اگر ناخن های پای شما زرد می شوند، می تواند ناشی از افزایش سن، لاک ناخن یا عفونت باشد.

علت زرد شدن ناخن های پا چیست؟

ناخن های سالم معمولاً رنگ شفافی دارند و هیچ مشکل اساسی مانند ترک، تورفتگی، برجستگی یا اشکال غیر طبیعی ندارند. اگر ناخن های پای شما زرد می شوند، ممکن است در نتیجه چیزی کمتر جدی مانند پیری یا لاک ناخن باشد. یا ممکن است به دلیل یک مشکل جدی تر، مانند عفونت باشد.

افزایش سن

افزایش سن می تواند علت طبیعی زرد شدن ناخن های پا و انگشتان دست باشد. با افزایش سن، رنگ، ضخامت و شکل ناخن ها تغییر می کند. ناخن های افراد سالخورده اغلب بیشتر زرد می شود.

لاک ناخن

اگر ناخن های خود را مرتباً با لاک قرمز یا نارنجی رنگ می کنید، ناخن های شما نیز می توانند در نتیجه لاک تغییر رنگ دهند. استراحت در رنگ آمیزی ناخن ها باعث می شود رنگ زرد از بین برود.

وضعیت پزشکی

زردن شدن ناخن های پا به خودی خود خطرناک نیست. با این حال، اگر علت زرد شدن ناخن های پا یک بیماری زمینه ای باشد، ممکن است نشانه این باشد که چیزی اشتباه است. به عنوان مثال، ناخن های زرد پا می توانند در اثر عفونت، قارچ یا اختلال پزشکی ایجاد شوند.

در موارد نادر، زردن شدن ناخن های پا در واقع می توانند نشانه ای از اختلالی به نام سندرم ناخن زرد (YNS) باشند. پزشکان نمی دانند دقیقاً چه چیزی باعث ایجاد YNS می شود، اما افرادی که به آن مبتلا هستند، همراه با علائم دیگر مانند مشکلات تنفسی، ناخن های زرد رنگ و ضخیمی دارند که به آرامی رشد می کنند. ناخن آنها همچنین ممکن است دارای برجستگی یا تورفتگی باشد و می تواند سیاه یا سبز نیز شود.

در صورتی که ناخن شما دارای موارد زیر است، به پزشک مراجعه کنید:

  • تغییر شکل یا ضخامت
  • هرگونه خونریزی
  • تخلیه چرک
  • درد
  • ورم

عفونت

یکی از شایع ترین علل زرد شدن ناخن های پا نوعی عفونت است که عامل آن قارچی است به ناخن حمله می کند. این بیماری آنیکومایکوزیس نامیده می شود و بیشتر در بزرگسالان اتفاق می افتد تا کودکان. این بیاری می تواند باعث زرد شدن، ایجاد لکه های زرد، لکه های سفید یا حتی سیاه شدن ناخن ها شود.

عفونت قارچی اغلب توسط درماتوفیت ها ایجاد می شود که برای رشد کراتین می خورند. کراتین در پوست و ناخن ها یافت می شود. به گفته آکادمی پزشکان خانواده آمریکا، آنیکومایکوزیس در حدود 10 درصد از افراد بالغ رخ می دهد و خطر ابتلا به آن با بالا رفتن سن افزایش می یابد. حدود نیمی از افراد بالای 70 سال به عفونت قارچی مبتلا می شوند.

ورزشکاران یا افرادی که زمان زیادی را در شرایط گرم یا مرطوب می گذرانند نیز بیشتر مستعد ابتلا به عفونت پا هستند.

درمان ناخن های زرد پا

در بیشتر موارد، زرددی ناخن های پا قابل درمان هستند. برخی داروها و داروهای خانگی وجود دارند که ممکن است به درمان ناخن های زرد پا یا روشن شدن رنگ زرد کمک کنند. اینکه پزشک چه درمانی را توصیه می کند بستگی به علت زرد شدن ناخن ها دارد.

به عنوان مثال، اگر ناخن های زرد پا به دلیل عفونت قارچی ایجاد شده باشند، برای درمان آن به داروهای ضد قارچ نیاز دارید. یکی از رایج ترین داروهای ضد قارچ تجویزی، محلول سیکلوپیروکس 8 درصد است که مانند لاک ناخن روی ناخن ها اعمال می شود.

داروهای دیگری که می توانند به درمان ناخن های زرد پا کمک کنند شامل استفاده از ویتامین E، روی و کورتیکواستروئید موضعی با ویتامین D3 است.

یک مطالعه نشان داد که استفاده از آنتی بیوتیک ها، مانند 400 میلی گرم کلاریترومایسین، ناخن های زرد پا را روشن می کند. استفاده از آنتی بیوتیک ها به ویژه در صورت وجود عفونت در بدن مانند پنومونی مفید است.

درمان های خانگی

دو داروی خانگی بدون نسخه که برای درمان ناخن های زرد پا مورد مطالعه قرار گرفته اند، استفاده از Vicks VapoRub (پماد موضعی منتول شده) و روغن درخت چای است.

مطالعات نشان می دهد که روغن درخت چای در مقابله با عفونت قارچی واقعاً مؤثر نیست، اما Vicks VapoRub به طور کامل در بیش از یک چهارم افرادی که ناخن پای آنها زرد است، موثر بوده و در بیش از نیمی از آنها به درمان برخی از عفونت ها کمک کرده است.

پیشگیری از  زرد شدن ناخن های پا

ممکن است نتوانید از تکرار زرد شدن ناخن های پا جلوگیری کنید، اما بهترین کار این است که مراقبت مناسب از ناخن را انجام دهید و به طور مرتب ناخن های خود را از نظر علائم مشكل بازرسی و نظارت كنید، به ویژه اگر گردش خون ضعیفی دارید یا مستعد ابتلا به اختلالات ناخن هستید. مطمئن باشید که:

  • همیشه از کفش مناسب استفاده کنید. اگر از اندازه مناسب کفش خود مطمئن نیستید، اندازه کفش خود را توسط یک متخصص مشخص کنید. شکل و اندازه پا با کاهش و افزایش وزن یا حاملگی تغییر می کند.
  • ناخن های پا را با ناخن گیر تمیز برش دهید.
  • ناخن ها را تمیز و خشک نگه دارید.
  • هنگام انتخاب سالن برای پدیکور مراقب باشید و مطمئن شوید که آنها آب و مواد ضد عفونی کننده را بیش از یکبار برای هر مشتری استفاده نمی کنند.
  • به طور مرتب کفش های خود را بعد از ورزش یا سایر فعالیت های بیرون از منزل در بیاورید تا هوا بخورد تا از خیس نبودن آنها هنگام پوشیدن اطمینان حاصل کنید.
  • همیشه جوراب تمیز بپوشید.

امیدوارم از مطالب ما در داروخانه آنلاین دیجی دارو راضی باشین با تشکر دکتر قاسمی .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *