زینک پیریتیون که به آن پیریتیون زینک نیز می گویند، دارای خواص ضد باکتریایی، ضد میکروبی و ضد قارچی است که به درمان درماتیت سبورئیک (شوره سر)، پسوریازیس پوست سر و آکنه کمک می کند.

این ماده می تواند از رشد عامل اصلی ایجاد شوره یعنی قارچ جلوگیری کند. همانطور که از نام آن پیداست، پیریتیون زینک از عنصر شیمیایی زینک (روی) گرفته شده و در انواع محصولات مراقبت از پوست و مو استفاده می شود.

 

شامپو پیریتیون زینک

پیریتیون زینک در بسیاری از شامپوهای ضد شوره وجود دارد. این منبع ضد قارچ، ضد باکتری و ضد میکروب است، به این معنی که می تواند قارچ ها، باکتری ها و میکروارگانیسم هایی را از بین ببرد که ممکن است به خارش و پوسته پوسته شدن پوست سر کمک کنند.

هنگام استفاده از شامپو پیریتیون زینک، دستورالعمل های موجود در روی ظرف آن را دنبال کنید، اما به طور کلی باید به ترتیب زیر عمل کنید:

پوست سر خود را مرطوب کنید.
شامپو را روی سر بمالید سپس ماساژدهید تا کف کند.
بگذارید یک دقیقه روی سر شما بماند.
کاملاً بشویید.

 

کرم پیریتیون زینک

شوره سر اغلب پوست سر را تحت تأثیر قرار می دهد، اما می تواند لکه های خشن و پوسته پوستی نیز ایجاد کند. کرم زینک پیریتیون برای درمان شوره سر یا پسوریازیس بدن استفاده می شود.

برای درمان درماتیت سبورئیک (شوره سر) خفیف، بنیاد ملی اگزما استفاده روزانه از پاک کننده حاوی 2 درصد پیریتیون زینک و به دنبال آن مرطوب کننده را پیشنهاد می کند. همچنین می توانید روزانه کرم را با استفاده از لایه نازک روی ناحیه آسیب دیده استفاده کنید.

 

شستشوی صورت پیرتیون زینک

شستشوی صورت پیرتیون زینک می تواند به کاهش قرمزی و خارش مرتبط با درماتیت سبورئیک در روی صورت کمک کند. علاوه بر این باعث می شود برخی از چربی های مرتبط با اگزما و درماتیت سبورئیک کاهش یابد.

برخی شواهد نشان می دهد که استفاده از صابون دارویی حاوی 2 درصد پیریتیون روی می تواند به پاکسازی آکنه کمک کند.

 

عوارض جانبی بالقوه پیریتون زینک

پیریتیون زینک به منظور استفاده به صورت شامپوی شوره سر بدون نسخه (OTC) تأیید شده است، اما باید فقط به صورت موضعی استفاده گردد. اگر در چشم، دهان یا بینی قرار بگیرد احتمالا باعث ایجاد سوزش یا گزش شود.
سایر عوارض جانبی ممکن است سوزش یا قرمزی و در موارد نادر تاول زدن باشد. قبل از استفاده از پیریتیون روی، اگر باردار یا شیرده هستید با پزشک خود صحبت کنید. در صورت بلعیدن پیریتین زینک، بلافاصله با پزشک مشورت کنید.

 

پیریتیون زینک در مقابل سولفید سلنیوم

سولفید سلنیوم یک درمان موضعی ضد قارچ است که باعث کاهش رشد قارچ در پوست سر یا بدن می شود و به دو صورت نسخه ای و بدون نسخه موجود است.

سولفید سلنیوم مانند پیرتیون زینک معمولاً در شامپوهای ضد شوره یافت می شود و این دو ماده می توانند مکمل یکدیگر باشند. نظر بر این است که سلنیوم سولفید کمی قوی تر است و اگر مدت زیادی روی پوست سر بماند می تواند تحریک کننده باشد. این ماده به طور طبیعی به رنگ نارنجی روشن است، بنابراین شامپوها یا محصولات مراقبت از پوست حاوی سولفید سلنیوم معمولاً رنگ هلویی دارند.

 

حرف آخر

زینک پیریتیون که به پیریتیون زینک نیز معروف است، ماده رایج در شامپوهای ضد شوره است، اما می تواند در درمان پسوریازیس، اگزما و آکنه نیز موثر باشد. این امکان به دلیل خواص ضد میکروبی، ضد باکتریایی و ضد قارچی آن است.

این شامپوها فقط برای استفاده موضعی کاربرد دارند و در صورت تماس با چشم، بینی یا دهان ممکن است باعث سوزش یا گزش شوند.

اگر باردار هستید یا کودکی دارید که می خواهید برای شستشوی او از محصولی حاوی پیریتون زینک استفاده کنید هرگز این کار را بدون مشورت با پزشک انجام ندهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *