هنگامی که با یک عارضه جدی و مزمن روبرو می شوید، داروها و مکمل های متنوعی وجود دارند که ادعا می شود قادر به کنترل مشکل شما هستند. آیا همه آنها برای شما مناسب هستند؟

 

دانشن (Danshen) با نام علمی Salvia miltiorrhiza که بعضاً مریم گلی قرمز نیز نامیده می شود، قرن ها است که برای کمک به درمان طیف وسیعی از بیماری ها و مشکلات پزشکی از کلسترول بالا گرفته تا دیابت نوع 2 استفاده می شود. برخی شواهد نشان می دهد که مزایای آن فقط براساس قصه های زنان خانه دار قدیمی نیست.

دانشن یک گیاه قدرتمند با خواص بسیار است که می تواند سلامت شما را بهبود بخشد. این گیاه در حال حاضر آزمایشات را پشت سر می گذارد و احتمالا اولین داروی سنتی چینی خواهد بود که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تأیید می شود.
تا کنون، مطالعات انجام شده شواهد کافی برای قطعی بودن تاثیر این گیاه ارائه نکرده اند. با این وجود، محققان نوید می دهند که این گیاه احتمالاً برای این موارد مفید باشد:

 

قلب

بر اساس مطالعه ای که در یکی از مجلات معتبر انگلستان منتشر شده است، بیشتر کاربردهای سنتی دانشن برای مشکلات مربوط به قلب است، مانند:

  • آنژین
  • میوکاردیت
  • حمله قلبی

 

با وجود اینکه هنوز نتیجه مطالعات مشخص نشده است، نتایج آینده امیدوار کننده به نظر می رسند. اگر پزشک شما استفاده از این گیاه را به شما توصیه کند، متوجه خواهید شد که این دارو به تسکین دردهای قفسه سینه کمک می کند. اما نباید فقط به آن بسنده کنید. قبل از اینکه مریم گلی را در رژیم غذایی بگنجانید، مطمئن شوید که تمام جوانب نیازهای پزشکی خود را در نظر گرفته اید.

 

چند مطالعه نشان می دهد که دانشن می تواند از شما در برابر برخی از عوارض ثانویه مرتبط با دیابت، مانند رتینوپاتی دیابتی یا بیماری چشم محافظت کند. مطالعه دیگری نشان می دهد که استفاده از قطره دانشن به بهبود عملکرد بینایی در افراد مبتلا به رتینوپاتی دیابتی کمک می کند.

 

کبد

بر اساس مطالعه ای که در مجله بین المللی کبد منتشر شده است، استفاده از مریم گلی به صورت قرص در بازسازی کبد موش موثر بوده است. ممکن است روزی همین کار بر روی انسان های با کبد آسیب دیده انجام شود.

اگر از سیروز یا دیگر مشکلات جدی کبدی رنج می برید، از پزشک خود بپرسید که آیا این گیاه می تواند به شما کمک کند یا خیر.

 

شکل های دارویی مریم گلی

دانشن در اشکال زیر یافت می شود:

  • کپسول
  • تنتور
  • چای

 

این گیاه را نباید با ادویه مریم گلی اشتباه گرفت. مریم گلی مورد بحث ما قرمز رنگ است و با ادویه مریم گلی که برای پخت و پز استفاده می شود بسیار متفاوت است.

 

مقدار مصرف دانشن چقدر است؟

از آنجا که دانشن به تصویب سازمان غذا و دارو آمریکا نرسیده است، مقدار مطمئنی برای مصرف آن مشخص نشده است. به منظور میزان مصرف با پزشک خود مشورت کنید. از طرف دیگر، اطمینان حاصل کنید که مصرف آن با هیچ یک از داروهای مصرفی شما تداخل نداشته باشد.

 

حرف آخر

در صورتی که این گیاه را خوب بشناسید و با در نظر گرفتن همه فاکتورها آن را مصرف کنید، می تواند یک افزودنی موثر به برنامه درمانی شما باشد. مانند هر مکملی، قبل از مصرف این گیاه حتما با پزشک خود صحبت کنید و به مقدار تجویز شده توسط پزشک پایبند باشید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *