طرح ملی مسکن

طرح ملی مسکن

مسکن و داشتن سرپناه یکی از مهم‌ترین و از نیازهای اولیه بشر است که با گذشت زمان و پیشرفت در حوزه ساخت و ساز رونق بیشتری پیدا کرده است. احتمالا نام طرح اقدام ملی مسکن به گوش شما هم خورده باشد ولی خیلی از ما تفاوت آن را با مسکن مهر نمی‌دانیم. در واقع این طرح برای تکمیل کردن طرح ناتمام مسکن مهر مطرح شده  است و قرار بر این است که در طی چند مرحله به اجرا در بیاید. زمین مورد نیاز این طرح از سوی دولت تامین می‌شود و در این طرح سعی بر این است که مشکلات طرح مسکن مهر رفع شود.

شروع  این طرح موجب شده تا قیمت ملک در شهرهای بزرگ تغییرات محسوسی را تجربه کند و تا حدودی از قیمت و هزینه اجاره بهای آن کاسته شود که احتمالا پس از ثبت نام در این طرح و با آغاز ارائه این واحدهای مسکونی به متقاضیان آنها باید در انتظار کاهش بیشتر قیمت مسکن باشیم. در این طرح در کنار تکمیل ۵۰۰ هزار واحد ناتمام مسکن مهر دولت اقدام به احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی در کل حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مسکونی احداث خواهد کرد.

در طرح مسکن ملی، دیگر ساختمان‌های بلند مرتبه ساخته نمی‌شود بلکه تعداد طبقات در این طرح نهایتا ۷ طبقه خواهد بود. شرایط این طرح به این صورت است که متقاضیان باید از شرایط زیر برخوردار باشند: متاهل باشند، سابقه سکونت در شهر مورد تقاضای مسکن را داشته و از امکانات و تسهیلات دولتی برای خرید مسکن تا کنون استفاده نکرده باشند و شرایط طرح مسکن ملی برای دریافت تسهیلات اعم از اعتبارسنجی و غیره را نیز داشته باشند.

طرح مسکن ملی 

اگر با طرح مسکن مهر آشنا باشید می‌دانید که در آن طرح ساختمان‌های بلند، برای افراد ساخته می‌شد که جمعیت زیادی داشت. اما در طرح مسکن ملی دیگر خبری از ساختمان‌های بلند نیست و هر ساختمان نهایتا ۷ طبقه خواهد بود. متقاضیانی که برای خانه‌های این طرح درخواست می‌دهند باید شرایط خاصی داشته باشند تا مشمول تسهیلات این طرح شوند.

واحدهای مسکونی طرح مسکن ملی با قیمت نهایی و تمام شده به متقاضیان عرضه می‌شود و ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان پس از ثبت نام در این طرح به متقاضیان وام پرداخت می‌شود. این وام توسط بانک مسکن به متقاضیان اختصاص پیدا می‌کند که با سود نرخ ۱۸ درصد محاسبه می‌شود و بازپرداخت این وام ۱۲ ساله است. سودی که در روش ساده و پلکانی به بانک پرداخت می‌شود بین ۱۰۰ تا ۱۶۰ میلیون تومان می‌باشد.

شرایط خاصی برای دریافت مسکن ملی وجود دارد و همچنین نکات مهمی در ثبت نام این طرح اهمیت دارد که در ادامه با همه آنها آشنا خواهیم شد.

شرایط ثبت نام 

همانطور که قبلا اشاره کردیم شرایط مشخصی برای طرح مسکن ملی وجود دارد که متقاضی باید آنها را داشته باشد. این شرایط شامل موارد زیر است:

متقاضیان این طرح نباید از سال ۱۳۸۴ صاحب هیچ واحد مسکونی بوده باشند.

کسانی که از ابتدای انقلاب تا به امروز از تسهیلات و امکانات دولتی در زمینه زمین و مسکن استفاده نکرده‌اند می‌توانند در این طرح ثبت نام کنند.

شرط اصلی ثبت نام در این طرح متاهل بودن می‌باشد; اما بانوان مجردی که بیش از ۳۵ سال سن دارند و افرادی که سرپرست خانوار هستند نیز شامل آن می‌شوند.

بانک باید اطمینان داشته باشد که متقاضی شرایط بازپرداخت اقساط ماهیانه بانکی را دارد.

متقاضیان باید امکان سپرده گذاری حداقل ۳۰ درصد هزینه ساخت علاوه بر پرداخت و تسهیلات بانکی را داشته باشند.

متقاضیان باید بتوانند هزینه ساخت مسکن که متفاوت با توانایی پرداخت اقساط ماهانه است را داشته باشند.

هر متقاضی باید حداقل پنج سال در شهر موردنظر ساکن بوده باشد

وجود هرگونه منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی به دلایل مختلف برای متقاضیان; باعث می‌شود نتوانند در این طرح ثبت نام کنند. برای مثال افرادی که چک‌های برگشتی دارند یا تسهیلات معوق داشته‌اند.

متقاضیان برای ثبت نام باید چه شرایطی داشته باشند ؟

  • متاهل و سرپرست خانواده بودن
  • فاقد مالکیت مسکونی از سال 1384 تا به امروز
  • عدم استفاده از امکانات دولتی مثل ( زمین ، آپارتمان مسکونی )
  • داشتن سابقه ی سکونت حداقل به مدت 5 سال در شهر درخواستی
  • متقاضیان برای این طرح نباید منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی داشته باشند ( مثل : چک برگشتی ، تسهیلات معوقه )
  • داشتن توانایی لازم برای پرداخت اقساط
  • زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل 35 سال سن

مراحل ثبت نام در طرح مسکن ملی

ثبت نام در سامانه طرح اقدام ملی مسکن

ارسال کامل اطلاعات مورد نظر

مراجعه به بانک مسکن و درخواست وام

استعلام بانکی

انتخاب طرح

واریزی پیش پرداخت مورد نظر

مراحل اقدام طرح 

مرحله اول: ثبت نام در سامانه طرح اقدام مسکن ملی

مرحله دوم: ارسال مدارک مشخص شده که شامل اطلاعات شخصی و مدارک مربوط به سکونت در شهر مد نظر می‌باشد.

مرحله سوم: مراجعه به بانک مسکن و دریافت مدارک برای گرفتن وام

مرحله چهارم: استعلام بانک در مورد متقاضی و اطمینان از آنکه متقاضی هیچ منع قانونی برای دریافت وام نداشته باشد.

مرحله پنجم: انتخاب طرح مورد نظر

مرحله ششم: پرداخت پیش پرداخت ۳۰ درصدی که از طرف وزارت مسکن و شهرسازی اعلام شده است.

مرحله هفتم: ساخت ملک

مرحله هشتم: دریافت واحد مسکونی توسط متقاضی

نحوه پرداخت هزینه ها 

۵۰ تا ۶۰ درصد از واحدهای مسکونی این پروژه به سازنده‌ها مربوط می‌شود و ۳۰ الی ۴۰ درصد آن مربوط به سهم دولت می‌باشد.

هر متقاضی پس از اطمینان از داشتن شرایط مطرح شده می‌تواند در طرح مسکن ملی ثبت نام کنند; و پس از تایید شدن مدارک خود را ارسال نماید. اگر مدارک تایید شود عقد قرارداد صورت می‌گیرد. در اینجا متقاضی باید ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان پرداخت کند و ۱۱۵ درصد مبلغ باقیمانده را پس از پایان فوندانسیون، ۲۵ درصد را پس از پایان مرحله اسکلت و ۲۵ درصد دیگر را پس از پایان سفت کاری پرداخت نماید. همچنین ۲۰ درصد پس از پایان مرحله نازک کاری و ۱۵ درصد پس از تحویل کلید به متقاضی پرداخت می‌شود. در سال ۱۴۰۰ تسهیلات مسکن ملی از ۱۰۰ به ۱۵۰ میلیون تومان افزایش یافت.

افراد واجد شرایط 

شاید برایتان سوال باشد که چه کسانی می‌توانند از طرح مسکن ملی استفاده کنند. هدف دولت از طرح‌ مسکن‌ ملی خانه‌دار کردن دهک 6 جامعه بوده است. در واقع کسانی که تاکنون از تسهیلات دولتی در زمینه املاک استفاده نکرده‌اند; می‌توانند در طرح مسکن ملی ثبت نام کنند البته باید شرایط ذکر شده را نیز داشته باشند. افرادی که در صندوق پس انداز یکم مسکن برای دریافت تسهیلات خرید خانه سرمایه گذاری کرده‌اند; توانایی ثبت نام در این طرح را دارند. فرهنگیان قشر دیگری هستند که می‌توانند در طرح مسکن ملی ثبت نام کنند البته داشتن شرایط مشخص شده الزامی است. یعنی متقاضیان فرهنگی نباید زمین و واحد مسکونی دیگری داشته باشند و اگر تا کنون از امکانات دولتی در زمینه‌هایی مثل خرید زمین و واحدهای مسکونی استفاده کرده‌اند نمی‌توانند در طرح مسکن ملی ثبت نام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...