چه عواملی باعث بیماری کرون می شود؟

بیماری کرون نوعی بیماری التهابی روده (IBD) است. زمانی اعتقاد بر این بود که رژیم غذایی و استرس علت بیماری کرون هستند. با این حال، اکنون می دانیم که ریشه این بیماری بسیار پیچیده تر است و کرون علت مستقیمی ندارد.

تحقیقات نشان می دهد که این بیماری تعاملی با عوامل خطر است که ژنتیک، واکنش ایمنی ناکارآمد و محیط، احتمالاً هر سه در ایجاد بیماری کرون نقش دارند.

با این حال، حتی با وجود تمام عوامل خطر، فرد لزوماً به کرون مبتلا نخواهد شد.

 

ژنتیک

دانشمندان متقاعد شده اند که ژنتیک نقش زیادی در بروز بیماری کرون دارد.

بر اساس تحقیقات معتبر، بیش از 160 مکان ژنی در ارتباط با بیماری التهابی روده شناسایی شده است.

همچنین در تغییرات ژنتیکی بین افراد مبتلا به بیماری کرون و افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو (UC) همپوشانی وجود دارد.

بر اساس گفته بنیاد کرون و کولیت آمریکا، مطالعات نشان داده است که 5 تا 20 درصد افراد مبتلا به بیماری کرون دارای یک فامیل درجه یک (پدر و مادر ، کودک یا خواهر و برادر) مبتلا به این بیماری هستند.

 

نژاد، قومیت و بیماری کرون

بیماری کرون در نژاد شمال اروپا، آنگلوساکسون یا یهودی اشکنازی، بیشتر از بقیه مردم است.

مردم یهودی اشکنازی که ریشه در شرق اروپا دارند (در مقایسه با افرادی که یهودی نیستند) احتمال ابتلا به IBD در آنها دو تا چهار برابر بیشتر است.

کرون در مرکز و جنوب اروپا کمتر اتفاق می افتد و از این مناطق کمتر، جنوب آمریکا، آسیا و آفریقا است.

این بیماری بیشتر موارد در آمریکایی های سیاه پوست و آمریکایی اسپانیایی تبار رخ می دهد.

بنا بر مطالعه ای که در سال 2011 توسط مرکز کرون و کولیت بریتانیا انجام شد. شیوع IBD در افراد سیاه پوست انگلستان رو به افزایش است.

این مطالعه و سایر شواهد نشان می دهد که وراثت به تنهایی همیشه علت بیماری کرون نیست.

 

سیستم ایمنی

مشخصه اصلی بیماری کرون التهاب مزمن است.
التهاب نتیجه عملکرد سیستم ایمنی بدن و واکنش آن به مهاجمان خارجی مانند ویروس ها، باکتری ها، انگل ها و هر چیزی است که بدن به عنوان عامل خارجی شناسایی می کند.

برخی از محققان معتقدند که بیماری کرون ممکن است به عنوان واکنشی طبیعی به مهاجم خارجی شروع شود. اما پس از حل مشکل، سیستم ایمنی بدن همچنان به کار خود ادامه دهد. در نتیجه، التهاب مزمن ایجاد می شود.

مطالعه دیگری نشان می دهد که در صورت وجود التهاب اضافی، پوشش دستگاه روده غیرطبیعی می شود. به نظر می رسد این تغییرات در عملکرد سیستم ایمنی دخالت می کنند.

هنگامی که سیستم ایمنی بدن شما به قسمت های سالم بدن حمله می کند، در این صورت، شما به بیماری خود ایمنی مبتلا می شوید.

این پوشش غیرطبیعی روده ممکن است در واکنش بیش از حد بدن به سایر عوامل محیطی نقش داشته باشد.

سیستم ایمنی بدن ممکن است با اشتباه گرفتن برخی ساختارهای پروتئین یا کربوهیدرات در برخی از غذاها با ارگانیسم مهاجم یا برخی از بافتهای بدن شما، فعال شود.

 

سایر عوامل خطر

به طور کلی، کرون در کشورهای صنعتی و مناطق شهری بیشتر دیده می شود. یکی از بالاترین میزان بیماری کرون در جهان در کانادا دیده می شود.

به نظر می رسد افرادی که در مناطق اقلیمی شمال زندگی می کنند شانس بیشتری برای ابتلا به این بیماری دارند. این مسئله نشان می دهد عواملی مانند آلودگی، عوامل استرس زا در سیستم ایمنی بدن و رژیم غذایی غربی در این امر نقش دارند.

محققان معتقدند وقتی ژن های خاصی با عوامل خاصی در محیط ترکیب می شوند، احتمال ابتلا به بیماری کرون افزایش می یابد.

سایر عواملی که ممکن است احتمال ابتلا به کرون را افزایش دهند عبارتند از:

 

سیگار کشیدن. تحقیقات نشان می دهد افرادی که سیگار می کشند بیشتر از افراد غیر سیگاری به بیماری کرون مبتلا می شوند. افزایش خطر احتمالاً به دلیل رابطه بین سیگار کشیدن و سیستم ایمنی بدن، همراه با سایر عوامل ژنتیکی و محیطی است. سیگار کشیدن همچنین علائم را در افراد مبتلا به بیماری کرون بدتر می کند.

 

سن. کرون معمولاً در افرادی که در اواخر نوجوانی یا 20 سالگی هستند تشخیص داده می شود. با این حال، در هر سنی می توانید این بیماری را تشخیص دهید.

 

استفاده از داروهای ضد بارداری خوراکی. زنانی که از داروهای ضد بارداری خوراکی استفاده می کنند تقریباً 50 درصد بیشتر در معرض کرون هستند.

 

باکتریهای خاص روده. مطالعه ای که هم بر روی موش ها و هم در اطفال انجام شد، نشان داد که آنزیم اوره آز بر باکتری های روده تأثیر می گذارد. این تغییر در باکتریهای روده با افزایش خطر ابتلا به بیماری های التهابی روده مانند بیماری کرون همراه بود.

 

عوامل زیر ممکن است علائم کرون را تشدید کنند، اما خطر ابتلا به این بیماری را افزایش نمی دهند:

  • استرس
  • رژیم غذایی
  • استفاده از داروهای التهابی غیر استروئیدی

 

حرف آخر

بیماری کرون پیچیده است و علت خاصی در آن وجود ندارد. با توجه به این موضوع، هیچ کاری برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری وجود ندارد. سیستم ایمنی بدن، ژنتیک و محیط زیست همگی در این بروز این بیماری نقش دارند.

با این حال، درک عوامل خطر می تواند دانشمندان را در هدف قرار دادن روش های درمانی جدید و بهبود روند بیماری یاری دهد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *