فواید و مزایای روغن زیتون برای پوست صورت

روغن زیتون و مراقبت از پوست

روغن زیتون که با فشار دادن زیتون و استخراج روغن آن تهیه می شود، اشکال مختلف و کاربردهای بسیاری دارد.

اکثر ما یک بطری روغن زیتون در کابینت‌هایمان داریم که برای ساخت سس سالاد یا به منظور سرخ کردن از آن استفاده می‌کنیم. علاوه بر این مردم به طور فزاینده ای به دنبال روغن زیتون هستند تا از مزایای آن به عنوان مرطوب کننده پوست صورت بهره‌مند شوند.

در یک مطالعه، هنگامی که محققان روغن زیتون را به پوست موشهایی زدند که در معرض اشعه ماورا بنفش بودند، روغن زیتون در حقیقت با سلولهای عامل سرطان مقابله می کرد. میزان تومورها در موشهایی که روغن زیتون به پوست آنها زده بودند به طور قابل توجهی کمتر بود.

 

فواید روغن زیتون برای پوست

سرشار از ویتامین است

بر اساس گزارشات دریافتی، روغن زیتون فوایدی برای پوست دارد. طبق نظر شورای بین المللی زیتون، روغن زیتون دارای ویتامین های زیادی از جمله A ، D و K و همچنین ویتامین E است.

 

خاصیت آنتی اکسیدانی دارد

روغن زیتون یک آنتی اکسیدان نیز به شمار می‌آید، بنابراین ممکن است به جلوگیری یا آسیب معکوس ناشی از اشعه ماورا بنفش سرطان زا کمک کند. این روغن، غلظت فراوانی از ماده ای به نام اسکوالن دارد که در مقایسه با انواع دیگر چربی ها و روغن هایی که انسان به طور معمول می خورد، بسیار زیاد است. اسکوالن همان چیزی است که به روغن زیتون آنتی اکسیدان اضافی می بخشد.

 

مرطوب کننده است و با باکتری‌ها مقابله می کند

اگر مستعد آکنه هستید، استفاده از صابون ساخته شده با روغن زیتون ممکن است با از بین بردن باکتری های ایجاد کننده آکنه، آن را کاهش دهد. روغن زیتون همچنین به عنوان رطوبت رسان و آبرسان به پوست شناخته می شود.

 

چگونه می توانید از روغن زیتون روی صورت خود استفاده کنید؟

روغن زیتون اغلب به عنوان ماده اولیه در محصولات شستشوی صورت استفاده می شود. برخی لوازم آرایشی با پایه روغن زیتون ساخته می‌شوند. این ماده را می توان در برخی از صابون ها، شوینده‌های بدن و لوسیون ها نیز یافت.
برایاستفاده از روغن زیتون به عنوان مرطوب کننده و بدون هیچ گونه مواد افزودنی، می توانید آن را مستقیماً روی پوست خود قرار دهید. بعد از آن، می توانید روغن اضافی را با حوله یا پارچه پاک کنید. ممکن است استفاده از روغن زیتون به عنوان مرطوب کننده پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب یا آفتاب سوختگی بسیار مفید باشد.

 

خطرات و هشدارها

اگرچه ممکن است روغن زیتون از جهاتی مفید باشد، اما مطالعات دیگر حاکی از آن است که اگر پوستی حساس (به ویژه پوست چرب یا بیماری پوستی مانند درماتیت) دارید، روغن زیتون بهترین انتخاب نیست.

یک مطالعه نشان داد که روغن زیتون برخی از شرایط پوستی را برای بزرگسالان بدتر می کند و توصیه می شود والدین از استفاده از روغن زیتون بر روی نوزادان خودداری کنند. اگر پوست حساسی دارید، قبل از استفاده از آن روی صورت، تست آلرژی انجام دهید. به اندازه یک سکه از روغن زیتونی که قصد استفاده از آن را دارید را بر روی بازو خود بمالید. اگر در طی 24 تا 48 ساعت هیچ واکنشی مشاهده نکردید، استفاده از آن بی‌خطر است.

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از روغن های طبیعی مانند روغن زیتون در نوزادان ممکن است در آینده به اگزما منجر شود. این امر خصوصاً در صورت داشتن سابقه خانوادگی در اگزما صادق است.

جمع بندی

اگر دوست دارید از روغن زیتون روی صورت خود استفاده کنید، کیفیت را الویت اول خود قرار دهید. برخی مطالعات نشان می‌دهد که برخی از مارک های معروف روغن زیتون استانداردهای واقعی روغن زیتون را رعایت نمی‌کنند.
اگر روغن زیتون در معرض گرما، نور یا اکسیژن بیش از حد قرار گیرد، می تواند در هنگام حمل و نقل خراب شود. اگر هنگام تولید روغن از زیتون آسیب دیده یا ترشیده استفاده شود یا روغن به طور نامناسب ذخیره شود، این امر می تواند کیفیت روغن را تحت تأثیر قرار داد. روی بطری روغن زیتون خود به دنبال برچسب با مجوزی از مراجع بهداشتی باشید. و هنگام استفاده از روغن زیتون بر روی صورت خود، ابتدا واکنش پوست خود را به روغن زیتون در قسمت کوچکی از پوست خود آزمایش کنید.

 

  • دکتر مصطفی قاسمی
  • 2021-07-11
  • 33 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...