روش های ساده برای از بین بردن آکنه

روش های ساده برای از بین بردن آکنه و جوش صورت

روش های ساده برای از بین بردن آکنه؛ امروزه پوست صاف و شاداب یکی از معیارهای زیبایی چهره و بالا رفتن عزت نفس است. اما عوامل بسیاری مانند تغییرات هورمونی در دوران بلوغ، ژنتیک و …موجب ایجاد جوش و آکنه روی پوست می‌شود. اولین اقدام کسانی که از این عارضه رنج می‌برند استفاده از راه‌های مختلف درمان خانگی و دارویی برای برگرداندن سلامت به پوست است.

اگر می‌خواهید با روش های سریع درمان جوش صورت آشنا شوید، با ما همراه باشید و البته با کمی تحمل، یکی از غیرقابل‌ مقاومت‌ترین کارها یعنی فشار دادن جوش‌ را فعلا به تعویق بیندازید و در درمان جوش صورت استاد شوید.

انواع جوش صورت یا آکنه

جوش یک زائده کوچک پوستی است. جوش‌ها جراحت‌ها یا مشکلات پوستی کوچک ناشی از غدد چربی‌ای هستند که به‌ وسیله میکرب‌ها آلوده و ملتهب می‌شوند و در مرحله بعد، سطح آنها را ترشحات پر می‌کند.

  • ماکول ها

به نواحی تخت و قرمز رنگی که در گذشته ضایعات جوش ها بر روی آن ها قرار داشته اند، ماکول (macules) می گویند. ماکول ها می توانند تا چند هفته بر روی پوست باقی بمانند و پس از مدتی از بین خواهند رفت.

  • جوش‌های زیرپوستی کمودون‌ (Comedone)

کمودون یا به‌ صورت مفرد، کمودو (comedo) زمانی ایجاد می‌شود که فولیکول مو بر اثر افزایش چربی و سلول‌های مرده پوست مسدود شود. دو نوع از کمودون وجود دارد: جوش سر سفید و جوش سر سیاه.

  • سفت‌دانه یا پاپول (Papules)

سفت‌دانه یا پاپول برآمدگی‌هایی سفت روی پوست هستند که در آنها مایع واضحی وجود ندارد. این جوش‌ها به رنگ‌های قهوه‌ای، بنفش، قرمز و اکثرا صورتی هستند. لمس آنها ممکن است دردناک باشند.

  • ناب (Knobs)

از لحاظ ریخت‌شناختی شبیه به سفت‌دانه‌ها اما بزرگ‌تر از آنها هستند. این جوش‌ها دردناک هستند و در زیر پوست قرار دارند.

  • پاسچول (Pustules)

این جوش‌ها برخلاف پاپول‌ها دارای چرکی هستند که روی سطح پوست به‌ وضوح دیده می‌شود. قاعده این جوش‌ها قرمز و سطح رویی آنها چرک‌ آلود است. رنگ این چرک یا سفید است و یا زرد و معمولا مخلوطی از باکتری، گلبول‌ سفید و سلول‌های مرده پوستی است.

  • جای زخم بافت گونه

برخی از انواع جوش ها ممکن است پس از درمان شدن، بافت های بیرون زده خاصی را به عنوان زخم بر روی پوست باقی بگذارند. این جای زخم جوش ها ممکن است کلویید یا زخم های هایپرتروفیک باشند و در اثر تولید افراطی کلاژن در پوست افراد به وجود می آیند.

  • از دست دادن بافت

جای زخم جوش هایی که در اثر از دست دادن بافت بدن پدیدار می شوند به نسبت بافت های بیرون زده زخم بیشتر رایج هستند. به این دسته از جای زخم های جوش، زخم های یخ گونه، زخم های فیبروتیک پرس شده، جای زخم های نرم، ماکول های آتروفیک یا آتروفی ماکولا فولیکول می گویند. این دسته از زخم های باقی مانده از جوش ها فرو رفته به نظر می آیند و شبیه به حفره هایی در پوست هستند.

روش های ساده برای از بین بردن آکنه؛ درمان جوش صورت با اصلاح رژیم غذایی

تغذیه یکی از عوامل مهم درمان جوش صورت است. استفاده کردن از ترکیبی از پروتئین‌ها، کربوهیدرات و ریز‌مغذی‌ها در رژیم روزانه در سلامت پوست تاثیر بسزایی دارد. اسیدهای چرب ضروری مانند امگا ۳ و امگا۶  که در بدن تولید نمی‌شود حتماً باید از طریق رژیم غذایی یا مصرف مکمل تامین شود. به همین خاطر یکی از اولین سوالات کسانی که مبتلا به جوش صورت هستند این است که برای درمان جوش صورت چه بخوریم؟

منابع غنی از این دو اسید آمینه ماهی ساردین، قزل آلا، گردو، دانه کتان آسیاب شده، است. روغن ماهی نیز حاوی دو نوع اصلی اسید چرب امگا ۳ به نام‌های (EPA) و (DHA) است  که به طرز موثری خطر آکنه را کاهش می‌دهد.

همچنین کسانی که جوش و آکنه روی پوست صورت خود دارند باید مصرف قند و چربی را محدود کنند. زیرا رژیم غذایی که حاوی این مواد باشد باعث افزایش تولید سبوم پوست می‌شود. مواد غذایی که در رژیم غذایی این افراد باید محدود شود شامل موارد زیر است:

  • نان سفید
  • نوشابه گازدار قندی
  • کیک
  • دونات
  • شیرینی
  • فست فود
  • غذاهای کنسروی

اما غذاهایی که باید جایگزین این مواد شود و شاخص گلیسیمی پایین دارند شامل موارد زیر است:

  • میوه و سبزیجات تازه
  • حبوبات
  • آجیل
  • غلات کامل

یکی از علت‌های بروز جوش و آکنه تغییرات هورمونی است. شیر و محصولات لبنی حاوی هورمون‌هایی نظیر IGF-1 هستند که با ایجاد تغییرات هورمونی موجب بروز آکنه می‌شود. اگر چه نمی‌توان با قطعیت در مورد مضرات شیر برای آکنه ادعا کرد اما توصیه می‌شود کسانی که با خوردن محصولات لبنی میزان جوش و آکنه‌ی بیشتری را روی پوست مشاهده می‌کنند از خوردن آن اجتناب کنند.

پروتئین مورد نیاز بدن و بازسازی پوست نیز باید از طریق گوشت مرغ، گوشت گوساله، تخم مرغ  تامین شود.

درمان خانگی جوش صورت با بخور دادن

بخور دادن پوست موجب خارج شدن مواد زاید و سمی از منافذ پوست می‌شود و دیگر با جمع شدن چربی و مواد زائد زیر پوست جوش ایجاد نمی‌شود. استفاده از بخور بسیار ساده است و فقط کافی‌ست ظرف بزرگی را از آب داغ پر کنید و صورت خود را به مدت ۱۵ دقیقه روی آن بگیرید که پوست در تماس نزدیک با بخار قرار بگیرید.

در استفاده از این شیوه باید دقت داشته باشید که آب خیلی داغ نباشد که پوست را بسوزاند و حتما بعد از اتمام کار صورت خود را بشویید و از مرطوب کننده استفاده کنید.

درمان خانگی جوش صورت با اسکراب

یکی از ساده‌ترین راه‌ها که می‌توان به این افراد پیشنهاد کرد استفاده از اسکراب یا لایه بردار است. لایه برداری از پوست موجب پاک کردن سلول‌های مرده از روی پوست می‌شود و منافذ باز را مسدود می‌کند. به این ترتیب علاوه بر تحریک کلاژن سازی پوست ظاهر آن هم بهبود می‌یابد و زیبایی چهره را دو چندان می‌کند.

تهیه‌ی اسکراب خانگی یکی از موثرترین اقدامات در درمان جوش صورت است که به سادگی انجام می‌شود و نیاز به صرف وقت و هزینه‌ی بالا ندارد.

طرز تهیه‌ی اسکراب خانگی:

برای تهیه‌ی لایه بردار کمی شکر یا نمک را با روغن نارگیل ترکیب کنید و آن را روی پوست بزنید. مدت زمان مورد نیاز برای باقی ماندن لایه بردار روی پوست ۲۰ دقیقه است. بعد از آن می‌توانید پوست را شستشو دهید و با یک مرطوب کننده یا روغن گیاهی پوست را ماساژ دهید.

استفاده از مکمل خوراکی زینک با تاثیرات شگفت‌انگیز در روش های ساده برای از بین بردن آکنه

زینک (روی) یک ماده مغذی ضروری برای رشد سلولی، تولید هورمون، سوخت و ساز و عملکرد سیستم ایمنی بدن است.

مطالعات نشان داده‌اند که زینک یکی از درمان‌های طبیعی برای جوش و آکنه است. تحقیقات دیگری نشان می‌دهند که معمولا مقدار زینک در بدن افراد مبتلا به آکنه، نسبت به افراد دارای پوست سالم کمتر است. همچنین چندین مطالعه دیگر نشان داده‌اند که مصرف زینک به‌ شکل خوراکی، می‌تواند به کاهش آکنه کمک کند. در یک مطالعه روی ۴۸ نفر از افراد مبتلا به آکنه، از آنها خواستند تا روزی سه نوبت مکمل زینک بخورند. پس از هشت هفته، ۸۰ تا ۱۰۰٪ از آکنه در ۳۸ نفر از بیماران کاهش یافته بود.

هنوز دُز مشخصی برای مصرف زینک برای درمان آکنه وجود ندارد، اما چندین مطالعه نشان داده‌اند که کاهش قابل‌توجه آکنه با مصرف ۳۰ تا ۴۵ میلی‌گرم زینک در هر روز به دست می‌آید. این مقدار بالاترین دُز توصیه‌شده برای هر روز است. بهتر است بیشتر از ۴۰ میلی‌گرم در روز زینک مصرف نکنید، مگر اینکه پزشکتان تجویز کرده باشد. زیاده‌روی در مصرف زینک، ممکن است باعث معده درد و تحریک روده شود.

  • دکتر مصطفی قاسمی
  • 2022-03-10
  • 43 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...