منزل او می بردند. اما امروزه با ایجاد مراکز دارویی متعدد در سطح شهر و کشور، تهیه داروهای یک فرد بیمار بسیار راحت شده است. بنابراین با رشد چشمگیری که مراکز خدمات دارویی در جامعه امروزی نموده اند، پخش و توزیع دارو در بین افراد از روال آسان تری برخوردار گردیده است. در نهایت با ایجاد داروخانه در گوشه به گوشه شهرها و سایر مناطق دیگر کشور، کمبود دارویی احساس نشد تا اینکه این مراکز فروش دارو آنلاین شد. البته این دراگ استورها با نام های مستعار در شبکه های اینترنتی و فضای مجازی موجود هستند و به عنوان مثال دیجی دارو سایتی معتبر است، که انواع دارو را از طریق ثبت سفارش در سایت به خریداران و سفارش دهندگان تحویل می دهد. بنابراین با ایجاد دراگ استورهای مجازی و اینترنتی مشتریان و مردم دسترسی راحت تر و سریع تری به داروها یافته اند و از این بابت بسیار خشنود و راضی هستند.

داروخانه

معرفی داروخانه

مراکز فروش دارو اکثرا بیشتر در کنار درمانگاه، بیمارستان، مطب و کلینیک قرار دارند. معمولا بهتر آن است، که مسئول فنی یک داروخانه، دکتر داروساز باشد و بر تاریخ تولید، انقضاء، نحوه نگهداری و چینش درست داروها در دراگ استور نظارت داشته باشد. همچنین در مورد نسخه بیماران به تاریخ اعتبار دفترچه، خط خوردگی، تداخل دارویی، تایید اینترنتی درست نیز نظارت کنند.

اکثر دراگ استورها دارای طبقه بندی های خاصی هستند، این طبقه بندی براساس نوع دارو و درمان آن صورت می گیرد. آنتی بیوتیک، داروهای خواب آور و آرامش بخش، داروهای ضد اختلالات عصبی و ضد افسردگی ها، داروهای ضد التهاب، داروهای زنان، داروهای مختص بیماری های التهابی ریه، داروهای ضد تشنج و صرع، ضد تب، ضد آمیب ها، مسکن و تب بر، ضد ویروس، ضد قارچ، داروهای گوارشی، قلب و عروق، قند خون، چربی خون و غیره در طبقه بندی های مختلفی بر مبنای نوع درمانی که دارند، در داروخانه قرار می گیرند. بنابراین خیلی از دانشگاه ها و دانشکده های داخل کشور در حال تدریس رشته های مرتبط با دارو و داروسازی هستند و علاقه مندان بسیاری را با این رشته ها آشنا می کنند. این محیط، فضایی است، که اگر بخواهید در آنجا مشغول به کار شوید، باید حساسیت های آن مکان را کاملا بشناسید و خلاف قوانین آنجا عمل نکنید. بنابراین برای کار کردن در یک مرکز خدمات دارویی بایستی مهارت های بسیاری را کسب نمود و اگر ماهر و کاربلد باشید، دراگ استورها بسیار از وجود شما در آنجا به خود خواهند بالید. برای کسب دانش و مهارت لازم است، که شما در مرحله نخست علاقه بسیاری به یادگیری و کسب علوم دارویی داشته باشید، اگر علاقه مند باشید مسلما در این کار موفق خواهید شد و همه مراکز دارویی  برای حضور شما در آنجا با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

انواع داروهای طبقه بندی شده در داروخانه

داروها به طور معمول از سازمان غذا و دارو به داروخانه منتقل می شوند و معاونت این سازمان اقلام مورد نیاز داروخانه ها را تامین می نماید. داروخانه ها معمولا با ادارات و مراکز متنوع و گوناگون بیمه گر قرارداد دارند و به صورت شبانه روزی در اختیار عموم جامعه می باشند. دیجی دارو و داروخانه آنلاین نیز در این بین بسیار یارای مردم در عصر کنونی بوده و هست. بنابراین در کمترین زمان ممکن می توان انواع مختلفی از دارو را از طریق این درگاه ها خریداری و استفاده نمود. شما با استفاده از داروخانه های اینترنتی می توانید بسیاری از داروهایی که در یک نقطه از شهر وجود نداشته را تهیه نموده و مورد استفاده قرار دهید. زیرا گاهی اوقات داروهایی خاص در مراکز دارویی موجود در منطقه ای از شهر وجود ندارد و شما باید توسط این داروخانه های الکترونیک، داروی مورد نظر خود را حتی از یک شهر دیگر سفارش داده و تحویل بگیرید. پس روند آنلاین شدن فروش دارو امروزه بسیار به هموطنان مختلف در اقصی و نقاط کشور کمک کرده است. بنابراین عدم دسترسی و نبود یک دارو دیگر موضوع نگران کننده ای نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *