روغن باباسو روغنی استوایی است که از دانه های نخل باباسو، درخت بومی جنگل های بارانی آمریکای جنوبی تهیه می شود.
این روغن مملو از آنتی اکسیدان و چربی های سالم است که می تواند سلامت پوست و موهای شما را تقویت کند و بدون اینکه باعث احساس چربی یا ایجاد آکنه شود، آنها را مرطوب کند.
با این حال، این روغن دارای برخی اشکالات احتمالی نیز است.

در این مقاله موارد استفاده، فواید و نکات منفی روغن باباسو را بررسی می کنیم.

 

کاربردهای روغن باباسو

در کشورهای آمریکای جنوبی مانند برزیل، که نخل باباسو بومی آنجا است، روغن این گیاه معمولاً برای پخت و پز و حتی به عنوان دارو استفاده می شود.

افراد محلی از آن برای بهبود زخم های جزئی، مانند بریدگی و خراش، و درمان لکوره (ترشحات واژن که با عدم تعادل هورمونی همراه است) استفاده می کنند.
روغن باباسو به سوخت زیستی نیز تبدیل می شود که که در این صورت می تواند به عنوان جایگزینی برای سوخت دیزل مورد استفاده قرار گیرد.
با این حال، در ایالات متحده، این ماده معمولاً به عنوان ماده اولیه در محصولات مراقبت از پوست، مانند لوسیون، شامپو و آرایش استفاده می شود.

 

فواید روغن باباسو

روغن باباسو با چند اثر مفید همراه است، اما بیشتر تحقیقات در مورد این روغن در آزمایشگاه و بر روی حیوانات انجام شده است.
بنابراین، برای درک کامل فواید آن، مطالعات بیشتری در مورد انسان لازم است.

 

خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ترمیم کننده زخم

روغن باباسو و سایر قسمت های این گیاه برای اهداف دارویی مختلف در آمریکای جنوبی مانند درمان بیماری های پوستی، زخم ها، التهاب ها و مشکلات معده استفاده می شود.
این روغن سرشار از آنتی اکسیدان است، ترکیباتی که می توانند به کاهش آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد مضر کمک کنند.
علاوه بر این، روغن باباسو ضد باکتری است. یک مطالعه آزمایشگاهی نشان می‌دهد که برخی از باکتریهای مضر مانند استافیلوکوکوس اورئوس را که باعث عفونتهای استاف می شود، این روغن از بین می برد.
اجزای دیگر گیاه باباسو از جمله روغن آن نیز ضد التهاب هستند و می توانند باعث ترمیم زخم شوند.
در یک مطالعه، موش هایی که از عصاره باباسو بر روی زخم آنها استفاده شده بود، سریعتر از گروه کنترل بهبود یافتند.

 

سرشار از اسیدهای چرب سالم

روغن باباسو مانند روغن نارگیل، روغنی گیاهی سرشار از چربی های اشباع شده است که این امر باعث می شود در دمای اتاق جامد شود.
با این حال، این چربی ها در دمای بدن به سرعت ذوب می شوند. به همین دلیل، آنها یک ماده پرکاربرد در محصولات مراقبت از پوست هستند.
اسید لوریک و میریستیک دو اسید چرب اصلی موجود در روغن باباسو هستند که هر دو اشباع شده اند.
این روغن حاوی اسید اولئیک است، اسید اولئیک چربی غیر اشباع تکی است که در روغن زیتون نیز یافت می شود و از بسیاری از فواید روغن زیتون برخوردار است.
این اسیدهای چرب ضد التهاب، به طور بالقوه تقویت کننده سیستم ایمنی و مرطوب کننده هستند که این ویژگی‌ها آنها را برای پوست و موها عالی می کند.
علاوه بر این، اسید لوریک ضد باکتری است و تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده است که باعث مرگ سلول های سرطانی می شود.

 

مرطوب کننده پوست و مو

همانند روغن نارگیل، باباسو در دمای بدن ذوب می شود و به پوست شما اجازه می دهد تا آن را به خوبی جذب کند.
با این حال، برخلاف روغن نارگیل، این ماده سبک بوده و چرب نیست که این ویژگی آن را برای استفاده در پوست ایده آل می کند. علاوه بر این، به نظر نمی رسد که باعث آکنه شود.
روغن باباسو وقتی روی پوست قرار می گیرد باعث ایجاد احساس طراوت و خنک شدن می شود، زیرا به سرعت ذوب می شود.
در نهایت می تواند به موهای خشک و صاف حجم دهد بدون اینکه موها سنگین شوند.

 

عوارض منفی احتمالی

درباره عوارض جانبی احتمالی روغن باباسو اطلاعات کمی در دست است ، از جمله اینکه آیا این روغن اثرات منفی در زنان باردار یا شیرده دارد.
اگر باردار یا شیرده هستید، برای اطمینان باید قبل از استفاده از باباسو با پزشک خود مشورت کنید.
علاوه بر این، برخی تحقیقات نشان می دهد که پودر میوه باباسو ممکن است توانایی لخته شدن خون بدن را کاهش دهد. بنابراین، اگر داروی رقیق کننده خون مصرف می کنید، باید از مصرف روغن باباسو اجتناب کنید، زیرا ممکن است اثر مشابهی داشته باشد.
خوردن میوه باباسو و سایر قسمت های گیاه نیز ممکن است عملکرد تیروئید را مختل کند که به ویژه برای افراد مبتلا به کم کاری تیروئید مضر است. اگر این بیماری را دارید، ممکن است بخواهید از این روغن اجتناب کنید.
دانستن اینکه چقدر روغن باباسو وارد خون شما می شود، دشوار است. بنابراین، اگر در استفاده از آن نگرانی دارید، باید با پزشک خود صحبت کنید.

 

نحوه استفاده

روغن باباسو می تواند در آشپزی استفاده شود، اما بیشتر در محصولات مراقبت از پوست استفاده می گردد. اگرچه، کاربردهای گسترده‌ای در آمریکای جنوبی دارد.
این روغن را می توان بصورت آنلاین یا در برخی از فروشگاههای مواد غذایی طبیعی یا لوازم آرایشی خریداری کرد. می توانید آن را مستقیماً به عنوان مرطوب کننده یا نرم کننده روی پوست یا موهای خود بمالید.
از آنجا که به راحتی روی پوست ذوب می شود، روغن حامل خوبی برای روغنهای اساسی است.

علاوه بر این، باباسو می تواند جایگزین روغن نارگیل در دستورهای خانگی مراقبت از پوست و مو، از جمله صابون ها، ماسک های مو، یا اسکراب های بدن شود.

 

کلام آخر

روغن باباسو در آشپزی، تولید سوخت های زیستی و داروها استفاده می شود. هنوز هم در ایالات متحده، بیشتر در محصولات مراقبت از پوست و مو یافت می شود، زیرا علاوه بر سبک و غیر چرب بودن، سرشار از آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب سالم است. علاوه بر این، باعث ایجاد آکنه نمی شود.
به طور کلی، این روغن یک ماده افزودنی سالم و مرطوب کننده برای مراقبت از پوست و مو است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *