شما می دانید چه زمانی استرس دارید. وقتی در محل کار با رئیس خود بحث می‌کنید یا وقتی در ترافیک گیر کرده‌اید، اثرات آن را احساس می‌کنید.
قلب شما به سرعت می تپد، سریعتر نفس می کشید، عرق می کنید و احساس اضطراب دارید. در پایان یک روز بسیار پر استرس، احساس تحریک پذیری می‌کنید و یا در خوابیدن دچار مشکل می‌شوید.
اما این تمام ماجرا نیست. علاوه بر تغییر در احساس، استرس می تواند نوع نگاه شما را نیز تغییر دهد. علائم ظاهری اغلب بر روی پوست، مو و ناخن تأثیر می گذارند.

 

شعله ور شدن آکنه

آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا درست قبل از یک آزمون بزرگ یا جلسه در محل کار، آکنه بروز می‌کند؟ ارتباط بین استرس و آکنه با هورمون ها انجام می‌گیرد.
هنگامی که تحت استرس هستید، بدن هورمونهای خاصی مانند کورتیزول را بیشتر از بدن خارج می کند. این هورمون ها باعث می شوند غدد زیر پوست شما روغن بیشتری تولید کنند.
روغن اضافی می تواند در داخل فولیکول های مو بهمراه آلودگی و سلولهای پوستی مرده، گیر کرده و جوش ایجاد کند.

 

التهاب پسوریازیس و روزاسه

اگر قبلاً دچار بیماری پوستی مانند پسوریازیس یا روزاسه شده اید، استرس می تواند آن را بدتر کند.

پسوریازیس تجمع بیش از حد سلولهای پوستی است که لکه های نقره ای و پوسته پوسته ای روی بدن ایجاد می کند. این مسئله ناشی از التهاب است که می تواند توسط استرس تقویت شود. به همین دلیل است که افراد مبتلا به پسوریازیس معمولاً هنگام تنش، شعله ور می شوند.
استرس همچنین یکی از رایج ترین عوامل شعله ور شدن روزاسه است. روزاسه به عنوان یک برافروختگی قرمز ظاهر می شود که در سراسر بینی، گونه ها و چانه گسترش می یابد.

 

افراد دچار استرس با پوست خود مهربان نیستند

حتی اگر پوست بی نقصی داشته باشید، ممکن است هنگام استرس رفتار خوبی با آن نداشته باشید. استرس یک حواس پرتی است که باعث می شود شما از رژیم مراقبت از پوست خود غافل شوید.
رژیم شما باید شامل شستشوی روزانه و مرطوب کنندگی و همچنین داشتن یک رژیم غذایی سالم باشد.
افرادی که دچار استرس می شوند، در مورد مراقبت از پوست خود تمایل به ایجاد عادت های بد دارند. آنها ممکن است پوست خود را بکشند یا مالش دهند، یا جوش های پوستی خود را بترکانند. این عادت های بد می تواند منجر به زخم شدن دائمی شود.

 

کهیر یا بثورات پوستی

برجستگی‌های قرمز، متورم و خارش دار روی پوست را کهیر می‌گویند. برخی افراد آنها را به عنوان بخشی از واکنش آلرژیک به غذا، دارو یا نیش حشره تجربه می‌کنند. برخی دیگر به طور منظم تر متوجه می شوند که کهیرها بر روی پوست آنها ظاهر می شوند.
کهیر مزمن ممکن است به دلیل پاسخ ایمنی بدن باشد که در اثر عواملی مانند گرما، ورزش شدید یا مصرف الکل ایجاد می شود.
استرس همچنین می تواند باعث ایجاد کهیر شود یا وضعیت آنها را بدتر کند.

 

ناخن‌های شکننده

اثر استرس بر روی دستان شما نیز نمایان می شود. وقتی استرس دارید ناخن‌ها نازک و شکننده می‌شوند.
افرادی که دچار استرس هستند نیز به احتمال زیاد عادات ناخنی ناخوشایند مانند گاز گرفتن یا برداشتن ناخن و کوتیکول خود را دارند. این مسئله می تواند حتی بیشتر از استرس به ناخن آسیب برساند و احتمالاً منجر به عفونت شود.

اگر عادت دارید انگشت خود را روی ناخن های خود بمالید، این کار می تواند باعث ایجاد برجستگی در وسط ناخن ها شود.

 

ریزش مو

موهای براق و ضخیم نشانه سلامتی است. موها دائماً مراحل مختلفی را طی می کنند.

مو در مرحله آناژن یا فاز فعال، رشد می‌کند و در مرحله تلوژن یا استراحت، از بین می رود. وقتی استرس دارید، موهای شما بیشتر در مرحله استراحت باقی می ماند که این امر باعث می شود موهای بیشتری از دست دهید.
افرادی که دچار استرس هستند به ندرت دچار نوعی بیماری به نام تریکوتیلومانیا می‌شوند که باعث می شود اصولی غیرقابل کنترل برای کندن موها ایجاد شود.

 

 

عرق کردن

تقریباً همه ما در یک موقعیت استرس زا مانند مصاحبه شغلی اعصاب خرد کن یا یک امتحان سخت، عرق می‌کنیم.
عرق از غدد آپوکرین ترشح می‌شود که در زیر پوست زیر بغل و کشاله ران متمرکز شده است. به همین دلیل است که ممکن است در هنگام عصبی بودن، لکه های تیره در زیر بغل خود مشاهده کنید.
این مایعات با باکتری های موجود در پوست ترکیب شده و باعث ایجاد بوی نامطبوع می‌شوند.

 

درمان استرس پوست را شفاف می‌کند

وقتی پوست شما در نتیجه استرس آسیب دیده است، باید علت آن را درمان کنید. با تکنیک های آرام سازی مانند تنفس عمیق، ماساژ، مدیتیشن و یوگا، مقابله با استرس را امتحان کنید.

این روش ها مقدار هورمون‌های استرس را کاهش می‌دهند. این هورمون‌ها می‌توانند منجر به بروز و شعله ور شدن بیماری‌های پوستی شوند.
همچنین برای درمان‌هایی که به پاکسازی پوست کمک می کند، به یک متخصص پوست مراجعه کنید. وقتی پوست شما بهبود یابد، خلق و خوی شما نیز ممکن است بهبود یابد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *