تلخی دهان

تلخی دهان و درمان آن

تلخی دهان

تلخی دهان؛ حتما تلخی دهان را تا کنون تجربه کرده اید ، و می دانید که تلخی دهان با بوی بد همراه است .داشتن طعم تلخ در دهان ، حتی زمانی که چیزی تلخ نمی خورید یا نمی نوشید ، یک مسئله کاملاً شایع و قابل درمان است. تلخی دهان به طور مداوم، از نظر پزشکان نوعی نارسایی چشایی(dysgeusia) شناخته می شود. این تغییر طعم برای افراد مبتلا، بسیار ناخوشایند بوده و ممکن است تا زمان درمان، ادامه پیدا کند.تشخیص علت تلخی دهان اهمیت بسیار زیادی دارد.

علائم و نشانه های تلخی دهان

بسیاری از دلایل ایجاد مزه تلخ در دهان جدی نیست. با این وجود، علائم ممکن است باعث ناراحتی و اذیت شود .  یا در رژیم غذایی افراد اختلال ایجاد کند. از علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس طعم تلخی
  • احساس طعم شوری
  • بوی بد دهان
  • احساس طعمی همانند مزه فلز
  • احساس طعم ترشی (اسیدی)

علت تلخی دهان

تلخی دهان می تواند دلایل زیادی داشته باشد که ما در این مقاله به چند مورد آن اشاره می کنیم:

ریفلاکس اسید معده

ریفلاکس اسید معده که به آن « GERD » نیز گفته می شود ، هنگامی رخ می دهد که دریچه انتهایی مری ضعیف می شود و اجازه می دهد غذا و اسید معده از معده شما به سمت مری و دهان راه یابد.و طعم ناخوشایندی را در دهان خود احساس کنید.

دریچه انتهایی مری یک عضله در انتهای لوله ای است که غذا را از دهان به معده می برد. از آنجا که این ماده حاوی اسید و آنزیم های گوارشی است؛ می تواند منجر به طعم تلخ شود.

داروها و مکمل‌ها

اگر دارو یا مکمل حاوی عناصر تلخ یا فلزی باشد مصرف آن می‌تواند موجب تلخی دهان شود. علاوه بر این،وقتی بدن، انواع خاصی از داروها را جذب می‌کند، بقایای دارو در بزاق پس داده می‌شوند.  علل رایج این مسئله عبارت‌اند از:

زردی (یرقان)

این بیماری به علت عدم توانایی بدن برای سوخت و ساز بیلی روبین رخ می دهد.تلخ شدن دهان در صبح یکی از علائمی است که این بیماری از خود نشان می دهد.

بارداری

در دوران بارداری تغییراتی در هورمون ها رخ می دهد،هورمون زنانه استروژن که در دوران بارداری نوسان دارد ،اگر خانم های باردار تلخی دهان را احساس می کنند می تواند به دلیل همان تغییرات هورمونی باشد. خانم های باردار می توانند با خوردن برش کوچک از لیمو ترش و یا شکلات ، تلخی دهان را برطرف نمایند.

بیماری ها و عفونت ها

هنگام سرماخوردگی، آنفولانزا، عفونت سینوس یا نظیر این گونه بیماری ها، بدن پروتئین های التهابی را برای گرفتن سلول های مضر ارسال می کند. این پروتئین ها همچنین ممکن است بر روی زبان و جوانه های چشایی تأثیر بگذارند به نحوی که باعث افزایش حساسیت به مزه های تلخ در هنگام بیماری شود.

پیشگیری از تلخی دهان

کارهایی وجود دارد که با انجام آن‌ها می‌توان تلخی دهان را کاهش داد و از تلخی دهان نیز پیشگیری کرد.

  • رعایت بهداشت دهان و دندان همانند نخ کشیدن، مسواک زدن مرتب، استفاده از دهان شویه
  •  عدم مصرف دخانیات و الکل و همچنین، خوردن وعده‌های غذایی کوچک به‌ جای وعده‌های غذایی بزرگ، احتمال رفلاکس اسید معده را کاهش دهد.
  •  آدامس‌های بدون قند بجوید تا در دهانتان بزاق بیشتری تولید شود.
  • کاهش وزن
  • نوشیدن مایعات زیاد
  • استفاده از نعناع یا خوش‌بوکننده‌ی دهان پس از میل کردن غذا‌های پرادویه

درمان تلخی دهان

درمان این اختلال بسته به علت ایجاد آن متفاوت است. برای درمان این اختلال پزشک ابتدا از شما سوال هایی درباره سوابق پزشکی و دارو های مصرفی شما می کند. پس از آن به معاینه فیزیکی شما می پردازد. در این حالت پزشک ممکن است برای تشخیص دقیق تر آزمایشاتی را توصیه کند.

پزشک با توجه به علت تلخی دهان شما ،درمان را شروع می کند برای مثال اگر شما به دلیل ریفلاکس معده دچار تلخی دهان شده باشید. ممکن است دارو های ضد اسید برای شما تجویز کند.

یا اگر به دلیل دیابت نوع ۲ به این اختلال مبتلا باشید ممکن است دارویی همانند متفورمین(گلوکوفاژ) تجویز کند.

در صورتی که شما به علت مسائلی مربوط به دندان دچار این عارضه شده باشید شما را به پزشک دندانپزشک و اگر به دلیل دیابت شیرین باشد به متخصص داخلی غدد درون ریز و در صورت ابتلا به سندرم شوگرن شما را به یک روماتولوژیست ارجاع می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...