پیشگیری و درمان فقر آهن

پیشگیری و درمان فقر آهن

پیشگیری و درمان فقر آهن؛ فقر آهن شایع‌ترین دلیل کمبود تغذیه ای در جهان است. فقر آهن می تواند موجب آنمی (کم خونی) و تاخیر شناختی (یادگیری) در کودکان شود. شدت آنمی می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد و در برخی موارد حتی به تزریق خون نیاز باشد. برای بیشتر مردم، عامل کلیدی در پیشگیری از فقر آهن حصول اطمینان از دریافت میزان کافی این ماده مغذی از رژیم غذایی است.

آهن در دو شکل وجود دارد: آهن هم (Heme Iron) که از منابع گوشتی سرچشمه می گیرد و آهن غیر هم. آهن هم بهتر از آهن غیر هم جذب می شود و بر همین اساس مقدار توصیه شده روزانه آهن مصرفی برای گیاهخواران دو برابر بیشتر است. با این وجود، گیاهخوارانی که از یک رژیم غذایی متنوع برخوردار هستند، چندان در معرض خطر ابتلا به کم خونی فقر آهن قرار ندارند. پس از بلوغ، مقدار توصیه شده روزانه آهن مصرفی برای زنان به واسطه چرخه های قاعدگی بیشتر است.

برخی از مواد غذایی سرشار از آهن

در اینجا بیشتر تمرکز روی گوشت گاو است. گوشت مرغ، بوقلمون، و بره نیز منابع خوبی برای آهن هستند. گوشت حاوی آهن هم است که جذب آن برای بدن آسان‌تر است و از این رو، آهن بیشتری را از این مواد غذایی دریافت می کنید. منابع بدون چربی گوشت گاو توصیه می شوند.

نرم تن صدف‌دار

میزان آهن هم موجود در میگو، صدف چروک، و صدف دو کفه ای تقریبا مشابه با گوشت است و این به معنای جذب آسان‌تر توسط بدن است.

توفو

توفو منبع خوبی برای پروتئین است و از محتوای آهن خوبی نیز بهره می برد. از مصرف توفو با کلسیم افزوده شده پرهیز کنید زیرا کلسیم جذب آهن را کاهش می دهد.

لوبیا

افزون بر این که لوبیا منبع خوبی برای پروتئین محسوب می شود، این ماده غذایی در انواع مختلف خود منبع خوبی برای آهن نیز است.

بروکلی

هنگامی که موضوع محتوای آهن مطرح می شود، بروکلی از جمله ابر سبزیجات در نظر گرفته می شود. افزون بر آهن، بروکلی منبع خوبی برای ویتامین C است که به بدن در جذب آهن کمک می کند.

سبزیجات

سبزیجات از جمله سبزیجات سبز برگ، لوبیا سبز، و گوجه فرنگی منابع خوبی برای آهن هستند. آب گوجه فرنگی نیز یکی از معدود نوشیدنی های حاوی آهن محسوب می شود.

میوه های خشک شده

برگه های زردآلو، هلو، آلو و کشمش منابع خوبی برای آهن هستند. آنها میان وعده هایی مغذی و خوشمزه نیز محسوب می شوند. همانند آب گوجه فرنگی، آب آلو نیز یک نوشیدنی حاوی آهن است.

مغزهای خوراکی

بیشتر مغزهای خوراکی از جمله بادام هندی، فندق، پسته، و بادام حاوی آهن هستند. از این رو، مصرف یک مشت از آنها می تواند یک میان وعده مغذی باشد. همچنین، می توانید مغزهای خوراکی را با چند میوه خشک شده ترکیب کنید تا آهن بیشتری دریافت کنید.

دانه کدو تنبل

دانه های کدو تنبل خام منبع خوبی برای آهن هستند. اگر قصد دارید آنها را بو دهید از گرمای بیش از اندازه پرهیز کنید زیرا می تواند محتوای آهن دانه های کدو تنبل را کاهش دهد.

نان ها و سریال ها

در برخی کشورهای جهان، مانند آمریکا، آردها با ویتامین ها و مواد معدنی از جمله آهن غنی می شوند. با نگاه به فهرست مواد تشکیل دهنده می توانید از این مساله اطمینان حاصل کنید. از جمله محصولاتی که با آردهای غنی شده تهیه می شوند می توان به نان، سریال، و پاستا اشاره کرد. به طور کلی، سریال های دارای سبوس از آهن بیشتری نسبت به دیگر سریال ها برخوردار هستند.

میوه ها

اگرچه آنها از نظر فنی حاوی آهن نیستند، اما میوه های سرشار از ویتامین C مانند پرتقال، لیمو، و کیوی به جذب بهتر آهن از رژیم غذایی کمک می کنند. از این رو، آنها را می توان همراه با مواد غذایی سرشار از آهن استفاده کرد تا نتیجه بهتری در زمینه جذب آهن تجربه شود.

درمان های خانگی فقر آهن و کم خونی

خرما:

همانطور که ما از درمان های خانگی برای کم خونی استفاده می کنیم،ابتدا از یک چیز شیرین شروع می کنیم خرما،منبع غنی از ویتامین c و آهن است.نه تنها آهن اضافی ،بلکه مواد مغذی،ویتامین c را تولید می کند که به افزایش جذب آهن بدن شما کمک می کند.
2 عدد خرما را در یک لیوان شیر به مدت یک شب قرار دهید.
صبح روز بعد قبل از خوردن صبحانه شیر و خرما را بخورید.
هر روز این درمان را تکرار کنید، تا بهبودی در وضعیت خود را مشاهده کنید.

دانه های کنجد سیاه:

دانه های کنجد سیاه یکی دیگر از داروهای اصلی برای کم خونی هستند به دلیل وجود آهن در آن. باور کنید یا نه، ¼ فنجان دانه کنجد حاوی نزدیک به 30 درصد آهن است.
2 قاشق غذاخوری از دانه های کنجد سیاه را به یک لیوان آب اضافه کنید و حداقل 3 ساعت به همان شکل باقی بگذارید.
آب را بیرون بریزید و دانه ها را رنده کنید.
به مخلوط 1 قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید و خوب هم بزنید.
این مخلوط را دو بار در روز مصرف کنید.

انار:

ساده ترین راه برای به دست آوردن مواد مغذی انار، مخلوط کردن یک فنجان آب انار با 1/4 قاشق چای خوری دارچین پودری و 2 قاشق غذاخوری عسل است.
هر صبح به جای صبحانه بنوشید.
یا می توانید نصف انار را برای صبحانه میل کنید.

 اسفناج:

اسفناج به شما قدرت می دهد ؛ از آنجا که دارای آهن است، اسفناج یکی دیگر از بهترین داروهای خانگی برای کم خونی است. اسفناج همچنین دارای دو ماده غذایی دیگر است که برای درمان انواع کم خونی مهم هستند، که به کمبود آهن وابسته نیستند. ویتامین B12 و اسید فولیک است که به افزایش سطح انرژی کمک می کنند.
آب برگ اسفناج را به آبمیوه خود اضافه کنید.
همچنین می توانید سوپ اسفناج درست کنید.
یک عدد سیر خرد شده را به همراه پیاز و روغن زیتون را به مخلوط کن با کمی آب اضافه کنید.
مایع را در یک تابه بریزید و به مدت 5 تا 7 دقیقه آن را طبخ کنید.
آب میوه یا سوپ را دو بار در روز مصرف کنید.

 شیره ی چغندر سیاه:

1 قاشق غذاخوری شیره چغندر سیاه را به یک فنجان آب گرم یا شیر اضافه کنید.
این را دو بار در روز بخورید، مخصوصا اگر کم خونی را در دوران بارداری تجربه کرده اید.
یا 2 قاشق شیره چغندر سیاه را با یک لیوان آب و سرکه سیب ترکیب و مصرف کنید.

چغندر قند:

تکه کوچکی از ریشه چغندر را در مخلوط کن ریخته وبا آبمیوه مورد علاقه میکس کنید، و روزانه مصرف کنید.
ریشه چغندر را در وعده غذایی خود استفاده کنید آن را در سالاد بریزید . مصرف پوست چغندر مواد مغذی بالایی دارد.

موز:

اضافه کردن موز به مخلوط آبمیوه بهترین روش استفاده است شما همچنین می توانید یک موز رسیده را همراه با 1 قاشق غذاخوری انگور هندی مخلوط کنید و چند بار در روز این مخلوط را مصرف کنید یا به سادگی یک موز را همراه با وعده غذایی و یا به عنوان یک میان وعده هر روز بخورید.

 سیب:

ما این را چندین بار پیشنهاد دادیم، اما این میوه در دستورالعمل همه آبمیوه ها وجود دارد، بنابراین مطمئن شوید که آن را به آبمیوه گیری خود اضافه کنید.
عصاره آب سیب و آب چغندر را با 1 قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید.
اضافه کردن سیب به بلغور جو دوسر،در سالاد یا خوردن آنها به عنوان یک میان وعده.
به صورت روزانه 2 تا 3 سیب مصرف کنید.

زغال اخته:

2 قاشق چای خوری زغال اخته را به یک فنجان برنج اضافه کنید و بپزید.
شما همچنین می توانید 2 قاشق غذاخوری دانه زغال اخته را در ¼ فنجان شیر خیس کنید و صبح روز بعد آن را بنوشید.
روزانه مصرف شود.

توت سیاه خشک شده:

تعداد زیادی توت خشک شده را شبانه در آب خیس کنید.
صبح روز بعد توت ها را قبل از صبحانه میل کنید.
این دارو را چندین هفته تکرار کنید.

زردچوبه:

کسانی که مبتلا به کم خونی نوع کافا هستند، باید یک فنجان ماست دو بار در روز، صبح و بعد از ظهر، با یک قاشق چای خوری زردچوبه مصرف کنند.
در کم خونی نوع کافا، فرد ممکن است تورم داشته باشد و پوست سرد و خشن شود.
این درمان در تعادل کافا دوشا بدن موثر است.

درمان فقر آهن

همان طور قبلا هم  اشاره کردیم درمان فقر آهن با مصرف مکمل آهن برطرف می‌شود. از نکات بسیار مهم در انتخاب مکمل آهن، مقدار آهن موجود در آن، وضعیت جذب و تحمل گوارشی آن است. بسیاری از مکمل‌های موجود در بازار به مقدار کافی آهنِ قابل جذب ندارند و باید به‌ دفعات در روز مصرف شوند. از سوی دیگر بعضی از مکمل‌های آهن باعث بروز عوارضی شدیدی مانند تهوع، یبوست، دل‌درد، اسهال و تغییر رنگ مدفوع می‌شوند. بنابراین باید در انتخاب مکمل آهن در درمان فقر آهن دقت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...