مولتی ویتامین مینرال

مولتی ویتامین مینرال

مولتی ویتامین مینرال

مولتی ویتامین مینرال ها، مکمل هایی هستند که حاوی انواع ویتامین ها و مواد معدنی می باشند و همه افراد می توانند از آنها استفاده کنند.

ترکیبی از انواع ویتامین های مختلف هستند. بدن انسان برای زندگی سالم و بهترین عملکرد به ویتامینها و مواد معدنی مختلف نیاز دارد. شما با استفاده از یک قرص مولتی ویتامین می توانید تمام نیاز های ویتامینی و مواد معدنی که در وعده های غذاییتان وجود نداشته است را جبران کنید، مکمل های مولتی ویتامین / مواد معدنی بزرگسالان با 30 درصد مصرف، پر مصرف ترین مکمل های غذایی گزارش شده هستند.

مینرال یا ماده معدنی همان ویتامین‌ها و املاحی هستند که در مواد غذایی وجود دارند. کلسیم، پتاسیم، فسفر، سدیم، کلرید و منیزیم از مینرال‌های اصلی هستند که بدن برای حفظ سلامتی به آن‌ها نیاز دارد. علاوه بر مینرال‌هایی که در خوراکی‌ها و مواد غذایی یافت می‌شود مکمل‌های آن‌ها مثل کپسول مولتی ویتامین مینرال هم وجود دارد.

فواید مولتی ویتامین ها برای بدن

مولتی ویتامین ها و سرطان:

بعضی از مطالعات نشان می دهد که مولتی ویتامین ها با کاهش سرطان ارتباط دارند .

مولتی ویتامین ها و بیماری های قلبی:

مطالعات نشان می دهد افرادی که از مولتی ویتامین استفاده می کنند، کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی می باشند . البته که در بعضی از افراد هیچ ارتباطی بین این دو دیده نشده است . در نتیجه هنوز به شواهد بیشتری مورد نیاز می باشد.

از فواید دیگر مولتی ویتامین مینرال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تامین کردن املاح و ویتامین های مورد نیاز بدن
  • ارتقا سلامتی بدن
  • تقویت کردن سیستم ایمنی بدن
  • ارتقا سلامت پوست و مو
  • جلوگیری از چین و چروک و پیری پوست
  • تقویت و افزایش رشد مو
  • پیشگیری از ریزش مو، تقویت و افزایش رشد ناخن
  • درمان کم اشتهایی، افزایش وزن و قد کودکان
  • درمان کم خونی ناشی از فقر آهن

نحوه استفاده از قرص های مولتی ویتامین مینرال

این دارو را با مقدار مناسبی آب باید روزی یک بار مصرف نمود. تمام دستورالعمل ها را در بسته محصول دنبال کنید و یا طبق دستور پزشک خود مولتی ویتامین را مصرف نمایید. بیش از دوز توصیه شده را مصرف نکنید. اگر در مورد هر گونه اطلاعاتی مطمئن نیستید، با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

هنگام مصرف مولتی ویتامین مینرال

  • از این که بیشتر از یک محصول مولتی ویتامین در یک بازه زمانی یکسان استفاده کنید ، خودداری کنید؛ مگر این که پزشک به شما دستور داده باشد.
  • استفاده از محصولات مشابه می تواند باعث اوردوز کردن یا عوارض جانبی بسیار جدی شود.
  • از نمک زیاد در رژیم غذایی خود همراه با مولتی ویتامین استفاده نکنید ، زیرا مولتی ویتامین ها خودشان دارای نمک هستند.
  • اگر از رژیم غذایی با نمک کم استفاده می کنید، قبل از مصرف ویتامین حتما به پزشک مراجعه کنید.
  • مولتی ویتامین را همراه با شیر و دیگر محصولات لبنی استفاده نکنید.

اثرات جانبی

این تصور که مصرف مولتی ویتامین‌ها به هر اندازه هیچ ضرری برای بدن ندارد اشتباه است. این داروی مکمل هم همانند داروهای دیگر در صورت نیاز بدن و با تجویز پزشک باید مصرف شود.

یبوست، اسهال، یا ناراحتی معده ممکن است رخ دهد. این اثرات معمولا موقت هستند و ممکن است از بین بروند چون بدن شما با این دارو تنظیم می‌شود. اگر هر کدام از این اثرات همچنان ادامه داشته باشد یا بدتر شود، به سرعت با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

اگر پزشک شما این دارو را تجویز کرده است، به یاد داشته باشید که او تشخیص داده است که منافع شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

واکنش حساسیت و آلرژیک به این دارو نادر است. اما اگر متوجه شدید یکی از این موارد را دارید، حتما با پزشک مشورت کنید: بثورات جلدی، خارش، تورم (به خصوص در صورت، زبان، گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفس و…

تامین ویتامین‌های مورد نیاز بدن از طریق مولتی ویتامین‌ها فقط باید در شرایطی صورت‌ می‌گیرد که سطح یکی یا برخی از ویتامین‌ها در بدن کم شود. در غیر این صورت خواص مولتی ویتامین مینرال برای شما تاثیری ندارد، چرا که افزایش برخی ویتامین‌ها در بدن می‌تواند باعث برهم زدن تعادل آن‌ها و در نتیجه پایین آمدن سطح برخی دیگر از انواع ویتامین‌ها شود.

چه داروهایی با مولتی ویتامین مینرال تداخل دارند؟

مکمل های مواد معدنی و ویتامین ها می توانند با داروهای خاصی تداخل داشته باشند و روی عملکرد بدن تاثیر گذار باشند . پس حتما از پزشک داروخانه در مورد این داروها سوال کنید. داروهای زیر معمولاً احتمال تداخل بیشتری دارند:

البته لیست این داروها کامل نیست. داروهای دیگری هم هستند که ممکن است روی مولتی ویتامین مینرال تاثیر گذار باشند. پس مصرف هر گونه داروی مسکن، ویتامین ها یا داروهای گیاهی را حتماً به پزشک گزارش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...