ال-تیانین نوعی اسید آمینو است که عمدتاً در چای سبز و سیاه و برخی از قارچ ها یافت می شود. این ماده به صورت قرص نیز موجود است.

محققان معتقدند ال-تیانین برای کاهش اضطراب، استرس و کاهش بی خوابی موثر است. قبل از اینکه خودتان آن را امتحان کنید، در مورد مزایای بالقوه و همچنین خطرات یا عوارض احتمالی آن بیشتر بدانید.

مزایا و کاربردهای ال-تیانین

ال-تیانین که بیشتر به منظور کمک به افراد برای استراحت شناخته می‌شود، دارای مزایای بالقوه دیگری نیز است، از جمله:

رفع اضطراب و استرس

نوشیدن یک فنجان چای داغ می تواند باعث آرامش شما شود. تحقیقات نشان می دهد که نه تنها ذهن را آرام می کند، بلکه این کار را بدون ایجاد خواب آلودگی انجام می دهد .

در یک بررسی از پنج آزمایش کنترل شده تصادفی که 104 شرکت کننده را شامل می‌شد، چهار آزمایش تاثیر مصرف ال-تیانین را با کاهش استرس و اضطراب مرتبط دانستند. این آزمایش ها در موقعیت‌های استرس زا انجام شدند.

مطالعه دیگری که در ژورنال روانپزشکی بالینی منتشر شد و تمرکز آن بر روی افرادی بود که مبتلا به اسکیزوفرنی یا اختلال اسکیزوافکتیو بودند، نشان داد که ال-تیانین باعث کاهش اضطراب و بهبود علائم در این افراد می شود.

افزایش تمرکز

مصرف ال-تیانین همراه با کافئین می‌تواند به افزایش تمرکز و توجه کمک کند.

یک مطالعه کوچک نشان داد که ترکیبی از ال-تیانین (97 میلی گرم) و کافئین (40 میلی گرم) به گروهی از جوانان کمک کرد تا در انجام کارهای سخت تمرکز بیشتری داشته باشند. یک فنجان قهوه معمولی حاوی 95 میلی گرم کافئین است. شرکت کنندگان در این مطالعه همچنین بطور کلی احساس هوشیاری و احساس خستگی کمتری داشتند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

برخی تحقیقات نشان می دهد که ال-تیانین می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشد. یک مطالعه منتشر شده در مجله بِوریجز نشان می‌دهد که این ماده می تواند به کاهش عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی کمک کند.

برخی محققان بر این باورند که کاتچین ها، آنتی اکسیدان ها و تئانین موجود در چای سبز می تواند در جلوگیری از آنفولانزا مؤثر باشد. همچنین ال-تیانین می تواند به بهبود التهاب در دستگاه روده کمک کند. با این وجود، برای تأیید و گسترش این یافته ها، تحقیقات بیشتری لازم است.

درمان تومور و سرطان

ال-تیانین با تقویت اثرات ضد توموری برخی از داروهای شیمی درمانی ارتباط دارد. به دلیل این یافته های امیدوار کننده، محققان انتظار دارند که این ماده بتواند به افزایش قدرت شیمی درمانی در مبارزه با سرطان کمک کند.
اگرچه هیچ مدرک قطعی مبنی بر اثبات تاثیر این ماده در پیشگیری از سرطان وجود ندارد، تعدادی از مطالعات نشان می دهد که افرادی که مرتباً چای می نوشند کمتر به سرطان مبتلا می‌شوند.
محققان چینی دریافتند زنانی که مبتلا به سرطان تخمدان هستند و حداقل یک فنجان چای سبز در روز می نوشند، نسبت به کسانی که این نوشیدنی را مصرف نکرده اند طول عمر بیشتری دارند.
مطالعه دیگری که درمورد مصرف کنندگان چای در مقایسه با افراد غیر مصرف کننده، نشان داد که زنانی که چای سبز می نوشند 32 درصد کمتر در معرض سرطان لوزالمعده هستند.

مدیریت فشار خون

ال-تیانین می‌تواند برای کسانی مفید باشد که فشار خون بالا را در شرایط استرس زا تجربه می کنند.
برخی محققان معتقدند افرادی که معمولاً پس از انجام کارهای ذهنی خاص، فشار خون بیشتری را تجربه می کنند، مصرف ال-تانین به کاهش فشار خون آنها کمک می کند. همچنین کافئین اثری مشابه اما با تاثیرگذاری کمتری دارد.
با توجه به اینکه ال-تیانین باعث آرامش می‌شود، مصرف آن می‌تواند برای یک خواب خوب مفید باشد.
محققان در یک مطالعه دریافتند که دوزهای 250 میلی گرم و 400 میلی گرم این ماده، خواب حیوانات و انسان را بسیار بهبود می بخشد. همچنین، مصرف 200 میلی گرم ال-تیانین به کاهش ضربان قلب در حالت استراحت کمک می کند و این نشان دهنده توانایی آن در تقویت آرامش است.
ال-تیانین می‌تواند به پسران مبتلا به اختلال بیش فعالی با کمبود تمرکز (ADHD) کمک کند تا خواب بهتری داشته باشند.
تحقیقات دیگر نشان می دهد که ال-تیانین کیفیت خواب را برای افراد مبتلا به اسکیزوفرنی بهبود می بخشد.

خطرات و عوارض جانبی

هیچ عارضه جانبی تأیید شده یا مستقیمی در مصرف ال-تیانین وجود ندارد. به طور کلی، نوشیدن چای و مکمل های حاوی ال-تیانین بی خطر است.
با توجه به اینکه سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) برای مکمل‌ها مقرراتی تنظیم نکرده است، تولیدکنندگان این مکمل‌ها مسئولیت اطمینان از بی خطر بودن محصولاتشان را بر عهده دارند.
اگرچه برخی تحقیقات نتایج امیدوار کننده‌ای را برای خواص ضد توموری ال-تیانین نشان می دهد، چای های حاوی اسیدهای آمینه می توانند مواد دیگری داشته باشند که ممکن است برای افراد تحت درمان سرطان مضر باشد.
بر اساس اعلام مرکز سرطان مموریال اسلون–کترینگ آمریکا، پلی فنول EGCG موجود در چای سبز می تواند تاثیر برخی از داروهای شیمی درمانی مانند بورتزومیب را کاهش دهد.

به همین دلیل، برای افرادی که داروهای شیمی درمانی مصرف می کنند بسیار مهم است که قبل از نوشیدن چای سبز به عنوان بخشی از برنامه درمانی خود، با پزشک خود صحبت کنند.
در حالی که عوارض جانبی برای مصرف این ماده گزارش نشده است، به دلیل محتوای کافئین، مصرف مقادیر زیاد چای سبز منجر به موارد زیر می شود:

  • حالت تهوع
  • ناراحتی معده
  • تحریک پذیری

زنانی که باردار یا شیرده هستند نیز برای جلوگیری از دریافت بیش از حد کافئین باید از مصرف چای خودداری کنند. بهتر است از پزشک خود در رابطه با مواردی که برای شما بی خطر است سوال کنید. همین توصیه در مورد کودکان نیز صدق می کند.

توصیه های دوز مصرفی

از آنجا که هیچ تحقیق قطعی درباره این ماده انجام نشده است، دوز ثابت و ایمن برای آن در نظر گرفته نشده است. اما اگر چای می نوشید، رعایت دستورالعمل های کلی مصرف کافئین می تواند مفید باشد.
کسانی که مکمل ال-تیانین مصرف می کنند بهتر است در مورد مقدار دوز مصرفی با پزشک مشورت کنند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *