همه چیز درباره تبخال

همه چیز درباره تبخال

همه چیز درباره تبخال؛ تبخال بیماری شایعی است که همه ما ممکن است در زندگی آن را تجربه کنیم. شایع ترین نوع تبخال «تبخال لب» است که در اطراف دهان و لب‌ها ایجاد می‌شود. اما ویروسی که باعث ایجاد تبخال می‌شود می تواند نقاط دیگری از بدن را هم آلوده کند.

تبخال 

عامل تبخال، ویروسی به اسم هرپس سیمپلکس نوع ۱ است و معمولاً به‌ صورت تاول‌های کوچک دور لب ظاهر می‌شود. تبخال هم به‌ طور مستقیم از راه بزاق یا تماس پوستی و هم به‌ طور غیر‌مستقیم مانند استفاده از لیوان یا فنجان فرد مبتلا منتقل می‌شود.

بیشتر افراد در دوران کودکی و پیش از ۱۰ سالگی به این ویروس آلوده می‌شوند. این ویروس معمولاْ به‌ شکل غیر فعال و نهفته در اعصاب صورت باقی می‌ماند.

دلایل ایجاد تبخال

تبخال بیشتر اطراف دهان و در ناحیه تناسلی به چشم می‌خورد. به‌ طور کلی با دو نوع ویروس هرپس سیمپلکس مواجه هستیم:

HSV نوع اول: 

  • بیشتر اوقات بر روی لب و ناحیه دهان مبتلا می شود.
  •  اغلب با بوسیدن یا لیوان مشترک پخش می شود.
  •  قبل از ظهور زخم، درد یا سوزش یا خارش یا همه این علائم با هم ممکن است رخ دهد.
  • محدوده و وسعت ضایعات از کمی برجستگی مایل به قرمز تا تاول های بزرگ پر ازمایع عفونی متغیر است.
  • اکنون عامل بروز بیش از نیمی از موارد تبخال دستگاه تناسلی است که به وسیله رابطه جنسی دهانی منتقل می شود.

HSV نوع دوم:

  • بر ناحیه تناسلی تأثیر می گذارد.
  • از طریق تماس جنسی و همچنین در هنگام زایمان از مادران به نوزادان منتقل می شود.
  •  گاهی اوقات قبل از انتشار هیچ علامتی ندارد.
  • ضایعات قرمز، پر از مایع عفونی و یا پوسته پوسته هستند.
  • به طور کلی سرایت بیماری با گذشت زمان کم تر می شود.

اگر شما به این عفونت مبتلا شوید، این ویروس تا پایان عمر همراه شما خواهد بود؛ با این حال این احتمال وجود دارد که علائم آن در برخی افراد ظاهر نشود. HSV ویروسی رایج است و بر اساس گفته‌های سازمان جهانی بهداشت (WHO) حدود 67 درصد از مردم جهان به HSV نوع اول و حدود 11 درصد مردم هم به HSV نوع دوم مبتلا می‌شوند.

علائم تبخال

همه چیز درباره تبخال بیشتر افراد تا ماه‌ها یا سال‌ها پس از آلوده شدن، هیچ گونه علائمی را تجربه نمی کنند. افرادی که در دوره ابتدایی علائم دارند معمولاً حدود ۴ روز پس از مواجهه (بین ۲ تا ۱۲ روز) این علائم در آن ها بروز می‌کند.

بسیاری از افراد مبتلا به HSV با عود تبخال روبرو هستند. بیشترین عودها در زمانی که فرد برای اولین بار آلوده می شود، روی می دهد. با این حال با گذشت زمان، دوره‌های بهبودی طولانی تر می شوند و هر دوره شدیدتر می‌شود.

علائم عفونت اولیه

عفونت اولیه اصطلاحی است که در زمانی که فرد برای اولین بار به تبخال دستگاه تناسلی مبتلا می شود، بکار می رود. علائم بیماری بسیار شدید است و شامل موارد زیر است:

  • بروز تاول و زخم بر روی دستگاه تناسلی خارجی، واژن یا گردن رحم
  • ترشحات واژینال
  • درد و خارش
  • غدد لنفاوی حساس به لمس و بزرگ شده
  • درد در زمان ادرار
  • درجه حرارت بالا (تب)
  • ضعف (احساس بدحالی)
  • بروز تبخال در اطراف دهان
  • تاول های قرمز بر روی پوست

در بیشتر موارد زخم ها بهبود می‌یابند و هیچ اسکاری در فرد دیده نمی‌شود.

علائم عود عفونت

علائمی که در صورت عود عفونت رخ می‌دهند، شدت کمتری دارند و بیشتر از مرحله اولیه عفونت بطول نمی‌انجامند، این علائم بیش از ۱۰ روز طول نمی کشند و شامل موارد زیر هستند:

  • سوزش و خارش در اطراف دستگاه تناسلی پیش از ظاهر شدن تاول
  • وجود تاول و زخم در دهانه رحم در زنان
  • تبخال در اطراف دهان
  • تاول های قرمز

در نهایت، عود مجدد کمتر روی می‌دهد و شدت کمتری دارد.

تشخیص تبخال 

همه چیز درباره تبخال؛ دندانپزشک یا پزشک می‌تواند با انجام معاینه بالینی و گرفتن شرح‌ حال از بیمار، بروز تبخال را تشخیص دهد. اگر مشکل پزشکی دیگری یا بیماری خاصی داشته باشید، ممکن است پزشکتان از شما بخواهد آزمایش‌هایی انجام دهید که بتواند ابتلا به تبخال را به‌ درستی تشخیص دهد. انجام این نوع آزمایش‌ها برای افراد سالم ضرورتی ندارد.

آزمایش هایی که می توانند بین HSV-1 و HSV-2 تمایز قائل شوند ، عبارتند از:

۱-کشت ویروسی:

نمونه ای با یک براش مخصوص از روی زخم (در صورت وجود) جمع آوری می شود و مواد در آزمایشگاه رشد می کنند تا فعالیت ویروسی بررسی شود.

۲-تست آنتی بادی:

اگر چه ضایعه ای ندارید ، اما ممکن است هنوز ویروس داشته باشید. این آزمایش خون می تواند پروتئین هایی را که بدن شما در پاسخ به عفونت با هر نوع HSV ایجاد می کند پیدا کند.  این آزمایش می گوید که ، ویروس های خفته که فقط فعال نیستند، می توانند در آزمایش نتیجه مثبت ایجاد کنند.

۳-آزمایش خون برای ویروس:

همچنین می توانید یک آزمایش خون انجام دهید که خود ویروس را مشخص کند. با این حال ، این نوع آزمایش برخلاف آزمایش آنتی بادی ، بسیار حساس نیست و و حتی ممکن است در هنگام ابتلا به عفونت منفی شود.

روش های درمان

عفونت های ویروس هرپس سیمپلکس به طور کلی، به طور کامل از بین نمی روند ، اگرچه زخم ها به صورت دوره ای ظاهر می شوند و برطرف می شوند. درمان هر دو نوع به طور کلی بر راحتی متمرکز است

تبخال های درمان نشده معمولاً طی هفت تا ۱۰ روز از بین می روند. تبخال را می توان با داروهای ضد ویروسی موضعی یا خوراکی درمان کرد.

داروها همیشه مورد نیاز نیستند ، اما می توانند در بهبود زخمها سریع تر عمل کرده و در صورت لزوم درد را کاهش دهند.

عفونت های اولیه اغلب با داروهای ضد ویروسی خوراکی درمان می شوند ، در حالی که تبخال های عود کرده اغلب با آنتی ویروس های موضعی درمان می شوند. تصور نمی شود در صورت شدید بودن علائم، داروهای موضعی در درمان تبخال های بسیار شدید مؤثر باشند.

داروهایی که در حال حاضر برای درمان تبخال لب در دسترس هستند شامل (Zovirax  (acyclovir) ، Famvir (famciclovir) ،  Valtrex (valacyclovir  و (Abreva (benzalkonium  است.

روش های پیشگیری از تبخال

همه چیز درباره تبخال؛ پیشگیری از تبخال لب نیاز به راهکارهای مختلفی دارد.

برای  پیشگیری از بیماری تبخال دهانی ، باید از تماس پوست با پوست و به اشتراک گذاشتن چیزها با شخصی که می دانید به ویروس آلوده است، خودداری کنید. به همین ترتیب ، اگر می دانید که شما حامل این ویروس هستید ، از تماس با دیگران (به ویژه نوزادان و کودکان و سایر افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند) بپرهیزید و وسایل شخصی ، از جمله لوازم آرایشی و حوله هایتان را در اطراف خود رها نکنید و مراقب باشید که دیگران از آن ها استفاده نکنند. شستشوی مکرر دست نیز مهم است ، به خصوص بعد از اینکه دچار تبخال شده اید.

برای جلوگیری از فعال شدن مجدد تبخال دهان ، تمام تلاش خود را بکنید تا سالم بمانید. تب یا تحریک پوستی ، به ویژه در کودکان ، می تواند یک «عفونت خفته تبخال» را از خواب بیدار کند. استرس خود را مدیریت کرده و از رسیدگی نکردن به لبهای خشکیده و ترک خورده و آفتاب سوختگی جلوگیری کنید.

هنگامی که تبخال ها به نحوی هستند که بسیار تشدید می شوند، داروهایی وجود دارند که می توانند این روند تشدید آزار دهنده را کاهش دهند و به شکلی سرکوب کننده هستند.

آزمایشات امیدوارکننده ای هم در مورد واکسن های تبخال انجام شده است . با این حال ، تا به امروز ، هیچ آزمایش های انسانی کاملا موفق و با اثربخشی کافی برای واکسن تبخال به بازار ارائه نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...