مکمل های لوزالمعده

مکمل های لوزالمعده چه هستند؟

مکمل های زیادی برای بهبود عملکرد لوزالمعده (پانکراس) در بازار وجود دارد.

این مکمل ها به منظور جایگزینی برای رویکردهای اصلی مربوط به درمان مسائل پانکراس مانند جراحی، پرتودرمانی و سایر روشها تولید می شوند.

بیشتر مکمل های لوزالمعده حاوی آنزیم های گوارشی هستند. این آنزیم‌ها زمانی به کار می روند که پانکراس به اندازه کافی کار نمی کند و آنزیم های طبیعی خود را به اندازه کافی تولید نمی کند تا به هضم غذا کمک کند.

بسیاری از بیماری های لوزالمعده ممکن است باعث عملکرد نامناسب آن شوند. سایر موارد بهداشتی نیز ممکن است در تعداد آنزیم های گوارشی ایجاد شده در لوزالمعده (یا کیسه صفرا، کبد یا سایر اندام ها) اختلال ایجاد کنند.

مصرف مکمل های لوزالمعده می تواند به درمان بیماری های زیر کمک کند:

  • پانکراتیت
  • نارسایی پانکراس برون ریز (EPI)
  • فیبروز سیستیک
  • دیابت نوع 1
  • مجرای پانکراس باریک / مسدود شده
  • پس از پانکراتکتومی (یا عمل ویپل)
  • سرطان پانکراس
  • تومورهای اثنی عشر

 

 

از کجا بفهمیم که باید مکمل مصرف کنم؟

اگر هر یک از موارد بهداشتی مرتبط با پانکراس را داشته باشید، ممکن است به مکمل های لوزالمعده نیاز داشته باشید. شما باید در مورد بهترین روش درمان، بهبود و پیشگیری از بیماری با پزشک خود مشورت کنید.

در صورت مشاهده علائم زیر ممکن است نیاز به آنزیم داشته باشید:

  • سوء هاضمه
  • گرفتگی عضلات، به خصوص بعد از غذا
  • بی نظمی روده
  • حرکات مکرر روده
  • کاهش وزن
  • مدفوع نارنجی، زرد یا رنگ روشن
  • نفخ شکم (مکرر و بدبو)
  • مدفوع شل چرب، روغنی

 

این علائم نشان دهنده نرمال کار نکردن پانکراس است که در این صورت امکان کمبود آنزیم های گوارشی وجود دارد. همچنین این علائم نشان می دهد که غذای شما به درستی هضم نمی شود.

در این صورت، مکمل های لوزالمعده حاوی آنزیم های گوارشی احتمالا کمک کننده باشند. اگر علائم فوق را دارید آن را با پزشک خود در میان بگذارید. پزشک می تواند آزمایش‌های آنزیمی را برای تعیین نیاز شما به مکمل ها انجام دهد.

 

گزینه های مکمل آنزیم پانکراس

انواع مختلفی از مکمل های لوزالمعده وجود دارد که می توانید خریداری کنید.

این مکمل ها بر اساس آنزیم های گوارشی موجود در آنها متفاوت هستند. انواع آنزیم های گوارشی موجود در مکمل های لوزالمعده به گروه های زیر تقسیم می شوند.

آمیلاز. این گروه از آنزیم های گوارشی برای کمک به تجزیه کربوهیدرات ها و قندها مورد نیاز است. علامت اصلی کمبود آمیلاز، اسهال ناشی از نشاسته هضم نشده در روده تحتانی است. انواع آمیلازها شامل α- آمیلاز ، ß آمیلاز و ү آمیلاز است.

 

لیپاز. این دسته از آنزیم های گوارشی در هضم روغن ها و چربی ها نقش اساسی دارند. کمبود آن می تواند باعث مدفوع چرب، روغنی یا حتی کمبود ویتامین های محلول در چربی در رژیم غذایی شود. نمونه هایی از لیپازها شامل لیپاز لوزالمعده، لیپاز معده یا لیپاز کبدی هستند.

 

پروتئاز. این آنزیم های گوارشی برای تجزیه پروتئین ها لازم هستند. اگر آن را در بدن خود به اندازه کافی تولید نکنید، ممکن است بیشتر در معرض خطر آلرژی یا ابتلا به عفونت های باکتریایی روده باشید. انواع پروتئازها شامل پروتئینازهای سیستئین، پروتئینازهای سرین و پروتئازهای گلوتامیک است.

 

چگونه باید مکمل های لوزالمعده را مصرف کنیم؟

با پزشک خود در مورد سلامتی و علائمی که نشان می دهد لوزالمعده شما به کمک نیاز دارد صحبت کنید.

اگر مشخص شود که شما به حمایت متمرکز بیشتری نیاز دارید، ممکن است درمان جایگزین آنزیم پانکراس (PERT) دقیق تری را برای شما توصیه کنند. این درمان اغلب شامل استفاده از مکمل های لوزالمعده حاوی آنزیم های گوارشی در دوزهای بالاتر است.

دوز مصرفی در افراد مختلف متفاوت خواهد بود. با کمترین دوز نوشته شده روی برچسب و دستورالعمل های مکمل خود شروع کنید. قبل از مصرف دوزهای بالاتر با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا واقعاً به آن نیاز دارید یا خیر.

اطمینان حاصل کنید که مکمل ها را در ابتدای وعده های غذایی و میان وعده ها و نه در پایان آنها، صرف کنید. در غیر این صورت، آنها این مکمل ها خوب کار نخواهند کرد. اگر بیش از یک نوع آنزیم مصرف می کنید، بین مصرف آنها فاصله بگذارید. در ابتدا با خوردن یکی از آنها شروع کنید و سپس مصرف آنها را در طول مدت غذا خوردن یا میان وعده ادامه دهید.

دستورالعمل های مکمل را دنبال کنید. آنزیم ها معمولاً به شکل قرص یا کپسول در می آیند و با کمک مایع سرد (نه داغ) کاملا بلعیده می شوند. قرص ها را نجوید و خرد نکنید، مگر اینکه متخصص مراقبت های بهداشتی به شما دستور داده باشد. اگر در بلعیدن مشکل دارید، کپسول را باز کرده و محتوای پودر را روی غذای خود پراکنده کنید و سپس بلافاصله غذا بخورید.

از گذاشتن مکمل های لوزالمعده برای مدت طولانی در دهان خودداری کنید. آنزیم های موجود در آنها ممکن است بر روی غشاهای مخاطی دهان شما تحریک پذیر باشد. این مسئله می تواند منجر به زخم در دهان، لب ها یا زبان شود.

به همین دلیل از مصرف مکمل های پانکراس با معده خالی خودداری کنید. همیشه آنها را با مقدار کمی غذا مصرف کنید.

 

با مکمل های لوزالمعده چه بخوریم؟

آنزیم های گوارشی معمولاً با تمام وعده های غذایی و میان وعده ها مصرف می شوند.

با این وجود، اگر غذاهایی را در وعده های غذایی خود بگنجانید که آنزیم های گوارشی طبیعی شما را بهبود ببخشند، می توانید از مصرف مکمل های آنزیمی خودداری کنید. این غذاها عبارتند از:

  • میوه ها
  • سبزیجات
  • شکلات
  • نان یا خوراکی های پخته شده ساده
  • شیرینی های بدون چربی مانند نعناع، ژله یا صمغ

 

غذاهایی که کمی فیبر محلول دارند برای تقویت هضم آنزیم ها توصیه می شوند. این غذاها شامل سس سیب، ژلاتین،میوه یا سبزیجات پوره می شود.

برخی از غذاها و سایر مواد مصرفی ممکن است در جذب آنزیم ها تداخل ایجاد کنند. اطمینان حاصل کنید که آنزیم های خود را با مقادیر بالای این مواد غذایی مصرف نکنید:

  • محصولات لبنی مانند شیر، خامه، بستنی، کاستارد و ماست
  • نوشیدنی های گرم یا سوپ هایی مانند چای یا قهوه (دمای گرم آنزیم ها را از بین می برد)
  • ضد اسیدهای حاوی کلسیم یا منیزیم (مانند رولائیدها یا تومز)

 

حرف آخر

اگر مشکلی در سلامتی دارید که بر لوزالمعده تأثیر می گذارد، با پزشک خود درباره مصرف مکمل های لوزالمعده صحبت کنید. این مکمل ها حاوی انواع مختلفی از آنزیم های گوارشی هستند.

اگر علائم گوارشی خاصی را تجربه می کنید، این مکمل ها می توانند سود زیادی برای شما داشته باشند. آنها می توانند جایگزین یا مکمل درمانهای اصلی باشند.

انواع مختلفی از آنزیم های گوارشی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید تا سیستم هضم بدن خود را بهبود بخشید. مهم است که قبل از مصرف با پزشک خود صحبت کنید. او به شما کمک می کند تعیین کنید که آیا باید مکمل مصرف کنید و در این صورت دوز مصرفی شما چقدر باید باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...