بررسی اجمالی

بیماری های زیادی وجود دارند که وقتی به آنها مبتلا می شوید، احتمالاً قادر به شناسایی آن نخواهید بود. تشخیص سرما خوردگی و ناراحتی های گوارشی بسیار آسان است زیرا علائم آنها کاملا مشهود است. اما چیزی مانند تتانی می تواند افرادی را که احساس طبیعی ندارند (و گاهی اوقات پزشکان) دچار اشتباه کند. به طور کلی، تتانی دارای فعالیت عصبی عضلانی بیش از حد تحریک شده است.

تتانی یک علامت است. مانند بسیاری از علائم، با شرایط مختلفی ایجاد می شود. این بدان معنی است که گاهی اوقات پیدا کردن علت این علامت دشوار است. در حالی که درمان های موثر برای این بیماری وجود دارد، درمان آن اغلب به تعیین دقیق علت ایجاد آن بستگی دارد.

 

تتانی چه شکلی است؟

اعصاب بیش از حد تحریک شده اغلب باعث گرفتگی عضلات و انقباضات غیرارادی در دست ها و پاها می شوند، اما این اسپاسم ها می توانند در سراسر بدن و حتی در حنجره یا تارهای صوتی گسترش یافته و باعث مشکلات تنفسی شوند.

انواع شدید آن می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • استفراغ
  • درد جدی
  • تشنج
  • اختلال عملکرد قلب

 

 

چه عواملی باعث تتانی می شوند؟

تتانی (Tetany) می تواند نتیجه عدم تعادل الکترولیت باشد. اغلب اوقات، سطح کلسیم به طور چشمگیری پایین است که به آن هیپوکلسمی نیز می گویند. تتانی می تواند ناشی از کمبود منیزیم یا پتاسیم نیز باشد. وجود بیش از حد اسید (اسیدوز) یا قلیایی بیش از حد (آلکالوز) در بدن نیز می تواند منجر به تتانی شود. آنچه که باعث ایجاد این عدم تعادل ها می شود در کل مسئله دیگری است.

به عنوان مثال، هیپوپاراتیروئیدیسم بیماری است که در آن بدن به اندازه کافی هورمون پاراتیروئید ایجاد نمی کند. این امر می تواند منجر به کاهش چشمگیر سطح کلسیم شود و باعث ایجاد تتانی شود.

گاهی اوقات نارسایی کلیه یا مشکلات لوزالمعده می تواند در سطح کلسیم در بدن اختلال ایجاد کند. در این موارد، این نقص عضو است که منجر به تتانی در اثر هیپوکلسمی می شود. پروتئین خون پایین، شوک سپتیک و انتقال خون نیز می تواند بر میزان کلسیم خون تأثیر منفی بگذارد.

گاهی سموم می توانند باعث تتانی شوند. یک نمونه سم بوتولینوم موجود در غذاهای خراب یا باکتری موجود در خاک است که از طریق بریدگی یا جراحت وارد بدن می شود.

 

تتانی چگونه درمان می شود؟

در حالت ایده آل، پزشک شما می داند که چه چیزی باعث تتانی شده است، و این مسئله او را قادر می سازد بیماری را در منبع خود درمان کند.

در کوتاه مدت، اهداف درمان اصلاح عدم تعادل است. این امر ممکن است شامل مصرف مکمل کلسیم یا منیزیم باشد. تزریق مستقیم کلسیم به جریان خون رایج ترین روش است. با این حال، ممکن است برای جلوگیری از تکرار کمبود کلسیم، مصرف خوراکی کلسیم (به همراه ویتامین D برای جذب) لازم باشد.

هنگامی که پزشک تشخیص داد که ریشه تتانی چیست، ممکن است درمان های جدی تری را در نظر بگیرد. به عنوان مثال، اگر تومورهای پاراتیروئید دلیل این عارضه باشند، می توان آنها را با جراحی از بین برد.

در بعضی موارد، مانند نارسایی کلیه، برای درمان بیماری منجر به تتانی ممکن است به درمان مداوم با مکمل های کلسیم نیاز باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *