دی پیریدامول

دی پیریدامول _ Dipyridamole

دی پیریدامول

دی پیریدامول یک داروی ضد پلاکت است که به عنوان داروی کمکی همراه با داروهای ضد انعقاد خوراکی (مانند قرص وارفارین) برای پیشگیری از تشکیل لخته خون پس از جراحی دریچه‌های قلب استفاده می‌شود.

 دی‌پیرید‌امول از راه وریدی فقط به عنوان داروی کمک تشخیصی در تصویر برداری از پرفوزیون عضله قلب، برای تشخیص نقص پرفوزیون همراه با بیماری شریان کرونر مصرف می‌شود.

این دارو با جلوگیری از تجمع پلاکت‌ها و باز نگه داشتن رگ‌های خونی قلب، به جریان خون کمک می‌کند.

داروی پرزانتین یکی از نام‌های تجاری داروی دی پیریدامول است.

عملکرد دی پیریدامول

دی‌پیریدامول ممکن است غلظت آدنوزین درونزاد ( گشاد کننده عروق کرونر و مهار کننده تجمع پلاکتی ) وAMPحلقوی درون پلاکتی را از طریق افزایش تحریک فعالیت آدنیلات سیکلاز و مهار آنزیم فسفودی استراز بالا می برد.

موارد مصرف دی پیریدامول

کاربرد اصلی دی پیریدامول مهار تشکیل ترومبوز است در بیماران در معرض خطر آمبولی و سکته . این داروی ضد تجمع پلاکت در بیمارانی که به خاطر دریچه قلب جراحی شده‌اند تجویز می‌شود. این عمل احتمال ایجاد لخته در جریان خون را کاهش می‌دهد. همچنین در تست‌های تصویربرداری بیماران قلبی استفاده می‌شود. دی پیریدامول موجب مهار تشکیل ترومبوکسان می‌شود. با مهار بازجذب آدنوزین موجب افزایش غلظت خارج سلولی آدنوزین می‌شود .علاوه بر این، دی‌ پیریدامول غلظت AMP حلقوی‌ درون‌ پلاکتی را از طریق افزایش فعالیت ادنیلات سیکلاز و مهار آنزیم فسفودی استراز بالا می‌برد.

 مقدار و روش مصرف داروی دی پیریدامول

  • قبل از شروع درمان با داروی دی پیریدامول (Dipyridamole) بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید. همچنین اگر در رابطه با مصرف آن با سؤالاتی روبرو هستید با پزشک خود مشورت نمایید.
  • دوز و مقدار داروی دی پیریدامول از فردی به فرد دیگر متفاوت است. لذا دارو را دقیقاً همانطور که پزشک متخصص قلب و عروق برایتان تجویز کرده است، استفاده نموده و از کم یا زیاد کردن خودسرانه مقدار و مدت زمان مصرف اجتناب نمایید.
  • در صورت فراموش کردن یک نوبت مصرف این دارو، اگر تا نوبت بعدی بیش از ۴ ساعت باقی مانده باشد، در صورت یادآوری، بلافاصله آن را مصرف کنید. در غیر اینصورت، طبق رژیم درمانی معمول، دارو را مصرف کرده و از دو برابر کردن مقدار مصرف بعدی خودداری کنید.
  • داروی دی پیریدامول را به طور منظم و در ساعات مشخصی از روز مصرف کنید.
  • از قطع این دارو بدون مشورت با پزشک خودداری نمایید.
  • به منظور افزایش جذب داروی دی پیریدامول، بهتر است آن را همراه با آب، حداقل یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از غذا مصرف کنید اما در صورت بروز تحریک گوارشی، آن را همراه با شیر یا غذا میل کنید.

موارد منع مصرف دارو 

  • هرگز داروی دی پیریدامول را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.

چنانچه شرایط یا بیماری خاصی دارید، قبل از تجویز این دارو، پزشک را مطلع سازید. به ویژه اگر شرایط زیر را دارید:

  • حساسیت به این دارو یا دیگر داروها و مواد
  • بارداری
  • شیردهی
  • میگرن
  • سایر مشکلات قلبی- عروقی (مانند حمله قلبی اخیر، بیماری شدید عروق کرونر، آنژین)
  • فشار خون پایین
  • فشار خون بالا
  • آسم یا سابقه ابتلای به آن
  • مشکلات کبدی
  • میاستنی گراویس

عوارض جانبی دی پیریدامول

خوراکی:
سایر عوارض (درصد نامشخص):
قلبی عروقی: آنژین صدری، گرگرفتگی
سیستم اعصاب مرکزی: سرگیجه، سردرد
پوستی: راش پوستی، خارش
گوارشی: درد شکمی، اسهال، استفراغ
کبدی: بی کفایتی کبدی

وریدی:
عوارض شایع (%10<):
قلبی عروقی: تشدید آنژین صدری
سیستم اعصاب مرکزی: سرگیجه، سردرد
عوارض نسبتا شایع (%10-1):
قلبی عروقی: الکتروکاردیوگرام غیرطبیعی (تغییرات ST-T، انقباضات زودرس)، افت فشارخون، گرگرفتگی، تاکی کاردی، تغییر در فشارخون، افزایش فشارخون
سیستم اعصاب مرکزی: درد، خستگی، خواب رفتگی اندام
گوارشی: تهوع
تنفسی: تنگی نفس
سایر عوارض (%1>، مهم یا تهدید کننده حیات):
درد شکمی، درد مفاصل، آتاکسی، کمردرد، برونکواسپاسم، آریتمی قلبی (تاکی کاردی بطنی، برادی کاردی، بلوک دهلیزی بطنی، تاکی کاردی فوق بطنی، فیبریلاسیون دهلیزی، آسیستول)، کاردیومیوپاتی، سرفه، زوال شخصیت، افزایش تعریق، اختلال چشایی، سوء هاضمه، اختلال در بلع، الکتروکاردیوگرام غیرطبیعی (نامشخص)، ادم، باد گلو، نفخ، واکنش ازدیاد حساسیت، هایپرتونی، هایپرونتیلاسیون (تنفس زیاد و سریع)، افزایش اشتها، عطش، واکنش محل تزریق، گرفتگی پا (لنگی متناوب)، کسالت، درد پستان، سفتی عضلات، درد عضلات، سکته قلبی، افت فشارخون وضعیتی، درد گوش، تپش قلب، درد ناحیه پرینه، فارنژیت، درد پلورتیک قفسه سینه، خارش، درد کلیه، رینیت، راش پوستی، سنکوپ، ناتوانی در تخلیه کامل مدفوع، وزوز گوش، لرزش، کهیر، سرگیجه، اختلالات بینایی، استفراغ، ضعف، خشکی دهان

تداخلات دارویی دی پیریدامول

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر داروها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آنها شود. بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام داروهایی که مصرف می‌کنید اعم از داروهای تجویزی و غیر تجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشکتان در میان بگذارید.

از جمله داروهایی که با داروی دی پیریدامول تداخل دارند، عبارتند از:

  • داروهای ضد پلاکت (مانند تیکلوپیدین، آبسیکسی مب)
  • ریوسیگوات
  • توجه: داروی دی پیریدامول گاهی اوقات با داروهای دیگری استفاده می‌شود که ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد مانند برخی از داروهای رقیق کننده خون (مانند هپارین، وارفارین). لذا دستورالعمل را به دقت رعایت کنید و اگر متوجه خونریزی غیرمعمول شدید حتماً با پزشک مشورت نمایید.
نروزان

نروزان _ Neurozan

نروزان

نروزان ؛ شاید یکی از بهترین داروهای گیاهی تقویت کننده حافظه با اثرات آرامبخش و ضد افسردگی قرص نروزان باشد.  ترکیبی از گیاه دارویی جینکوبیلوبا است که سلول های مغزی را تحریک می کنند. اضافه شدن ویتامین هایE ،C ، B12 و اسید فولیک اثربخشی آنرا افزایش می دهد.

قرص نروزان  به کمک یک رژیم غذایی سالم و استفاده از ویتامین هـا و مواد معدنی به اندازه کافی و موثر می توان مغز و سیستم عصبی را حتی در سنین میانسالـی و پیری به طـور سالم حفظ کرد. مطالعات نشان داده اند که تغذیه سالم و استفاده از ریزمغذی ها می تواند در حفظ حافظه، ارتقاء هوشیـاری، پیشگیری از افسردگـی و پیشگیری از زوال مغز موثر باشد.

ترکیبات قرص نروزان :

عنوان مقدار نیاز روزانه
Ginkgo Biloba Extract 120 mg *
5-HTP 20 mg *
L-Arginine 40 mg *
L-Glutamin 10 mg *
L-Glutathione 5 mg *
Co-Q10 10 mg *
phosphatidylcholine 10 mg *
phosphatidylserine 10 mg *
Betacarotene 2 mg *
(Vitamin D (as D3 1000 IU 25 µg 500 %
Vitamin E 36 mg a-TE 300 %
Vitamin C 80 mg 100 %
(Thiamin (Vitamin B1 25 mg 2273 %
(Riboflavin (Vitamin B2 3 mg 214 %
(Niacin (Vitamin B3 32 mg NE 200 %
Vitamin B6 10 mg 714 %
Folic Acid 400 mcg 200 %
Vitamin B12 100 mcg 4000 %
(Pantothenic Acid (Vitamin B5 36 mg 600 %
Magnesium 75 mg 20 %
Iron 8 mg 57 %
Zinc 15 mg 150 %
Copper 250 mcg 25 %
Manganes 2 mg 100 %
Selenium 110 mcg 200 %
Chromium 40 µg 100 %
Iodine 150 mcg 100 %

* نیاز مصرف روزانه از طرف شرکت سازنده مشخص نشده است.

موارد اثربخشی قرص نروزان

ماده طبیعی است که باعث انعطاف پذیری غشاء سلول ها می شود در نتیجه سلول های عصبی می توانند به راحتی با هم ارتباط داشته باشند.همچنین سلول های مغزی را در مقابل آسیب رادیکال های آزاد حفظ می کند وقتی جوان هستید، PS کافی در بدن تولید می شود ولی بعد از 40 سالگی تولید آن در بدن کاهش یافته و بدن نیاز به دریافت این ماده دارد. تحقیقات اخیر نشان می دهد که PS مشکلات مربوط به حافظه را در کسانی که تازه دچار آلزایمر شده اند بهبود می بخشد.

تولید استیل کولین (انتقال دهنده مهم عصبی) را در بدن تحریک می کند. این ماده شیمیایی موجود در مغز، روی قدرت اندیشه، ذهن و حافظه، رفتار، آمادگی جنسی و هوشیاری فرد اثر می گذارد.استیل کولین سبب تحریک رشد سلول های جدید مغز و نخاع می شود. فسفاتیدیل کولین سبب تقویت حافظه ، بهبود یادگیری، تقویت تمرکز و خلق و خو می شود و از اختلال حافظه مرتبط با سن جلوگیری می کند.

افراد با کمبود ویتامین D بیشتر در معرض ابتلاء به ناراحتی های مغزی و عصبی قرار دارند. مقادیر کافی ویتامین D در حفظ سلامت بافت ها و اعضای بدن از جمله مغز بسیار موثر است. کاهش سطح ویتامین D در بدن موجب تولید بیشتر مولکول های رادیکال آزاد شده که به مغز آسیب می رساند.همچنین با پایین بودن سطح ویتامین D توان ذهنی و شناختی افراد به شدت کاهش می یابد.

آنتی اکسیدان ها (شامل ویتامین C ، E، سلنیوم، گلوتاتیون):آنتی اکسیدان ها از سلول های مغزی در برابر شرایط اکسیداتیو استرس محافظت کرده و عملکرد حافظه را در افراد میانسال و مسن بهبود می بخشد.

یک آنتی اکسیدان مهم است که می‌تواند قبل از اثرگذاری رادیکال‌های آزاد بر مغز، از آن‌ها ممانعت به عمل آورد.

یکی از ویتامین های مفید برای مغز و سیستم عصبی است. دریافت کافی فولات می تواند هوشیاری را افزایش داده و به بهبود حافظه و تمرکز کمک کند.

در ساخت انتقال دهنده های عصبی مثل سروتونین و دوپامین نقش داشته که این دو ماده برای ارتقاء هوشیاری و وضعیت روحی و روانی موثر است.

یکی از ویتامین های مفید برای مغز و سیستم عصبی است. دریافت کافی فولات می تواند هوشیاری را افزایش داده و به بهبود حافظه و تمرکز کمک کند.

کمبود این ویتامین می تواند منجر به تخریب اعصاب، کاهش حافظه، افت روحیه و بی حوصلگی و کندی ذهن گردد. همچنین به موازات افزایش سن افراد دچار اختلال در جذب ویتامین B12 می شوند.

یک ماده غذایی مهم برای مغز است و از مغز و سیستم عصبی در برابر موادی که باعث تخریب اعصاب می شوند محافظت می کند.

آنتی اکسیدان‌ها از سلول‌های مغزی در برابر شرایط اکسیداتیو استرس محافظت کرده و عملکرد حافظه را در افراد میانسال و مسن بهبود می‌بخشد.

موارد مصرف

موارد احتیاط

  • در صورت حساسیت به هر کدام از اجزا این فرآورده قبل از مصرف با پزشک خود مشورت نمایید.
  • دور از دسترس کودکان در جای خشک و در دمای کمتر از ۲۵ درجه سانتیگراد نگهداری شود.
  • این فرآورده جهت تشخیص، درمان و یا پیشگیری از بیماری نمی باشد.
  • این محصول حاوی آهن بوده که ممکن است برای کودکان مضر باشد.
  • از مصرف چای و قهوه همزمان با مصرف قرص خودداری شود.
  • بیشتر از مقدار توصیه شده مصرف نشود.
  • با معده خالی مصرف نکنید.
  • در صورت بارداری و یا شیردهی، قبل از مصرف این فرآورده با پزشک خود مشورت نمایید.

امگا3 در کودکان

امگا3

اسیدهای چرب یکی از واحد های تشکیل دهنده چربی ها هستند که به دو گروه ضروری و غیر ضروری دسته بندی می شوند. اسید های چرب ضروری شامل اسید های چرب امگا ۳ و امگا ۶ می شوند که گاهی به نام ویتامین F نیز خوانده می شوند. این مواد در بدن ساخته نمی شوند و باید از طریق منابع غذایی تامین گردند. آلفا لینولئیک اسید با نام اختصاصی ALA، ایکوزاپنتانوئیک اسید با نام اختصاصی EPA و دوکوزاهگزانوئیک اسید با نام اختصاری DHA سه اسید چرب از خانواده امگا ۳ هستند.

مصرف امگا ۳ اثرات مفیدی بر سلامت انسان دارد و از مهم ترین خواص امگا ۳ می توان به کاهش تری گلیسیرید خون، تنظیم ضربان قلب، کاهش فشار خون، کاهش تجمع پلاکتی و جلوگیری از انعقاد خون، افزایش HDL یا کلسترول خوب، سلامت مغز و سیستم های عصبی به ویژه در افراد مبتلا به MS، کاهش دردهای ناشی از التهاب مفاصل و آرتروز اشاره کرد.از دیگر خواص امگا ۳ این است که باعث افزایش ضریب هوشی نوزادان می شود.

انواع امگا3

امگا ۳ از دسته اسید های چرب اشباع نشده است که در زنجیره کربنی خود بین سومین و چهارمین کربن دارای پیوند دوگانه است.  امگا ۳ یک ماده ضروری  برای تنظیم فعالیت های بدن است. بدن انسان قادر به ساختن این ماده نیست. امگا سه دارای سه نوع اصلی است:

  • آلفا-لینولنیک اسید (ALA)
  • ایکوزا پنتانوئیک اسید (EPA)
  • دوکوزاهگزائنوئیک اسید (DHA)

فواید امگا3 برای کودکان

کاهش علائم آسم در کودکان

آسم از بیماری های مزمن و غیر واگیر است که در بین کودکان شایع است. آسم مجاری تنفسی ریه های کودکان را تحت تاثیر قرار داده است. نشانه های آسم با توجه به شدت آن با سرفه، خس خس سینه، درد قفسه سینه و مشکلات تنفسی همراه است. بر اساس تحقیقات انجام شده مصرف مکمل امگا ۳ در تسکین علائم آسم بسیار تاثیر دارد.

کمک به رشد نوزاد

تاثیر امگا3 بر روی سلامتی کودک به اندازه است که از تولد تا نوزادی از رشد سالم کودک حمایت می کند. بر اساس اعلام انستیتو ملی بهداشت (NIH)،  مادرانی که در دوران بارداری و شیردهی به دو بار در هفته غذاهای دریایی مصرف کرده اند ، نوزادان آنها از سلامت بیشتری  برخوردار هستند. امگا۳ برای رشد مغز و شبکیه و داشتن وزن سالم بسیار ضروری است.

امگا ۳ و کم کاری تیروئید

پوست، چشم، سیستم قلب و عروق، دستگاه گوارش، مغز، اعصاب، دستگاه تولید مثل و… اندام‌هایی هستند که تحت تاثیر مستقیم غده تیروئید قرار دارند. جدیدترین مطالعات نشان می‌دهد که مصرف امگا ۳ به مقدار کافی در کاهش علائم کم کاری تیروئید در کودکان و بزرگسالان می‌تواند موثر باشد.

کاهش علائم بیش فعالی

بیش فعالی یا ADHD نوعی اختلال شایع است که در توجه و  تمرکز اختلال ایجاد کرده و حدود هشت تا ۱۰ درصد کودکان را مبتلا می کند. مصرف قرص امگا ۳  علایم بیش فعالی را کاهش می دهد. با درمان بیش فعالی ،کودکان قدرت توجه، تمرکز و حافظه بهتری خواهند داشت و قدرت یادگیری بیشتری خواهند داشت.

پیشگیری از بروز آلرژی در کودکان

بر اساس یک مقاله علمی که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد استفاده امگا ۳ در زمان بارداری می تواند پیشگیری موثری از بیماری های آلرژیک داشته باشد. هم چنین این ماده تاثیر زیادی در کاهش علایم آسم دارد. اگر مادران در دوران بارداری خو به مقدار کافی از امگا ۳ مصرف کند از بروز آسم و آلرژی در کود کخ ود جلوگیری می کنند.

بهبود کیفیت خواب

۴% از افراد زیر ۱۸ سال که کودکان را نیز شامل می‌شوند، از اختلالات خواب رنج می‌برند. در بعضی از مطالعات مشخص شده است که کودکانی که با سطح پایین امگا ۳ در بدن خود مواجه هستند، بیش از سایرین اختلالات خواب دارند. حتی برخی از پژوهش‌ها نشان داده‌اند که اگر مادر باردار به مقدار کافی از اسیدهای چرب امگا ۳ در دوران حاملگی استفاده کند، فرزند وی پس از تولد از  کیفیت خواب مطلوبی برخوردار خواهد بود.

بهبود عملکرد مغز

مصرف امگا ۳ در حد کافی در رژیم غذایی می‌تواند عملکرد مغز در کودکان را بهبود بخشیده و کمک کند تا حافظه و قدرت یادگیری بهتری داشته باشند. همچنین با مصرف امگا ۳ ممکن است کودک از لحاظ رفتاری و خلق و خو نیز عملکرد بهتری از خود نشان دهد. بررسی چندین مطالعه نیز نشان داده است که اسیدهای چرب امگا سه از افسردگی و اختلالات خلقی در کودکان پیشگیری به عمل می‌آورند.

علایم و عوارض کمبود امگا ۳ در کودکان

اگر حداقل دو بار در هفته در برنامه تغذیه  کودک خود ماهی قرار ندهید، ممکن است کودک شما دچار کمبود امگا ۳ شود. در این صورت ممکن است  علائم زیر نیز ممکن است ظاهر شوند:

خشکی پوست

اگر میزان امگا ۳ در بدن  کودک کم باشد ،پوست دچار خشکی می شود. چربی های امگا ۳ به طور طبیعی در ساختار دیواره سلول ها یافت می شود. وجود امگا ۳ به پوست کمک می کند که مواد مغذی را بهتر جذب کند و مواد زائد را دفع کند.

ضعف تمرکز

عدم  قدرت تمرکز و توجه، تحریک پذیری  عصبی ، اختلال در  خاطره گویی، اضطراب و استرس که به دنبال کمبود امگا ۳ در بدن ایجاد می شود. افرادی که به طور منظم مکمل امگا ۳ یا مواد خوراکی دارای امگا ۳ مصرف می کنند، پیشرفت قابل توجهی در سطح تمرکز خود تجربه می کنند.

موی ضعیف

امگا ۳ علاوه بر این که در سلول های پوست دیده می شود، در فولیکول های مو نیز وجود دارد امگا ۳ نقش مهمی در درخشندگی مو دارد. چربی های امگا ۳ جذب مو می شوند و آن را تقویت می کنند.

ناخن های شکننده

ناخن های نرم، پوسته پوسته شده و شکننده از نشانه های کمبود  امگا ۳ در بدن است.

احتمال ابتلا به بیماری‌ های التهابی

از علایم و عوارض کمبود امگا ۳ در کودکان می توان به بیماری‌ های التهابی اشاره کرد. سفتی صبحگاهی مفاصل و التهاب آن‌ها می تواند ناشی از کمبود اسیدهای چرب امگا ۳ باشد. که با مصرف منابع طبیعی  حاوی امگا ۳ می توان این مشکل را حل کرد.

برخی دیگر از علائم کمبود امگا 3 عبارت اند از:

  • احساس خستگی و داشتن اختلالات مربوط به خواب
  • کمبود تمرکز و توجه، اختلال در حافظه، تحریک پذیری عصبی و اضطراب
  • علائم آلرژی، آسم و اگزما
  • جمع شدن جرم زیاد در گوش
  • اختلالات مربوط به بینایی و خشکی چشم

دوز امگا 3 در کودکان

مقدار مصرف امگا سه طبق جدول زیر باید باشد تا کمبود امگا ۳ در کودکان مشاهده نشود:

سن پسران دختران
بدو تولد تا ۶ ماهگی ۰.۵ گرم ۰.۵ گرم
۷ تا ۱۲ ماهگی ۰.۵ گرم ۰.۵ گرم
۱ تا ۳ سالگی ۰.۷ گرم ۰.۷ گرم
۴ تا ۸ سالگی ۰.۹ گرم ۰.۹ گرم
۹ تا ۱۳ سالگی ۱.۲ گرم ۱ گرم
۱۴ تا ۱۸ سالگی ۱.۶ گرم ۱.۱ گرم

عوارض مصرف زیاد امگا ۳ در کودکان

امگا سه در مقادیر توصیه شده اغلب عارضه جانبی خاصی را به همراه ندارد. هرگز به منظور جبران کمبود امگا ۳ در کودکان مقدار مصرف را خودسرانه افزایش ندهید زیرا ممکن است عوارض زیر رخ دهند:

  • بوی بد دهان
  • سردرد
  • سوزش سر دل
  • ناراحتی معده
  • اسهال
  • استفراغ
بهترین زمان ارتودنسی

بهترین زمان ارتودنسی

ارتودنسی

بهترین زمان ارتودنسی؛ نام ارتودنسی چند سالی است که بر سر زبان ها افتاده است اما تاریخچه ارتودنسی به قرن ها پیش باز می گردد. سالیان سال است که داشتن دندان هایی سالم و ردیف شده، یکی از عناصر زیبایی صورت محسوب می شود. این زیبایی حتی در قرن های گذشته دارای اهمیت بوده است تا جایی که افرادی که از این مشکل رنج می بردند، با استفاده از نخ و اشیای فلزی، سعی بر مرتب کردن و حرکت دادن دندان هایشان داشتند. امروزه، تخصص ارتودنسی، با شکل و شمایل ویژه تری، پا به عرصه دندانپزشکی گذاشته است تا به بیمارانی که از ناهنجاری های دندانی و فکی رنج می برند، کمک کند.

انواع ارتودنسی

درمان های ارتودنسی را می توان به دو دسته تقسیم کرد، گروه اول شامل رفع مشکلات دندان ها و گروه دوم ناهنجاری های فک می باشد. ممکن است بعضی افراد شامل هر دو گروه باشند که نگران نباشید می توان با همکاری آن را درمان کرد. توجه داشته باشید که هرچه سن فرد پایین تر باشد طول دوره درمان کمتر می باشد در افراد بزرگسال نیز طول دوره درمان بدون مشکل می باشد اما ممکن است کمی طول بکشد. هر یک از انواع روش های درمان ارتودنسی می تواند در نحوه درمان، طول مدت درمان و ابزار استفاده شده تفاوت هایی داشته باشند. برای مثال در درمان ارتودنسی ثابت از براکت و سیم ارتودنسی ثابت استفاده می شود و طول دوره درمان طولانی می باشد اما اعمال فشار بر دندان ها بسیار بیشتر از نوع درمان ارتودنسی متحرک می باشد.

  1. ارتودنسی ثابت
  2. ارتودنسی متحرک
  3. ارتودنسی نامرئی
  4. ارتودنسی دیمون
  5. ارتودنسی فانکشنال
  6. ارتودنسی لینگوال

انتخاب نوع ارتودنسی حتما زیر نظر متخصص ارتودنسی انجام شود.

زمان مناسب ارتودنسی

سازمان دندانپزشکان آمریکا بهترین زمان برای معاینات دندان پزشکی را سن 7 سالگی و بهترین زمان برای آغاز ارتودنسی را پس از تشخیص بی نظمی سن 8-9 سالگی می دانند زیرا در این سن رشد مجدد و تغییرات دندان ها قابل تشخیص است و اگر مشکلی در شکل دندان ها و یا حتی سلامت آنها وجود داشته باشد در بهترین زمان تشخیص داده می شود.

در این سن دندانپزشک توانایی ارزیابی حالات و فرم بندی دندان ها را به علت شروع رشد دندان های آسیاب بزرگ دارد و به آسانی تشخیص می دهد که فک بالا و پایین در چه زاویه ای نسبت به عقب و جلو بودن قرار دارد.

کودک تحت درمان ارتودنسی

کودکان باید در پایین‌ترین سن ممکن تحت درمان ارتودنسی و سیم‌کشی دندان‌ها قرار بگیرند. متخصصین ارتودنسی به ‌راحتی می‌توانند مشکلات موجود در کودکان را رفع کنند (قبل از رشد کامل فک و صورت). ممکن است این مشکلات زمانی که فرد به سنین نوجوانی می‌رسد، به دلیل کمتر شدن انعطاف‌پذیری قابل ‌درمان نباشند. می‌توانید از درمان ارتودنسی و سیم‌کشی دندان به‌ عنوان یک درمان زودهنگام برای مشکلات جدی قبل از دائمی شدن آن‌ها فکر کنید.

در زیر به برخی از مزایای انجام ارتودنسی بر روی کودکان کم سن و سال که بهترین سن برای ارتودنسی را دارند، اشاره می‌کنیم:

  • دندان‌های دائمی به محل مناسبی هدایت می‌شوند.
  • نحوه‌ی قرار گرفتن لب‌ها بر روی یکدیگر از نظر فیزیکی و زیبایی بهبود پیدا می‌کند.
  • بهبودی ظاهر کلی صورت
  • اصلاح عادات مضر مربوط به دهان مثل جویدن ناخن و مکیدن انگشت
  • کاهش خطر آسیب رسیدن به دندان‌ها نامرتب
  • رشد مناسب فک و قرار گرفتن آن در محل صحیح
  • صاف شدن دندان‌های کج شده
  • اصلاح مشکلات مربوط به جویدن غذا
  • جلوگیری از کشیدن دندان‌ها در آینده
  • ایجاد فضای کافی برای دندان‌های نامرتب یا در حال رشد

نشانه‌های نیاز کودک به ارتودنسی

درمان‌های ارتودنسی را می‌توان برای رفع مشکلات متعددی به کار گرفت از جمله کج بودن و نامرتبی دندان‌ها، عقب رفتن فک تحتانی ( اوربایت)، جلو رفتن فک تحتانی (آندربایت)، انحراف فک و اختلالات مربوط به مفاصل فک. در زیر به برخی از نشانه‌های نیاز کودک شما به ارتودنسی اشاره می‌کنیم:

  • دندان‌های شیری خیلی زود یا خیلی دیر بیفتند.
  • تنفس محسوس از دهان
  • مکیدن طولانی‌ مدت شست و انگشتان دست
  • دشواری در جویدن و گاز گرفتن
  • قرار گرفتن نامتوازن دندان‌ها بر روی یکدیگر و یا به هم نرسیدن دندان‌ها
  • دندان‌قروچه و قفل شدن فک

سن مناسب شروع ارتودنسی دندان ها

نظر کلی دندانپزشکان ایران و کشورهای اروپایی و آمریکایی بر این است که اگر مشخص شود که بیمار دندان های نامنظم دارد برای مرتب کردن دندان ها با ارتودنسی می تواند تا 12 سالگی اقدام نماید البته به شرطی که لثه ها و استخوان فکین سالم باشند. بعد از این سن نتیجه دلخواه به راحتی حاصل نمی شود زیرا رشد دندان ها و فک تا حد بالایی کامل شده اند.

با انجام ارتودنسی، در کودکی فضای فک و دهان برای دندان های دائمی بازتر می شود و دندان ها در جایگاه درست خود قرار می گیرند. اینگونه دندان ها در حالت نهفته در قسمت فک رشد نمی کنند. برای درمان مشکلات دندانی انواع ارتودنسی ثابت برای کودکان توصیه می شود.

ارتودنسی در سنین بالاتر

بهترین زمان ارتودنسی؛ مرتب کردن دندانها در سنین بالا با توجه به داشتن لثه های سالم علاوه بر پیچیدگی بیشتر قابل انجام است اما تغییرات در فک امکان پذیر نمی باشد. افرادی که در سنین بالاتر تصمیم به انجام ارتودنسی می گیرند باید توجه داشته باشند که رشد فک و دندان ها به پایان رسیده باشد و لثه های سالمی داشته باشند.

مراحل و مدت درمان ارتودنسی

  • مراحل درمان ارتودنسی با توجه به شدت بهم ریختگی دندان و مشکلات فکی به سه بخش ارتودنسی قبل از جراحی فک ، جراحی فک و ارتودنسی بعد از جراحی فک تقسیم می شود.
  • در مرحله ارتودنسی قبل از جراحی فک نامرتبی های دندان بهبود می یابد و دندان در موقعیت صحیح خود قرار می گیرد تا در جراحی فک بتوان به راحتی فکین را در وضعیت صحیح قرار داد.
  • پس از اتمام جراحی فک و گذراندن دوران نقاهت بیمار برای تثبیت وضعیت دندان ها مجدداً ارتودنسی در دهانش قرار می گیرد.
  • در مرحله اول مدت زمان ارتودنسی با توجه به شدت بهم ریختگی حدود 6 الی 18 ماه می باشد و در مرحله بعد از جراحی فک مدت ارتودنسی دندان کمتر می باشد.

اقدامات قبل و بعد از درمان ارتودنسی

  • یکی از مهم ترین اقدامات قبل و بعد از ارتودنسی رعایت بهداشت دهان دندان می باشد.
  • قبل از مراجعه برای ارتودنسی ، یک متخصص ارتودنسی خوب را انتخاب کنید.
  • عکس برداری و قالب گیری از دندان ها را انجام دهید.
  • قبل از ارتودنسی دندان های بیمار جرم گیری می شود و در صورتی که پوسیدگی وجود داشته باشد درمان می شود.
  • ممکن است در دهان دندان اضافه ای وجود داشته باشد که قبل از ارتودنسی کشیده می شود.
  • زمانی که دستگاه های ارتودنسی بر روی دندان قرار داده شد بهتر است فرد از آن به خوبی نگه داری کند.
  • بیمار پس از ارتودنسی از خوردن مواد غذایی سفت مانند سیب ، ته دیگ ، ذرت و غیره خودداری نماید.
  • از دهانشویه های مخصوص برای شستشوی دهان استفاده کنید.
  • از نخ دندان ، مسواک و خمیر دندان های حاوی فلوراید برای تمیز کردن دندانهای خود استفاده کنید.
  • در صورتی که جراحی فک انجام داده اید از دستمال نرم برای تمیز کردن دندان های آن ناحیه استفاده کنید.
  • جلسات تعیین شده برای معاینه را حتماً به صورت مرتب بروید.
  • فرد در صورتی که بعد از ارتودنسی احساس درد داشت می تواند با مشورت متخصص ارتودنسی از مسکن استفاده کند.
سندرم خستگی مزمن

سندرم خستگی مزمن

سندرم خستگی مزمن (CFS)

سندرم خستگی مزمن؛ همه افراد گاهی احساس خستگی می‌کنند، اما سندرم خستگی مزمن (Chronic Fatigue Syndrome) یا CFS یک اختلال پیچیده است که با خستگی مفرط مشخص می‌شود و حداقل شش ماه طول می‌کشد. این سندرم می‌تواند آنقدر شدید باشد که مانع انجام فعالیتهای روزانه در خانه و محل کار شود. سندرم خستگی مزمن، با فعالیت بدنی یا ذهنی بدتر شده، با استراحت بهبود نمی‌یابد و با هیچ بیماری زمینه‌ای قابل توضیح نیست. افراد مبتلا به CFS غالباً بدون دلیل مشخصی شبها زیاد بیدار می‌شوند و تقریباً هر روز صبح احساس می‌کنند که خواب کافی نداشته اند. این افراد در تمرکز و انجام چند وظیفه با هم مشکل دارند و هنگامی که از حالت نشسته یا دراز کشیده در حالت ایستاده قرار می گیرند، دچار افت فشار خون، سرگیجه و تپش قلب می‌شوند.

علائم سندرم خستگی مزمن

افراد مبتلا به سندرم خستگی علاوه بر احساس خستگی مفرط، علائم دیگری نیز از خود نشان می ­دهند:

  • خستگی
  • مشکلات حافظه یا تمرکز
  • گلو درد
  • سردرد
  • بزرگ شدن غدد لنفاوی گردن یا زیر بغل
  • درد غیر قابل توضیح در عضلات یا مفاصل
  • سرگیجه ای که با حرکت از دراز کشیدن یا نشستن به ایستادن بدتر می شود
  • خواب غیر نشاط بخش
  • خستگی مفرط بعد از ورزش جسمی یا ذهنی

 عواملی که باعث ایجاد سندرم خستگی مزمن می‌شوند:

علت سندرم خستگی مزمن ناشناخته است و محققان گمان می‌کنند که عوامل زیر در بروز آن موثر هستند:

  • ویروس ها
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • استرس
  • عدم تعادل هورمونی

CFS گاهی پس از یک عفونت ویروسی ایجاد می‌شود، اما تاکنون هیچ عفونت خاصی که در ایجاد آن نقش داشته باشد،‌ مشخص نشده است. تحقیقات برخی از عفونتهای ویروسی را با CFS در ارتباط می‌دانند:

  • ویروس اپشتین بار (EBV) (از طریق مایعات بدن به ویژه بزاق منتشر شده و می تواند به منونوکلئوز عفونی همراه با تب، گلودرد، تورم غدد لنفاوی و خستگی منجر شود.)
  • ویروس تبخال انسانی تیپ 6 ( که باعث بروز ناگهانی تب بالا و ایجاد راش در کل بدن می شود.)
  • ویروس راس ریور (RRV) ( ویروسی که بر دستگاه تنفسی تاثیر می گذارد.)
  • ویروس سرخجه

احتمالا برخی عفونت های باکتریایی نیز در ابتلا به این سندرم موثر هستند. مشخص شده که از هر 10 نفری که به ویروس EBV، ویروس راس ریور و یا عفونت باکتریایی Coxiella burnetii مبتلا شده‌اند، یک نفر با علائم تشخیصی سندرم خستگی مزمن شناسایی شده است. علاوه بر این، افرادی که علائم شدیدی با هر یک از این سه عفونت داشته اند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سندرم خستگی مزمن بوده‌اند. افراد مبتلا به سندرم خستگی مزمن گاهی اوقات سیستم ایمنی ضعیفی دارند، اما پزشکان مطمئن نیستند که این موضوع به تنهایی بتواند باعث ایجاد این اختلال شود. همچنین برخی از افراد ممکن است از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به سندرم خستگی مزمن باشند.

تشخیص CFS

 تشخیص این سندرم بسیار دشوار است،‌ زیرا هیچ آزمایشی برای غربالگری CFS وجود ندارد و علائم آن در بسیاری از بیماریها مشابه است. بسیاری از افراد مبتلا به CFS “بیمار به نظر نمی‌رسند” و پزشکان برای تشخیص باید با بررسی سابقه پزشکی سایر علتهای احتمالی را رد کنند.

رد علتهای احتمالی خستگی یک بخش اصلی از روند تشخیص است. برخی شرایطی که علائم شبیه CFS دارند عبارتند از:

  • مونونوکلئوز
  • بیماری لایم ( یک بیماری باکتریایی که در نتیجه نیش برخی حشرات ایجاد می شود.)
  • ام اس (اسکلروز چندگانه) ( در اینجا بیشتر بخوانیم)
  • لوپوس (SLE) ( یک بیماری خود ایمنی است که در نتیجه حمله سیستم ایمنی بدن به بافت ها و اندام ها ایجاد می شود.)
  • کم کاری تیروئید ( در اینجا بیشتر بخوانیم)
  • فیبرومیالژیا ( یک سندرم مزمن که با درد در نقاطی مشخص، سختی مفاصل در زمان حرکت، احساس خستگی، اختلال‌ خواب، افسردگی و اضطراب همراه است.)
  • اختلال افسردگی ( در اینجا بیشتر بخوانیم)
  • چاقی شدید
  • اختلالات خواب
  • عوارض جانبی برخی از داروها مانند آنتی هیستامین ها و الکل نیز می تواند علائمی مشابه CFS ایجاد کند.

درمان CFS

سندرم خستگی مزمن (CFS) درمان قطعی ندارد و در درمان آن تأکید بر تسکین علائم است.

  • داروها:

بسیاری از افراد مبتلا به سندرم خستگی مزمن دچار افسردگی نیز هستند. درمان افسردگی، مقابله با علائم سندرم خستگی مزمن را راحت‌تر می‌کند. مصرف مقادیر کمی داروهای ضدافسردگی به بهبود خواب و کاهش علائم کمک می‌کند.

  • مقابله با بیماری و حمایت:

تجربه ابتلا به سندرم خستگی مزمن برای هر فرد متفاوت است. حمایت‌های عاطفی و مشاوره در مقابله با شرایط عدم قطعیت و محدودیت‌های ناشی از این اختلال کمک می‌کند.

اگر بیماری عود کند انجام کارهای روزمره برای شما دشوار می‌شود. برای انجام این کارها برنامه‌ریزی کنید. زمانی که احساس بهبودی کرد‌ید می‌توانید همانند زمان‌هایی که انرژی داشتید کارهای خود را انجام دهید و اگر برای انجام کارها به خودتان فشار آورید ممکن است صدمه ببینید. انجام مکرر این چرخه باعث می‌شود که بیماری شما دوباره عود کند بنابراین باید تعادل را در انجام فعالیت‌های روزمره و استراحت کردن حفظ کنید.

 باید حتماً ورزش کنید. با این کار شما فعال و قوی خواهید ماند. حرکات جدید را به‌ تدریج به برنامه ورزشی خود اضافه کرده و هرروز فعالیت‌های سبک را در مدت‌های زمانی کوتاه انجام دهید. ابتدا تمرین‌های کششی و تقویتی را بدون وزنه اضافی انجام دهید و مابین حرکات، استراحت کنید. تمرینات ورزشی خود را چندین مرتبه در روز و در زمان‌های کوتاه‌تر انجام دهید. این ورزش‌های سبک برای شروع فعالیت مؤثر هستند

  •  کشش دست
  •  نشست‌ و برخاست
  • فشار با دست به دیوار
  •  برداشتن و نگه‌داشتن اشیا در دست

 فیزیوتراپ می‌تواند روش GET را برای انجام تمرین‌های ورزشی به شما آموزش دهد. در این روش که به آن «ورزش‌درمانی درجه‌بندی‌ شده» نیز گفته می‌شود به شما آموزش داده می‌شود که چگونه زمان انجام تمرینات را بدون این‌ که علائم شما تشدید شوند افزایش دهید.

بررسی مواد غذایی که می‌خورید می‌تواند به مدیریت علائم کمک کند. از مصرف غذاها و مواد شیمیایی که به آن‌ها حساسیت دارید بپرهیزید. همچنین تقسیم وعده‌های غذایی در طول روز می‌تواند به شما در حفظ سطح انرژی کمک کرده و وعده‌های کمتر نیز می‌تواند در کنترل حالت تهوع که گاهی اوقات همراه  سندرم خستگی مزمن ایجاد می‌شود مؤثر باشد. برای کنترل سطح انرژی بهتر است از مصرف شکر، شیرینی‌ها و کافئین اجتناب کنید.

همان‌طور که گفته شد برای کم شدن عوارض سندروم خستگی مزمن و بهبود آن علاوه بر درمان‌های دارویی، تغذیه نیز بی‌تأثیر نیست و بیمار هم باید تحت نظر پزشک متخصص بوده تا راه‌های درمانی را طی کند و هم با متخصص تغذیه در ارتباط باشد تا با ارائه برنامه‌های غذایی مؤثر و مفید و همچنین مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان و منیزیم مسیر درمان برای او هموارتر شود.

بیماری پروستات

بیماری پروستات چیست؟

پروستات

بیماری پروستات، از بیماری های ارثی و اکتسابی است، که ممکن است در هر سنی در مردان رخ دهد. البته این بیماری در مردان مسن شایع تر است و افراد جوان کمتر به این بیماری مبتلا می شوند.

یکی از اندام های جنسی در مرد ها پروستات است که به شکل گردو می باشد و آلت تناسلی مرد و همچنین بیضه ها را هم در بر می گیرد. کار این اندام تولید یک مایع است که با مایع منی (ترکیبی از مایع منی و مایع پروستات) ترکیب می شود. این مایع از عوامل مهم برای فرزند دار شدن محسوب می شود.

تمام مردان می توانند در معرض مشکلات پروستات قرار بگیرند و نمی توان سن خاصی را برای این مسائل در نظر گرفت.

مشکلات رایج پروستات

در واقع رایج ترین مشکلاتی که ممکن است برای پروستات اتفاق بیفتد عبارتند از:

  • پروستاتیت
  • تورم یا التهاب پروستات
  • سرطان پروستات
  • هیپرپلازی خوش خیم پروستات
  • و بزرگ شدن پروستات به دلایلی غیر از سرطان پروستات که BPH نامیده می شود. 

انواع پروستاتیت

این نوع کمترین نوع از نظر میزان شیوع است و مدت زمان کمی طول می کشد. در صورت عدم درمان نیز می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

مجاری ادراری بدن از کلیه ها، مثانه و لوله های ارتباطی آن ها ایجاد شده است. در صورتی که باکتری از این مسیر به پروستات راه یابد می تواند سبب ایجاد عفونت شود. این نوع از پروستاتیت فورا به وجود می آید و ممکن است فرد مبتلا به صورت ناگهانی به علائم زیر دچار شود:

  • تب بالا
  • لرز
  • درد های عضلانی
  • درد مفصلی
  • درد در قاعده آلت و پشت کیسه بیضه
  • درد در ناحیه پایینی کمر
  • احساس نیاز به تحرکات روده ای
  • مشکل در ادرار
  • جریان ضعیف ادرار

پروستاتیت باکتریایی حاد یک بیماری شدید است. در صورتی که متوجه این علائم شدید فورا به دنبال مراقبت پزشکی باشید.

این بیماری در مردان مسن شیوع بیشتری دارد. پروستاتیت باکتریایی مزمن می تواند برای چندین ماه به طول انجامد. برخی مردان پس از ابتلا به یک عفونت مجاری ادرار یا پروستاتیت باکتریایی حاد به آن دچار می شوند.

علائم پروستاتیت باکتریایی مزمن اغلب خفیف و شدید می شوند و همین موضوع، متوجه نشدن ابتلای خود به این بیماری را آسان می کند. در این بیماری ممکن است گاهی اوقات فرد موارد زیر را تجربه کند:

  • نیاز شدید به دفع ادرار (اغلب در نیمه شب)
  • ادرار دردناک
  • درد پس از انزال (رهایی منی در ارگاسم جنسی)
  • درد ناحیه پایینی کمر
  • درد مقعدی
  • احساس سنگینی در پشت کیسه بیضه
  • وجود خون در ادرار
  • عفونت مجاری ادرار
  • انسداد ادراری (بیرون نیامدن ادرار)

این وضعیت باعث ایجاد درد و ناراحتی در ناحیه کشاله ران و لگن می شود. این نوع از پروستات می تواند در هر سنی مردان را تحت تأثیر قرار دهد.بسیاری از علائم آن با پروستاتیت باکتریایی یکسان هستند. تنها تفاوت این بیماری این است که پس از انجام آزمایش هیچ گونه باکتری یافت نمی شود.

عوامل آغازگر آن می توانند استرس، آسیب عصبی در آن نواحی و آسیب جسمانی باشند. مواد شیمیایی موجود در ادرار یا عفونتی در  مجاری ادرار که فرد قبلا به آن مبتلا شده می تواند در این میان نقش داشته باشند. همچنین، CP/CPPS با اختلالات ایمنی از جمله سندرم خستگی مزمن و سندرم روده تحریک پذیر ارتباط داده شده است. نشانه اصلی CP/CPPS دردی است که حداقل در یکی از نواحی ذکر شده در پایین به مدت بیش از 3 ماه به طول انجامد:

  • آلت تناسلی (معمولا سر آن)
  • کیسه بیضه
  • بین کیسه بیضه و مقعد
  • قسمت پایینی شکم
  • قسمت پایینی کمر

علاوه بر آن امکان دارد که فرد در هنگام ادرار کردن یا انزال منی نیز درد را احساس کرده، قادر به نگه داشتن ادرار خود نبوده و یا بیش از 8 دفعه در روز نیاز به دفع ادرار داشته باشد. از دیگر علائم CP/CPPS ضعیف بودن جریان ادرار می باشد.

مردانی که به این نوع پروستاتیت دچار می شوند پروستاتی ملتهب اما بدون علامت دارند. امکان دارد فرد تنها پس از انجام یک آزمایش خون جهت بررسی سلامت پروستات از ابتلای خود به این بیماری با خبر شود. پروستاتیت بدون علامت به هیچ گونه درمانی نیاز ندارد اما می تواند به ناباروری فرد منجر شود.

هیپرپلازی خوش خیم پروستات

این بیماری در مردانی با سن کمتر از چهل سال بسیار نادر است ولی از بیماری های شایع در مردانی با سن بالاتر از ۵۰ سال می باشد، همچنین با افزایش سن، امکان مبتلا شدن افزایش می یابد. این بیماری زمینه ارثی هم می تواند داشته باشد. عواملی از جمله: سبک زندگی کردن افراد و همچنین عوامل پزشکی می توانند مبتلا شدن به این نوع مشکل پروستات را افزایش دهند.

بزرگی پروستات

BPH یا بزرگی خوش خیم پروستات، سرطان پروستات نیست و فرد را جهت ابتلا به آن نیز مستعد نمی کند. این یک بیماری شایع مخصوصا در مردان مسن تر است که روش های درمانی بسیاری از تغییرات سبک زندگی تا دارو و جراحی برای آن وجود دارد. پزشک می تواند بر اساس سن، سلامت و نحوه ای که بیماری بر روی فرد تاثیر می گذارد به بیمار در انتخاب بهترین روش مراقبتی کمک کند.

سرطان پروستات

سرطان پروستات یکی از شایع ترین انواع سرطان در مردان است. معمولا سرطان پروستات به آرامی رشد کرده و در ابتدا محدود به غده پروستات است. در این مرحله احتمال دارد که سرطان قادر به ایجاد آسیبی جدی نباشد. با این حال، در حالی که برخی انواع سرطان پروستات به آرامی رشد کرده، به درمانی جزئی نیاز داشته و یا نیازمند درمان نمی باشند، دیگر انواع تهاجمی سرطان پروستات نیز وجود دارند که می توانند به سرعت در بدن منتشر شوند.

در صورتی که سرطان پروستات زود هنگام تشخیص داده شود (هنگامی که به غده پروستات محدود می باشد)، شانس بهتری جهت داشتن درمانی موفق دارد.

پروستاتیت، سرطان و سطح PSA

التهاب پروستات می تواند باعث بالا رفتن میزان آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) شود، PSA پروتئینی است که توسط پروستات تولید می شود. تست PSA به طور کلی برای غربالگری پیش از درمان سرطان پروستات استفاده می شود. سلولهای سرطانی PSA بیشتری نسبت به سلولهای غیر سرطانی تولید می کنند، بطوریکه بالاتر بودن سطح نرمال PSA در خون ممکن است نشان دهنده سرطان پروستات باشد. با این حال، بیماری های دیگری بجز سرطان پروستات، از جمله پروستاتیت، همچنین می توانند سطح PSA را افزایش دهند.
هیچ مدرک مستقیمی که نشان دهد پروستاتیت می تواند به سرطان پروستات منجر شود وجود ندارد.

تشخیص بیماری پروستات

بیماری‌های پروستات با استفاده از آزمایش‌های مختلفی توسط پزشک تشخیص داده می‌شوند که از جمله آنها به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • معاینه فیزیکی (معاینه رکتوم دیجیتال یا DRE)
  • آزمایش خون برای آنتی ژن اختصاصی پروستات
  • آزمایش برای بررسی عفونت یا خون در ادرار
  • اسکن سونوگرافی و مطالعات جریان ادرار
  • بیوپسی پروستات

پیشگیری از پروستات

مطالعات فراوانی برای پیدا کردن راه حل هایی در جهت پیشگیری از پروستات انجام شده است که نتایجی از آنها به دست نیامده و عملا راهی برای پیشگیری از بیماری پروستات وجود ندارد. تنها راه پیشگیری این است که در هنگامی که علائم پروستات را در مجاری ادراری خود احساس کردید برای معاینه و درمان به پزشک متخصص مراجعه کنید تا بتوانید از پیشروی بیماری و مشکلات بعدی آن جلوگیری نمایید.

رعایت رژیم غذایی مناسب به شما کمک می کند تا از مبتلا شدن زود هنگام به بیماری های پروستات جلوگیری کنید، پس همیشه تغذیه سالم را اولویت قرار دهید.

درمان بیماری پروستات

گفتیم که بیماری‌های پروستات بر ۳ نوع کلی تقسیم‌بندی می‌شوند. درمان پروستاتیت (التهاب پروستات) بسته به نوع پروستاتیت ممکن است شامل داروهای ضد باکتری و درمان‌های حمایتی باشد. درمان BPH که نوع خوش‌خیم بزرگ شدن پروستات است، احتمالا شامل داروهایی برای شل شدن ماهیچه‌های غده پروستات و کوچک کردن سایز آن و یا انجام جراحی می‌شود.

درمان سرطان پروستات با توجه به شرایط فرد متفاوت است و بر این اساس ممکن است از جراحی، پرتودرمانی، درمان‌های هورمونی، شیمی درمانی و مصرف برخی داروها استفاده شود.

عوارض کراتین

عوارض کراتین

کراتین

عوارض کراتین؛ ال-آرژنین، گلیسین و ال-متیونین ۳ اسید آمینه‌ای هستند که کراتین را در بدن به وجود می‌آورند. کراتین، پودر محبوب بین ورزشکاران که با تاثیر باور نکردنی به روی سطح انرژی و با قدرت عضله سازی فوق العاده توانسته جای خود را بین ورزشکاران باز کند. این روزها که تب باشگاه های بدنسازی در هر جوان و نوجوانی به شدت بالاست باید کمی بیشتر مراقب عوارض و خطرات داروها بود چراکه با بالا رفتن محبوبیت در رشته ای، امکان تقلب و سودجویی در همان زمینه بالا می رود.

سازمان غذا و داروی آمریکا FDA به افراد توصیه می کند که قبل از مصرف کراتین با پزشک خود مشورت کنید. نگرانی هایی مبنی بر عوارض مصرف کراتین بیش از دوز تجویز شده در ورزشکاران وجود دارد که در این شرایط عوارض جانبی کاملا بدیهی است.

عوارض مصرف کراتین

عوارض مشترک در مصرف کراتین

  • حالت تهوع
  • درد در ناحیه ی شکم
  •  اسهال

البته اینها همه ی عوارض مصرف کراتین نیستند و موارد دیگری نیز ممکن است رخ دهد که در اینصورت با پزشک درمیان بگذارید.

علائم بروز آلرژی

در صورت بروز علائم آلرژی نسبت به کراتین با مراکز کمک های اورژانسی تماس بگیرید که این علائم مانند:

  •  کهیر
  •  تنگی نفس
  • تورم صورت، لب ها، زبان و گلو

در صورت بروز علائم زیر مصرف دارو را متوقف و با پزشکتان تماس بگیرید:

  •  تپش تند و احساس ضربان قلب و لرزش در قفسه ی سینه
  •  مشکل در تنفس
  •  افزایش سریع وزن
  •  علائم از دست دادن آب بدن: تشنگی زیاد و احساس گرمای زیاد، ادرار کم، عرق شدید و خشکی و گرمای پوست
  •  علائم عدم تعادل الکترولیت: خشکی دهان، تشنگی افزایش یافته، خواب آلودگی، احساس ناراحتی، حالت استفراغ، سرگیجه، افزایش ادرار، خستگی و درد در ماهیچه ها، افزایش ضربان قلب، ضعف، حمله ی ناگهانی و تشنج

تاثیر کراتین روی کبد

کراتین می‌تواند سطح کراتینین را در خون شما کمی افزایش دهد. کراتینین معمولا برای تشخیص مشکلات کلیوی یا کبدی اندازه گیری می‌شود. با این وجود این واقعیت که کراتین سطح کراتینین را بالا می‌برد به این معنا نیست که الزما به کبد یا کلیه شما آسیبی وارد شود. تاکنون هیچ‌یک از مطالعات علمی به اثبات نرسانده‌اند که مصرف مکمل کراتین در افراد سالم که مشکل کبدی ندارند، موجب آسیب خواهد شد.

یکی از مهم‌ترین مطالعاتی که در مورد کبد صورت گرفت، به مدت ۴ سال به طول انجامید و در نهایت به همین نتیجه رسید که کراتین در دوزهای مناسب هیچ عارضه جانبی منفی ندارد. اما در مورد افرادی که مشکلات کبدی دارند، قضیه کمی متفاوت است. به این افراد هرگز توصیه نمی‌شود که خودسرانه و بدون مشورت با پزشک به سراغ مصرف مکمل کراتین بروند.

لذا بیماران کبدی نباید بدون نظر پزشک از مکمل کراتین استفاده کنند. بیماری‌های مرتبط با کبد سطح طبیعی کراتین را در بدن کاهش می‌دهند و مصرف مکمل‌های کراتین ممکن است از توانایی کبد در تولید و پردازش کراتین جلوگیری کند. اگر مکمل‌های کراتین به دلیل اختلال در عملکرد کبد به درستی در بدن مورد پردازش قرار نگیرند، آسیب به کلیه و سایر عوارض جانبی جدی نیز ممکن است رخ دهد.

تاثیر کراتین روی کلیه ها

خیلی از افراد کراتین را با کراتینین یکی می دانند اما این دو با هم فرق دارند. پزشکان از کراتینین به عنوان مارکری از عملکرد کلیه استفاده می کنند. یکی از راه هایی که پزشکان نارسایی کلیه بررسی می کنند.اندازه گیری میزان کراتینین در خون است. کراتینین بالاتر از سطح نرمال نشان می دهد که کلیه ها آنگونه که باید کار نمی کنند. افزایش کراتینین می تواند اولین علامت نارسایی کلیه باشد
کراتین و کراتینین با وجود اینکه از نظر مولکولی با هم متفاوت اند اما به هم مرتبط اند. وقتی شما کراتین را به صورت مکمل یا از منابع طبیعی مانند گوشت مصرف می کنید، برخی از بافت ها، ازجمله بافت عضلات، آن را به فسفوکراتین تبدیل می کنند. وقتی عضلات به انرژی نیاز دارند، سلول ها می توانند از گروه فسفات برای ساختن آدنوزین تری فسفات استفاده کنند آدنوزین تری فسفات، انرژی ای است که سبب انقباضات عضله می شود. چیزی که باقی می ماند، کراتینین است و کلیه های شما راه هایی برای دفع این کراتینین اضافی دارد. در یک فرد سالم، تنها مقدار کمی کراتینین در خون باقی می ماند و شما می توانید با آزمایش خون متوجه شوید این مقدار چه اندازه است و این یکی  از مفیدترین مارکرها برای تشخیص عملکرد کلیه است بنابراین اگر شما سطح کراتینین خونتان طبق چیزی که آزمایش خونتان نشان می دهد، بالاتر از حد نرمال باشد، مانند چراغ قرمزی برای سلامت کلیه هایتان است. اما اگر با مصرف مکمل، بدنتان را با کراتین بمباران کنید نباید انتظار داشته باشید مقدار کراتینین در خونتان بالا برود؟ اگر شما دوز متوسطی از کراتین مصرف کنید، ممکن است سطح کراتینین خونتان بالا برود اما این افزایش مرتبط با نقص عملکرد کلیه ها نیست. اما زیاده روی نکنید. برخی مطالعات نشان می دهند مصرف ۱۰ گرم کراتین در روز می تواند در بلندمدت مضر باشد.

افزایش وزن

عمده‌ترین عارضه جانبی مصرف کراتین افزایش وزن است. به‌ طوری که در برخی مطالعات تا ۳ کیلوگرم (۶/۶ پوند) افزایش وزن را در هفته نخست مصرف کراتین گزارش کرده اند.

دلیل اصلی این موضوع حرکت آب از خون به داخل ماهیچه‌های اسکلتی می‌باشد و این امر موجب بزرگ شدن ماهیچه‌ها می‌گردد که volumizing نامیده می‌شود؛ زیرا دلیل آن، افزایش حجم ماهیچه است.

این عارضه جانبی در برخی از ورزش‌ها نظیر بدنسازی ارزشمند است. لیکن در انواع دیگری از ورزش‌ها نظیر دویدن در فواصل طولانی و ورزش‌های استقامتی که افزایش وزن برای آنها مضر است و به خستگی بیشتر ورزشکار منجر می‌شود و نیز روش‌هایی که در محدوده‌ وزنی خاص انجام می‌شوند، مطلوب نیست.

عوارض گوارشی

گزارشاتی مبنی بر ناراحتی‌های گوارشی نظیر تهوع و اسهال متعاقب مصرف کراتین به‌ ویژه هنگامی که دز بالایی از این ماده مصرف شده باشد، ارائه گردیده است.بروز این عوارض می‌تواند به جهت حل نکردن کامل کراتین در آب قبل از مصرف آن باشد و با حل کردن کراتین در حداقل ۱۶ اونس آب یا آبمیوه قبل از مصرف آن، قابل پیشگیری است.

مقادیر زیاد شکر که گاهاً همراه با کراتین مصرف می‌شود نیز ممکن است با اختلال در تخلیه معده موجب بروز ناراحتی‌های گوارشی گردد. البته این عوارض هنگامی که کراتین در مقادیر اندک مصرف شده باشد، نادر است.

کشیدگی، گرفتگی عضلات

برخی گزارشات دلالت بر آن دارند که افزایش مصرف کراتین میزان گرفتگی و کشیدگی عضلانی افزایش می‌یابد. این صدمات می‌تواند به جهت عدم تعادل ایجاد شده در الکترولیت‌های بدن باشد که خود از پیامدهای کم‌آبی بدن است. بر این اساس در هنگام مصرف کراتین مقادیر بیشتری مایعات مصرف کنید و از مصرف میوه‌جات و سبزیجات غافل نشوید.

دهیدراسیون

حفظ وضعیت مطلوب آب بدن در هنگام دریافت کراتین ضروری است. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که پس از مصرف کراتین آب بدن در ماهیچه‌های اسکلتی تجمع یافته و محتوای آب در سایر بافت‌های بدن کاهش می‌یابد.

یکی دیگر از عواقب دریافت مکمل کراتین کاهش ادرار بدن می‌باشد که این امر به‌ ویژه اگر تمرین ورزشی سنگین بوده و در آب و هوایی گرم صورت گیرد. می‌تواند به نقص تنظیم حرارت بدن و متعاقب آن خستگی ناشی از گرما منجر شود.

این پیش‌آگهی به‌ ویژه در ورزش‌های انفرادی نظیر کشتی حائز اهمیت است، جایی که ورزشکاران موظفند قبل از شرکت در مسابقات در اوزان مختلف دسته‌بندی شوند.

این ورزشکاران اغلب وزن خود را با محدود کردن مصرف مایعات کاهش می‌دهند و ترکیب شدن محدودیت مصرف مایعات و مصرف کردن مکمل کراتین، می‌تواند موجب تشدید حالت کم‌آبی شود.

کراتین و تداخل‌های دارویی

همانند هر رژیم غذایی یا مکمل همیشه بهترین کار این است که با دکتر یا متخصص داروی خود قبل از شروع مشورت کنید. اگر شما از هر گونه دارویی استفاده می‌کنید که بر عملکرد کبد و کلیه اثر می‌گذارد بهتر است که از مکمل‌های کراتین دوری کنید. از جمله موارد دارویی می‌توان به سیکلو سپورین، آمینوگلیکوزید، جنتامایسین، توبرامایسین، داروهای ضد التهاب مانند ایبوبروفن و بسیاری دیگر اشاره کرد.

مکمل کراتین به بهبود مدیریت قند خون کمک می‌کند بنابراین اگر از داروهای که بر قند خون اثر می‌گذارند استفاده می‌کنید برای استفاده از این مکمل باید با دکتر خود مشورت داشته باشید.

همچنین اگر شما حامله هستید، نوزاد شیر می‌‌دهید یا مشکلات جدی مانند سرطان یا بیماری قلبی دارید برای مصرف کراتین باید با دکتر مشورت کنید.

بیماری حرکت

بیماری حرکت

بیماری حرکت

بیماری حرکت؛ اگر دچار بیماری حرکت هستید باید بدانید که این یک مشکل جهانی است.بیماری حرکت (motion sickness) احساس گیجی است. این حالت معمولاً هنگام مسافرت طولانی با اتومبیل، قایق، هواپیما یا قطار اتفاق می‌افتد. ارگان‌های حسی بدن شما پیام‌های متفاوتی به مغز شما می‌فرستند و باعث گیجی، سبکی‌ سر یا حالت تهوع می‌شوند. برخی از افراد در اوایل زندگی خود متوجه می‌شوند که مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

علت ایجاد بیماری حرکت

هنگامی که بین حواس درگیری ایجاد شود، فرد دچار بیماری حرکت می شود. برای مثال زمانی که  چرخ و فلک سوار می شوید، و شما را به اطراف و وارونه می چرخاند. چشمان شما چرخش و تغییر تصاویر را می بینند، اما عضلات چیز دیگری را احساس می کنند( اینکه شما ساکن هستید)  همچنین گوش های داخلی شما نیز چیز متفاوتی را حس می کنند.

مغز شما نمی تواند همه آن سیگنال های متفاوت  را بگیرد و تحلیل صحیحی از وضعیت شما انجام دهد. به همین دلیل است که دچار سردرد ناشی از حرکت می شوید و در نهایت احساس سرگیجه و بیماری می کنید. به این وضعیت بیماری حرکت یا به اصطلاح خودمان ماشین گرفتگی می گویند.

نقش مغز در بروز ماشین گرفتگی

مغز تمام این داده ها را دریافت می کند و معمولاً این اطلاعات با هم جمع می شوند و منطقی به نظر می رسند. اما گاهی اوقات مغز  سیگنال های گیج کننده ای دریافت می کند.

به عنوان مثال ، وقتی که در یک هواپیما نشسته اید احساس می کنید در حال حرکت هستید ، اما چشمان شما به مغز می گوید که به نظر نمی رسد در حال حرکت باشید .

عکس آن نیز صادق است. پس از یک سفر دریایی طولانی ، می توانید در خشکی بی حرکت بایستید اما همچنان احساس می کنید که در حال حرکت هستید .

نقش گوش ها در بیماری حرکت

گوش داخلی شامل شبکه ای به نام سیستم دهلیزی است که به کنترل حس تعادل فرد کمک می کند.

این سیستم شامل سه جفت کانال نیم دایره و دو کیسه است که به آنها ساکول و اوتریکول گفته می‌شود. آنها اطلاعاتی را درباره آنچه در اطراف شما می گذرد به مغز می فرستند.

کانال های نیم دایره، مایعی را در خود نگه می دارند که با چرخش‌های سر شما حرکت می‌کند. ساکول و اوتریکول به نیروی جاذبه حساس هستند. آنها به مغز می گویند شما ایستاده اید یا دراز کشیده اید.

علائم بیماری حرکت

علائم این بیماری شامل موارد زیر است:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • افزایش تولید بزاق
  • رنگ‌پریدگی
  • تعرق
  • تنگی نفس
  • گیجی
  • خواب آلودگی
  • احساس ناراحتی
  • احساس ضعف
  • سردرد
  • اضطراب خفیف
  • خمیازه کشیدن
  • از دست دادن تعادل یا مشکل در حفظ تعادل

عوامل خطر بیماری حرکت

هر نوع سفری، در خشکی یا در آسمان یا روی آب، می‌تواند احساس ناخوشایند بیماری حرکت را ایجاد کند. گاهی سرگرمی‌ها و وسایل زمین بازی کودکان می‌توانند باعث بیماری حرکت شوند.

کودکان بین ۲ تا ۱۲ سال با احتمال بیشتری نسبت به سایر سنین از بیماری حرکت رنج می‌برند. زنان باردار نیز احتمال بیشتری برای تجربه این نوع اختلال گوش داخلی دارند.

درمان بیماری حرکت 

با استفاده از دارو:

دیمن هیدرینات (درامین)

این آنتی هیستامین بدون نسخه ، که برای تسکین آلرژی استفاده می شود ، به رفع  بیماری حرکتی نیز کمک می کند.

اولین دوز باید حدود یک ساعت قبل از سفر مصرف شود. دوزهای بیشتر هر 4 تا 6 ساعت مصرف می شود.

اسکوپولامین (مالدمار)

یک داروی تجویزی است که باید آن را ۴ ساعت قبل از حرکت و سفر میل کنید. اثر یک دوز آن ۳ روز طول می کشد.

داروهای دیگر عبارتند از:

هنگامی که 1 ساعت قبل از مسافرت استفاده شود، مؤثر است. برای کودکان زیر 12 سال توصیه نمی‌شود و عوارض جانبی ممکن است شامل خواب‌آلودگی و خشکی دهان باشد.

باید 2 ساعت قبل از سفر استفاده شود. اثر دارو 8-6 ساعت طول می‌کشد. عوارض جانبی ممکن است شامل خواب‌آلودگی و خشکی دهان باشد.

درمان های طبیعی:

زنجبیل خام:

برخی اثبات علمی وجود دارد که این ریشه که مدتهاست به عنوان یک داروی محلی برای مبارزه با حالت تهوع استفاده می شود در درمان بیماری حرکت موثر است. اما ممکن است اثر رقیق کننده خون داشته باشد لذا. قبل از استفاده ابتدا با پزشک خود صحبت کنید.

نعناع:

تصور می شود که خوردن نعناع باعث آرامش بدن می شود. حداقل ، عطر آن ممکن است شما را آرام کند.

جویدن:

روش ساده‌ای برای تسکین بیماری خفیف ماشین، جویدن است. آدامس‌ برای کاهش بیماری حرکت در ماشین در برخی از مبتلایان مؤثر است.

با‌ این‌ حال، جویدن آدامس تنها روش برای رفع اثرات خفیف بیماری ماشین نیست، تنقلات، شیرینی یا حتی جویدن سایر مواد غذایی، اثرات سوء تناقض بین بینایی و تعادل را کاهش می‌دهد.

هوای تازه:

هوای تازه و خنک نیز می‌تواند بیماری حرکت را کمی تسکین دهد، اگرچه احتمالاً این موضوع مربوط به پرهیز از بوی ناخوشایند است، که ممکن است حالت تهوع را بدتر کند.

بیماری حرکت

چند نکته مهم برای پیشگیری از بیماری حرکت:

  • در صورت تجربه بیماری، هنگام مسافرت مطالعه نکنید و در صندلی رو به عقب نشینید.
  • روی صندلی جلو ماشین بنشینید و  مناظر دور دست را تماشا کنید.
  • در قایق روی عرشه بروید و حرکت افق را تماشا کنید.
  • در هواپیما، کنار پنجره بنشینید و به بیرون نگاه کنید. همچنین در هواپیما، صندلی روی بال‌ها را انتخاب کنید، برای اینکه حرکت به حداقل برسد.
  • با مسافر دیگری که دچار بیماری است، صحبت نکنید.
  • بلافاصله قبل و هنگام مسافرت از عطرهای تند و غذاهای پرادویه یا چرب پرهیز کنید.
  • هوای تازه تنفس کنید و سیگار نکشید.
  • چیزی را پیدا کنید که روی آن تمرکز کنید، نفس های عمیق بکشد و تا ۱۰ بشمارید. بستن چشم نیز می تواند کمک کند.
مکمل های باروری برای مردان

مکمل های باروری برای مردان

مکمل های باروری

مکمل های باروری برای مردان؛ درمان ناباروری می تواند برای بسیاری از زوج ها سخت و گاهی طاقت فرسا باشد. هنگامی که با ناباروری روبرو هستید عوامل زیادی وجود دارد که نمی توانید آنها را کنترل کنید مانند ژنتیک، سن، چرخه قاعدگی غیرقابل پیش بینی و… اما یک گزینه برای افزایش شانس فرزندآوری شما وجود دارد که نسبتا ساده و غیرتهاجمی است. رژیم غذایی و به طور خاص ویتامین های موثر در باروری مردان که از طریق غذا یا مکمل ها دریافت می کنید می توانند در درمان ناباروری موثر باشند.

مکمل های باروری اغلب بیش از ویتامین ها هستند. محصولات ممکن است حاوی آنتی اکسیدان، هورمون یا مواد دیگری باشند که احتمالاً باعث افزایش قدرت باروری می شوند، اما شواهد در تایید این ادعاها ضعیف است. مکمل های دیگر حاوی داروهای گیاهی هستند. باید به خصوص در مورد این محصولات احتیاط کنید زیرا بعضی از گیاهان با داروهای تجویزی از جمله برخی داروهای باروری تداخل خطرناکی دارند.

شما همیشه باید قبل از شروع هر درمان جایگزینی، که شامل مکمل هایی است که می توانید بدون نسخه دریافت کنید، با پزشک یا مرکز بهداشتی خود صحبت کنید. با این حال، به خاطر داشته باشید که پزشکان تنها می توانند طبق دسته بندی های خاص  FDA در مورد بارداری مشاوره دهند. آنها ممکن است نتوانند یک مکمل را توصیه کنند، خصوصاً اگر این ماده گیاهی باشد، به این معنی که تصمیم آگاهانه به شما بستگی دارد.

چرا مردان باید مولتی ویتامین مصرف کنند؟

مصرف مولتی ویتامین‌ها بخصوص در آقایان، راهی عالی برای از بین بردن شکاف تغذیه‌ای است. رژیم غذایی نمی‌تواند تمام نیازهای تغذیه‌ای را تامین کند. بنابراین خرید مکمل آقایان به خصوص مصرف مولتی ویتامین راهی عالی برای تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن است.

مولتی ویتامین ها حاوی مواد مغذی اساسی هستند که موجب تقویت سیستم ایمنی می‌شوند و در مبارزه با التهاب و عفونت ها به بدن کمک می‌کنند.

مطالعات بسیاری گواه این مسئله است که مصرف مولتی ویتامین در پیشگیری از ابتلا مردان به سرطان موثر است.

نیاز تغذیه‌ای مردان و زنان متفاوت است. به عنوان مثال مردان به مقادیر بیشتری “روی” نیاز دارند. زیرا این عنصر حفظ سلامت پروستات ضروری است. همچنین مردان معمولاً برخلاف زنان در سنین باروری احتیاج به مقادیر اضافی آهن ندارند.

مولتی ویتامین برای مردان بر حسب سن، میزان فعالیت، مواد مغذی خاص و میزان بودجه، انواع مختلفی دارند.

مکمل های موثر در باروری مردان

کوآنزیم 10Q ( 10QCO)

در مطالعات حیوانی مشخص شده است که 10QCO کیفیت و کمیت تخمک را بهبود می بخشد، اما هیچ تحقیق فعلی در مورد این اثرات بر روی انسان وجود ندارد. از مطالعات انسانی که روی 10QCO انجام شده است، بیشتر از زنان بر روی مردان انجام شده است. یافته ها نشان می دهد که 10QCO ممکن است تعداد، حرکت و شکل اسپرم را بهبود بخشد.

DHEA

دهیدرواپیاندروسترون (DHEA) هورمونی است که توسط غدد فوق کلیه ترشح می شود. زنان با ذخایر تخمدان کم ممکن است از این ماده بهره مند شوند. تحقیقات نشان داده است که درمان با DHEA در زنان دارای ذخایر تخمدان کاهش یافته ممکن است میزان موفقیت بارداری را در طی درمان IVF بهبود بخشد.

مشخص نیست که زنان با ذخایر طبیعی تخمدان می توانند از DHEA بهره مند شوند. در حقیقت، مکمل DHEA می تواند سطح آندروژن را بالا ببرد و باعث عوارض جانبی ناخواسته ای مانند رشد غیرمعمول مو، چرخه های نامنظم و صدای عمیق و همچنین احتمالاً کاهش باروری شود.

آمینو اسید

اسیدهای آمینه عناصر سازنده پروتئین هستند و برای زندگی انسان ضروری هستند. بدن ما برخی از اسیدهای آمینه را به خودی خود ایجاد می کند، اما برخی دیگر باید از طریق رژیم غذایی دریافت شوند. دو آمینو اسید که معمولاً به مکمل های باروری اضافه می شوند، ال- آرژنین و ال- کارنتین هستند.

ال آرژنین ممکن است باعث بهبود جریان خون در رحم و تخمدان شود. با این حال، یک مطالعه که در سال 2017 منتشر شد، نشان داد که مقادیر بالاتر ال آرژنین در مایع فولیکولی با تعداد بیشتری از جنین ها و تعداد بازیابی تخمک در طی درمان با IVF همراه است.

مطالعات در مورد مزایای احتمالی ال کارنتین اندک بوده است، اما ممکن است باعث بهبود حرکت (تحرک) اسپرم و مورفولوژی (شکل) آن شود.

آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها در اکثر مکمل های باروری، اغلب به عنوان ویتامین C، یافت می شوند. سایر ترکیبات رایج آنتی اکسیدانی حاوی چای سبز، ملاتونین و یوبی کوینول است. برخی تحقیقات نشان داده اند که آنتی اکسیدان ها ممکن است تأثیر مثبتی بر سلامت اسپرم و کیفیت تخمک داشته باشند.

میو اینوزیتول

اینوزیتول توسط بدن انسان تولید می شود و همچنین در برخی از غذاها از جمله لوبیا، ذرت، آجیل و میوه نیز یافت می شود. اینوزیتول گاهی اوقات به گروه ویتامین B اختصاص داده می شود، اگرچه طبقه بندی آن مورد بحث است.

به نظر می رسد اینوزیتول برای تنظیم انسولین نیز ضروری است. تحقیقات در مورد میواینوزیتول به عنوان یک مکمل در درجه اول در زنان مبتلا به PCOS (بیماری مرتبط با مقاومت به انسولین) انجام شده است.

یک متا آنالیز کوچک از میو اینوزیتول و زنان مبتلا به PCOS نشان داد که ممکن است تخمک گذاری را بهبود بخشد و چرخه قاعدگی را تنظیم کند. با این حال، مشخص نبود که آیا می تواند میزان بارداری را بهبود بخشد.

ویتامین های موثر در باروری مردان

کلسیم

تحقیقات قطعی وجود ندارد که کلسیم اضافی، احتمال باروری را افزایش می دهد. اما برای مردان و زنان مهم است که از این ماده معدنی به اندازه کافی برای جلوگیری از کمبودها استفاده کنند. یک مطالعه معتبر در سال 2019 نشان داد که کمبود کلسیم می تواند علت ناباروری در مردان باشد، زیرا کلسیم در تولید اسپرم نقش دارد. RDA کلسیم برای مردان بالغ 1000 میلی گرم در روز است. بهتر است کلسیم مورد نیاز خود را از منابع غذایی مانند ماست یا سایر لبنیات دریافت کنید در غیر این صورت از مکمل ها کمک بگیرید.

ویتامین C

یکی از ویتامین های موثر در باروری مردان ویتامین C است. این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند آسیب سلولی را در سراسر بدن کاهش و جذب آهن و تعداد و تحرک اسپرم را افزایش می دهد. مطالعات نشان دادند که مصرف ویتامین C همراه با ویتامین E تعداد، تحرک و گاهی انسجام DNA را بهبود می بخشد. میزان توصیه شده روزانه (RDA) ویتامین C برای مردان 90 و برای زنان 75 میلی گرم است.

استیل ال کارنیتین

این مکمل نوعی اسید آمینه ال کارنیتین است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد و به تبدیل چربی به انرژی کمک می کند. به تحرک اسپرم کمک می کند. تحقیقات معتبر نشان داده است که ALC و LC می توانند تحرک اسپرم را در مردان افزایش دهند. توصیه های دوز مورد استفاده برای افزایش باروری مردان معمولا بین 1 تا 3 گرم در روز برای ALC و LC متغیر است. با این حال قبل از مصرف LC یا ALC برای اطمینان از ایمنی و دوز مناسب، باید با یک متخصص مشورت کرد.

سلنیوم

تحقیقات 2015 گزارش می دهد که کمبود سلنیوم می تواند عاملی برای کیفیت پایین منی و تحرک ضعیف اسپرم باشد. از آنجایی که سلنیوم برای تولید اسپرم برای بدن مردان ضروری است، برخی از تحقیقات نشان داده اند که ترکیب سلنیوم و ویتامین E می تواند کیفیت مایع منی و تحرک اسپرم را بهبود بخشد. RDA برای سلنیوم 55 میکروگرم در روز برای بزرگسالان است.

روی

تعداد انگشت شماری از مطالعات نشان داده اند که کمبود زینک ممکن است منجر به کیفیت پایین اسپرم شود. با این حال، ارتباط بین این ماده معدنی و باروری مردان ثابت نشده است. در یک مطالعه در سال 2020 دریافتند که مکمل های غذایی حاوی روی و اسید فولیک تعداد و عملکرد اسپرم یا میزان تولد زنده را بهبود نمی بخشد.  RDA برای روی 8 میلی گرم برای زنان و 11 میلی گرم برای مردان است.

ویتامینD

تحقیقات نشان داده است که کمبود ویتامینD ممکن است با ناباروری در مردان و زنان معتبر مرتبط باشد، بنابراین آزمایش کمبود ویتامینD بسیار مهم است.

ویتامین E

یکی از ویتامین های موثر در باروری مردان ویتامین E است. این ویتامین دارای خواص آنتی اکسیدانی است که ممکن است عملکرد اسپرم را در مردان تقویت کرده و از سلامت باروری عمومی حمایت کند. RDA ویتامین E برای بزرگسالان 15 میلی گرم است.

امگا 3 

هنگام بررسی الگوهای غذایی، مصرف غذاهای دریایی به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم با باروری بیشتر در مردان و زنان همراه است. اگر به طور منظم غذاهای دریایی غنی از امگا 3 مصرف نمی کنید، مصرف مکمل در هنگام اقدام برای بارداری ممکن است مفید باشد.

مولتی ویتامین مردان بالای 50 سال

ویتامین ها و مینرال ها بسته به سن متفاوت هستند. به عنوان مثال، مولتی ویتامین ها برای مردان بالای 60 سال ممکن است حاوی مواد اضافی مانند نخل اره ای یا جینسینگ باشد تا موجب بهبود رابطه جنسی گردد. همچنین از گیاه جینکوبیلوبا برای تقویت حافظه استفاده می شود. همچنین برای مردان مسن دوز ویتامین B12 بیشتر می شود که برای سیستم عصبی و گلبول های قرمز اهمیت دارد و سطح آن اغلب با افزایش سن کاهش می یابد.

تالاسمی

تالاسمی چیست؟

تالاسمی

تالاسمی یک اختلال ارثی خونی است که هموگلوبین و گلبول‌های قرمز از نظر تعداد در بدن فرد مبتلا نسبت به حالت طبیعی کمتر است. هموگلوبین ملکولی از جنس پروتئین است که در سلول‌های قرمز خون شما وجود دارد و به سلول‌های خونی اجازه‌ی حمل اکسیژن را می دهد. این اختلال منجر به تخریب بیش از حد سلول‌های قرمز خون شده و باعث کم خونی می‌شود. کم خونی یک بیماری است که بدن شما سلول های قرمز خون سالم و به اندازه کافی ندارد. تالاسمی یک بیماری ارثی است، به این معنی که حداقل یکی از والدین شما باید ناقل بیماری باشد.  در واقع تالاسمی ناشی از جهش ژنتیکی یا حذف برخی از قطعات خاص ژنی است. اگر تالاسمی خفیف دارید، ممکن است نیاز به درمان نداشته باشید. اما اگر به فرم شدیدتری از این بیماری مبتلا هستید، ممکن است به تزریق‌های مکرر خون، نیاز داشته باشید. شما همچنین می توانید اقدامات لازم را برای مقابله با خستگی، مانند انتخاب یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم انجام دهید.

انواع تالاسمی

نوع تالاسمی بستگی به تعداد جهش‌های ژنی دارد که از والدین به ارث می‌رسد و اینکه کدام بخشی از مولکول هموگلوبین تحت تأثیر جهش قرار گرفته‌اند. هرچه ژن‌های بیشتری جهش‌یافته باشند، تالاسمی شدیدتر خواهد بود. درواقع مولکول هموگلوبین از زنجیره‌های آلفا و بتا ساخته‌شده که می‌توانند تحت تأثیر جهش‌های ژنی قرار بگیرند.

چهار ژن در ساخت زنجیره‌ی پروتئینی هموگلوبین آلفا نقش دارند. بیمار هرکدام از دو ژن را از یکی از والدین خود دریافت می‌کند. اگر هرکدام از این  ژن‌ها دچار جهش شوند منجر به تالاسمی آلفا خواهد شد. در این حالت شدت تالاسمی بستگی به این دارد که چند ژن دچار اختلال شوند. اگر فرد تنها ۱ ژن جهش‌یافته را به ارث ببرد هیچ‌یک از علائم تالاسمی را نخواهد داشت؛ اما ناقل بیماری است و می‌تواند آن را به فرزندان خود منتقل کند. همچنین اگر ۲ ژن جهش‌یافته داشته باشد علائم و نشانه‌های تالاسمی خفیف خواهد بود که به نام تالاسمی آلفا شناخته می‌شود که دچار کم‌خونی خفیف می‌شود. اگر فرد ۳ ژن جهش‌یافته داشته باشد علائم و نشانه‌های تالاسمی متوسط ​​یا شدید خواهد بود که به آن بیماری هموگلوبین H می‌گویند. در این حالت فرد مبتلا به کم‌خونی مزمن است و نیاز به دریافت خون مکرر در طول زندگی خود خواهد داشت. این بیماری همچنین می‌تواند منجر به مشکلات استخوانی شود و امکان دارد پیشانی، گونه‌ها و فک بیش‌ از حد رشد کنند. علاوه بر این، بیماری هموگلوبین H می‌تواند باعث زردی، بزرگی بسیار شدید طحال و سوءتغذیه شود.

دو ژن در ساخت زنجیره‌ی هموگلوبین بتا نقش دارند که هرکدام از این ژن‌ها را از یکی والدین دریافت می‌کند. شدت بیماری بستگی به تعداد ژن‌های جهش‌یافته دارد. اگر ۱ ژن جهش‌یافته داشته باشد علائم خفیف تالاسمی را خواهد داشت. این وضعیت تالاسمی مینور یا بتا تالاسمی نامیده می‌شود و  اگر ۲ ژن جهش‌یافته داشته باشد علائم متوسط ​​یا شدید خواهند بود. این وضعیت تالاسمی ماژور یا کم‌خونی کوولی نامیده می‌شود. نوزادان متولدشده با دو نقص ژنی هموگلوبین بتا معمولاً در هنگام تولد سالم هستند، اما در طی دو سال اول زندگی، نشانه‌ها و علائم ایجاد می‌شوند و فرد معمولاً  نیاز به تزریق خون به‌ صورت منظم دارد.

عوامل خطر در تالاسمی

عواملی که خطر ابتلا به تالاسمی را در فرد افزایش می‌دهند عبارتند از:

سابقه‌ی خانوادگی تالاسمی: تالاسمی از طریق والدین به کودکان از طریق ژن‌های هموگلوبین جهش یافته منتقل می‌شود. اگر سابقه‌ی خانوادگی تالاسمی دارید، ممکن است خطر ابتلا به این بیماری افزایش یابد.

برخی اقوام خاص: تالاسمی اغلب در آفریقایی-آمریکایی ها و در میان اقوام مدیترانه‌ای و قوم جنوب شرقی رخ می دهد.

علائم تالاسمی

علائم تالاسمی بسته به نوع و شدت آن ممکن است متفاوت باشد. با این حال برخی از رایج‌ترین علائم عبارتند از:

  • خستگی
  • ضعف
  • رنگ پریدگی یا زرد شدن پوست
  • بد شکلی‌های استخوانی به ویژه استخوان صورت
  • تاخیر در رشد
  • تورم شکم
  • ادرار تیره
  • خواب آلودگی و خستگی
  • درد قفسه‌ی سینه
  • سرد شدن دست ها و پاها
  • تنگی نفس
  • گرفتگی عضلات پا
  • افزایش ضربان قلب
  • تغذیه‌ی ضعیف
  • سردرد
  • سرگیجه و ضعف
  • حساسیت بیشتر به عفونت‌ها

برخی از نوزادان علائم  تالاسمی را در هنگام تولد نشان می‌دهند، در حالی که برخی دیگر ممکن است در طی دو سال اول زندگی علائم را نشان دهند.  با این حال افرادی که فقط یک ژن هموگلوبین‌شان دچار جهش شده است، ممکن است هیچ کدام از علائم تالاسمی را تجربه نکنند.

عوارض تالاسمی

عوارض احتمالی تالاسمی عبارتند از:

اضافه بار آهن:  افراد مبتلا به تالاسمی ممکن است به دلیل بیماری‌شان یا دریافت خون مکرر دچار اضافه بار آهن شوند. آهن بیش از حد می تواند باعث آسیب به قلب، سیستم کبد و سیستم غدد درون ریز بدن(شامل غدد تولید کننده‌ی هورمون است که فعالیت های بدن را تنظیم می کند) شود. با این حال آهن بیش از حد خطر ابتلا به هپاتیت، فیبروز و سیروزکبدی ، یا آسیب پیشرونده‌ی کبد به علت آلرژی را افزایش می‌دهد. همچنین غده درون ریز هیپوفیز به خصوص در برابر اضافه بار آهن بسیار حساس است و آسیب به آن می تواند منجر به تاخیر در بلوغ تاخیر و محدودیت در رشد کودک شود، در آینده نیز احتمال ابتلا به دیابت و یا کم کاری غده‌ی تیروئید وجود دارد.

مشکلات قلبی:  مشکلات قلبی(مانند نارسایی احتقانی قلب و ضربان‌های غیر طبیعی قلب (آریتمی))ممکن است به دنبال اضافه بار آهن در مبتلایان به  تالاسمی شدید دیده شود.

عفونت: تالاسمی خطر ابتلا به عفونت را در فرد افزایش می‌دهد. مخصوصا اگر فرد طحال اش را برداشته باشد.

در موارد تالاسمی شدید، عوارض زیر نیز ممکن است رخ دهد:

بد شکلی‌های استخوانی:  تالاسمی می‌تواند مغز استخوان شما را گسترش داده و باعث پهن شدن استخوان‌های شما می‌شود، در نتیجه باعث ساختار غیر طبیعی استخوان، به‌ویژه در صورت و جمجمه می‌شود. این بسط استخوانی همچنین باعث می‌شود که استخوان ها نازک و شکننده شوند، و احتمال شکستگی استخوان‌ها افزایش می‌یابد.

بزرگی طحال(splenomegaly): طحال با عفونت‌های بدن شما مقابله می‌کند و مواد ناخواسته مانند سلول‌های قدیمی یا آسیب دیده را فیلتر می‌کند. اغلب با تخریب تعداد زیادی از گلبول‌های قرمز همراه است و این باعث می‌شود که طحال شما بزرگ شود و عملکرد طحال را دچار مشکل می‌کند. اسپلنومگالی یا بزرگی طحال می تواند کم خونی را بدتر کند و این باعث کاهش طول عمر گلبول‌های قرمز انتقال یافته می‌شود. اگر طحال شما بیش از حد بزرگ شود، پزشک ممکن است عمل جراحی برای برداشتن طحال(به آن اسپلینکتومی گفته می‌شود) را پیشنهاد کند.

روند آهسته‌ی رشد: کم خونی می‌تواند روند رشد کودک را  آهسته کند بنابراین تالاسمی ممکن است با تاخیر در بلوغ همراه باشد.

تشخیص تالاسمی

بیشتر کودکان مبتلا به متوسط ​​تا شدید علائم و نشانه‌های تالاسمی را در طی دو سال اول زندگی خود نشان می‌دهند. اگر دکتر کودکان و اطفال مشکوک است که فرزندتان مبتلا به تالاسمی است، می توانید با استفاده از آزمایش خون آن را تشخیص دهد.

اگر کودکتان مبتلا به تالاسمی است، در آزمایش خون ممکن است موارد زیر دیده شود:

  • سطح پایین گلبول‌های قرمز خون
  • گلبول‌های قرمز کوچکتر از حد انتظار
  • گلبول‌های قرمز کم رنگ
  • گلبول‌های قرمزی که در اندازه و شکل متنوع هستند.
  • سلول‌های قرمز خون با توزیع ناهموار هموگلوبین، که در زیر میکروسکوپ مانند چشم گاو دیده می‌شود.

آزمایش‌های خونی همچنین می تواند برای موارد زیر مورد استفاده قرار گیرد:

  • مقدار آهن را در خون فرزندتان اندازه‌گیری کنید.
  • هموگلوبین خود را ارزیابی کنید.
  • تست ژنتیک: تجزیه و تحلیل DNA برای تشخیص تالاسمی و یا تعیین اینکه آیا فرد ناقل ژن های جهش یافته هموگلوبین است یا خیر
  • الکتروفورز هموگلوبین: همچنین ممکن است آزمایشی به نام الکتروفورز هموگلوبین انجام شود. در این تست مولکول‌های مختلفی را در گلبول‌های قرمز جدا می‌کند و به آن‌ها اجازه می دهد تا نوع غیرطبیعی را شناسایی شوند.

آزمایش های پیش از تولد

یک سری آزمایش هایی وجود دارند که قبل از تولد کودک انجام می‌شود و مشخص می کند که آیا کودک شما تالاسمی دارد یا خیر و همچنین شدت آن را نیز تعیین می کند. آزمایشات مورد استفاده برای تشخیص تالاسمی در جنین عبارتند از:

  • نمونه برداری از پرزهای جفتی: این آزمایش معمولا در هفته‌‌ی یازدهم بارداری انجام می‌شود و با برداشتن تکه ی کوچکی از جفت ارزیابی می‌شود.
  • آمنیوسنتز: این آزمایش معمولا در هفته شانزدهم بارداری انجام می‌شود و شامل نمونه برداری از مایع آمنیوتیک(مایعی است که اطراف جنین را احاطه کرده) است.
  • معاینه‌ی پزشکی: با توجه به نوع و شدت تالاسمی، معاینه فیزیکی نیز ممکن است به تشخیص پزشک کمک کند. به عنوان مثال، طحال خیلی بزرگ می‌تواند به نفع تالاسمی از نوع هموگلوبین H باشد.

درمان تالاسمی

درمان بیماری به نسبت نوع و شدت بیماری ممکن متفاوت باشد. درمان‌های تالاسمی به‌صورت کلی شامل موارد زیر است:

  • انتقال خون
  • پیوند مغز استخوان
  • مصرف داروها و مکمل‌ها
  • جراحی برای برداشتن طحال یا کیسه صفرا
  • ژن‌درمانی

در درمان خفیف که علائم و نشانه‌های تالاسمی معمولاً اندک تخفیف بوده، نیاز به درمان کمتری دارند. گاهی اوقات ممکن است نیاز به دریافت خون، به‌ خصوص پس از جراحی و زایمان یا برای کمک به کاهش عوارض تالاسمی داشته باشد؛ اما درمان تالاسمی متوسط ​​تا شدید شامل موارد زیر است:

  • انتقال خون مکرر: 

اشکال شدید اغلب نیاز به انتقال خون مکرر، احتمالاً ۸ تا ۱۲ بار در سال دارند. باگذشت زمان انتقال خون باعث ایجاد اضافه‌بار آهن در خون می‌شود. درواقع افرادی که خون دریافت می‌کنند، آهن اضافی نیز به دنبال آن دریافت می‌کنند که بدن نمی‌تواند آن را به‌ راحتی دفع کند و همین امر موجب تجمع و رسوب آهن در بافت‌های مختلف ازجمله، قلب، کبد و سایر اعضای بدن شده و باعث آسیب به این ارگان‌ها شود. به همین علت ممکن است لازم باشد داروهایی مصرف کنید که آهن اضافی را از بدن دفع کند.

  • پیوند سلول‌های بنیادی:

که به پیوند مغز استخوان نیز معروف است، در مواردی، ازجمله کودکان مبتلا به شدید ممکن است انجام شود. این نوع درمان می‌تواند نیاز به دریافت خون مادام‌العمر و همچنین نیاز به دارو برای کنترل اضافه‌بار آهن را از بین ببرد.

  • جراحی:

ممکن است برای ناهنجاری‌های استخوانی لازم باشد. همچنین در صورت تولید سنگ‌های  کیسه‌ی صفرا یا بزرگ شدن طحال نیز لازم است.

  • ژن‌درمانی:

امکاناتی مانند قرار دادن یک ژن بتاگلوبین طبیعی در مغز استخوان بیمار یا استفاده از دارو برای واکنش مجدد ژن‌هایی که هموگلوبین جنین تولید می‌کنند از اقدامات ژن‌درمانی است.

  • اجتناب از مصرف آهن اضافی: 

به‌ جز در مواردی که پزشکتان توصیه می‌کند، ویتامین‌ها یا مکمل‌های دیگری که حاوی آهن هستند را مصرف نکنید.

  • داشتن رژیم غذایی سالم:

داشتن یک رژیم غذایی متعادل که حاوی مقدار زیادی مواد مغذی است، می‌تواند به شما کمک کند که احساس خوبی داشته باشید و انرژی خود را افزایش دهید. پزشک همچنین ممکن است مصرف مکمل‌های اسیدفولیک را برای کمک به ساخت سلول‌های قرمز جدید، به شما توصیه کند. همچنین، برای حفظ سلامت استخوان‌ها، مطمئن شوید که رژیم غذایی شما حاوی کلسیم و ویتامین D مناسب است.

  • اجتناب از عفونت:

با شست و شوی مکرر دست‌ها و دوری از افراد بیمار خود را در برابر عفونت‌ها محافظت کنید. رعایت این نکات مخصوصاً اگر طحالتان را برداشته‌اید مهم است.  شما همچنین باید سالانه واکسن آنفلوانزا و همچنین واکسن‌های مننژیت، پنوموکوک و هپاتیت B را برای پیشگیری از عفونت دریافت کنید.