دارچین و دیابت

دارچین و دیابت

بیماری دیابت

دارچین و دیابت؛ زمانی که بدن یک شخص نتواند به اندازه‌ی کافی انسولین تولید کند یا انسولین تولید شده را درست استفاده کند، آن شخص به دیابت مبتلا خواهد شد.

به طور کلی دو نوع دیابت وجود دارد:

  1. دیابت نوع یک
  2. دیابت نوع دو

در دیابت نوع یک که به آن دیابت وابسته به انسولین نیز گفته می‌شود و شیوع کمتری دارد، دلایل ژنتیکی و محیطی علت آغاز بیماری هستند که هنوز به طور کامل هم شناسایی نشده‌اند.

افراد در هر سنی ممکن است که به دیابت نوع یک مبتلا شوند، اگرچه این نوع دیابت در کودکان و جوانان شایع‌تر است.

دیابت نوع دو که از آن به عنوان دیابت غیر وابسته به انسولین نیز یاد می‌شود، شایع‌ترین نوع دیابت در جهان است که معمولاً به دلیل مقاومت سلول‌های بدن نسبت به انسولین رخ می‌دهد.

دیابت نوع دو در بزرگسالان بیشتر دیده می‌شود ولی به دلیل اضافه وزن، کاهش تحرک و تغذیه‌ نامناسب شیوع آن در جوانان و نوجوانان هم رو به افزایش است.

گاهی ممکن است دیابت در گروه خاصی مانند زنان رخ دهد که به آن دیابت بارداری گفته می‌شود. در دیابت بارداری، فرد باردار برای اولین بار با افزایش قند خون روبرو می‌شود. هرچند علائم و نشانه‌های دیابت بارداری معمولاً پس از زایمان از بین می‌رود، اما این زنان در آینده مستعد ابتلا به دیابت نوع دو خواهند بود.

دارچین

دارچین ادویه ای معطر است که از گونه های مختلف از درختان دارچین (Cinnamomum) گرفته می شود. در شرایطی که ممکن است دارچین را به غذا یا سریال صبحانه خود اضافه کنید، این ادویه هزاران سال است که در پزشکی سنتی و حفظ مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.

برای به دست آوردن دارچین، پوست درونی درختان دارچین باید کنده شوند. سپس، پوست های تهیه شده خشک می شوند که موجب لوله ای شکل شدن پوست و شکل گیری چوب های دارچین می شود، که می تواند با پردازش بیشتر از آنها پودر دارچین تهیه کرد.

انواع مختلفی از دارچین به فروش می رسند، اما به طور معمول در دو دسته مختلف طبقه بندی می شوند:

سیلان: به نام «دارچین واقعی» نیز شناخته می شود و گران قیمت ترین نوع دارچین است.

کاسیا: نمونه ای ارزان تر است و در اکثر محصولات غذایی حاوی دارچین یافت می شود.

دارچین حاوی آنتی اکسیدان هایی است که فواید سلامت بسیاری را ارائه می کنند.

دارچین برای دیابتی ها 

با دارچین این سلاح قوی به جنگ با بیماری دیابت بروید.
دارچین برای دیابتی ها خوب هست. دیابت یک بیماری است که با افزایش غیر طبیعی قند خون مشخص می شود.
اگر به درمان آن توجه نشود، می تواند منجر به عوارضی مانند بیماری قلبی ، بیماری کلیوی و آسیب عصبی شود کنترل این بیماری با داروها و تزریق انسولین است ، اما بسیاری از مردم به غذاهایی که می توانند به کاهش قند خون و کنترل آن کمک کنند نیز علاقمند هستند .یکی از این نمونه ها دارچین است ، ادویه ای که معمولاً استفاده می شود و به غذاهای شیرین و خوش طعم در سراسر جهان اضافه می شود.

فواید دارچین برای بیماران دیابتی

 تقلید اثر انسولین و افزایش حساسیت به انسولین 

در افراد مبتلا به دیابت ، لوزالمعده نمی تواند انسولین کافی تولید کند یا سلول ها به انسولین به درستی پاسخ نمی دهند و منجر به افزایش سطح قند خون می شود.

دارچین با تقلید از اثرات انسولین باعث افزایش انتقال گلوکز به سلول ها می شود و به مبارزه با دیابت کمک می کند.

همچنین می تواند با افزایش حساسیت به انسولین ، قند خون را به طور چشمگیری کاهش دهد .

یک مطالعه نشان داد که بلافاصله پس از مصرف دارچین ، حساسیت به انسولین افزایش یافته و اثر آن را حداقل 12 ساعت در بدن نگه می دارد..

در مطالعه دیگری پس از دو هفته مصرف دارچین ،افزایش حساسیت به انسولین مشاهده شد.

آنتی اکسیدان آن  برای سلامتی فرد دیابتی موثر است.

یک نگاه اجمالی در مورد دارچین ممکن است شما را به این باور نرساند که یک ماده ی فوق العاده است.که سرشار از آنتی اکسیدان است که در درمان بیماری نقش به سزایی دارد.

در واقع ، گروهی از دانشمندان میزان آنتی اکسیدان 26 گیاه و ادویه جات مختلف را مقایسه کردند و به این نتیجه رسیدند که دارچین دارای دومین مقدار آنتی اکسیدان در بین آنها (پس از میخک) است.

آنتی اکسیدان ها مهم هستند زیرا باعث کاهش استرس اکسیداتیو می شود که علت آن رادیکال های آزاد هستند که به سلول های بدن آسیب می زنند.

یک مطالعه نشان داد که مصرف روزانه 500 میلی گرم عصاره دارچین به مدت 12 هفته نشانگر استرس اکسیداتیو را در بزرگسالان مبتلا به پیش دیابت تا 14 درصد کاهش می دهد.

این بسیار مهم است ، زیرا استرس اکسیداتیو در ایجاد تقریباً هر بیماری مزمن ، از جمله دیابت نوع 2 دخیل است.

بعد از صرف غذا قند خون را کاهش می دهد.

بسته به اندازه وعده غذایی و میزان کربوهیدرات موجود در آن ، سطح قند خون می تواند بعد از خوردن غذا به طرز چشمگیری افزایش یابد.

این نوسانات قند خون می تواند سطح استرس اکسیداتیو و التهاب را افزایش دهد ، که باعث آسیب زیادی به سلول های بدن شما می شود و شما را در معرض بیماری های مزمن قرار می دهد .

دارچین می تواند به کنترل این افزایش قند خون بعد از غذا کمک کند. برخی از محققان می گویند این کار با کند کردن سرعت تخلیه غذا از معده شما انجام می شود.

یک مطالعه نشان داد که مصرف 1.2 قاشق چایخوری (6 گرم) دارچین با یک وعده پودینگ برنج باعث کندتر شدن تخلیه معده و کاهش قند خون می شود.

مطالعات دیگر نشان می دهد که ممکن است قند خون را بعد از غذا با مسدود کردن آنزیم های گوارشی که کربوهیدرات ها را در روده کوچک تجزیه می کنند ، کاهش دهد.

کاهش عوارض دیابت

دارچین ممکن است خطر عوارض شایع دیابت مانند بیماری قلبی و کلسترول بالا را کاهش دهد.

خطر عوارض شایع دیابت را کاهش می دهد.

افراد مبتلا به دیابت دو برابر بیشتر از افراد بدون بیماری قلبی در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی هستند. دارچین ممکن است با بهبود عوامل خطرساز برای بیماری های قلبی به کاهش ریسک ابتلا کمک کند .

بررسی مطالعات کنترل شده در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داد که مصرف دارچین با کاهش متوسط ​​کلسترول بد LDL 9.4 میلی گرم در دسی لیتر (0.24 میلی مول در لیتر) و کاهش تری گلیسیرید 29.6 میلی گرم در دسی لیتر (0.33) ارتباط دارد.

همچنین به طور متوسط ​​1.7 میلی گرم در دسی لیتر (0.044 میلی مول در لیتر) افزایش کلسترول خوب HDL “” گزارش شده است .

علاوه بر این ، یک مطالعه دیگر نشان داد که مصرف دو گرم دارچین به مدت 12 هفته فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

جالب اینجاست که دیابت نیز به طور فزاینده ای در ایجاد بیماری آلزایمر و سایر زوال عقل دخیل است ، به طوری که بسیاری از مردم از بیماری آلزایمر به عنوان “دیابت نوع 3” یاد می کنند.

مطالعات نشان می دهد که عصاره دارچین ممکن است توانایی دو پروتئین بتا آمیلوئید و تاورا در تشکیل پلاک و درهم تنیدگی کاهش دهد ، که به طور معمول با پیشرفت بیماری آلزایمر مرتبط هستند.

استفاده از دارچین

دارچین خواص زیادی دارد، در یک تحقیق نشان داده شده بیماران دیابتی که به مدت ۴۰ روز، روزانه یک گرم دارچین به رژیم غذایی معمول خود افزودند، میزان قند خون، کلسترول و چربی‌های خونشان تا ۳۰ درصد کاهش یافت و کاهش میزان کلسترول، قند و چربی خون در بیماران دیابتی تاثیر مفیدی در بهبود سلامتی دارد.

  • افزودن مقدار کمی دارچین به چای، آب پرتقال یا غلات مفید است.
  • با جوشاندن آب با یک تکه دارچین به راحتی می‌توان چای دارچینی نیز تهیه کرد.
  • اگر به دیابت مبتلا هستید، برای آغاز استفاده از دارچین، به عنوان یک مکمل در کنار دارو، با پزشک متخصص خود مشورت کنید.
  • به هیچ وجه داروی خود را خودسرانه قطع نکنید و تمام مراحل درمانی را زیر نظر پزشک انجام دهید.
  • در صورت تایید پزشک، کافی است نصف قاشق چای‌خوری ادویه دارچین را دو بار در روز در آب حل کرده و میل کنید.
  • این کار هم علائم بیماری دیابت نوع دو را کاهش می‌دهد و هم ثبات قند خون را برای شما به ارمغان می‌آورد.
  • استفاده از دارچین به طور کلی، به همه افراد سالم که مبتلا به بیماری‌های خاصی نیستند، توصیه می‌شود.
  • استفاده از دارچین در کنار غذا‌هایی که حاوی مرغ یا گوشت قرمز هستند، هم به عطر و طعم غذا کمک می‌کند و هم خواص تغذیه‌ای دارد.

افراد مبتلا به دیابت که از داروها یا انسولین استفاده می کنند باید هنگام افزودن دارچین به برنامه روزانه خود مراقب باشند.

افزودن دارچین بر روی درمان فعلی شما ممکن است شما را در معرض خطر قند خون پایین قرار دهد ، که به عنوان هیپوگلیسمی شناخته می شود.

هیپوگلیسمی یک بیماری بالقوه تهدید کننده زندگی است و توصیه می شود در مورد استفاده از دارچین در مدیریت دیابت با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض دارچین

هنگام مصرف دارچین باید مراقب باشید، زیرا حاوی ماده‌ای  مضر به نام کومارین است، یک ماده ارگانیک که در بسیاری از گیاهان یافت می‌شود.

چندین مطالعه روی موش‌ها نشان داده است که کومارین می‌تواند برای کبد سمی باشد و این باعث نگرانی می‌شود که در انسان نیز باعث آسیب کبدی شود، بنابراین اداره ایمنی مواد غذایی اروپا میزان مصرف روزانه قابل تحمل کومارین را حدود نیم قاشق چایخوری  تعیین کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...