روغن برای خشکی مو

مو به طور کلی دارای سه لایه مجزا است. بیرونی ترین لایه باعث تولید روغن های طبیعی می شود که موها را سالم و براق نشان می دهد و از شکستگی آنها محافظت می کند. شنا کردن در آب کلر، زندگی در آب و هوای خشک، استفاده از صاف کننده‌ها، فر کننده‌های شیمیایی یا حالت دهنده‌های حرارتی باعث شکستن موها می‌شوند. در نتیجه، مو خشک و کدر به نظر می‌رسد.
در بیشتر موارد، با استفاده از درمان های خانگی می توان خشکی موها را برطرف کرد. درمان مو با روغن ممکن است به آبرسانی رشته موها و پوست سر کمک کند. بخاطر داشته باشید که از آنجا که روغن آب را دفع می کند، استفاده از روغن بر روی موهای خشک معمولاً مؤثرتر است.
این مقاله در مورد انواع روغن ها که ممکن است به آبرسانی موهای خشک و کدر کمک کند، نحوه استفاده از آنها و عوارض جانبی احتمالی آن صحبت می کند.

 

 

روغن نارگیل برای موهای خشک

روغن نارگیل سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین E آبدار است که به درخشان کننده مو معروف است و برای سلامت پوست سر ضروری است. پوست ضعیف در سر می تواند منجر به خشکی و کدری مو شود. این روغن برای خشکی مو مناسب است.

 

 

نحوه استفاده از آن

اگر موهای بسیار زبر یا موج داری دارید، ممکن است بتوانید از مقدار کمی از روغن نارگیل به عنوان مرطوب کننده استفاده کنید، بدون اینکه موها چرب به نظر برسند. در غیر این صورت روغن را بین دو دست گرم کنید. گرما ساقه مو را باز می کند، این کار باعث می شود روغن به جای ماندن در بالای مو به داخل رشته موها نفوذ کند.
میتوانید تا زمانی که دوست دارید (حتی یک شب) بگذارید بر روی موهایتان بماند. سپس با شامپو بشویید، برای از بین بردن کامل روغن ممکن است دو بار شستشو نیاز باشد.

 

عوارض جانبی بالقوه

آلرژی به روغن نارگیل نادر است، اما اگر حساسیت دارید از آن روی پوست یا موهای خود استفاده نکنید. قرمزی، کهیر و بثورات پوستی از علائم موضعی حساسیت هستند.

 

روغن زیتون برای موهای خشک

روغن زیتون نیز مانند روغن نارگیل حاوی ویتامین E و اسیدهای چرب است. علاوه بر این، دارای نرم کننده هایی نظیر اسکوالان و اسید اولئیک است که موها را بسیار نرم می کنند. بسیاری از شواهد در این زمینه به صورت روایت است، با این حال برخی از تحقیقات معتبر نشان می دهد که روغن زیتون می تواند برای موها بسیار مرطوب کننده باشد. این روغن برای خشکی مو مناسب است.

 

نحوه استفاده از آن

برای حالت دادن به موها نیازی به استفاده از روغن زیتون به مقدار زیاد نیست، به خصوص اگر رشته های مو، خوب یا کوتاه باشند. بسته به طول موهایتان و اگر می خواهید قسمت های انتهایی مو یا پوست سر را نیز آغشته کنید، به حدود 1 یا 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون نیاز دارید. برای موهای ضخیم و بلند، به اندازه 1/4 فنجان نیاز دارید.
روغن را روی موهای خشک ماساژ دهید. می توانید تا مدت 15 دقیقه روی آن حوله گرم یا کلاه دوش بگذارید. سپس قبل از شستشو کامل از یک شانه دندان پهن برای شانه کردن روغن استفاده کنید.

 

عوارض جانبی بالقوه

استفاده از روغن زیتون برای خشکی مو خطرات کمی دارد، مگر اینکه به زیتون حساسیت داشته باشید. همچنین اگر به خوبی آبکشی نکنید، ممکن است موها چرب شوند.

 

 

روغن آووکادو

روغن آووکادو سرشار از چربی، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است که همه آنها برای داشتن موهای قوی و سالم ضروری هستند. اسیدهای چرب با محافظت از پوست سر در برابر آسیب های محیطی می توانند به ترمیم موهای خشک یا آسیب دیده کمک کنند. میوه آووکادو همچنین منبع طبیعی بیوتین است، یکی از تحقیقات در سال 2012 نشان داد آووکادو می تواند مو را تقویت کرده و باعث شود موهای سالم، کمتر خشک به نظر برسند. این روغن برای خشکی مو مناسب است.

 

نحوه استفاده از آن

می توانید از آووکادو در ماسک مو استفاده کنید و اجازه دهید تا 3 ساعت روی موهای شما بماند، سپس آن را کاملا بشویید. یا می توانید آن را پس از گرم کردن درون یک ظرف شیشه ای غوطه ور در آب، بر روی موهای تازه شسته شده استفاده کنید. قبل از آبکشی بگذارید 20 دقیقه بماند.

 

 

عوارض جانبی بالقوه

آووکادو به طور کلی بی خطر محسوب می شود، اما اگر قبلاً آن را نخورده اید، باید از تست پچ استفاده کنید، به اینصورت که مقدار کمی از این روغن روی بازوی خود بریزید و اجازه دهید تا 24 ساعت بماند تا مطمئن شوید بدنتان به آن واکنشی نشان نمی دهد.

 

روغن بادام

روغن بادام سرشار از اسیدهای چرب امگا 9 است که می تواند باعث درخشش و حتی تحریک رشد موهای جدید شود، همچنین مملو از ویتامین E و نوعی پروتئین است که می تواند باعث تقویت مو و جلوگیری از شکستگی آن شود. این روغن با ویژگی های نرم کنندگی که دارد از موها محافظت کرده و آنها را مرطوب و نرم می کند.

 

نحوه استفاده از آن

برای تهیه ماسک مو می توانید روغن بادام را با روغن دیگری مانند نارگیل مخلوط کنید، یا می توانید روغن را به تنهایی روی موهایتان بمالید (معمولاً روغن بادام شیرین توصیه می شود)، سعی کنید روی انتهای موها تمرکز کنید. این روغن برای خشکی مو مناسب است.

 

عوارض جانبی بالقوه

هر کسی که به آجیل حساسیت دارد باید از روغن بادام اجتناب کند زیرا حتی استفاده موضعی می تواند واکنشی جدی ایجاد کند.

 

سایر روغن های حامل برای موهای خشک

روغن های حامل، روغنهای اساسی را رقیق کرده و بیشتر به ساقه مو منتقل می کنند، جایی که فرصت کار عمیق تری دارند. در ادامه چند روغن حامل دیگر مناسب برای مو ذکر شده است:

  • روغن آرگان به دلیل داشتن ویتامین E و اسیدهای چرب روغنی بسیار مرطوب کننده است.
  • روغن کرچک دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی و ضد التهابی است که می تواند به از بین بردن شوره سر کمک کند.
  • روغن جوجوبا ممکن است بسیار مرطوب کننده باشد زیرا حاوی ویتامین های A، B، C، E و مواد معدنی مانند روی و مس است. این روغن برای خشکی مو مناسب است.
  • روغن ماکادمیا نیز سرشار از اسیدهای چرب و ویتامین ها است و می تواند موهایی صاف و براق ایجاد کند. اگر به آجیل حساسیت دارید نباید از آن استفاده کنید.

 

نحوه استفاده از آنها
  • 2 تا 3 قطره روغن اساسی را با 1 قاشق غذاخوری روغن حامل کاملا مخلوط کنید. 2 قاشق غذاخوری باید به اندازه ای باشد که سر شما را بپوشاند.
  • مخلوط را روی موهای خشک یا مرطوب ماساژ دهید.
  • بگذارید حداقل 10 دقیقه روی آن بماند سپس بشویید.

 

عوارض جانبی بالقوه

تا زمانی که به هیچ یک از مواد تشکیل دهنده روغن حامل حساسیت نداشته باشید، خطر زیادی در ارتباط با روغن های حامل وجود ندارد. با این حال استفاده زیاد می تواند موهای شما را چرب نشان دهد.

 

روغنهای اساسی برای موهای خشک

روغن های اساسی از گیاهان گرفته می‌شوند و بسیاری از آنها ممکن است برای سلامت مو و پوست سر مفید باشند. روغن‌های اساسی غالباً با روغن‌های حامل رقیق می شوند. برخی از روغن های اساسی بالقوه مفید برای موهای خشک عبارتند از:
درخت چای
اسطوخودوس
چوب صندل
رزماری
آویشن
کلاری حکیم
زنجبیل
اوکالیپتوس
یلانگ-یلانگ
گل سرخ
شمعدانی

 

 

نحوه استفاده از روغنهای اساسی در مو

می توانید 5 قطره روغن اساسی مانند روغن درخت چای را مستقیماً به شامپو یا نرم کننده خود اضافه کنید. می توانید با مخلوط کردن چند قطره از روغن ضروری مورد علاقه خود با روغن حامل و استفاده از آن بر روی موهای خود (به ویژه قسمت های انتهایی)، ماسک مو درست کنید. بگذارید مخلوط حداقل به مدت 15 دقیقه روی آن باقی بماند و سپس کاملاً بشویید.

روغنهای اساسی هنگامی که با روغن حامل مخلوط می شوند، برخی از از آنها مانند رزماری و نعناع را می توان مستقیماً روی پوست سر گذاشت.

 

عوارض جانبی بالقوه

همیشه قبل از استفاده از روغنهای اساسی روی موها یا پوست خود، یک تست کوچک پچ انجام دهید. روغنهای اساسی باید با یک روغن حامل رقیق شوند زیرا غلیظ هستند و ممکن است باعث واکنش شوند. بر اساس بررسی که در سال 2012 انجام شد، روغنهای اساسی که در ادامه می‌آیند، به احتمال زیاد باعث واکنش آلرژیک می شوند.
یلانگ-یلانگ
چوب صندل
علف لیمو
یاس مطلق
میخک
اسطوخودوس
نعناع تند

 

 

موارد احتیاطی هنگام استفاده از روغن در موها

اگر موهایتان خیلی خشک است، ممکن است وسوسه شوید که از روغن زیادی استفاده کنید، اما اطمینان حاصل کنید که زیاد استفاده نمی کنید زیرا این کار می تواند موها را سنگین کرده و برای شستشو سخت کند.
هنگام استفاده از روغن اساسی، مطمئن شوید که آن را با یک روغن حامل رقیق کنید. استفاده از روغن اساسی بدون حامل می تواند منجر به درماتیت تماسی یا چیزی شود که بیشتر به عنوان بثورات خارش قرمز شناخته می شود.

 

جمع بندی

موها زمانی خشک می‌شوند که لایه بیرونی آنها شکسته شود. این مسئله می تواند در نتیجه صرف زمان زیادی در زیر نور آفتاب یا آب و هوای خشک یا استفاده از حالت دهنده‍‌ایی گرمایی و شیمیایی اتفاق بیفتد.

استفاده از روغن ممکن است رطوبت مو را بازگرداند. این روغن ها می توان به عنوان ماسک مو، نرم کننده و مرطوب کننده استفاده کرد یا حتی مستقیماً به شامپوی مو اضافه کرد. همیشه مطمئن شوید که روغن اساسی را رقیق می کنید تا از واکنش آلرژیک جلوگیری کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *