ارتباط کمبود آهن و ریزش مو

چرا کمبود آهن باعث ریزش مو می شود؟

ریزش مو دلایل زیادی دارد و می تواند بزرگسالان و کودکان را از هر جنسیتی تحت تأثیر قرار دهد. ریزش مو فقط به دلیل طاسی الگوی مردانه به وجود نمی‌آید بلکه می تواند به دلیل کمبود مواد مغذی نیز ایجاد شود. وقتی آهن کافی ندارید، بدن شما نمی تواند هموگلوبین خون تولید کند. هموگلوبین اکسیژن را برای رشد و ترمیم سلول های بدن، از جمله سلول های تحریک کننده رشد مو، حمل می کند.
با درمان می توانید کمبود آهن و ریزش مو را برطرف کنید.

این ریزش مو به چه شکل است؟

ریزش مو به دلیل کمبود آهن می تواند مانند الگوی ریزش موی مردانه و زنانه باشد. مطالعه‌ای منتشر شده در مجله علوم پزشکی کره نشان می‌دهد که کمبود آهن نه تنها می تواند در ریزش مو نقش داشته باشد، بلکه باعث ریزش مو به روشی مشابه طاسی ژنتیکی مردانه و زنانه می شود.

اگر دچار ریزش مو شده اید، ممکن است در کف حمام یا بُرس خود بیش از حد معمول مو مشاهده کنید. در موارد پیشرفته تر، ممکن است لکه های کچلی در پوست سر مشاهده شود.

 

کمبود آهن و ریزش مو را چگونه درمان می کنید؟

بیشتر ریزش مو مربوط به کمبود آهن، دائمی نیست. بهترین راه برای درمان ریزش مو، رفع علت اصلی این مشکل است. اگر فکر می کنید ریزش مو مربوط به کمبود آهن است، برای اندازه گیری سطح آهن با پزشک مشورت کنید. پزشک شما به احتمال زیاد آزمایش خون در سطح فریتین را تعیین می کند، که مقدار پروتئینی به نام فریتین را که به ذخیره آهن کمک می کند اندازه گیری می کند.
اگر نتایج آزمایشات، کمبود آهن را نشان می دهد، آن را می توانید با مکمل های آهن درمان کنید. اما اگر مستعد ناراحتی معده هستید، قبل از مصرف مکمل این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

 

رشد مجدد

مردم در ایالات متحده بیش از 3.5 میلیارد دلار صرف محصولات برای درمان ریزش مو می کنند و تخمین زده شده است که حدود 99 درصد از این محصولات کار نمی کنند. به درمان های توصیه شده توسط سازمان غذا و دارو و متخصصان پزشکی ایالات متحده پایبند باشید. این درمان‌ها عبارتند از:

ماینوکسیدیل (روگاین): این مایع محبوب بدون نسخه مانند شامپو استفاده می شود. آن را روزی دو بار به پوست سر خود بمالید تا رشد مو را تقویت کرده و از ریزش بیشتر مو جلوگیری کند. اثرات روگاین حدود 16 هفته طول می کشد و پس از آن زمان، سرعت رشد باید کند شود. با این حال، می توانید بعد از 16 هفته آن را ادامه دهید تا از مزایای اضافی آن بهره مند شوید. روگاین برای مردان و زنان در دسترس است.

فیناستراید (پروپسیا): فقط برای مردان و به صورت قرص در دسترس است. ریزش مو را کند می کند و برای برخی از مردان رشد مجدد مو را تحریک می کند.

جراحی: اگرچه جراحی باعث رشد مجدد مو نمی‌شود، اما گزینه ای است که از جانب کسانی که ریزش دائمی مو دارند تجربه می شود. جراحی کاشت و ترمیم مو شامل برداشتن پلاک های کوچکی از پوست حاوی مو و کاشت آنها در نواحی طاس سر است.

 

چه باید کرد؟

ریزش مو به دلیل کمبود آهن فقط باید به طور موقت ادامه یابد. همیشه بهتر است به دکتر خود مراجعه کنید تا در مورد گزینه های درمان صحبت کنید و شما را به سرعت در مسیر سلامتی مطلوب قرار دهد. پزشک می تواند به شما کمک کند رژیم غذایی خود را تغییر دهید تا مقدار مناسب آهن را برای نیازهای خود تأمین کنید.

 

آیا می توان از کمبود آهن و ریزش مو جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری از ریزش مو در آینده، باید موارد زیر انجام شود:

رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید. حتما غذاهای سرشار از آهن مانند اسفناج، نخود فرنگی، پروتئین های بدون چربی (مانند گوشت خوک و ماهی آزاد) و میوه های خشک مصرف کنید. همچنین باید به دنبال عبارت ” غنی شده از آهن” بر روی برچسب های مواد غذایی بسته بندی شده مانند غلات باشید.

غذاهای سرشار از ویتامین C را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. این غذاها به بدن شما اجازه می دهند آهن را به روش کارآمدتری جذب کند. حتماً بیشتر پرتقال، توت فرنگی، خربزه، کلم بروکلی و گوجه فرنگی بخورید.

موهایتان را محکم نبندید. بستن محکم مو می تواند منجر به شکستگی و ریزش مو شود.
با شال و کلاه از موهای خود در برابر عناصر بیرونی محافظت کنید. در روزهای آفتابی و بادی، موهای خود را پوشیده نگه دارید.

موهای خود را به آرامی بشویید و شانه بزنید. ملایم بودن می تواند به شما کمک کند در حین نگهداری معمول، از کشیدن موهای اضافی جلوگیری کنید.

از استفاده از مواد شیمیایی و رنگ مو خودداری کنید. اگر از مواد شیمیایی استفاده می کنید، از یک متخصص آموزش دیده کمک یا راهنمایی بگیرید.

از تجهیزات حرارتی مانند سشوار و مو پیچ خودداری کنید. اگر باید از آنها استفاده کنید، یک لایه محافظتی از ژل یا موس محافظ مو اضافه کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...