آلوپسی آره آتا چیست؟

آلوپسی آره آتا نوعی بیماری است که باعث ریزش مو در لکه‌های کوچک می شود. این مناطق کوچک بدون مو در ابتدا قابل توجه نیستند اما وقتی به هم متصل می شوند، جلب توجه می کنند. این وضعیت هنگامی ایجاد می شود که سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله می کند و در نتیجه، باعث ایجاد ریزش مو می‌شود.
ریزش موی ناگهانی ممکن است در پوست سر و در بعضی موارد ابروها، مژه ها و صورت و همچنین سایر قسمت های بدن رخ دهد. همچنین می تواند به آرامی ایجاد شده و پس از سالها در قسمت های مختلف بدن، دوباره رخ دهد.

این شرایط می تواند منجر به ریزش کامل مو شود، که به آن آلوپسی کامل می گویند و می تواند از رشد مجدد مو جلوگیری کند. وقتی موها دوباره رشد می کنند، ممکن است دوباره ریزش کنند. میزان ریزش و رشد مجدد مو در افراد مختلف متفاوت است.
در حال حاضر هیچ درمانی برای آلوپسی آره آتا وجود ندارد. با این حال، روش هایی برای درمان وجود دارد که ممکن است به رشد سریعتر مو کمک کرده و از ریزش مو در آینده جلوگیری کنند. همچنین روش های منحصر به فردی برای پوشاندن ریزش مو وجود دارند. منابع دیگری نیز برای کمک به افراد در کنار آمدن با استرس مربوط به ریزش مو در دسترس است.

 

 

درمان

هیچ درمانی برای آلوپسی آره آتا شناخته نشده است، اما روشهایی وجود دارد که می تواند ریزش مو را در آینده کاهش داده و یا به رشد سریعتر مو کمک کند.

پیش بینی شرایط دشوار است، به این معنی که ممکن است به مقدار زیادی آزمون و خطا نیاز باشد تا زمانی که موردی را پیدا کنید که برای شما مناسب است. برای برخی از افراد (حتی با درمان) ممکن است ریزش مو بدتر هم شود.

 

درمان های پزشکی

عوامل موضعی

برای تحریک رشد مو می توانید داروهایی را به پوست سر خود بمالید. برخی از این داروها، هم بدون نسخه و هم با نسخه پزشک در دسترس است:

  • ماینوکسیدیل (روگاین) به صورت بدون نسخه موجود است و هر روز دو بار روی پوست سر، ابروها و ریش استفاده می شود. این دارو نسبتاً بی خطر است، اما دیدن نتایج ممکن است یک سال طول بکشد. شواهدی وجود دارد که فقط برای افرادی با آلوپسی آره آتا محدود مفید است.
  • آنترالین دارویی است که پوست را تحریک می کند تا باعث رشد مجدد مو شود.
  • تصور می شود که کرم های کورتیکواستروئید مانند کلوبتازول ، کف، لوسیون و پماد با کاهش التهاب در فولیکول مو، باعث رشد مجدد مو می شوند.
  • ایمونوتراپی موضعی روشی است که در آن ماده شیمیایی مانند دیفن سایپرون برای ایجاد جوش های آلرژیک روی پوست استفاده می شود. این جوش‌ها، که به بلوط سمی شباهت دارد، ممکن است ظرف مدت شش ماه باعث رشد موهای جدید شود، اما برای ادامه رشد مو باید درمان را ادامه دهید.

 

تزریق

تزریق استروئید یک گزینه معمول برای آلوپسی خفیف و تکه ای است که به رشد مو در لکه های طاس کمک می کند. در این درمان، سوزن های ریز استروئید را به پوست لخت مناطق آسیب دیده تزریق می کنند.
این درمان برای رشد مجدد مو باید یک تا دو ماه یکبار انجام شود. این شیوه مانع از ریزش موی جدید نمی شود.

 

درمان های خوراکی

از قرصهای کورتیزون گاهی اوقات برای آلوپسی گسترده استفاده می شود، اما به دلیل احتمال بروز عوارض جانبی، باید این گزینه را با پزشک در میان بگذارید.
سرکوب کننده های سیستم ایمنی به شکل خوراکی مانند متوترکسات و سیکلوسپورین، گزینه دیگری است که می توانید امتحان کنید. آنها با جلوگیری از پاسخ سیستم ایمنی بدن عمل می کنند، اما به دلیل خطر عوارض جانبی مانند فشار خون بالا، آسیب کبدی و کلیوی و افزایش خطر عفونت های جدی و نوعی سرطان به نام لنفوم، نمی توان از آنها استفاده کرد.

 

نور درمانی

نور درمانی را فتوشیمی درمانی یا فتوتراپی نیز می نامند. این شیوه، نوعی پرتودرمانی است که از ترکیبی از یک داروی خوراکی به نام پسورالن و نور ماوراء بنفش استفاده می کند.

 

درمان طبیعی

برخی از افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا روش های درمانی دیگری را برای درمان این بیماری انتخاب می کنند. این روش‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • رایحه درمانی
  • طب سوزنی
  • میکرونیدلینگ
  • پروبیوتیک ها
  • لیزر درمانی سطح پایین (LLLT)
  • ویتامین ها، مانند روی و بیوتین
  • نوشیدنی های آلوئه ورا و ژل های موضعی
  • آب پیاز که به پوست سر مالیده می شود
  • روغنهای اساسی مانند درخت چای، رزماری، اسطوخودوس و نعناع فلفلی
  • روغنهای دیگر، مانند نارگیل، کرچک، زیتون و جوجوبا
  • یک رژیم غذایی “ضد التهابی” به نام “پروتکل خود ایمنی”، که یک رژیم غذایی محدود است که عمدتاً شامل گوشت و سبزیجات می‌شود
  • ماساژ پوست سر
  • مکمل های گیاهی، مانند جینسینگ، چای سبز، گیاه گلیس چینی و نخل اره‌ای

 

 

بیشتر روش های درمانی جایگزین در آزمایش های بالینی بررسی نشده اند، بنابراین اثربخشی آنها در درمان ریزش مو مشخص نیست.
علاوه بر این ، سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA)، تولیدکنندگان مکمل را ملزم به اثبات بی خطر بودن محصولات خود نمی‌کند. برخی اوقات ادعاهای موجود روی برچسب مکمل‌ها نادرست یا گمراه کننده هستند. همیشه قبل از امتحان مکمل های گیاهی یا ویتامین با پزشک مشورت کنید.
اثربخشی هر درمان در افراد مختلف متفاوت خواهد بود. بعضی از افراد نیازی به درمان ندارند زیرا موهایشان به خودی خود رشد می کنند. با این حال، در موارد دیگر، افراد با وجود آزمایش هر گزینه درمانی، بهبود نمی یابند.
شاید لازم باشد بیش از یک روش درمانی را امتحان کنید تا تفاوت را مشاهده کنید. به خاطر داشته باشید که رویش مجدد مو ممکن است فقط موقتی باشد. بدین معنی که ممکن است موها دوباره رشد کرده و دوباره ریزش کنند.

 

علل آلوپسی آره آتا

آلوپسی آره آتا نوعی بیماری خود ایمنی است. وقتی سیستم ایمنی بدن سلولهای سالم را به عنوان مواد خارجی اشتباه می گیرد، یک حالت خود ایمنی ایجاد می شود. به طور معمول، سیستم ایمنی بدن از بدن شما در برابر مهاجمان خارجی مانند ویروس ها و باکتری ها دفاع می کند.
اگر شما آلوپسی آره آتا دارید، سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه به فولیکول های مو حمله می کند. فولیکول های مو ساختاری است که از آن مو رشد می کند. در این بیماری، فولیکول ها کوچک شده و تولید مو را متوقف می کنند و منجر به ریزش مو می شوند.
محققان علت دقیق این بیماری را نمی دانند. با این حال، این بیماری اغلب در افرادی رخ می دهد که سابقه خانوادگی بیماری های خود ایمنی دیگری مانند دیابت نوع 1 یا آرتریت روماتوئید دارند. به همین دلیل است که برخی از دانشمندان گمان می کنند ژنتیک می تواند باعث پیشرفت آلوپسی آره آتا شود.
آنها همچنین معتقدند که برای ایجاد آلوپسی آره آتا در افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به آن هستند، عوامل خاصی در محیط مورد نیاز است.

 

علائم آلوپسی آره آتا

علامت اصلی آلوپسی آره آتا ریزش مو است. موها معمولاً به صورت لکه های کوچک روی سر می ریزند. این لکه ها اغلب چند سانتی متر یا کمتر هستند.
همچنین ممکن است ریزش مو در قسمت های دیگر صورت مانند ابروها، مژه ها و ریش و همچنین سایر قسمت های بدن رخ دهد. برخی افراد در چند مکان و برخی افراد در نقلط بسیاری، موهای خود را از دست می دهند.
ابتدا ممکن است روی بالش یا زیر دوش متوجه توده مو شوید. اگر لکه ها در پشت سر شما باشد، ممکن است کسی اطرافیان شما را متوجه آن کنند. با این حال، سایر بیماری ها نیز می تواند باعث ریزش مو به روشی مشابه شود. برای تشخیص آلوپسی آره آتا، از ریزش مو به تنهایی استفاده نمی شود.
در موارد نادر، برخی از افراد ممکن است ریزش موی گسترده تری را تجربه کنند. این وضعیت معمولاً نشانگر نوع دیگری از آلوپسی است، مانند:

  • آلوپسی توتالیس، یعنی ریزش تمام موهای سر
  • آلوپسی کامل، که ریزش تمام موهای بدن است

 

پزشکان ممکن است از به کار بردن اصطلاحات (توتالیس) و (کامل) خودداری کنند زیرا برخی از افراد ممکن است چیزی بین این دو را تجربه کنند. برای مثال، موهای بازوها، پوست سر و پاها ممکن است دچار ریزش شوند اما موهای قفسه سینه بدون ریزش باشند.
ریزش مو در ارتباط با آلوپسی آره آتا غیرقابل پیش بینی است و تا آنجا که پزشکان و محققان می توانند بگویند خود به خودی به نظر می رسد. موها ممکن است در هر زمان دوباره رشد کنند و سپس دوباره ریزش کنند. میزان ریزش و رشد مجدد مو از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است.

 

آلوپسی آره آتا در مردان

آلوپسی آره آتا در مردان و زنان اتفاق می افتد، اما ریزش مو در مردان قابل توجه تر است. مردان همچنین به احتمال زیاد سابقه خانوادگی در زمینه ریزش مو دارند.

مردان ممکن است در موهای صورت و همچنین موهای سر، سینه و پشت دچار ریزش شوند. در مقایسه با طاسی با مدل مردانه که کم پشتی تدریجی موهای سر است، ریزش مو در اثر این حالت، صورت لکه ای است.

 

آلوپسی آره آتا در زنان

زنان بیشتر از مردان به آلوپسی آره آتا مبتلا می شوند، اما دلیل آن مشخص نیست. ریزش مو می تواند روی پوست سر و همچنین ابروها و مژه ها رخ دهد.
برخلاف ریزش مو با الگوی زنانه که کم پشتی تدریجی مو است و ناحیه وسیعی را پوشش می دهد، آلوپسی آره آتا ممکن است در یک ناحیه کوچک محدود شود. ریزش مو نیز ممکن است یک باره رخ دهد. این ناحیه می تواند به تدریج گسترش یابد که نتیجه آن ریزش بیشتر مو است.

 

آلوپسی آره آتا در کودکان

کودکان می توانند به آلوپسی آره آتا مبتلا شوند. در حقیقت، بیشتر افراد مبتلا به این بیماری اولین ریزش مو را قبل از 30 سالگی تجربه می کنند.
در حالی که برخی از اجزای ارثی در آلوپسی آره آتا وجود دارند، والدین مبتلا به این بیماری همیشه آن را به کودک منتقل نمی کنند. به همین ترتیب، کودکان مبتلا به این نوع ریزش ممکن است والدین‌شان دچار این ریزش نشوند.
علاوه بر ریزش مو، کودکان ممکن است نقص حفره ناخن یا ناخن آسیب دیده نیز داشته باشند. بزرگسالان نیز ممکن است این علامت اضافی را تجربه کنند، اما در کودکان بیشتر مشاهده می شود.
بر اساس اعلام بنیاد ملی آلوپسی آره آتا، کودکان زیر 5 سال به طور معمول تأثیر عاطفی ناشی از آلوپسی را تجربه نمی کنند. با این حال، پس از 5 سالگی، هنگامی که کودکان متوجه می شوند تفاوت آنها با دیگران چیست، ریزش مو برای کودکان آسیب زا است.
اگر کودک شما دچار استرس یا افسردگی شد، او را نزد مشاور کودکان ببرید.

 

انواع

انواع مختلفی از آلوپسی آره آتا وجود دارد. هر نوع با میزان ریزش مو و علائم دیگری که ممکن است تجربه کنید مشخص می شود. هر نوع ممکن است درمان و پیش آگهی کمی متفاوت داشته باشد.

 

آلوپسی آره آتا (تکه تکه)

مشخصه اصلی این نوع آلوپسی آره آتا یک یا چند قطعه ریزش مو به اندازه یک سکه بر روی پوست یا بدن است. اگر این وضعیت گسترش یابد، ممکن است به آلوپسی توتالیس یا آلوپسی کامل تبدیل شود.

 

آلوپسی توتالیس

آلوپسی توتالیس زمانی رخ می دهد که دچار ریزش مو در کل پوست سر شوید.

 

آلوپسی کامل

افراد مبتلا به این نوع آلوپسی آره آتا علاوه بر ریزش موی سر، تمام موهای صورت یعنی ابروها و مژه ها را نیز از دست می دهند. از دست دادن سایر موهای بدن، از جمله قفسه سینه، پشت و موی ناحیه عانه نیز ممکن است.

 

آلوپسی آره آتا پخش شده

آلوپسی آره آتا پخش شده می تواند شباهت زیادی به ریزش مو با الگوی زنانه یا مردانه داشته باشد. این امر منجر به کم پشتی ناگهانی در موهای کل سر (نه فقط در یک ناحیه یا لکه) می شود.

 

آلوپسی اوفیازیس

ریزش مویی که به شکل یک نوار در کناره ها و قسمت تحتانی پشت سر امتداد می یابد، آلوپسی اوفیازیس نامیده می شود.

 

پیش آگهی آلوپسی آره آتا

پیش آگهی آلوپسی آره آتا برای هر فرد متفاوت است. همچنین قابل پیش بینی نیست.
به محض ابتلا به این بیماری خود ایمنی ، ممکن است تا پایان عمر با دوره های ریزش مو و سایر علائم مرتبط با آن زندگی کنید. برخی از افراد ، ممکن است فقط یکبار ریزش مو را تجربه کنند.
در افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا، نتایج ضعیف با عوامل مختلفی همراه است:

  • سن شروع اولیه
  • ریزش موی گسترده
  • تغییرات ناخن
  • سابقه خانوادگی
  • داشتن چند بیماری خود ایمنی

 

چگونه با آلوپسی آره آتا کنار بیاییم

آلوپسی آره آتا می تواند از نظر احساسی چالش برانگیز باشد ، به خصوص وقتی ریزش مو روی کل پوست سر تأثیر می گذارد. افراد مبتلا ممکن است احساس انزوا کنند یا افسرده شوند.
لازم به یادآوری است که بیش از 5 میلیون نفر در ایالات متحده مبتلا به آلوپسی آره آتا هستند. شما تنها نیستید تغییراتی در سبک زندگی وجود دارد که می توانید برای کنار آمدن با شرایط ایجاد کنید.
فن آوری های جدید کلاه گیس، مانند کلاه گیس خلاء که از سیلیکون و پایه مکش ساخته شده است ، به این معنی است که افراد مبتلا به آلوپسی حتی می توانند با کلاه گیس های ثابت خود شنا کنند. کلاه گیس های خلاء معمولاً گران ترند.
اگر ریزش مو روی ابروها تأثیر بگذارد، مداد ابرو، میکروبلیدینگ و تاتوی ابرو چند گزینه قابل بررسی است.

میکروبلیدینگ یک روش خال کوبی نیمه دائمی است که با استفاده از ضربه های مو مانند، ابروها را پر می کند. به نظر طبیعی تر از خال کوبی ابرو به شکل سنتی است و برای یک تا سه سال دوام دارد.
یوتیوب پر از آموزش در مورد نحوه پر کردن و آرایش ابروها است. هم خانم ها و هم مردانی که ابروهای خود را از دست می دهند، می توانند از این آموزشهای استفاده کنند.
استفاده از اکستنشن مژه درصورتی که سطح مناسبی برای چسباندن آن وجود نداشته باشد، دشوار است، اما در صورت عدم استفاده از اکستنشن، می توانید چند آموزش آنلاین در زمینه استفاده از اکستنشن مژه پیدا کنید.

 

آلوپسی آره آتا چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک ممکن است به راحتی و با بررسی میزان ریزش مو و بررسی چند نمونه مو در زیر میکروسکوپ، بتواند آلوپسی آره آتا را تشخیص دهد.
پزشک همچنین ممکن است برای رد سایر مواردی که باعث ریزش مو می شوند، از جمله عفونت های قارچی مانند قارچ تینا کاپیتیس، بیوپسی پوست سر را انجام دهد. در طی نمونه برداری از پوست سر، پزشک شما یک قطعه کوچک از پوست سر را برای تجزیه و تحلیل برمی دارد.
در صورت مشکوک بودن به سایر بیماری های خود ایمنی ، ممکن است آزمایش خون انجام شود.پ
آزمایش خون خاصی که انجام می شود به اختلال خاصی که پزشک به آن مشکوک است بستگی دارد. با این حال ، پزشک احتمالاً وجود یک یا چند آنتی بادی غیرطبیعی را آزمایش می کند. اگر این آنتی بادی ها در خون شما یافت شوند، معمولاً به این معنی است که شما یک اختلال خود ایمنی دارید.
سایر آزمایش‌های خون که می تواند به رد شرایط دیگر کمک کند شامل موارد زیر است:

  • پروتئین واکنش پذیر C و میزان رسوب گلبول های قرمز
  • مقدار آهن
  • آزمایش آنتی بادی ضد هسته ای
  • هورمونهای تیروئید
  • تستوسترون آزاد و کامل
  • هورمون محرک و لوتئین ساز فولیکول
  • قارچ تینا کاپیتیس

 

 

رژیم غذایی

غذاهای حاوی شکر، میان وعده های فرآوری شده و الکل ممکن است باعث افزایش التهاب و تحریک در بدن شوند.

برخی از افراد با بیماری خود ایمنی تشخیص داده شده ممکن است پیروی از یک رژیم غذایی “ضد التهابی” را در نظر بگیرند. این نوع برنامه غذایی برای کمک به کاهش پاسخ خود ایمنی در بدن و کاهش احتمال وقوع یک دوره ریزش مو یا ریزش بیشتر مو طراحی شده است.
برای انجام این کار، شما غذاهایی می خورید که روند التهاب را تسکین می دهند. غذاهای اساسی این رژیم که به پروتکل خود ایمنی نیز معروف است، میوه ها و سبزیجاتی مانند زغال اخته، آجیل، دانه ها، کلم بروکلی، چغندر و گوشت های بدون چربی مانند ماهی سالمون صید شده است.
خوردن یک رژیم غذایی متعادل یعنی رژیم غذایی حاوی غلات سبوسدار، میوه ها، سبزیجات و گوشت بدون چربی، به دلایل زیادی نه فقط برای کاهش التهاب که برای سلامت کلی شما نیز مفید است.

 

جلوگیری

از آلوپسی آره آتا نمی توان جلوگیری کرد زیرا علت آن ناشناخته است.
این اختلال خودایمنی ممکن است نتیجه چندین عامل باشد. این موارد شامل سابقه خانوادگی، سایر بیماری های خود ایمنی و حتی سایر بیماری های پوستی است. اما ممکن است فردی با داشتن هر یک از این عوامل دچار ریزش مو نشود. به همین دلیل جلوگیری از آن هنوز امکان پذیر نیست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *