کاپتوپریل

کاپتوپریل _Captopril

کاپتوپریل_Captopril

کاپتوپریل به صورت قرص‌های 25 و 50 میلی‌گرمی وجود دارد.

کاپتوپریل به دسته ای از داروها به نام مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) تعلق دارد. کاپتوپریل با باز کردن رگ های خونی کار می کند.از این طریق خون راحت‌تر جریان یافته و فشار روی قلب برای پمپاژ خون کاهش می یابد. این به کاهش سطوح فشار خون کمک می کند، توانایی قلب برای پمپاژ خون را بهبود می بخشد، و جریان خون در کلیه ها را افزایش می دهد.

دارویی مناسب ، بی خطر ، کم عارضه ، موثر، ارزان ، دردسترس و شناخته شده برای درمان فشارخون می باشد و مصرف زیر زبانی آن برای موارد فشارخون اضطراری باید جایگزین نیفدیپین می شود.

ممکن است کاپتوپریل جهت کاهش فشار خون بالا ، درمان نارسایی قلبی ، محافظت از قلب و عروق در برابر آسیب و حمله ی قلبی و محافظت از کلیه ها در افراد دیابتی تجویز شود.
کاپتوپریل متعلق به دسته داروهای مهار کننده ی آنزیم تبدیل کننده ی آنژیوتانسین ۱به۲ می باشد که برای مشکلات متعددی تجویز می شود .ACEI (مهار کننده ی آنزیم آنژیوتانسین ) مانند کاپتوپریل با مهار ساخت آنژیوتانسین ۲، باعث گشاد. شدن عروق و همچنین کاهش بازگشت مقدار آب به خون می شود و در مجموع ‎اثرات این دارو منجر به کاهش فشار خون در بدن می شود. ‎
‎نارسایی قلبی حالتی است که قلب نمی تواند به اندازه طبیعی کار کند .به همین دلیل اختلالاتی در جریان خون ایجاد می شود . کاپتوپریل به کاهش عوارض ناشی از کاهش کار قلب کمک می کند. این دارو با اثر محافظتی خود بر روی قلب ، روند پیشرفت نارسایی قلبی را کند می کند. این اثر محافظتی همچنین خطر مشکلات قلبی ، کلیوی و عروق را در افراد در معرض خطر کاهش می دهد.
‎این دارو ممکن است به تنهایی یا همراه با داروهای دیگر جهت بهبود شرایط شما تجویز شود.
‎کاپتوپریل در ترکیب با داروهای دیگر نیز تولید می شود . بطور مثال قرص با نام تجاری capozide ترکیبی از کاپتوپریل و هیدروکلروتیازید می باشد . این داروهای ترکیبی با کاهش تعداد قرص مصرفی در روز ،موجب تسهیل دارو درمانی برای بیمار می شوند.

موارد مصرف کاپتوپریل

فشار خون بالا: قرص کاپتوپریل برای درمان فشار خون بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

کاپتوپریل ممکن است به عنوان درمان اولیه برای بیمارانی که عملکرد کلیوی طبیعی دارند، مورد استفاده قرار بگیرد. در بیماران دارای اختلال در عملکرد کلیه ، به ویژه بیماران مبتلا به بیماری عروقی کلاژن ، کاپتوپریل باید برای فشارخون هایی که یا عوارض غیرقابل قبول دیگری بر روی سایر داروهای ایجاد کرده اند یا در پاسخ به رضایت بخشی به ترکیبات دارو نتوانسته اند پاسخ دهند پیگیری شود.

کاپتوپریل به تنهایی و همراه با سایر داروهای ضد فشار خون ، به ویژه دیورتیک های نوع تیازید مؤثر است. اثرات کاهش فشار خون کاپتوپریل و تیازیدها تقریباً مواد افزودنی هستند.

نارسایی قلبی: قرص کاپتوپریل برای درمان نارسایی احتقانی قلب معمولاً در ترکیب با دیورتیک ها و دیجیتال ها تعیین شده اند. تأثیر مفید کاپتوپریل در نارسایی قلبی نیازی به وجود دیجیتالی ندارد ، اما بیشترین آزمایش کارآزمایی بالینی با کاپتوپریل در بیمارانی که دیجیتال دریافت می کنند و همچنین داروی دیورتیک بوده است.

اختلال عملکرد بطن چپ بعد از انفارکتوس میوکارد: قرص کاپتوپریل برای بهبود بقا پس از انفارکتوس میوکارد در بیماران با اختلال عملکرد بطن چپ مورد استفاده قرار می گیرد.

نفروپاتی دیابتی: قرص کاپتوپریل برای درمان نفروپاتی دیابتی (پروتئینوری> 500 میلی گرم در روز) در بیماران مبتلا به دیابت وابسته به انسولین نوع 1 و رتینوپاتی می باشد. قرص کاپتوپریل سرعت پیشرفت نارسایی کلیوی و ایجاد پیامدهای بالینی منفی را کاهش می دهد (مرگ یا نیاز به پیوند کلیه یا دیالیز).

در مورد استفاده از قرص کاپتوپریل ، لازم به ذکر است که در آزمایشات نشان داده که اثر مهارکنندگی های ACE بر فشار خون, که در بیماران سیاه پوست کمتر از افراد غیر سیاه پوست است.

مقدار مصرف:

الف) زیادی فشار خون خفیف تا شدید ، ادم ایدیوپاتیک ، پدیده رینود

بزرگسالان :ابتدا 25 میلی گرم دو یا سه بار در روز مصرف می شود، در صورت لزوم بعد از 2 -1 هفته می توان مقدار مصرف را تا 50 میلی گرم دو یا سه بار در روز افزایش داد. اگر بعد از 2 -1 هفته کنترل مناسب حاصل نشد، می توان یک مدر به آن اضافه کرد. می توان مقدار مصرف را تا حداکثر 150 میلی گرم سه بار در روز (همزمان با مصرف مدر) رساند. مقدار مصرف روزانه را می توان دو بار در روز تجویز کرد

ب) نارسایی قلب (HF)

بزرگسالان :

ابتدا مقدار 25میلی گرم سه بار در روز مصرف می شود، مقدار مصرف را می توان تا 50 میلی گرم سه بار در روز افزایش داد. در بیمارانی که داروی مدر مصرف می کنند. مقدار اولیه 5/12 – 25/6 میلی گرم سه بار در روز است. دوز نگهدارنده mg100-50 سه بار در روز است. بیش از mg 450 در روز استفاده نشود.

پ) پیشگیری از نفروپاتی دیابتی

بزرگسالان :

مقدار 25 میلی گرم سه بار در روز مصرف می شود.

ت)اختلال عملکرد بطن چپ بعد از انفارکتوس میوکارد

بزرگسالان :

مقدار 25/6 میلی گرم به صورت مقدار واحد سه روز بعد از انفارکتوس میوکارد مصرف می شود. سپس مقدار 5/12 میلی گرم سه بار در روز تجویز می شود. مقدار مصرف را می توان به 25 میلی گرم سه بار در روز رساند. مقدار نهایی 50 میلی گرم سه بار در روز است.

تنظیم دوز :در بیماران سالمند و در نارسایی کلیه یا دوزهای پایین تر شروع شود.

نحوه مصرف کاپتوپریل

  • ‎دارو را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید. مقدار مصرف دارو با توجه به شرایط شما توسط پزشک محاسبه می شود.
  • ‎کاپتوپریل ممکن است به صورت 1،2 یا 3بار در روز برای شما تجویز شود.
  • ‎بهتر است اولین مصرف دارو را شب پیش از خواب مصرف نمایید زیرا امکان سرگیجه در اولین نوبت مصرف وجود دارد.

‎پس از اولین نوبت، دارو را در هر زمان در روز که راحت تر هستید می توانید مصرف کنید. اکثرا مصرف این دارو صبح ها بهتر است و احتمال فراموش کردن آن کمتر است. در صورت تجویز بیش از یک قرص در روز قرص ها را با فاصله مناسب و یک اندازه (هر 12 ساعت یا هر 8 ساعت) طبق دستور پزشک مصرف نمایید.

  • این دارو با غذا تداخل خاصی ندارد و می توان آن را قبل یا بعد از غذا مصرف کرد.
  • در صورت فراموشی یک نوبت دارو بلافاصله آن را مصرف نمایید اما از دوبرابر کردن مقدار دارو در یک نوبت جداً خودداری نمایید.‎

نکات مهم در خصوص مصرف کاپتوپریل

۱. در صورتی که باردار هستید یا در حین مصرف این دارو باردار شدید از این دارو استفاده نکنید و این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. در صورت مصرف این دارو در سه ماهه دوم یا سوم، کاپتوپریل می‌تواند باعث آسیب یا مرگ نوزاد شما شود.
۲. اگر دچار دیابت هستید، کاپتوپریل را همراه با هر دارویی که شامل آلیسکیرن (Amturnide ،Tekturna ،Tekamlo) است، مصرف نکنید.
۳. در صورتی که به کاپتوپریل یا هر نوع مهارکننده ACE مانند بنازپریل، فوزونوپریل، انالاپریل، لیزینوپریل، مئو اکپریل، پروین دپریل، کویناپریل، رامیپریل یا تراندولاپریل حساسیت دارید، نباید از این دارو استفاده کنید.
۴. برای حصول اطمینان در خصوص ایمن بودن مصرف کاپتوپریل در شما، اگر هر یک از موارد زیر در شما وجود دارد، در خصوص آن با پزشک خود مشورت کنید:

  • بیماری کلیوی (یا اگر در حال دیالیز هستید)
  • بیماری‌های کبدی
  • ابتلا به انواع دیابت
  • ابتلا به یک بیماری بافت همبند مانند سندرم مارفان، لوپوس، اسکلرودرم یا آرتریت روماتوئید
  • اگر سابقا عمل پیوند عضو داشته‌اید

۵. اگر در حین مصرف این دارو دچار استفراغ یا اسهال یا تعرق بیش از حد شدید، با پزشک خود مشورت کنید. در حین مصرف کاپتوپریل می‌توانید به راحتی دچار کمبود آب شوید که این موضوع می‌تواند به فشار خون پایین، اختلالات الکترولیتی یا نارسایی کلیه منجر شود.
۶. در بازه‌ی زمانی که کاپتوپریل مصرف می‌کنید، روزانه مقدار بیشتری آب بنوشید.
۷. فشار خون شما اغلب باید مورد بررسی قرار گیرد و ممکن است به آزمایش‌های خون مکرر نیاز داشته باشید.
۸. اگر در آینده‌ای نزدیک عمل جراحی دارید، پزشک جراح خود را در خصوص مصرف کاپتوپریل آگاه کنید. ممکن است لازم باشد مصرف این دارو را برای مدت کوتاهی متوقف کنید.
۹. اگر تحت درمان فشار خون بالا هستید و در این حین احساس بهبود و سلامت پیدا کردید، باید همچنان به مصرف این دارو ادامه دهید. فشار خون بالا اغلب بدون علامت است و ممکن است لازم باشد از دارو‌های فشار خون تا پاین عمر خود استفاده کنید.

هنگام مصرف کاپتوپریل از چه چیزهایی باید خودداری کرد؟

نوشیدن الکل می تواند فشار خون شما را بیشتر کاهش دهد و برخی از عوارض جانبی این دارو را افزایش دهد.

هنگام مصرف این دارو از جایگزین های نمک یا مکمل های پتاسیم استفاده نکنید، مگر اینکه طبق دستور پزشک باشد.

در هوای گرم و هنگام ورزش کردن حواستان به گرم شدن بیش از حد و کمبود آب بدن باشد. دستورالعمل های پزشک خود را در مورد نوع و مقدار مایعاتی که باید بنوشید دنبال کنید. در برخی موارد، نوشیدن بیش از حد مایعات به اندازه عدم نوشیدن کافی ناامن است.

اگر تحت درمان نارسایی قلبی هستید، بدون تأیید پزشک از انجام ورزش های سنگین خودداری کنید.

در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک به کاپتوپریل، فورا به پزشک مراجعه کنید: کهیر، درد شدید معده، مشکل تنفسی، تورم صورت، لب ها  زبان یا گلو

در صورت داشتن موارد زیر، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...