تیروزین نوعی مکمل غذایی محبوب است که به منظور بهبود هوشیاری، توجه و تمرکز استفاده می‌شود.
تیروزین، ماده شیمیایی مغزی مهمی را تولید می کند که به سلول های عصبی کمک می کند تا ارتباط برقرار کنند و حتی ممکن است خلق و خو را تنظیم کند.
با وجود این مزایا، مکمل تیروزین می تواند دارای عوارض جانبی باشد و با سایر داروها تداخل داشته باشد.
در این مقاله هر آنچه در مورد تیروزین باید بدانید از جمله فواید آن، عوارض جانبی و دوزهای توصیه شده به شما گفته می شود.

 

تیروزین چیست و چه کاری انجام می دهد؟

تیروزین یک اسید آمینه است که به طور طبیعی از اسید آمینه دیگری به نام فنیل آلانین در بدن تولید می شود. در بسیاری از غذاها به ویژه در پنیر، جایی که برای اولین بار کشف شده است، یافت می شود در واقع، تیروز (tyros) در زبان یونانی به معنی “پنیر” است.
این ماده همچنین در مرغ، بوقلمون، ماهی، لبنیات و بسیاری دیگر از غذاهای پر پروتئین یافت می شود.

 

تیروزین به ساختن چند ماده مهم از جمله 4 ماده زیر کمک می کند:

  • دوپامین: دوپامین مراکز پاداش و لذت را در بدن تنظیم می کند. این ماده شیمیایی مهم مغز، برای حافظه و مهارت های حرکتی نیز حائز اهمیت است.
  • آدرنالین و نورآدرنالین: این هورمونها مسئول “پاسخ جنگ یا گریز” در شرایط استرس زا هستند. این دو، بدن را برای “جنگ” یا “فرار” از حمله یا آسیب قابل درک آماده می کنند.
  • هورمونهای تیروئید: این هورمونها توسط غده تیروئید تولید می شوند و وظیفه اصلی تنظیم سوخت و ساز را بر عهده دارند.
  • ملانین: این رنگدانه به پوست، مو و چشم شما رنگ می بخشد. در افراد با پوست تیره، ملانین بیشتری نسبت به افراد با پوست روشن وجود دارد.

 

تیروزین به صورت مکمل غذایی نیز در دسترس است. اعتقاد بر این است که مکمل تیروزین باعث افزایش میزان انتقال دهنده‌های عصبی دوپامین، آدرنالین و نوراپی نفرین می شود.
تیروزین با افزایش این انتقال دهنده‌های عصبی، می‌تواند به بهبود حافظه و عملکرد بدن در شرایط استرس زا کمک کند.

 

می‌تواند عملکرد ذهنی را در شرایط استرس زا بهبود بخشد

استرس چیزی است که همه آن را تجربه می کنند. این استرس می تواند با کاهش انتقال دهنده های عصبی، بر استدلال، حافظه، توجه و دانش شما تأثیر منفی بگذارد.
بر اساس یک تحقیق، جوندگانی که در معرض سرما قرار گرفتند (یک عامل تنش زای محیطی) به دلیل کاهش انتقال دهنده‌های عصبی، حافظه آنها مختل شد. با این وجود، هنگامی که به این جوندگان مکمل‌تیروزین داده شد، کاهش انتقال دهنده های عصبی معکوس شد و حافظه آنها بازیابی گردید.
به وجود اینکه نتایج مطالعات بر روی جوندگان لزوماً در مورد انسان صدق نمی‌کنند، مطالعات انسانی نتایج مشابهی را نشان داده است.
دانشمندان معتقدند تیروزین به طور قابل توجهی حافظه کاری را در طی یک کار ذهنی بهبود می‌بخشد. حافظه فعال نقش مهمی در تمرکز و پیروی از دستورالعمل ها دارد. همچنین تیروزین باعث بهبود انعطاف پذیری ادراکی می‌گردد.
انعطاف پذیری ادراکی، توانایی تغییر بین وظایف یا افکار است. هرچه فرد سریعتر بتواند کارها را تغییر دهد، انعطاف پذیری ادراکی بیشتری دارد.
علاوه بر این، مکمل تیروزین می تواند زوال ذهنی را معکوس کرده و باعث بهبود شناخت در شرایط کوتاه مدت، استرس زا یا طاقت فرسای ذهنی شود.
اگرچه تیروزین ممکن است مزایای شناختی داشته باشد، هیچ مدرکی نشان نمی دهد که عملکرد فیزیکی را در انسان افزایش می دهد.
هیچ تحقیقی نشان نمی دهد که مکمل‌تیروزین در غیاب عامل استرس زا می تواند عملکرد ذهنی را بهبود بخشد. به عبارت دیگر، این ماده باعث افزایش قدرت مغزی شما نمی شود.

 

می‌تواند به افرادی که فنیل کتونوریا دارند کمک کند

فنیل کتونوریا (PKU) یک بیماری ژنتیکی نادر است که به دلیل نقص در ژنی ایجاد می شود که به ایجاد آنزیم فنیل آلانین هیدروکسیلاز کمک می کند. بدن شما از این آنزیم برای تبدیل فنیل آلانین به تیروزین استفاده می کند، تیروزین برای ایجاد انتقال دهنده های عصبی به کار می‌رود.
با این حال، بدون این آنزیم، بدن شما نمی تواند فنیل آلانین را تجزیه کند و باعث تجمع آن در بدن شود.
روش اصلی برای درمان PKU رعایت رژیم غذایی ویژه ای است که غذاهای حاوی فنیل آلانین را محدود می کند.
از آنجا که تیروزین از فنیل آلانین ساخته می شود، افراد مبتلا به PKU ممکن است دچار کمبود تیروزین شوند که این مسئله می تواند باعث مشکلات رفتاری شود.

مکمل تیروزین ممکن است یک گزینه مناسب برای کاهش این علائم باشد، اما شواهد مختلف نتایج متفاوتی را نشان داده اند.
دانشمندان معقدند که هیچ توصیه ای در مورد مؤثر بودن مکمل های تیروزین برای درمان PKU نمی‌توان ارائه داد.

 

تأثیر آن بر افسردگی 

گفته می‌شود تیروزین به درمان افسردگی کمک می کند. افسردگی زمانی اتفاق می افتد که انتقال دهنده‌های عصبی در مغز نامتعادل شوند. داروهای ضد افسردگی معمولاً برای کمک به تنظیم مجدد و تعادل آنها تجویز می شوند.
از آنجا که تیروزین می تواند تولید انتقال دهنده های عصبی را افزایش دهد، ادعا می شود که به عنوان یک ضد افسردگی عمل می کند. اگرچه، تحقیقات اخیر این ادعا را تأیید نمی کند.
در یک مطالعه، 65 فرد مبتلا به افسردگی هر روز 100 میلی گرم در کیلوگرم تیروزین، 2.5 میلی گرم در کیلوگرم یک داروی ضد افسردگی معمول یا دارونما به مدت چهار هفته دریافت کردند. مشخص شد که تیروزین هیچ نوع اثر ضد افسردگی ندارد.
افسردگی یک بیماری پیچیده و متنوع است. به احتمال زیاد به همین دلیل است که یک مکمل غذایی مانند تیروزین در مبارزه با علائم آن بی اثر است.
با این وجود، افراد افسرده که مقدار دوپامین، آدرنالین یا نورآدرنالین در بدن آنها کم است، ممکن است از مکمل های تیروزین استفاده کنند.
در حقیقت، یک مطالعه بر روی افراد مبتلا به افسردگی کمبود دوپامین نشان داد که تیروزین از نظر بالینی تاثیر قابل توجهی روی آنها دارد.
افسردگی وابسته به دوپامین با کمبود انرژی و کمبود انگیزه مشخص می شود. تا زمانی که تحقیقات بیشتری در دسترس نباشد، شواهد موجود از مکمل‌تیروزین برای درمان علائم افسردگی پشتیبانی نمی‌کند.

 

عوارض جانبی تیروزین

تیروزین به طور کلی توسط سازمان غذا و دارو آمریکا، بی خطر شناخته می شود.

مصرف روزانه 68 میلی گرم در هر پوند (150 میلی گرم در هر کیلوگرم) از وزن بدن تا سه ماه بی‌خطر است.
در حالی که تیروزین برای بیشتر افراد بی خطر است، می تواند عوارض جانبی ایجاد کند و با داروها تداخل داشته باشد.

 

بازدارنده های مونوآمین اکسیداز (MAOI)

تیرامین نوعی آمینو اسید است که به تنظیم فشار خون کمک می کند و در اثر تجزیه تیروزین تولید می شود.
وقتی تیروزین و فنیل آلانین توسط آنزیمی در میکروارگانیسم ها به تیرامین تبدیل می شوند، تیرامین در غذاها تجمع می یابد.
پنیرهایی مانند چدار و پنیر آبی، گوشت های دودی، محصولات سویا و آبجو حاوی مقادیر زیادی تیرامین هستند.
داروهای ضد افسردگی معروف به مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAOI)، آنزیم مونوآمین اکسیداز مسدود می کنند. این آنزیم باعث تجزیه تیرامین اضافی در بدن می شود.
ترکیب MAOI با غذاهای پر تیرامین می تواند فشار خون را تا حد خطرناکی افزایش دهد.
مشخص نیست که آیا مکمل تیروزین منجر به تجمع تیرامین در بدن می شود، بنابراین احتیاط برای کسانی که MAOI مصرف می کنند لازم است.

 

هورمون تیروئید

هورمونهای تیروئید یعنی تری یدوتیرونین (T3) و تیروکسین(T4) به تنظیم رشد و متابولیسم بدن کمک می کنند.
مهم است که سطح T3 و T4 نه خیلی زیاد باشد و نه خیلی کم. مکمل تیروزین ممکن است این هورمونها را تحت تأثیر قرار دهد. این بدان دلیل است که تیروزین یکی از عناصر سازنده هورمون های تیروئید است، بنابراین مصرف مکمل، ممکن است سطح آنها را بیش از حد بالا ببرد.
افرادی که از داروهای تیروئید استفاده می کنند یا تیروئید پرکار دارند، باید در هنگام استفاده از مکمل تیروزین محتاط باشند.

 

لوودوپا

لوودوپا (L-dopa) دارویی است که معمولاً برای درمان بیماری پارکینسون استفاده می شود. L-dopa و تیروزین برای جذب در روده کوچک رقابت می کنند که این مسئله می تواند در اثر دارو تداخل ایجاد کند. بنابراین، دوزهای این دو دارو باید به فاصله چند ساعت از هم مصرف شوند تا از تداخل جلوگیری شود.
جالب اینجاست که تیروزین برای کاهش برخی از علائم مرتبط با کاهش شناختی در افراد مسن مورد بررسی قرار گرفته است.

 

جمع بندی

تیروزین یک مکمل غذایی محبوب است که به دلایل مختلفی استفاده می شود.
در بدن، برای ساختن انتقال دهنده های عصبی استفاده می شود که تحت شرایط استرس زا یا طاقت فرسا از نظر روانی کاهش می یابد.

 

 

شواهد خوبی وجود دارد که مکمل تیروزین این انتقال دهنده های عصبی مهم را دوباره افزایش می‌دهد و عملکرد ذهنی را در مقایسه با دارونما بهبود می بخشد.

ثابت شده است که مصرف مکمل حتی در دوزهای بالا نیز بی خطر است، اما امکان تداخل با داروهای خاص وجود دارد.
در حالی که تیروزین فواید زیادی دارد، اهمیت مکمل‌ها تا زمان ارائه این مقاله نامشخص است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *