آزمایش ازدواج

آزمایش ازدواج و اهمیت آن

آزمایش ازدواج برای همه زوج‌هایی که قصد ازدواج در دفترخانه عقد و ازدواج دارند، اجباری است. این پروسه معمولا به همراه مشاوره ازدواج و کلاس‌های پیش از ازدواج انجام می‌شود. جواب آزمایش ازدواج برای عقد اهمیت زیادی دارد. پس باید این آزمایش را به همراه همسرتان انجام دهید تا دفترخانه به شما اجازه ازدواج دهد. این آزمایشات برای شناسایی برخی بیماری‌ها و اعتیاد انجام می‌شود تا عروس و داماد در صحت و سلامت نسبی، باهم ازدواج کنند.

آزمایش هایی که باید انجام شود:

آزمایش خونی

آگاهی از نوع گروه خونی به این دلیل اهمیت دارد که چنانچه مادر گروه خونی Rh منفی و پدر گروه خونی مثبت داشته باشد، برای جلوگيری از واکنش خونی ناشی از وارد شدن خون جنین به خون مادر و تولید آنتی بادی علیه جنین، برای مادر آمپول روگام تزریق شود.

روگام 72 ساعت پس از زایمان نخست و در بارداری های بعدی در هفته 28 حاملگی تزریق می شود . Rh منفی بودن مادر و Rh مثبت بودن جنین، در زایمان نخست مشکلی به وجود نمی آورد و از آنجایی که بیش تر زایمان ها در مرکزهای دولتی انجام می شود و مادران در زمان حاملگی چند مرتبه به مرکز بهداشتی درمانی مراجعه می کنند تولد این کودکان کم تر شده است. تشخیص این اختلال با یک آزمایش ساده خون راحت است و در مواقعی که Rh مادر منفی است فورا Rh پدر را درخواست می کنند .

آزمایش بیماری‌های مقاربتی

بیماری‌هایی مانند هپاتیت بی یا هپاتیت سی یا هرپس یا همان تبخال تناسلی و سوزاک بیماری‌هایی هستند که در صورت ابتلا تا آخر عمر باید با آنها سروکار داشته باشید. بیماری‌های جنسی مسری مثل ایدز تهدید جانی دارند.  این بیماری‌ها از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شوند. و قاعدتاً این حق هر یک از طرفین ازدواج است که از ابتلای فرد مقابل به این بیماری‌ها اطلاع داشته باشد.

سیفلیس (Syphilis) یکی از رایج ترین بیماری‌های مقاربتی (STDs) است. این بیماری یک عفونت باکتریایی است که از طریق رابطه‌ی جنسی واژینال، دهانی یا مقعدی با فرد آلوده منتقل می‌شود. سیفلیس معمولاً با یک زخم کوچک بدون درد (به نام شانکر) در ناحیه‌ی تناسلی، مقعد یا دهان شروع می‌شود. در مرحله‌ی بعدی، ممکن است علائم مشابه آنفولانزا و یا دانه‌های پوستی را تجربه کنید. مراحل بعدی سفلیس می‌تواند به مغز، قلب، نخاع و سایر اندام‌ها آسیب برساند. آزمایش‌های سیفلیس می‌توانند به تشخیص سیفلیس در مراحل اولیه‌ی عفونت کمک کنند. زیرا درمان سیفلیس در مراحل اولیه آسان‌‎تر است.

آزمایش ایدز قبل از ازدواج هم می‌تواند انجام شود. آزمایش ایدز می‌تواند ابتلا به ایدز در ۳ تا ۶ ماه قبل و پیش از آن را نشان دهد. دقت داشته باشید که اگر فرد در بازه‌ی زمانی کمتر از ۳ ماه آلوده شده باشد، امکان تشخیص آن وجود ندارد. البته از بین آزمایش‌های بیماری‌های مقاربتی فقط آزمایش سفیلیس برای آقایان اجباری است. انجام آزمایش VDRL برای غربال سفلیس در ایران برای آقایان قبل از ازدواج الزامی است. اگر نتیجه‌ی آزمایش غربالگری مثبت شود، برای رد یا تأیید تشخیص سیفلیس به آزمایش‌های بیشتری نیاز دارید.

آزمایش اعتیاد ازدواج

ترس از آزمایش ازدواج معمولا برای افرادی که سابقه اعتیاد دارند بسیار رایج است. اما در صورتی‌ که فرد مشکلی در این زمینه نداشته باشد، با انجام آزمایش ادرار در حضور شخصی امین، این آزمایش انجام می‌شود. کشیدن سیگار در آزمایش ازدواج و در نتیجه آزمایش اعتیاد ازدواج هیچ تاثیری ندارد. اما به یاد داشته باشید که در هفته نزدیک به آزمایش ازدواجتان، اصلا قرص‌هایی مثل استامینوفن کدئین استفاده نکنید.

در آزمایش عدم اعتیاد ادرار فرد را برای وجود ترایک، متادون و شیشه بررسی می‌کند. موادی مثل حشیش، ماری جوانا در این آزمایش بررسی نمی‌شود.

آزمایش ژنتیک ازدواج

در اتاق مشاوره ژنتیک فرم مخصوصی به شما و همسرتان داده می‌شود تا اطلاعات آن را دقیق پر کنید. بعد از تحویل این فرم به مسئول مربوطه، سوالاتی در خصوص سابقه مشکلات ژنتیکی و سندرم داون و موارد این‌چنینی از شما پرسیده می‌شود. در صورتی که نسبت فامیلی با همسرتان نداشته باشید و سابقه مشکلات ژنتیکی در خانواده درجه یک و دو نیز نداشته باشید، فرم معرفی‌نامه شما امضا و تایید می‌شود.  در صورتی‌ که در خصوص هریک از موضوعات مطرح شده پاسختان مثبت باشد، بدیهی است که از شما تقاضا شود تا آزمایش ژنتیک بدهید. انجام این آزمایشات به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که درصورت عقد و بچه دار شدن، هیچ مشکل و بیماری خاص ژنتیکی برای بچه ایجاد نمی‌شود. نکته مهم در این بخش، صداقت پاسخگویی به مواردی است که در فرم از شما سوال شده است.

آزمایش تالاسمی در آزمایش قبل از ازدواج

هدف از انجام آزمایش تالاسمی پیشگیری از تولد کودکانی با نقص ژنتیکی است.

تالاسمی به گروهی از اختلالات خونی ارثی اشاره دارد که می‌توانند از والدین به فرزندان آن‌ها منتقل شوند. این بیماری بر میزان و نوع هموگلوبین تولید شده در بدن تأثیر می‌گذارند.

در بیماری تالاسمی تعداد هموگلوبین‌ها (مولکول‌های ناقل اکسیژن) و گلبول های قرمز در بدن فرد از حالت نرمال کمتر است. تالاسمی انواع مختلفی دارد، دو نوع اصلی آن تالاسمی آلفا و بتا هستند. این بیماری شدت‌های مختلفی هم دارد: تالاسمی مینور و تالاسمی ماژور. فرد مبتلا به تالاسمی مینور فقط یک ژن معیوب را دارد اما تالاسمی ماژور این ژن معیوب را هم از پدر و هم مادر به ارث برده است.

اگر دختر پسر هر دو تالاسمی مینور باشند، حتما باید مشاوره ژنتیک دریافت کنند. چون به احتمال ابتلای فرزند آنها به تالاسمی ماژور زیاد خواهد شد (حدود ۲۵%) و حدود ۵۰% هم احتمال دارد که فرزند آنها مبتلا به تالاسمی مینور باشد.

نوع نمونه لازم برای آزمایش تالاسمی نمونه خون (CBC) است. اگر نتیجه آزمایش خون غیرعادی باشد، آزماش Hb الکتروفورز انجام می‌شود.

ارزیابی سلامت عمومی

ارزیابی سلامت عمومی شامل  بررسی وضعیت کلی سلامت زوج‌ها می باشد. این ارزیابی معمولاً شامل موارد زیر است:

  • وزن و وزن
  • فشارخون
  • عملکرد تنفسی
  • معاینه‌ی شکم.
  • عملکرد قلبی عروقی
  • معاینه‌ی سینه

مزایای انجام آزمایش قبل ازدواج

آزمایش ازدواج جزء مهم ترین  برنامه ریزی صحیح برای تشکیل خانواده است. در حالی که زوج‌ها اغلب نگاه مثبتی به آزمایش‌های باروری ندارند، اما نتایج این آزمایش‌ها معمولاً بسیار مثبت و مفید هستند. با انجام آزمایش ازدواج و آزمایش‌های باروری، زوج‌ها می‌توانند از مشکلات متعدد در آینده جلوگیری کنند و با آرامش خاطر، زندگی مشترک خود را آغاز کنند.

آزمایش ازدواج چندین مزیت دارد، از جمله:

  • ارزیابی آمادگی زوجین برای فرزند دار شدن
  • شناسایی مشکلات احتمالی یا اختلالات مرتبط با سلامتی که می‌توانند بر بارداری و جنین تاثیر بگذارند.
  • افزایش باروری از طریق برنامه‌ی درمانی مناسب
  • برنامه ریزی قبلی برای اقدامات جایگزین (همچون لقاح مصنوعی یا ایدز).

چند نکته مهم:

در مورد آزمایش اعتیاد و بیماری‌های مقاربتی هم در صورت مثبت بودن جواب آزمایش انتخاب با شماست. مثبت شدن جواب آزمایش ازدواج برای هر سه آزمایش (سفلیس، اعتیاد، تالاسمی) هیچ منع قانونی برای ازدواج دو نفر ایجاد نمی‌کند. این آزمایش‌ها به منظور دریافت اطلاعات جامع و در مورد شرایط جسمی فرد انجام می‌شود تا هر دو نفر بینش بهتری نسبت به هم داشته باشند و جلوی بسیاری از مشکلات در آینده گرفته شود.

در مورد آزمایش خون برای بیماری تالاسمی، اگر جواب آزمایش ازدواج مثبت باشد و زوج به کم خونی دچار باشد از زوجه هم آزمایش خون گرفته می‌شود. در صورتی که زوجه هم کم خونی داشته باشد، این دو شخص بهتر است ازدواج نکنند. البته اکثر مواقع با مصرف دارو مشکل حل می‌شود. اما اگر آزمایش خون زوجین در مورد بیماری تالاسمی یا هپاتیت مثبت باشد، بهتر است با هم ازدواج نکنند.

عصاره هسته انگور

عصاره هسته انگور و همه چیز در مورد

هسته انگور

عصاره هسته انگور؛ حتماً شما هم افراد زیادی را می شناسید که هنگام خوردن انگور هسته ی آن را خارج می کنند. چون جویدن آن حالت ناخوشایندی برای اکثر افراد دارد. اما شاید باورتان نشود زمانی که دارید با سماجت تلاش می کنید هسته ی انگور را خارج کنید در واقع یک گنجینه را دور می اندازید. همین هسته های کوچک و سفت و اعصاب خرد کن به حفظ جوانی، سلامت، زیبایی و حتی تناسب اندام شما کمک می کنند. البته خواص هسته ی انگور به همین جا ختم نمی شود.

روغن هسته انگور و بحث های زیاد ماه های اخیر درباره این ماده مفید، ما را بر آن داشت تا در یک مجال مجزا به تاثیرات و ویژگی های آن بپردازیم.

روغن هسته انگور غنی از فلاوانوئیدز، بتاکاروتن، ویتامین E و C است. این روغن مرغوب به دلیل قیمت بالا، نتوانسته جای خودش را بین مردم برخی کشورها به خوبی باز کند اما خیلی ها معتقدند خواص فراوان آن به قیمت بالایش می ارزد و به دلیل همین خواص است که باید آن را در سبد غذایی قرار داد.

فواید و موارد استفاده روغن هسته انگور

این روغن از فشردن هسته‌های انگور به‌ دست می‌آید و به‌ واسطه داشتن ویژگی‌های زیر معروف است:

  • خواص ضد التهابی
  • خواص ضد میکروبی
  • خواص آنتی اکسیدان

روغن هسته‌ انگور، به دلیل برخورداری از این خواص و همچنین دارا بودن مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا و Vitamin E ، به یک درمان موضعی محبوب برای پوست تبدیل شده است.

 استفاده از روغن هسته انگور

روغن استخراج ‌شده از هسته انگور حاوی لینولئیک اسید است. اگرچه بدن انسان این اسید چرب خاص را به شکل طبیعی تولید نمی‌کند، اما وجود این اسید چرب برای عملکرد درست اندام‌های اصلی ما ضروری است و کمبود آن می‌تواند به ریزش موی سر و همچنین خشکی پوست بدن، پوست سر و موها منجر شود.

فواید روغن هسته انگور برای زیبایی

سلامت پوست

بسیاری از فواید عصاره هسته انگور برای زیبایی به‌ دلیل وجود ویتامین E و اسیدهای چرب امگا ۶ در آن است. رادیکال های آزاد و عوامل محیطی مانند نور خورشید، باد و آلودگی هوا آسیب‌هایی را به پوست شما می‌رسانند. این عوامل، نشانه‌های پیری را افزایش می‌دهند و موجب خشکی و تغییر رنگ پوست می‌شوند.

ویتامین E در مقابله با رادیکال‌های آزاد مؤثر است و وقتی این ویتامین در رژیم غذایی‌تان وجود داشته باشد، می‌تواند به بهبود پوست شما کمک کند. اگر با استفادهٔ موضعی از روغن هسته انگور روی پوست، این ویتامین را مستقیما روی پوست خود قرار دهید نیز همین نتایج و فواید به دست می‌آید.

به‌ گفته ی مؤسسه لینوس پالینگ (Linus Pauling Institute)، اسیدهای چرب امگا۶ و امگا۳ در بهبود عملکرد و ظاهر پوست نقش مهمی دارند. اسیدهای چرب امگا۶ برای عمل کردن پوست به‌ عنوان سد و مانعی در برابر عوامل خارجی، ضروری هستند. اسید چرب چند اشباع‌ نشدهٔ اصلی در روغن هسته انگور، اسید لینولنیک (linolenic acid) است. این اسید چرب می‌تواند به کاهش التهاب در لایه‌های میانی و بیرونی پوست کمک کند.

سایر موارد استفاده از عصاره هسته انگور برای پوست عبارت‌اند از:

  • مرطوب کردن پوست؛
  • درمان آکنه؛
  • روشن کردن پوست؛
  • بستن منافذ پوست؛
  • کاهش و بهبود جای زخم‌ها؛
  • پاک کردن آرایش صورت.

روغن هسته انگور به‌ سرعت در پوست نفوذ می‌کند و پوست شما را چرب نمی‌کند. برای استفاده از روغن هسته انگور روی پوست، هنگام شب و پیش از رفتن به رختخواب، چند قطره از این روغن را روی پوست تمیز ماساژ دهید. در صورت تمایل می‌توانید این کار را هنگام صبح نیز انجام دهید. روغن هسته انگور منافذ پوست را مسدود نمی‌کند و بنابراین برای تمام انواع پوست (از جمله پوست‌های چربی که به مرطوب‌کننده نیاز دارند) مناسب است.

سلامت مو

روغن هسته انگور موجب بهبود شرایط موها و پوست سر می‌شود. اگر با مشکل شورهٔ سر مواجه هستید (که اغلب ناشی از خشکی پوست سر است) استفاده از روغن هسته انگور (به‌ عنوان نرم‌کننده روی پوست سر) می‌تواند به نرم شدن پوست مرده و بازگرداندن رطوبت به پوست سر شما کمک کند.

بعضی از روغن‌های طبیعی مانند روغن زیتون و روغن نارگیل برای موها مفید هستند، ولی موجب ایجاد احساس چربی و سنگینی در موهای شما می‌شوند. روغن هسته انگور، سبک است و چنین احساسی را ایجاد نمی‌کند. استفاده از روغن هسته انگور به موها رطوبت، استحکام و درخشش می‌دهد.

پیش از شستن موها با شامپو چند قاشق غذاخوری روغن هسته انگور را به موها و پوست سرتان بمالید. البته میزان روغنی که استفاده می‌کنید به طول موهای شما بستگی دارد.

روغن هسته انگور یکی از درمان‌های طبیعی طاسی نیز به شمار می‌رود، زیرا این تصور وجود دارد که اسید لینولنیک موجب تحریک رشد موها می‌شود. این روغن حاوی فلاونوئیدهایی است که الیگومرهای پروسیانیدین (procyanidin oligomers) نام دارند. این فلاونوئیدها آنتی اکسیدان هایی قوی هستند. مطالعات و آزمایش‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که الیگومرهای پروسیانیدین می‌توانند موجب تحریک رشد مو شوند. البته برای تأیید این نتیجه به پژوهش بیشتری نیاز داریم.

التهاب را کاهش می‌دهد

برخی مطالعات نشان می‌دهند که لینولئیک اسید خواص ضد التهابی نیز دارد و ممکن است التهاب را در لایه‌های اپیدرمال (فوقانی) و درمال (میانی) پوست کاهش دهد.

به علاوه، بر اساس مطالعات، فیتواسترول‌های موجود در هسته انگور که نوعی از مولکول‌های موجود در گیاهان هستند، می‌توانند به کنترل واکنش التهابی پوست کمک کنند.

در صورت ابتلا به اختلال‌های التهابی مانند اگزما یا روزاسه (قرمزی سطح پوست و ظاهر شدن عروق)، این ویژگی خاص می‌تواند روغن هسته انگور را به یک روغن پرکاربرد و مفید تبدیل کند که همواره باید در دسترس باشد.

علاوه بر موارد گفته شده روغن هسته انگور خواص دیگری هم دارد که عبارت اند از:

  • خاصیت آنتی اکسیدانی آن با رادیکال های آزاد مضر موجود در بدن مقابله می کند.
  • یکی از معضلات افراد دنیای ما که غرق در خواب ناکافی، تغذیه غیر اصولی و اضطراب هستند، سیاهی دور چشم است. جالب است بدانید که روغن هسته انگور سیاهی دور چشم را به صورت چشمگیری کاهش می دهد.
  • کاهش ورم پس از عمل های جراحی، خاصیت ضد التهابی، بازسازی رگ ها و مویرگ های شکسته یا آسیب دیده، خاصیت آنتی اکسیدانی و… از دیگر خواص منحصر به فرد و جذاب روغن هسته انگور می باشد.
  • این روغن هیچ نوع واکنش حساسیت زایی ایجاد نکرده و می تواند به عنوان مرطوب کننده به ویژه برای پوست های حساس مفید واقع گردد.
  • تحقیقات و بررسی های متعدد، نشان داده است که این روغن از گسترش سلول های سرطانی در ریه، روده، پروستات و معده جلوگیری می کند.
  • روغن هسته انگور کلسترول مضر (ال دی ال) را کاهش و کلسترول مفید (اچ دی ال) را افزایش می دهد.
  • تقویت چشم و بینایی
  • سلامت دندان‌ها
  • ترکیب‌های موجود در این هسته، ‌کلسترول و خطر بروز تصلب شرائین را نیز کاهش می‌دهد. ضربان قلب را تنظیم می‌کند و خطر حمله قلبی را به حداقل می‌رساند.

طرز استفاده:

عصاره هسته انگور این روغن را می توان در پخت و پز، در سالاد نوش جان و همچنین به صورت موضعی روی پوست مالید.

اندوسکوپی

اندوسکوپی چیست و چه کاربردی دارد؟

اندوسکوپی

اندوسکوپی ؛ بدن ما از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که بسیاری از آنها از بیرون قابل مشاهده نیستند اما حتی این بخش‌های غیرقابل مشاهده هم مثل اعضای سطحی بدن، دچار بیماری‌های مختلف می‌شوند و در این مواقع باید به دقت مورد بررسی قرار گیرند. با توجه به این که این اعضای داخلی به راحتی برای معاینه در دسترس قرار ندارند، باید از روشی دیگر برای معاینه و آزمایش آنها استفاده کرد.

اندوسکوپی پروسه ای است که در آن فرد آزمایش گیرنده، مری (لوله بلع )، شکم و دوازدهه را که قسمت اول روده است، با استفاده از یک لوله نازک و منعطف به نام اندوسکوپ با یک دوربین در نوک آن، آزمایش می کند و در نتیجه دوربین تصویر مورد نظر در داخل شکم را روی مانیتور می اندازد.

اندوسکوپی برای بررسی بخش‌های مختلف بدن، از جمله مفاصل، ریه‌ها، مثانه، دستگاه گوارش و آپاندیس به کار می‌رود.

انواع اندوسکوپ برای دستگاه گوارش

انواع مختلفی از دستگاه اندوسکوپی تولید شده‌اند که هر یک برای بررسی و جراحی اعضای خاصی به کار می‌روند. دو نوع از این دستگاه‌ها که در بررسی مشکلات دستگاه گوارش کاربرد دارند عبارتند از:

گاستروسکوپ یا اندوسکوپ: در این نوع اندوسکوپی دستگاه از طریق دهان وارد مری و معده می‎ شود.

این نوع اندوسکوپی جهت معاینه بخش فوقانی دستگاه گوارش به کار می‌رود و متخصص می‌تواند با دستگاه اندوسکوپی معده، مشکلات موجود در مری ، دریچه‌های بالا و پایین مری و معده را بررسی و در صورت لزوم از بافت‌های آسیب دیده یا مشکوک نمونه‌برداری کند و گاهی جراحی‌هایی را انجام دهد.

کولونوسکوپ : دستگاهی که از طریق مقعد وارد روده برزگ شده و متخصص از این طریق به بررسی روده بزرگ و مشکلات احتمالی آن می‌پردازد و یا نمونه‌برداری و گاهی جراحی هایی را انجام می‌دهد.

رکتوسکوپ : نوع کوتاه‌تر کولونوسکوپ است که برای دیدن بخش پایانی روده بزرگ (رکتوم) به کار گرفته می‌شود.

کپسول‌های آندوسکوپ: این جدیدترین نوع دستگاه اندوسکوپ است که شامل یک دوربین، باطری و سیستم وایرلس(بیسیم) است. این نوع برای بیمار راحت‌ترین روش است و پزشک می‌تواند سراسر دستگاه گوارش را با این وسیله بررسی نماید.

کاربرد اندوسکوپی

عمده‌ترین موارد کاربرد اندوسکوپی دستگاه گوارشی عبارتند از :

  • تهوع و استفراغ
  • مشکل بلع
  • درد در ناحیه شکم
  • خونریزی بخش فوقانی دستگاه گوارش
  • نمونه برداری( بیوبسی)
  • بررسی تومورها
  • تشخیص سرطان
  • انسداد مری
  • بیماری ریفلاکس گوارشی (GERD)
  • زخم معده
  • پانکراتیت
  • خونریزی نامشخص در دستگاه گوارش
  • سوزاندن محل زخم و جلوگیری از خونریزی
  • بیماری های روده ای التهابی (IBD)مانند کولیت زخمی (UC) و بیماری کرون
  • یبوست مزمن
  • عفونت‌ها

دستگاه اندوسکوپی

اندوسکوپی دستگاهی است که توسط آن پزشک متخصص می‌تواند داخل بخش‌های مختلف بدن را مشاهده و جراحی‌های محدودی را توسط آن انجام دهد. نام اندوسکوپ از ترکیب دو کلمه ENDO به معنای درون و SCOPE به معنای دیدن، ساخته شده است.

به طور کلی دو نوع اندوسکوپ وجود دارد:

دستگاه آندوسکوپی قابل انعطاف: شامل یک لوله قابل انعطاف که در سری که وارد بدن می‌شود دارای عدسی است. این عدسی داخلی نامیده می‌شود و تصویر داخل بدن را توسط یک کابل فیبر نوری قابل انعطاف به عدسی خارجی منتقل می کند .

دستگاه آندوسکوپی ریجید: این نوع اندوسکوپ دارای لوله‌ای کوتاه‌تر از انواع اندوسکوپ های قابل انعطاف است. این لوله سخت است و قابلیت انعطاف ندارد.

اندوسکوپی روشی است که توسط آن پزشک متخصص گوارش، کبد و اندوسکوپی به منظور تشخیص یا درمان به کمک دستگاهی مخصوص به نام اندوسکوپ به بررسی و یا جراحی ارگان‌های داخلی مانند معده و روده و یا عروق خونی داخلی بدن بیمار می‌پردازد این روش به جراح اجازه می‌دهد تا بدون ایجاد برش و شکاف بزرگ در بدن بیمار دست به اقدام تشخیصی و یا درمانی بزند.

نیاز به اندوسکوپی

این که چه فردی به انجام آندوسکوپی نیاز دارد، تنها به نظر پزشک متخصص بستگی دارد. درضمن تنها پزشک متخصص است که می‌تواند مشخص کند باید از چه نوع آندوسکوپی برای بیمار استفاده شود. سعی کنید تصمیم‌گیری درباره این مسائل را به پزشک خود محول کنید اما بعضی از اندوسکوپی ها باید به طور منظم و در فواصل زمانی مشخص تکرار می‌شوند. از این قبیل کولونوسکپی‌ها به آلونوسکوپی (آندوسکوپی روده بزرگ از راه مقعد) می توان اشاره کرد که توصیه می شود بعد از ۵۰سالگی هر ۵سال یک بار انجام شود.

قبل و بعد از آندوسکوپی

پزشک قبل از این پروسه در مورد علت انجام دادن این کار به شما توضیح می دهد و می تواند در مورد آزمایش های جایگزین و سختی های هنگام کار نیز توضیح دهد.

پزشک هنگام انجام اندوسکوپی، ماده ای را به گلوی شما اسپری می کند تا گلو بی حس شود و همچنین می تواند از داروهای مسکن برای رگ ها استفاده کند. این داروها معمولا متنوع هستند که رایج ترین آنها، میدازولام است و معمولا باعث خواب آلودگی می شوند که به آن تسکین هوشیارانه می گویند. پرستار نیز مانیتور را در طول پروسه حاضر می کند.

همچنین از پزوپوفول برای بی حسی عمیق تر استفاده می کنند که معمولا توسط دکتر بیهوشی اعمال می گردد، زیرا باید علائم حیاتی فرد را مثل فشار خون، ضربان قلب و نبض را بررسی کند و میزان اکسیژن خون را بسنجد.

بعد از اینکه بی حس شدید، شما را به پهلوی چپتان می خوابانند و سپس دوربین منعطف را با ضخامت انگشت کوچک وارد مری، شکم و دوازدهه می کنند. این پروسه در نفس کشیدن مشکلی ایجاد نخواهد کرد . ممکن است که در طول این تست با بی حسی هوشیارانه، ناراحتی یا درد کمی وجود داشته باشد که در بی حسی عمیق تر وجود نخواهد داشت.

زمانی که پروسه کامل می شود، فرد را به اتاق ریکاوری می برند تا اثرات دارو کم کم از بین برود. اندوسکوپی همچنین می تواند عاملی برای گلو درد خفیف باشد که معمولا هنگام قورت دادن بزاق دهان، به دلیل ورم می باشد که البته زودگذر هستند.

بعد از اینکه فرد به طور کامل ریکاوری می شود، می تواند به رژیم غذایی معمولی خود در عرض چند ساعت برگردد و راحت رانندگی کند تا به خانه برود اما ممکن است که بخاطر بی حسی نیاز داشته باشید فردی شما را به خانه ببرد تا خیالتان راحت باشد.

خطرات و عوارض اندوسکوپی

یک پروسه امن است که سختی های آن اغلب نادر است. ممکن است که در قسمت اندوسکوپی، احساس ضعف داشته باشید که به علت مصرف داروی بی حسی است. همچنین ممکن است که در قسمت های ریه ، قلب، کبد برای نمونه برداری، خونریزی اتفاق بیافتد. در بعضی از موارد ممکن است که اندوسکوپی منجر به سوراخ شدن مری ، شکم یا دوازدهه شود که برای ترمیم به جراحی نیاز دارد.