روغن‌جوجوبا چیست؟

روغن جوجوبا، مومی روغن مانند است که از دانه های گیاه جوجوبا گرفته می شود.

گیاه جوجوبا بوته ای بومی در جنوب غربی ایالات متحده است. این گیاه در مناطق کویری آریزونا، جنوب کالیفرنیا و مکزیک رشد می کند.

تولیدکنندگان از دهه 1970 میلادی این روغن را به مواد آرایشی و غذایی اضافه کردند. این گیاه فوق العاده همه کاره است و استفاده از آن بسیار زیاد است. یکی از رایج ترین کاربردهای آن، استفاده در مواد آرایشی است. این ماده در انواع محصولات مو، پوست و ناخن یافت می شود.

امروزه به احتمال زیاد روغن جوجوبا را در انواع مختلفی از محصولات زیبایی و مراقبت از مو پیدا می کنید.

 

چرا برخی از افراد از روغن جوجوبا برای مو استفاده می کنند؟

روغن جوجوبا دارای ترکیب روغنی است، بنابراین می توان از آن به عنوان مرطوب کننده استفاده کرد. همچنین می تواند به نرم کننده های مو اضافه شود تا از خشکی، شکستگی و خرد شدن مو جلوگیری کند.
این روغن همچنین می تواند پوست سر را مرطوب کند و حتی به عنوان داروی شوره سر باشد.

جوجوبا سرشار از ویتامین و مواد معدنی تغذیه کننده مو است، از جمله ویتامین C ، ویتامین های گروه B ، ویتامین E، مس و زینک.
از آنجا که باعث تقویت مو می شود، همچنین تصور می شود که روغن جوجوبا می تواند از ریزش مو جلوگیری کرده و باعث ضخامت مو شود. ایده ای که در پشت این وجود دارد این است که این روغن باعث مرطوب شدن فولیکول های مو می شود که از خشکی منجر به ریزش مو جلوگیری می کند.

 

تحقیقات درباره روغن جوجوبا برای مو چه می‌گویند؟

ادعاهای زیادی در مورد روغن جوجوبا و آنچه می تواند برای موها انجام دهد وجود دارد. برخی از آنها دقیق هستند و توسط تحقیقات پشتیبانی می شوند، در حالی که برخی دیگر ممکن است کمی دور از ذهن باشند.
استفاده از جوجوبا به عنوان مرطوب کننده مو و پوست، فواید اصلی آن است که اخیراً یک بررسی پوستی این موضوع را تأیید کرده است. حق ثبت اختراع های اخیر همچنین شامل این ماده اصلی در بیشتر شامپوها و نرم کننده ها هستند، و بحث بر سر گنجاندن آن به عنوان میکرو امولسیون مهم در محصولات مراقبت از مو است. میکرو امولسیون به حمل مواد فعال موجود در محصول کمک می کند. سایر میکروامولسیون های رایج شامل موم زنبور، موم کارناوبا، یا موم چمن اسپارتو می‌شود.
به همین دلیل، روغن جوجوبا ممکن است در واقع از شکستن موها جلوگیری کرده و آنها را تقویت کند. همچنین می تواند در درمان شوره سر، خشکی پوست سر و خارش آن مفید باشد و همچنین به عنوان یک مرطوب کننده ضد التهاب و پوست استفاده شود.
به همین دلیل، نباید به روغن جوجوبا به عنوان درمانی برای الگوهای طاسی (مرد یا زن)، آلوپسی یا سایر اختلالات ریزش مو اعتماد کرد. هر چند این روغن هنوز هم می تواند محصولی عالی برای تقویت موهای محکم، نرم و براق باشد.

 

نحوه استفاده

روش های مختلفی برای افزودن روغن جوجوبا به روال مراقبت از مو وجود دارد.

1. مستقیماً استعمال کنید. از قبل روغن را گرم کنید تا کاربرد آن راحت تر باشد. این کار را می توانید در یک ظرف تمیز روی اجاق گاز یا در ظرفی که برای مایکروویو مناسب است انجام دهید. حدود 1 قاشق غذاخوری برای موهای کوتاه و 2 قاشق غذاخوری برای موهای بلندتر استفاده کنید. به موهای بالای پوست سر بمالید و به طور یکنواخت روی نوک مو کار کنید. بگذارید حدود 20 دقیقه بماند، سپس شامپو زده و بشویید.

برای جلوگیری از مسدود شدن منافذ پوست سر، از استفاده مستقیم آن روی پوست خودداری کنید. اگر برای پوست خشک یا شوره سر استفاده می کنید، مقدار خیلی کمی از آن را (حدود 1-2 قطره) مستقیماً به پوست برسانید.

2. اضافه کردن به محصولات. قبل از استفاده، چند قطره روغن جوجوبا (حدود 3-5 قطره) را به شامپو یا نرم کننده دلخواه خود اضافه کنید.

3. محصولی را که حاوی آن است خریداری کنید. به سادگی یک شامپو یا نرم کننده بخرید که شامل روغن جوجوبا به عنوان یکی از مواد طبیعی آن باشد. این یکی از ساده ترین راه ها برای به دست آوردن و استفاده از آن است.

 

چه چیزی باید قبل از استفاده بدانیم؟

بررسی رسمی ایمنی علمی مربوط به سال 1992 نشان می دهد که نگرانی بسیار کمی در مورد استفاده از روغن جوجوبا برای مو وجود دارد. اگرچه این مطالعه بیش از دو دهه پیش به اتمام رسیده است، اطلاعات مربوط به ایمنی محصول، تغییر کمی داشته است.
آزمایشات روی حیوانات در این بررسی نشان داد که استفاده بیش از حد از آن می تواند باعث پرخونی (جریان خون بیش از حد) و در نتیجه آسیب احتمالی قلب شود. با این حال، این به دلیل دوزهای مصرفی داخلی در مطالعه بود و روی انسان انجام نشد. در آزمایشات انسانی و حیوانی برای حساسیت به پوست ، موارد معدودی از واکنش آلرژیک مشاهده شد.
به همین ترتیب، آلرژی به روغن جوجوبا نادر است و استفاده از روغن به صورت موضعی (به خصوص برای مو) کاملاً ایمن ارزیابی می شود. استفاده از روغن به صورت موضعی برای مراقبت از مو در صورت بارداری یا شیردهی نیز بی خطر تلقی می شود.
در عین حال باید محتاط باشید. اگرچه حساسیت ها به جوجوبا به خوبی مطالعه نشده و شناخته شده نیستند و بررسی های اخیر درباره ایمنی آن بیش از دو دهه است که تجدید نشده است، اما عاقلانه است که ابتدا از داشتن حساسیت به آن مطمئن شوید.

 

 

جمع بندی

روغن جوجوبا می تواند یک افزودنی عالی برای رژیم مراقبت از مو باشد. این موهای شما را نرم می‌کند و باعث می شود قدرت، درخشش و قابلیت مدیریت بهتری داشته باشند.
با این حال، روغن جوجوبا هنوز برای تحریک رشد مو یا جلوگیری از ریزش مو شناخته نشده است.
از طرف دیگر، روغن جوجوبا احتمالاً در درمان خشکی پوست سر و شوره سر بسیار مفید است. این روغن سرشار از ویتامین و مواد معدنی است که با گذشت زمان موها را تغذیه می کنند.
روغن جوجوبا از نظر ایمنی نیز شهرت دارد. مواردی نادر از واکنش های آلرژیک گزارش شده است. اگر تشخیص دهید که حساس نیستید، می توانید در صورت بارداری یا شیردهی از آن استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *