کلاژن چیست؟

مقدار مصرف کلاژن، کلاژن یکی از پروتئین های اصلی بدن به شمار می‌آید که شامل زنجیره های اسید آمینه می‌شود. کلاژن بخش مهمی از اجزای ساختاری و بافت های پیوندی مانند پوست، تاندون‌ها، عضلات، رباط‌ها و رگ‌های خونی و همچنین قسمت هایی از چشم ها و دندان های است. علاوه بر این، کلاژن به لخته شدن خون، ترمیم زخم و محافظت از سیستم عصبی بدن کمک می‌کند.
غذاهای خاصی از جمله آبگوشت استخوان، گوشت گاو، ماهی، مرغ، لبنیات و تخم مرغ یا حاوی کلاژن هستند و یا با تأمین اسیدهای آمینه ضروری و سایر مواد مغذی مورد نیاز بدن به تولید آن کمک می‌کنند.

در صورت داشتن رژیم غذایی متعادل، بدن قادر است کلاژن مورد نیاز را تولید کند و نیازی به مصرف مکمل‌ نخواهد بود. برای درمان کمبود کلاژن می‌توان از مکمل‌ها استفاده کرد.

این مقاله به بررسی مقدار مصرف کلاژن در روز می پردازد.

کاربرد کلاژن

با پیر شدن بدن، کلاژن آن نیز کم کم از بین می‌رود. با رسیدن به سن 40 سالگی، بدن انسان ممکن است سالانه 1 درصد کلاژن از دست بدهد.
عوامل دیگر مانند رژیم غذایی نامناسب، سیگار کشیدن منظم، مصرف الکل و قرار گرفتن در معرض آفتاب نیز بر کاهش کلاژن تأثیر می گذارد.
از دست دادن این پروتئین یکی از دلایلی است که پوست انسان با افزایش سن ساختار خود را از دست داده و شروع به چروک شدن می کند. کلاژن می‌تواند بر قدرت استخوان ها، مفاصل و موارد دیگر نیز تأثیر بگذارد.

برخی از کاربردهای رایج مکمل‌های کلاژن عبارتند از:

  • حفظ ساختار پوست
  • بهبود زخم
  • ضد پیری
  • درمان آرتروز
  • پیشگیری از فرسایش استخوان‌ها
  • بهبود توده عضلانی
  • سلامت مو و ناخن

انواع کلاژن

کلاژن پروتئنی است که به صورت فراوان در بدن یافت می شود و تاکنون 28 نوع آن شناسایی شده است.
انواع I ، II ، III ، IV و V شایع ترین آن در بدن انسان است.
دانشمندان معقتدند که انواع مختلف کلاژن اهداف منحصر به فردی دارند. به عنوان مثال، انواع I و III با هم در اندام‌ها و پوست وجود دارند، در حالی که نوع II به طور معمول در مفاصل و غضروف‌ها یافت می شود.
به همین دلیل است مکمل‌های مختف با انواع کلاژن وجود دارد. با این وجود، به یاد داشته باشید که تحقیقات بیشتری برای درک بهتر چگونگی تأثیر انواع مختلف کلاژن به صورت مکمل بر سلامت انسان نیاز است.

شکل‌های مورد استفاده در مکمل ها

همانند مکمل ها، بدن انسان نیز حاوی انواع مختلف این پروتئین است. انواع پرکاربرد آن عبارتند از:

  • کلاژن هیدرولیز شده (هیدرولیزات کلاژن). این نوع از گاو، غذاهای دریایی، مرغ (اغلب پوسته مرغ یا تخم مرغ)، خوک و سایر منابع حیوانی گرفته می‌شود و به ذرات کوچکتر و قابل جذب تجزیه می شود.
  • کلاژن غیر طبیعی. این کلاژن خام است که از غضروف مرغ گرفته می شود.
  • ژلاتین: این کلاژن پخته شده است که معمولاً از منابع حیوانی گرفته می شود.

نوع استفاده شده در مکمل می تواند بر شکل مکمل و دستورالعمل های مقدار مصرف کلاژن تأثیر بگذارد.
توجه داشته باشید که هیچ جایگزینی گیاهی برای کلاژن وجود ندارد. مکمل ها ممکن است فاقد لبنیات، گلوتن یا قند باشند، اما کلاژن فقط از منابع حیوانی در دسترس است.

مقدار مصرف کلاژن در روز

در حال حاضر، مقامات بهداشتی هیچ راهنمای رسمی در مورد مقدار مصرف کلاژن در روز ارائه نکرده‌اند.
بنابراین، مقدار مصرف کلاژن مورد نیاز شما بستگی به این دارد که از چه شکلی استفاده می کنید و چرا آن را مصرف می کنید.

کلاژن هیدرولیز شده

کلاژن هیدرولیز شده یکی از رایج ترین شکل‌هایی است که در مکمل ها به کار می‌رود، زیرا با سرعت بیشتری نسبت به انواع دیگر جذب می شود. اغلب به صورت کپسول یا پودر فروخته می شود، شکل پودری آن را می توانید به نوشیدنی های گرم و سرد، سوپ و حتی محصولات صنعتی پخته شده یا سایر غذاها اضافه کنید.
یک بررسی در سال 2019 از مطالعات بالینی نشان داد که مصرف روزانه 2.5 تا 15 گرم پپتید کلاژن هیدرولیز شده بی خطر است.
دوز روزانه 2.5 گرم می تواند به درد مفاصل، سلامت پوست و آبرسانی کمک کند. افزایش این دوز به 5 گرم در روز باعث بهبود تراکم استخوان می‌شود.
در نهایت، دوزهای روزانه بیشتر از 15 گرم برای بهبود توده عضلانی و ترکیب بدن می‌شود.

کلاژن غیر طبیعی

برخی از مطالعات انسانی نشان داده اند که دوزهای 10 تا 40 میلی گرم کلاژن غیر طبیعی در روز ممکن است سلامت مفاصل را بهبود بخشد.

ژلاتین

ژلاتین کمتر به عنوان مکمل فروخته می‌شود. این نوع کلاژن پخته شده معمولاً به عنوان ماده ای در دسرهای ژلاتینی استفاده می‌گردد.

این ماده همچنین می تواند به سس‌، سوپ، اسموتی‌ها و سایر مواد غذایی برای افزایش بیشتر پروتئین کلاژن اضافه شود، اگرچه تحقیقات محدودی برای پشتیبانی از توصیه های دوز خاص برای این استفاده در دسترس است.
بنابراین، بهتر است قبل از استفاده به عنوان مکمل، به اندازه وعده موجود در روی بسته توجه کنید.

دوز پیشنهادی از طرف تولیدکنندگان مکمل

اکثر تولیدکنندگان مکمل کلاژن، مقدار مصرف کلاژن در روز را روی بسته بندی چاپ می‌کنند.

تولیدکنندگان مکمل به شکل پودر معمولاً مصرف روزانه 1 تا 2 پیمانه (یا قاشق غذاخوری) را پیشنهاد می‌کنند، در حالی که تولیدکنندگان مکمل به شکل قرص 1 تا 2 قطعه را توصیه می‌کنند.

بسته به مکمل، این وعده ها می توانند به میزان قابل توجهی در محتوای کلاژن متفاوت باشند، بنابراین برچسب روی مکمل‌ها را به دقت بررسی کنید.

آیا می توانید بیش از حد مصرف کنید؟

کلاژن برای افراد سالم به عنوان یک مکمل روزانه بی‌خطر و غیر سمی  در نظر گرفته می شود و اکثر افراد عوارض جانبی منفی را تجربه نمی کنند.

برخی افراد علائم مانند طعم ناخوشایند، احساس سیری بیش از حد یا سایر مشکلات معده را گزارش کرده اند.

بنابراین، اگر قصد دارید بیش از دوز توصیه شده این مکمل ها را مصرف کنید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

جمع‌بندی

کلاژن پروتئینی است که به شکل فراوان در بدن انسان یافت می‌شود و بخشی از بافتهای ساختاری و پیوندی بدن است.
مکمل‌های کلاژن از انواع منابع حیوانی این ماده تهیه می‌شوند و توسط برخی افراد که به دلیل بالا رفتن سن کلاژن از دست داده‌اند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

افرادی که رژیم غذایی متعادل دارند به اندازه کافی کلاژن در بدن خود تولید می‌کنند. برخی از افراد برای تقویت رشد عضلات، سلامت استخوان و مفاصل یا سلامت پوست و مو، مکمل کلاژن را انتخاب می کنند.

انواع مختلفی از مکمل های کلاژن در داروخانه آنلاین دیجی دارو موجود است و نوعی که انتخاب می کنید مقدار مصرف کلاژن شما را تعیین می کند.

مانند هر مکملی، بهتر است قبل از افزودن کلاژن به رژیم غذایی خود با پزشک صحبت کنید.

چنتا از پر فروش ترین کلاژن های دیجی دارو:

1-کپسول هیالورون سائور پلاس کلاژن و بیوتین یوروویتال ۳۰ عددی

2-قرص رویال کلاژن ایکس مارت ۶۰ عددی

3-قرص کلاژن گلد ۶۰ عددی

4-پودر کلاژن کلاژینو

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *