برم هگزین

برم هگزین _ Bromhexine

برم هگزین

برم هگزین به صورت قرص ، آمپول و سوسپانسیون خوراکی (یعنی شربت برم هگزین) در دست مصرف است.  به عنوان خلط آور و رقیق كننده ترشحات موكوسی در مواردی مانند التهاب نايژه، آسم، برونشيكتازی و التهاب سينوس ها همراه با تجمع ترشحات موكوسی غلیظ و چسبنده در مجاری تنفسی مصرف می شود.همچنین این دارو برای برخی از افراد با بیماری‌های تنفسی و یا سرماخوردگی تجویز می‌شود که  دچار سرفه و تنگی نفس هستند.

عملکرد داروی برم هگزین

مدالیت یا برم هگزین هیدروکلراید، به سرعت از طریق دستگاه گوارش جذب می‌شود و متابولیسم گسترده‌ای را در کبد به راه ‌می‌اندازد. این دارو بر مراحل تشکیل هورمون‌های موثر در تولید مخاط تاثیر می‌گذارد. برم هگزین ساختار فیبرهای موکوپلی ساکارید اسیدی را در خلط مختل می‌کند، در نتیجه خلط رقیق‌تر از قبل تولید می‌شود.

فراهمی زیستی خوراکی (مقدار جذب دارو از هر دوز مصرف) این دارو در حدود ۲۰ درصد است. حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد از یک دوز این دارو عمدتا به صورت متابولیت از طریق ادرار دفع می‌شود. نیمه عمر نهایی این دارو در حدود ۱۲ ساعت تخمین زده می‌َشود.

موارد مصرف برم هگزین

خلط زمانی تولید می‌شود که ریه‌های شما بر اثر یک بیماری آسیب دیده باشد. در واقع خلط بزاق معمولی که در گلویتان وجود دارد نیست، بلکه مخاط غلیظی است که برای جلوگیری از ورود ذرات ریز و میکروب‌ها به وجود می‌آید.

بیماری‌هایی که با ترشح خلط همراه هستند و شدت این بیماری‌ها با برم هگزین کاهش می‌یابد عبارت اند از:

آسم

آسم بیماری است که در آن راه‌های هوایی شما باریک و متورم می‌شود و ممکن است مخاط اضافی در دستگاه تنفسی شما تولید شود. این بیماری می‌تواند نفس کشیدن را برای شما دشوار کند و باعث سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس شود.برم هگزین می تواند تا حدود  علائم این بیماری را بهبود ببخشد.

 آنفولانزا

آنفولانزا یک بیماری عفونی است که توسط ویروس‌های آنفولانزا ایجاد می‌شود. علائم این بیماری از خفیف تا شدید متغیر است و اغلب شامل تب، آبریزش بینی، گلودرد، درد عضلانی، سردرد، سرفه، خستگی و خلط پشت حلق است. این علائم از یک تا چهار روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس (معمولاً دو روز) شروع می‌شود و حدود ۲ تا ۸ روز ادامه می‌یابد.

برم هگزین یک مهارکننده قوی سرین پروتئاز دو غشایی است که می‌تواند اثر ضد ویروسی در مواجهه با آنفلوانزا، از خود نشان دهد.

سرماخوردگی

زمانی که سرما می‌خورید، بینی و سینوس‌های شما در برابر عفونت باکتریایی آسیب پذیر‌تر می‌شوند. ویروس سرماخوردگی بدن را برای ترشح هیستامین تحریک می‌کند. هیستامین ماده شیمیایی است که غشای بینی شما را ملتهب می‌کند، در نتیجه مخاط زیادی در بدن شما تولید می‌شود. در این شرایط مخاط شما نسبت به گذشته ضخیم‌تر می‌شود تا عوامل بیماری‌زا نتوانند به سادگی وارد بدن شما شوند.

زمانی که غلظت خلط شما بیش از اندازه مورد نیاز، افزایش پیدا کند که ممکن است سرفه شما به حالت خشک دربیاید. در این شرایط شما باید از داروی برای کاهش این غلظت استفاده کنید.

موارد احتیاط

در صورت داشتن هرکدام از موارد زیر پزشک خود را در جریان قرار دهید:

  • در صورت وجود یا سابقه هرگونه حساسیت به برم هگزین
  • داشتن زخم معده و دردهای شکمی
  • در صورتی که دچار اختلال با کلیه یا کبد هستید.
  • سه ماهه اول بارداری، قصد بارداری و یا دوران شیردهی
  • بیماری‌های ریه مانند اختلال انسداد مزمن
  • علائم عفونت ریه مانند :مشکل در تنفس هنگام استراحت و تب بالای ۳۸ درجه سانتی‌گراد
  • کاهش سیستم ایمنی بدن بخاطر بیماری‌های دیگر مانند: ایدز یا داروهایی مانند شیمی‌درمانی و داروهای سیستم ایمنی
  • برای جلوگیری از عوارض گوارشی، بهتر است برم هگزین پس از غذا مصرف شود.

تداخلات دارویی برم هگزین

مدالیت می‌تواند مقدار جذب آنتی بیوتیک‌ها را افزایش دهد، بنابراین اگر آنتی بیوتیک مصرف می‌کنید برای مصرف با پزشک خود مشورت کنید. به طور کلی برم هگزین می‌تواند با داروهای زیر تداخل داشته باشد.

  • ایبوپروفن
  • آلبوترول
  • آسپرین
  • کدئین
  • آتورواستاتین
  • متفورمین
  • آگمنتین (آموکسی سیلین/کلاوولانات)
  • کلوپیدوگرل
  • سولفات آهن
  • لاکتولوز
  • لازیکس (فروزماید)
  • لیپیتور (آتورواستاتین)
  • پانتوپرازول
  • پاراستامول (استامینوفن)
  • پردنیزولون
  • پرگابالین
  • رامیپریل
  • اسپیریوا (تیوتروپیوم)
  • ترامادول
  • ونتولین (آلبوترول)

در صورت مصرف هر یک از داروهای بالا، برای مصرف مدالیت با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی داروی برم هگزین

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. در صورت بروز مستمر هریک از عوارض می بایست به پزشک اطلاع داده شود:

برم هگزین می‌تواند باعث ایجاد عوارض جانبی زیر شود:

  • مشکلات گوارشی مثل اسهال
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • بثورات پوستی آلرژیک
  • مشکل تنفسی
  • درد شکم
  • تب
  • عفونت دستگاه تنفسی
  • عفونت گلو
  • حساسیت
  • سرگیجه
  • عرق کردن
شربت کیدز ویتامینز

شربت کیدز ویتامینز همراه با رویال ژلی

Kids Vitamins With Royal Jelly

شربت کیدز ویتامینز حاوی رویال ژلی، پره بیوتیک‌های FOS و GOS، ویتامین‌های گروه B، ویتامین‌های A، C، D، E و مقادیر بالایی از املاح معدنی شامل آهن، ید، کروم، سلنیوم، مس، منگنز و روی است. مصرف این محصول در بهبود رشد کودکان، بهبود وضعیت دستگاه گوارش آن ها، تقویت سیستم ایمنی و تامین نیازهای بدن به ویتامین ها و مواد معدنی موثر است. این مکمل به منظور استفاده کودکان بالای 3 سال مناسب است.

رویال ژلی (Royal Jelly):

ژل رویال عسل که به نام ژل سلطنتی، ژل ملکه زنبور عسل در میان مردم شناخته شده است، یک ماده شیری رنگ است که فقط غذای ملکه زنبور ها یا زنبور سلطنتی از آن بعنوان غذا استفاده می‌کند پس یک ماده بسیار قوی و محدود می‌باشد. ژل رویال غنی از ویتامین ها، مواد معدنی کمیاب، کربوهیدرات، پروتئین و اسیدهای چرب منحصر به فرد می باشد که علاوه بر کاهش التهاب در تقویت سیستم ایمنی و افزایش پاسخ ایمنی بدن کودکان به باکتری ها و ویروس ها مؤثر است.  آنتی اکسیدان‌های موجود در این ژل با رادیکال‌های آزاد به مقابله پرداخته و در نتیجه می‌توانند از پیری زودرس پیشگیری نمایند. رویال ژلی خواص ضد التهابی نیز دارد و اگر آنها را روی نواحی دچار التهاب بدن بمالید، تاثیر مثبت آن را مشاهده خواهید کرد.

گالاکتو الیگوساکاریدها (GOS):

کربوهیدرات های غیر قابل هضم هستند که با تنظیم فلور میکروبی روده و افزایش جمعیت باکتری های مفید روده نقش مهمی در ارتقا عملکرد دستگاه گوارش در کودکان دارند. این فیبر محلول به عنوان پری بیوتیک نیز در مکمل ها قرار دارد و باعث بهبود عملکرد روده می شود. همچنین شدت یبوست را کاهش داده، باعث نرم شدن مدفوع شده و دفع را آسان می نماید.

فروکتو الیگوساکاریدها (FOS):

فروکتوالیگوساکارید یک پری بیوتیک می باشد که باعث افزایش تعداد باکتری های مفید و غیر بیماری زا در روده می شود. این پری بیوتیک از فیبرهای غذایی محلول محسوب می شود که در پیشگیری از سرطان، بهبود جذب مواد معدنی و پیشگیری از ابتلا به یبوست و بهبود آن نیز موثر می باشد.

آهن (Iron):

نوزادان ما برای ساختن هموگلوبین به آهن نیاز دارند که بتواند اکسیژن را از طریق خون به تمام سلول های بدن برساند. این هموگلوبین است که به گلبول های قرمز خون، رنگ می دهد. وقتی شما آهن به مقدار کافی ندارید، گلبول های قرمز خون به گلبول های کوچک و کم رنگ تبدیل می شوند

تامین روزانه ی آهن کافی برای رشد کودک بسیار ضروری بوده و کمبود آن به خصوص در سنین پایین تر با عوارض زیادی همراه است. در واقع آهن برای رشد و تمایز سلول ها ضروری بوده و از این طریق در تقویت رشد کودکان نقش دارد. عقب افتادگی در رشد و تکامل فیزیولوژیک و ذهنی از جمله عوارض کمبود آهن به خصوص در کودکان با سنین پایین تر می باشد.
نیاز به آهن در کودکان در سنین مختلف متفاوت است.

روی (Zinc):  

زینک یا روی یکی از ماده معدنی ضروری برای بدن می باشد که برای فعالیت بیش از 300 آنزیم در بدن ضروری است. از آنجایی که بدن هیچ سیستم خاصی برای ذخیره کردن زینک ندارد، دریافت روزانه ی این عنصر برای حفظ سلامت و رشد کودکان بسیار ضروری است. زینک در ساخت و تکثیر سلول ها، ساخت DNA و پروتئین نقش داشته و به همین خاطر در حمایت از رشد در طول دوران جنینی، کودکی و نوجوانی نقش اساسی دارد. کمبود دریافت زینک با عقب ماندگی رشد، تاخیر در بلوغ و کاهش اشتها همراه است. میزان مجاز توصیه شده به زینک بر اساس سن و جنس کودکان و نوجوانان متفاوت است.

سلنیوم (Selenium):

سلنیوم از جمله مواد معدنی ضروری برای بدن است که در ساخت و متابولیسم هورمون های تیروئیدی، ساخت DNA، جلوگیری از ایجاد آسیب های اکسیداتیو و عفونت ها نقش دارد. لذا دریافت مقادیر کافی از آن برای کودکان و نوجوانان حائز اهمیت است.

ید (Iodine):

هورمون های تیروئیدی تنظیم کننده ی بسیاری از فرآیندهای درون بدن از جمله سوخت و ساز، ساخت پروتئین ها و فعال شدن آنزیم های درون بدن هستند. ید یک عنصر بسیار مهم در ساخت هورمون های تیروئید است.همچنین در کودکان ید برای تکامل استخوان و سیستم عصبی مرکزی ضروری می باشد. کمبود ید عوارض متعددی بر رشد و تکامل دارد. در صورت عدم دریافت ید کافی در سنین ابتدایی کودکی، تکامل اعصاب و مغز مختل شده و باعث ایجاد عقب افتادگی های ذهنی به صورت غیرقابل جبران می شود. در واقع کمبود ید یکی از شایع ترین علل قابل پیشگیری عقب ماندگی ذهنی در دنیاست.

تحقیقات نشان داده است کودکان به کمبود ید حساس تر هستند و حتی در صورت وجود کمبود های خفیف، سطح هورمون های تیروئید در بدن آنها کاهش می یابد.

کروم (Chromium):

کروم یک عنصر طبیعی کمیاب است. این ماده معدنی با تقویت عمل انسولین می تواند در متابولیسم کربوهیدرات، چربی و پروتئین نقش داشته باشد همچنین دارای اثرات آنتی اکسیدانی است. کروم می تواند عملکرد انسولین را تقویت کند و از این رو باعث کاهش سطوح قند خون شود. این ماده همچنین در کاهش وزن و افزایش توده عضلانی نقش دارد.
کروم با تقویت عملکرد انسولین می تواند سطح قند خون در کودکان را کنترل کند و مانع از ابتلاء آنها به دیابت و چاقی شود.

ویتامین آ (Vitamin A):

ویتامین A برای رشد، تکامل و مبارزه با بیماری های عفونی در کودکان ضروری است. این ویتامین در تشکیل و سلامت سیستم ایمنی، رشد استخوان، تکامل مغز و تکامل سیستم بینایی کودکان نقش دارد. کمبود ویتامین A عوارض جبران ناپذیری در کودکان به همراه خواهد داشت. شایع ترین علامت کمبود ویتامین A در کودکان خشکی چشم (گزروفتالمی) است که با کاهش تطابق با نور و شب کوری همراه است. اما در مراحل اولیه کمبود ویتامین A و قبل از بروز گزروفتالمی، خطر عفونت ها در کودکان بالا می رود.کودکانی که دچار سوءتغذیه هستند و نیز کودکانی که به طور طولانی مدت اسهال داشته اند به ویژه در معرض خطر کمبود ویتامین A هستند.

ویتامین د (Vitamin D):

 
ویتامین دی برای رشد استخوان، تشکیل دندان، تنظیم سیستم ایمنی، رشد و تقسیم سلولی در کودکان ضروری است. کمبود ویتامین D ممکن است باعث ایجاد نرمی استخوان (راشیتیسم) در نوزادان و کودکان در سنین رشد شود؛ راشیتیسم شدید علاوه بر تغییر شکل استخوان و درد، می تواند باعث عدم رشد، تأخیر در رشد، تشنج ناشی از کمبود کلسیم و ناهنجاری های دندانی شود.

ویتامین ث (Vitamin C):

ویتامین ث یکی از ویتامین های محلول در آب می باشد که بدن انسان نمی تواند آن را بسازد یا ذخیره کند. مطالعاتی نشان می دهند که کمبود این ویتامین با کاهش رشد کودکان همراه است. ویتامین ث به عنوان یک ماده ی مغذی ضروری در ساخت کلاژن و متابولیسم پروتئین ها نقش دارد. کلاژن یکی از فراوان ترین پروتئین های بدن است که به ساخت و تکامل استخوان، مفاصل، پوست و بافت های همبند کمک می کند. همچنین ویتامین ث با افزایش جذب آهن به طور غیرمستقیم نیز در رشد و تقویت کودکان موثر است. از آنجایی که ویتامین ث در تولید انرژی در بدن موثر می باشد، احساس ضعف و خستگی از اولین علائم کمبود این ویتامین است.

ویتامین‌های گروه B:

ویتامین‌های این گروه در رشد جسمی و ذهنی کودک تاثیرات بسیار زیادی دارد که نمی‌توان آن‌ را نادیده گرفت. یکی از این ویتامین‌ها ویتامین ب است که اهمیت بسیار زیادی دارد. کمبود این ویتامین با علائمی خودش را نشان می‌دهد که عوارض بسیاری را به دنبال خود دارد. این ویتامین باعث سوخت و ساز بهتر بدن می‌شود و در تولید انرژی نقش بسیار زیادی دارد. برای تقویت و رشد هوش و حافظه کودک هم بسیار مهم و ضروری است.

ترکیبات شربت کیدز ویتامینز همراه با رویال ژلی ادونسیس(به ازای 10 ميلی ليتر):

عنوان مقدار نیاز روزانه
Royal Jelly 150 mg *
(FOS (Fructooligosaccharides 100 mg *
(GOS (Galactooligosaccharides 100 mg *
Zinc 5 mg 50 %
Iron 6 mg 42.9 %
Copper 0.7 mg 70 %
Manganese 0.7 mg 35 %
Chromium 40 µg 100 %
Iodine 50 µg 33.3 %
Selenium 23 µg 41.8 %
Vitamin C 45 mg 56.3 %
Vitamin PP 13 mg 81.3 %
Vitamin B5 8 mg 133.3 %
Vitamin E 4 mg 33.3 %
Vitamin B6 1.4 mg 100 %
Vitamin B2 1.2 mg 85.7 %
Vitamin B1 1 mg 90.9 %
Vitamin A 700 µg 87.5 %
Folic Acid 100 µg 50 %
Vitamin D3 10 µg 200 %
Vitamin B12 1.4 µg 56 %

* نیاز مصرف روزانه از طرف شرکت سازنده مشخص نشده است.

موارد مصرف شربت کیدز ویتامینز همراه با رویال ژلی

  •  کمک به حفظ سلامت عمومی کودکان
  • تقویت سیستم ایمنی در کودکان و نوجوانان
  • کمک به سلامت پوست، مو و ناخن
  • حاوی پره بیوتیک‌های FOS و GOS
  • بهبود رشد جسمی و ذهنی
  • بهبود اشتها

روش مصرف شربت

  • قبل از مصرف بطری را به خوبی تکان دهید.
  • کودکان 3 تا 7 سال: 5 میلی لیتر در روز، ترجیحا صبح ها بعد از صبحانه
  •  7 سال به بالا: 10 میلی لیتر در روز، ترجیحا صبح ها بعد از صبحانه

موارد احتیاط

  • دارو را دور از دید و دسترس کودکان، در بسته بندی اصلی، در جای خشک، دور از نور و در دمای زیر ۲۵ درجه سانتیگراد نگهداری شود.
  • در صورت حساسیت کودک به هر یک از اجزای تشکیل دهنده این محصول از مصرف آن پرهیز شود.
  • به علت وجود شکر و رویال ژلی در این فرآورده در افراد مبتلا به دیابت با احتیاط مصرف شود.
  • این فرآورده نباید به عنوان جایگزین یک رژیم غذایی سالم و متعادل در نظر گرفته شود.
  •  در طول بارداری، شیردهی و کودکان زیر ۳ سال مصرف دارو توصیه نمی‌شود.
  • هنگام مصرف فرآورده به تاریخ انقضای آن توجه نمایید.
  • برای اطلاعات بیشتر به برگه راهنمای فرآورده مراجعه شود.
  • این محصول جهت تشخیص، پیشگیری و درمان نیست.
قرص مولتی پرن آرایکس

قرص مولتی پرن آرایکس

قرص مولتی پرن آرایکس؛ دوران بارداری و شیردهی از حساس ترین دوران های زندگی هستند که هرگونه کمبودی در سطح ویتامین ها و مینرال ها می توانند منجر به عواقب جبران ناپذیری برای مادر و جنین می شود. با تغییرات فیزیولوژیکی که در این دوران ها اتفاق می افتد و با توجه به اینکه تنها راه تامین مواد غذایی مورد نیاز جنین و کودک از طریق بدن مادر و شیر است، نیاز به ویتامین ها و مینرال ها عموما افزایش می یابد. از طرفی بسیاری تحقیقات نشان می دهد که دریافت تعدادی از ترکیبات خاص می تواند در ارتقای سطح سلامتی، پیشگیری از ابتلا به بیماری ها و افزایش ضریب هوشی نوزاد موثر باشد. به همین دلیل استفاده از مکمل های مولتی ویتامین و مینرال که بر اساس نیاز مادر، جنین و کودک در این دوران ها طراحی شده باشند می تواند اثرات مثبت بسیاری داشته باشد. از طرفی این تغییرات فیزیولوژیک می تواند با ایجاد مشکلات گوارشی به ویژه حالت تهوع و استفراغ در زنان باردار همراه باشد.
مکمل مولتی پرن آرایکس یکی از مکمل های طراحی شده برای دوران بارداری است.

آهن :

آهن یک ماده معدنی مهم است، که به جلوگیری از کم­ خونی ناشی از سطح پایین آهن در خون کمک می­ کند. کم خونی خفیف در دوران بارداری شایع است، اما گاهی اوقات کم خونی ناشی از فقر آهن شدید نیز می ­تواند رخ دهد. کم خونی، نوعی فقر آهن است که خون نمی ­تواند اکسیژن کافی را به بافت­ های بدن برساند. فقر آهن شایع­ ترین علت کم­ خونی در دوران بارداری است. کم خونی در زمان بارداری باعث می شود که سلول­ های خونی نتوانند اکسیژن لازم را به سلول های بافتی مادر و جنین برسانند. کم خونی در هنگام بارداری طبیعی است و ممکن است بیشتر به علت سطح پایین آهن که به تشکیل گلبول قرمز خون و تولید هموگلوبین کمک می­ کند بوجود آید. برای کمک به رشد جنین در طول بارداری بدن به خون بیشتری نیاز دارد، اما اگر به اندازه کافی آهن یا برخی مواد مغذی را بدست نیاورد، نمی­ تواند سلول های خونی بیشتری تولید کند. در دوران بارداری ، کم خونی ناشی از فقر آهن می­ تواند اثرات منفی روی مادر و به خصوص جنین در حال رشد داشته باشد بطوریکه 20% از مرگ و میر مادران در سراسر جهان ناشی کم خونی و فقر آهن است. بنابراین مصرف مکمل آهن در دوران بارداری توصیه می­ شود لذا می بایست از ذخیره آهن کافی ، قبل از بارداری مطمئن شوید. مشاوره پزشکی قبل از بارداری بسیار مفید است. در صورتی که ذخیره آهن شما پایین بوده و یا قبل از بارداری کم خونی دارید، پزشک یا کارشناس بهداشت حرفه­ ای می­ تواند، میزان نیاز به دوز بالاتر آهن مورد نیاز را ارزیابی کند. نیاز شما به آهن در دوران بارداری به دلایل مختلف از جمله افزایش حجم خون و رشد جنین و جفت ، افزایش می­ یابد. اگر ذخایر آهن مادر قبل از بارداری و یا در سه ماهه اول کاهش یابد ، ممکن است کم خونی در سه ماهه دوم یا سوم گسترش یابد.

علایم زیر در دوران بارداری می ­تواند نشانه آنمی باشد:

  • خستگی
  • ضعف عمومی
  • تندی ضربان قلب
  • اختلال در تمرکز
  • تنگی نفس
  • رنگ پریدگی پوست
  • درد در قفسه سینه
  • سبکی سر
  • سردی دست و پا
  • بهره ­وری پایین­ تر در محل کار
  • کاهش مقاومت به عفونت
  • تحمل پایین­ تر در از دست ­دادن خون طی جراحی یا هنگام زایمان، زایمان بدن را در معرض استرس بالایی قرار می­ دهد و ممکن است زمانی که نیاز به سطح انرژی بالا به منظور مراقبت و شیردهی از نوزاد خود دارید احساس ضعف و خستگی کنید پزشک یا کارشناس بهداشت ، می تواند سابقه کم خونی و سطح هموگلوبین شما را چک کرده و بهترین اقدامات را به شما پیشنهاد ­دهد، لذا در طول بارداری پیگیر انجام این اقدامات باشید.

ویتامین C :

ویتامین C یا اسیدآسکوربیک ، یک ماده مغذی محلول در آب است و در برخی از مواد غذایی یافت می ­شود و در بدن به عنوان یک آنتی ­اکسیدان عمل می­ کند. به توصیه انجمن بارداری آمریکا ، مصرف روزانه 80 تا 85 میلی گرم ویتامین C برای زنان باردار ضروری است. مصرف ویتامین C در دوزهای بالاتر از 2000 میلی گرم اثرات منفی خود را داشته و ممکن است مشکلات زیادی را ، به ویژه در اوایل حاملگی برای مادر و جنین بوجود آورد.

مزایای ویتامین C در دوران بارداری :

ویتامین C از جمله مواد غذایی مهم در جذب آهن به شمار می ­رود و در دوران بارداری آهن موجود در خون را در سطح بالایی نگه داشته و از شیوع کم خونی جلوگیری می­ کند. برای جذب آهن مواد غذایی ، می ­توان از آب پرتغال استفاده کرد. بالا بردن

سطح خون کودک : ویتامین C از جفت عبور کرده و سطح خونی نوزاد را بالا می ­برد که برای رشد طبیعی جنین ضروری است.

دور کردن سموم : ویتامین C به عنوان یک آنتی ­اکسیدان عمل می ­کند و به تشکیل یک جفت سالم و مبارزه با سموم بدن در دوران بارداری کمک می­ کند. جلوگیری از فشار خون : در دوران بارداری ویتامین C از فشار خون بالا جلوگیری می­ کند.

تکامل بخشیدن جنین : ویتامین C به ساختار بدن جنین، از جمله غضروف ، عضلات و استخوان ، کلاژن سلول های پوستی ، لثه­ ها و تاندون­ ها کمک می­ کند. تحریک آنتی بادی : تحریک آنتی ­بادی برای مبارزه با بیماری ها و عفونت.

جلوگیری از خونریزی : کمبود ویتامین C یکی از دلایل شایع در خونریزی است. نوزادان سالم : مصرف مناسب ویتامین C مزیت داشتن یک نوزاد سالم با وزن مناسب را به شما می ­دهد.

اسید فولیک :

اسید فولیک که با عنوان فولات یا فولیک اسید نیز شناخته می­ شود ، در گروه ویتامین B قرار داشته و چون در بدن ذخیره نمی ­شود ، در زمان بارداری چندین برابر بیشتر از زمان عادی از بدن دفع می­ گردد، لذا نیاز به مصرف روزانه آن ضروری بوده و به متابولیسم پروتئین و تشکیل گلبول قرمز خون کمک می­ کند و برای رشد طبیعی ستون فقرات ، مغز و جمجمه جنین در 18 روز اول بارداری ضروری است. مصرف اسیدفولیک در 18 روز اول بارداری بطور قابل توجهی می تواند خطر ابتلا به ناهنجاری­ های لوله عصبی را کاهش داده و پیشگیری از فتق نخاعی موثر است. پس باید حداقل سه ماه قبل از بارداری مصرف آن را آغاز نمایید. در ضمن کمبود اسید فولیک ، قبل از بارداری و هم چنین در سه ماهه اول بارداری موجب زایمان زودرس ، آسیب­ دیدن و نقص لوله عصبی جنین ( NTDs ) که رایج ترین آن اسپینا بیفیدا ( فاصله مهره­ای که سبب نمایان­ شدن نخاع و عصب ) می­ شود. درواقع این ناهنجاری مادرزادی که ناشی از بسته شدن نامناسب لوله عصبی است، در چند هفته اول حاملگی رخ داده و ستون فقرات قادر به رشد نرمال نبوده و باعث تغییر شکل یا اختلال در عملکرد نخاع ، مغز و جمجمه می­ گردد. از آنجایی که بسته ­شدن لوله عصبی جنین قبل از آگاهی شما از بارداریتان اتفاق می­ افتد ، شروع مصرف مکمل اسید فولیک قبل از بارداری اهمیت بسیار زیادی دارد.

ویتامین B12 :

ویتامین B12 برای تولید سلول های قرمز خون ، سنتز مواد ژنتیکی و عملکرد مناسب سیستم عصبی ، ضروری است. برای تاثیر کامل این ویتامین ، باید آن را با اسید فولیک مصرف کرد.

تأثیر کمبود ویتامین B12 : کمبود ویتامین B12 در دوران بارداری ، از فعال شدن اسید فولیک جلوگیری کرده ، لذا با وجود سطح کافی اسید فولیک ، منجر به افزایش خطر نقص لوله عصبی در 28 روز اول بارداری شده و می تواند موجب تولد نوزاد نارس شود. عدم جذب بهینه ، شایع ترین علت کمبود ویتامین بوده که به راحتی با یک رژیم غذایی خوب حاوی فرآورده های حیوانی می توان از کمبود آن جلوگیری کرد.

منابع ویتامین B12 : ویتامین B12 عمدتا در فرآورده های حیوانی مانند گوشت ، مرغ ، ماهی ، سخت پوستان ، تخم مرغ ، محصولات لبنی و همینطور غذاها و نوشیدنی های غنی شده ، غلات و حبوبات خاص ، محصولات مبتنی بر سویا و نوشیدنی های مبتنی بر برنج یافت می شود. زنان بارداری که قبل از بارداری ، از رژیم گیاهخواری یا گیاهی پیروی می کنند. بیشتر در معرض ابتلا به کمبود ویتامین B12 می باشند. مصرف مولتی ویتامین قبل از بارداری ، به جذب کافی ویتامین B12 در دوران بارداری کمک می کند.

ویتامینE (آلفا توکوفریل استات):

با توجه به نقش آنتی اکسیدانی ویتامین E و همچنین نقش آن در سیستم ایمنی، دریافت مقدار کافی از آن در دوران بارداری و شیردهی ضروری می باشد. مصرف این ویتامین می تواند از ایجاد رادیکال های آزاد در بدن و آسیب سلولی جلوگیری نماید.
کمبود این ویتامین می تواند منجر به وزن پایین نوزاد در هنگام تولد گردد. توجه داشته باشید که دریافت بیش از اندازه این ویتامین نیز توصیه نمی شود. مقدار نیاز روزانه بدن به ویتامین E در بارداری 15 میلی گرم و در شیردهی 19 میلی گرم می باشد.

روی (اکسید): 

دریافت روی در دوران بارداری به پیشگیری از زایمان زودرس و رشد طبیعی جنین کمک می کند. دریافت روی در دوران شیردهی نیز برای تامین روی مورد نیاز نوزاد از اهمیت بالایی برخوردار است.
با توجه به نقش روی در ساخت نوکلئیک اسیدها و پروتئین ها برای رشد مغز، کمبود این ماده معدنی با ابتلا به بسیاری از ناهنجاری های مادرزادی سیستم عصبی در کودکان همراه است.
میزان نیاز روزانه این عنصر در زنان باردار 14 تا 18 سال 12 میلی گرم و زنان باردار بالای 19 سال 11 میلی گرم می باشد.
میزان نیاز روزانه این عنصر در زنان شیرده 14 تا 18 سال 13 میلی گرم و زنان شیرده بالای 19 سال 12 میلی گرم می باشد.
حداکثر میزان مجاز دریافت این ماده معدنی در زنان باردار و شیرده 14 تا 18 سال 34 میلی گرم و در زنان باردار و شیرده بالای 19 سال 40 میلی گرم می باشد.

منیزیم (اکسید): 

میزان توصیه شده منیزیم در بارداری مقداری افزایش می یابد. کمبود منیزیم در مادر باردار سبب اختلال در رشد و تکامل جنین شده و حتی می تواند آسیب رسان باشد. اغلب از منیزیم برای درمان پره اکلامپسی استفاده می‌گردد. سطوح مطلوب آن می‌تواند در جلوگیری از گرفتگی عضلانی ساق پا کمک کننده باشد. میزان توصیه شده منیزیم در شیردهی مقداری افزایش می یابد.

ید (پتاسیم ید): 

رشد غده تیروئید جنین در اوایل بارداری کاملا به مصرف ید مادر وابسته است. همچنین پس از تولد نیز برای رشد و بلوغ صحیح جسمی و عصبی مهم است. در زنان باردار کمبود ید باعث اختلال در رشد سیستم عصبی جنین، تاخیر در رشد جنین، سقط جنین، مرده زایی، کرتینیسم (نوعی عقب افتادگی ذهنی و جسمی) و افزایش خطر ابتلای کودک به اختلال بیش فعالی و کمبود توجه می شود. در دوران شیردهی نیز به دلیل این که تنها منبع دریافت ید نوزاد شیر مادر است و میزان ید شیر مادر هم با رژیم غذایی دریافتی رابطه مستقیم دارد دریافت میزان مناسب ید توصیه می شود.
میزان نیاز روزانه ید در زنان باردار 220 میکروگرم و در زنان شیرده 290 میکروگرم می باشد.

مس (اکسید):

رژیم غذایی زنان باردار اغلب حاوی مس کم است و نیاز به افزایش آن وجود دارد. پیشنهاد می‌گردد زمانی که مکمل آهن و روی در طول بارداری مصرف می‌شود، مکمل مس نیز مصرف گردد.

کلسیم: 

نیاز به کلسیم در بارداری افزایش نمی‌یابد. با این حال بسیاری از زنان با دریافت پایین وارد بارداری می‌شوند و باید به مصرف مواد غذایی غنی از کلسیم تشویق گردند. مادران شیرده باید تشویق شوند تا در طول روز، مقدار کافی کلسیم دریافت کنند. نیاز به کلسیم در این دوران 1000 میلی گرم در روز می باشد.

ترکیبات (1 قرص):

عنوان مقدار نیاز روزانه
Each Pink (a.m.) table contains :
**
     *
(Beta Carotene (as Vitamin A
2700 IU
     *
(Vitamin B1 (Thiamine Mononitrate
3 mg
     *
(Vitamin B2 (Riboflavin
3.4 mg
     *
Niacinamide
20 mg
     *
(Pantothenic Acid (Calcium pantothenate
5 mg
     *
(Vitamin B6 (Pyridoxine Hydrochloride
10 mg
     *
(Vitamin C (Ascorbic acid
120 mg
     *
(Vitamin E (dl-alpha Tocopheryl Acetate
30 IU
     *
(Copper (Cupric oxide
2 mg
     *
(Iodine (Potassium iodide
0.15 mg
     *
(Iron (ferous fumarate
35 mg
     *
(Magnesium (Magnesium oxide
50 mg
     *
(Zinc (zinc oxide
15 mg
     *
Each Blue (a.m.) table contains :
**
     *
Folic Acid
1.1 mg
     *
(Vitamin B12 (cyanocobalamin
12 mcg
     *
(Vitamin D3 (cholecalciferol
250 IU
     *
Calcium
300 mg
     *
  • * نیاز مصرف روزانه از طرف شرکت سازنده مشخص نشده است.
  •  ** مقدار به کار رفته از طرف شرکت سازنده مشخص نشده است.

مزایای قرص مولتی پرن آرایکس

  • مکمل لازم برای قبل و حین و بعد از دوران بارداری
  • حاوی آهن و سبب کاهش خستگی، تندی ضربان قلب، اختلال در تمرکز، تنگی نفس، رنگ پریدگی پوست، …
  • حاوی ویتامین سی (Vitamin C) که کمک به جذب بهتر آهن و جلوگیری از افزایش فشار خون و کمک به تکامل جنین و … می‌کند.
  • حاوی فولیک اسید؛ کمک به متابولیسم پروتئین و کمک به تشکیل گلبول قرمز و …
  • حاوی ویتامین دی (Vitamin D)؛ کمک به تکامل مغز جنین و شکل گیری اسکلت جنین و …
  • حاوی کلسیم؛ این عنصر برای شکل گیری اسکلت جنین ضروری است و همچنین در دوران شیردهی نیز جز عناصر حیاتی و مورد نیاز مادر و کودک می باشد.
  • حاوی ید؛ نقش بسیار حیاتی در تنظیم متابولیسم بدن مادر و جنین و همچنین تکامل مغز،هوش و عملکرد روانی نوزاد دارد

روش مصرف قرص مولتی پرن آرایکس

روزانه یک قرص صورتی با یک لیوان آب ، با معده خالی و به دلیل جذب آهن یک ساعت قبل از خوردن صبحانه ، مصرف شود. روزانه یک قرص آبی رنگ با یک لیوان آب ، به دلیل جذب کلسیم ، همراه با عصرانه مصرف شود.

مصرف در نوبت فراموش شده : در صورت فراموش کردن مصرف یک نوبت از محصول ، بایستی سریعا مصرف شود یک قرص صورتی (صبح) و یک قرص آبی (عصر) بایستی ظرف مدت 24 ساعت مصرف شود. توصیه می شود ، قرص صورتی و آبی به منظور جذب بهینه مواد مغذی با 4 ساعت فاصله از هم مصرف شود برنامه دوز تجویز دارو بایستی طبق دستور پزشک ادامه یابد.

هشدارها و موارد منع مصرف

  • قبل از استفاده از مولتی پرن با پزشک یا کارشناسان مراقبت بهداشت حرفه ای صحبت کنید
  • در صورتی که به هریک از مواد تشکیل دهنده و محتویات موجود در مولتی پرن آلرژی دارید،نباید ان را مصرف کنید.
  • در صورتی که کمبود ویتامین B12 اسید فولیک بایستی با ویتامین B12 مصرف شود تا از مشکلات بالقوه سیستم عصبی جلوگیری کند.
  • دوز بالای 1 میلی گرم از اسید فولیک در روز ، تحت نظر پزشک یا کارشناس بهداشت حرفه ایی مصرف شود.
  • در صورت اختلال تشنجی و مصرف داروهای ضد تشنج ، ممکن است مصرف همزمان این داروها با اسید فولیک باعث تشدید تشنج در شما گردد.
  • این محصول را دور از دسترس کودکان قرار دهید.
  • مصرف بیش از حد مجاز محصولات حاوی آهن ، یکی از علل اصلی مسمومیت کشنده در کودکان زیر 6 سال است.

عوارض جانبی

شایع ترین عوارض جانبی مرتبط با ویتامین­ ها و مواد معدنی ، علائم گوارشی مانند یبوست ، اسهال ، تهوع و سوزش معده است.

تداخلات دارویی

داروهای تیروئید بایستی 4 ساعت قبل یا بعد از مولتی پرن مصرف شوند.

مهارکننده های دی هیدروفولات ردوکتاز ( شامل سولفاسالازین ، تریمتوپریم ، تریامترین ) مانع از جذب و سوخت و ساز اسید فولیک می­ شود.

داروهای ضد صرع جذب اسید فولیک را کاهش می­ دهند. مصرف مکمل­ های اسید فولیک در برخی از افراد مبتلا به صرع ، کنترل تشنج را بدتر می ­کند.

هیدرومورفون

هیدرومورفون _ hydromorphone

 هیدرومورفون

هیدرومورفون (hydromorphone)، که با نام های تجاری دایلادید (Dilaudid) (یا دیلادید)، اگزالگو (Exalgo) و هیدروستات آی آر (Hydrostat IR) نیز شناخته می‌شود، یک داروی مسکن است که گاهی به عنوان مخدر نیز شناخته می‌شود. این دارو برای تسکین دردهای متوسط و شدید استفاده می‌شود.

قرص‌های دیلائودید در شکل قرص ۲ میلی‌گرم، ۴ میلی‌گرم و ۸ میلی‌گرم برای مصرف خوراکی عرضه می‌شوند. هیدرومورفون متعلق به دسته‌ای از داروها است که به‌ عنوان مسکن‌های افیونی شناخته می‌شوند.

از مهم ترین کاربرد های این دارو  تسکین درد در افراد سرطانی می باشد.

عملکرد داروی دیلائودید

همانطور که گفتیم این دارو متعلق به دسته‌ای از داروها به نام مسکن‌های افیونی است که به آنها مخدر هم می‌گویند. این دارو روی گیرنده‌های مواد افیونی در سیستم عصبی بدن کار می‌کنند. این عمل نحوه درک درد را تغییر می‌دهد تا به شما کمک کند درد کمتری احساس کنید.

نحوه مصرف قرص

قرص این دارو را نجوید و نشکنید. بلکه آن را به صورت کامل قورت دهید تا دچار آسیب ناشی از قرار گیری مستقیم در معرض مواد تشکیل دهنده‌ی آن نشوید.

اعتیاد در اثر استفاده نادرست: مصرف داروی هیدرومورفون می‌تواند در شما ایجاد عادت کند به طوری که حتی در دوزهای مصرفی معمولی، وابسته به مصرف آن شوید. این دارو را دقیقاً همان طور که برای شما تجویز شده استفاده کنید و هرگز آن را با فرد دیگری سهیم نشوید. استفاده‌ی نادرست از داروهای مسکنی که از نوع مخدرها به شمار می‌روند، ممکن است باعث ایجاد اعتیاد، مصرف بیش از اندازه و تبعات آن و یا حتی مرگ فرد شود. این موضوع، خصوصاً در کودکان و یا افرادی که بدون نسخه اقدام به مصرف این دارو می‌کنند، می‌تواند اتفاق بیفتد.

استفاده از الکل: الکل مصرف نکنید! زیرا ترکیب الکل و هیدرومورفون ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی خطرناک و یا حتی مرگ شود.

مصرف در دوران بارداری: اگر باردار هستید، به دکتر خود اطلاع دهید. زیرا اگر مادری در دوران بارداری خود از این دارو استفاده کرده باشد، ممکن است نوزاد وی دچار اعتیاد خطرناک و علائمی ناشی از مصرف هیدرومورفون باشد.

در صورت داشتن هر یک از علائم زیر به پزشک اطلاع دهید:

  • هرگونه مشکلات تنفسی یا بیماری‌های ریوی؛
  • سابقه‌ی آسیب به سر، تومور مغزی یا تشنج؛
  • سابقه‌ی مصرف نادرست داروها، اعتیاد به الکل، یا بیماری روحی؛
  • مشکلات ادراری؛
  • مشکلات مربوط به کیسه‌ی صفرا، پانکراس (لوزالمعده)، تیروئید؛
  • بیماری کبدی یا کلیوی؛
  • بیماری آدیسون یا سایر اختلالات مربوط به غدد فوق کلیوی؛
  • آلرژی (حساسیت) نسبت به سولفیت؛
  • اگر از یک آرام‌بخش مانند والیوم (شامل دیازپام، الپرازولام، لورازپام، آتیوان، کلونوپین، رستوریل، زاناکس و غیره) استفاده می‌کنید.

عوارض جانبی داروی دیلائودید

از جمله عوارض دارویی هیدرومورفون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • یبوست
  • سبکی سر
  • گیجی
  • خواب‌آلودگی
  • تعریق
  • گرگرفتگی یا خشکی دهان.

برخی از این عوارض جانبی ممکن است بعد از مدتی استفاده از این دارو، کاهش یابند. در صورت تداوم یا بدتر شدن هر یک از این عوارض، سریعاً با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

برای جلوگیری از یبوست، غذاهای فیبر دار را  در رژیم غذایی‌ خود بیشتر کنید، آب کافی بنوشید و ورزش کنید. همچنین ممکن است نیاز به مصرف ملین داشته باشید. در این مورد از داروساز خود در مورد استفاده از ملین و نوع آن بپرسید.

برای کاهش خطر سرگیجه و سبکی سر، هنگام برخاستن، به‌ آرامی بلند شوید.

به یاد داشته باشید که پزشک به این دلیل این دارو را برای شما تجویز کرده است که سود این دارو برای شما بیش از خطر عوارض جانبی احتمالی آن است. علاوه بر این بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند، عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت بروز هرگونه عارضه جانبی جدی مانند عوارض زیر بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید:

  • آپنه خواب :تنفس قطع شده در هنگام خواب
  • تغییرات ذهنی یا خلقی (مانند تحریک، گیجی، توهم)
  • درد شدید معده یا شکم
  • مشکل در ادرار کردن
  • علائم عملکرد نادرست غدد فوق کلیوی (مانند از دست‌ دادن اشتها، خستگی غیرمعمول، کاهش وزن).

در صورت بروز هرگونه عارضه جانبی بسیار جدی سریعاً باید به اورژانس مراجعه کنید؛ علائمی از جمله:

  • بیهوش شدن
  • تشنج
  • تنفس آرام یا کم‌عمق
  • خواب‌آلودگی شدید
  • مشکل در بیدار شدن.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این‌ حال، در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک جدی فوراً به بیمارستان مراجعه کنید؛ علائمی مانند:

  • بثورات پوستی
  • خارش یا تورم (به‌ خصوص در ناحیه صورت، زبان و گلو)
  • سرگیجه شدید
  • مشکل تنفس.

در صورت مشاهده سایر عوارض ذکر شده در بالا، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

تداخل دارویی هیدرومورفون

  • تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و محصولات گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید.
  • دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.
  • برخی از داروهایی که ممکن است با داروی هیدرومورفون تداخل کنند عبارت‌اند از: داروهای ضد درد خاص (مسکن‌های مخلوط آگونیست / آنتاگونیست مانند پنتازوسین نالبوفین، بوتورفانول)، نالترکسون.
  • اگر هیدرومورفون با سایر داروهایی که ممکن است تنفس شما را تحت تأثیر قرار دهند و یا موجب خواب آلودگی شوند ، مصرف گردد ، ممکن است عوارض جانبی جدی (مانند تنفس آهسته و کم عمق، خواب آلودگی و سرگیجه شدید) ایجاد کند.بنابراین اگر در حال مصرف داروهای دیگری مانند الکل، داروهای آلرژی، سرماخوردگی یا سرفه ، داروهای ضد تشنج (مانند فنوباربیتال) ، داروهای خواب و یا اضطراب (مانند آلپرازولام، دیازپام، زولپیدم) ، شل کننده‌های عضلانی، داروهای تسکین درد (مانند کدئین، هیدروکودون) و داروهای روحی (مانند ریسپریدون، آمی تریپتیلین، ترازودون) هستید ، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.
  • داروی هیدرومورفون ممکن است با تست‌های آزمایشگاهی خاص (از جمله سطوح آمیلاز / لیپاز) ، تداخل کند و باعث نتایج اشتباه شود. قبل از آزمایش به پرسنل آزمایشگاه اطلاع دهید که این دارو را استفاده کرده‌اید.
شربت استئو جویس

شربت استئو جویس

شربت  استئو جویس

شربت  استئو جویس حاوی کلسیم، منیزیم، روی ویتامین می باشد. مجموع ترکیبات موجود در این مکمل در حفظ سلامت استخوان ها، رشد استخوان ها، افزایش تراکم استخوان و افزایش استحکام استخوان ها و دندان ها نقش چشمگیری دارند. این محصول برای کودکان بالای یک سال، نوجوانان و بزرگسالان قابل استفاده است.

کلسیم 

بدن انسان به کلسیم بیشتری نسبت به سایر مواد معدنی، نیاز دارد. بدن یک فرد بالغ دارای ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم می باشد. حداقل ۹۹% کلسیم بدن در استخوان ها و دندان ها یافت می شود و باعث افزایش استحکام و سختی آنها می گردد. باقیمانده ۱% کلسیم بدن در خون، عضلات و اعصاب یافت می شود و نقش مهمی را در تنظیم عملکرد فیزیولوژیکی بدن ایفا می کند.
کلسیم در بدن به صورت ترکیبات متنوع مانند کربنات کلسیم، فسفات کلسیم، فلورید کلسیم و سولفات کلسیم دیده می شود. میزان زیاد چربی، اسید اگزالیک و اسید فیتیک موجود در غذا می تواند مانع از جذب مناسب کلسیم در بدن گردد.

جذب کلسیم همچنین می تواند وابسته به سلامت معده ها و روده ها و دریافت میزان کافی ویتامین های C,D,B12 و فسفر باشد. کلسیم جهت تکامل مناسب استخوانها و دندان مورد نیاز است. کلسیم برای انجام عملکرد صحیح قلب و فعالیت عضلانی مورد نیاز می باشد و به عملکرد انعقاد خون و تحریک آنزیم هایی که در عملکرد گوارشی نقش دارند کمک می کند.

کلسیم جهت رشد مناسب جنین، سلامت طبیعی مادر طی دوران بارداری و شیردهی و ترشح شیر مادر مورد نیاز است. کلسیم موجب تسریع مراحل ترمیم و کنترل مکانیسم هدایت در بافتهای عصبی شده در نتیجه انتقال پیام سریعتر انجام می گیرد. کلسیم در استفاده مناسب فسفر و ویتامینهای D,C,A موثر بوده و افرادی که دچار کمبود کلسیم می باشند، رنگ پریده به نظر می رسند، زود خسته می شوند و تنبل می باشند.

کمبود کلسیم:
کمبود کلسیم باعث ایجاد تغییرات در استخوان ها و عضلات می گردد. افرادی که دچار کمبود کلسیم می باشند، نسبت به سرمای هوا حساس تر هستند . زودتر عصبی می گردند و از اختلالات ذهنی رنج می برند. عرق اطراف سر حتی در هوای سرد، مهمترین علامت کمبود کلسیم در تمامی سنین می باشد. کمبود کلسیم می تواند باعث ایجاد خلل و فرج در استخوان، شکننده شدن استخوانها، تخریب دندان ها، تحریک قلب، کرامپ های عضلانی، بی خوابی و تحریک پذیری گردد.

کودکانی که از مادران دچار کمبود کلسیم متولد می شوند، معمولا از کمبود کلسیم رنج می برند. در اینگونه کودکان کمبود کلسیم، در صورت عدم دریافت کلسیم، پروتئین ها،مواد معدنی و ویتامین ها به صورت شیر، میوه های تازه و سبزیجات، وخیم تر می گردد. کمبود کلسیم باعث کاهش اشتها می گردد و در صورتی که به اجبار غذا داده شوند، ممکن است موجب خروج تمامی غذا و شیر گردد.

در کودکانی که دچار کمبود کلسیم می باشند دندان به سختی و کم در آمده و این افراد دارای گردن و سرهای بزرگ هستند.

کمبود کلسیم باعث کاهش مقاومت بدن در کودکان شده و این کودکان به راحتی در معرض عفونت های گوارشی و تنفسی قرار می گیرند.
کمبود کلسیم در دختران جوان باعث ایجاد تأخیر در بلوغ جنسی، قاعدگی نامنظم، خونریزی زیاد، درد شکمی، آنمی و کاهش وضعیت دفاعی بدن در مقابل عفونت ها می گردد. در موارد دریافت میزان ناکافی کلسیم طی بارداری، تکامل جنین با کاهش ذخیره کلسیم از استخوان ها ادامه می یابد ولی این مادران همیشه از زایمان سخت رنج می برند.
خونریزی، کاهش شیر مادر، کاهش حافظه و طولانی شدن مدت زمان بارداری معمولترین علایم کمبود کلسیم بعد از تولد کودک می باشند.

منیزیم

منیزیم ضمن کمک به تشکیل کریستال‌های استخوانی و افزایش جذب کلسیم در بدن، برای حفظ سلامت استخوان‌ها ضروری است، به همین دلیل کمبود منیزیم یکی از عوامل کاهش رشد استخوان‌ها در کودکی و پوکی استخوان در بزرگسالی به‌ شمار می‌رود. چندین مطالعه اثرات مثبتی بین دریافت منیزیم و افزایش تراکم توده استخوانی نشان داده اند.

کمبود منیزیم و سلامت استخوان ها :

کمبود منیزیم به سرعت منجر به هیپومنیزیمی می‌شود که تا حدی از طریق حرکت سطحی منیزیم از استخوان ایجاد می‌شود. علاوه بر این، کریستالهای تازه تشکیل شده آپاتیت در حیوانات با کمبود منیزیم نسبت به گروه کنترل بزرگتر و ساختار ضعیفتری دارند و این بر سفتی استخوان تأثیر می‌گذارد.
همچنین باید به خاطر داشت که مصرف کم منیزیم باعث تأخیر در تمایز غضروف و استخوان و همچنین کلسیفیکاسیون ماتریکس (رسوب کاسیم در بافت ماتریکس استخوان) می‌شود. در کمبود آزمایشی منیزیم در جوندگان، کاهش تشکیل استخوان تا حدی به دلیل کاهش فعالیت استئوبلاستی است. بر این اساس، تعداد استئوبلاست‌ها کاهش می‌یابد و سطح دو مارکر عملکرد استئوبلاست، یعنی آلکالین فسفاتاز و استئوکلسین کاهش می‌یابد. علاوه بر این، افزایش تعداد استئوکلاست‌ها توصیف شده است.

روی (زینک)

میزان نیاز بدن به عنصر روی کم می باشد، ولی تأثیر آن در رشد و حفظ سلامتی بدن حتی در دوران قبل از تولد قابل توجه است،.روی در میزان کم در تمامی بافت ها وجود دارد. میزان روی استخوانها، دندان و لوزالمعده کمی بیشتر از سایر بافتهای بدن می باشد.
روی یک عنصر سفید – آبی رنگ و فلزی بوده و در بدن اغلب، به صورت ترکیب با سایر اجزا تشکیل دهنده بدن انسان دیده می شود. میزان جذب روی در بدن به وسیله فیبرها، کلسیم، مس، فیتات و فسفات به دفعات کاهش می یابد. بر خلاف آن اسیدهای آمینه و پپتیدها، باعث افزایش میزان جذب روی در بدن می گردند. حدود 99 درصد کل روی بدن در سلول ها وجود داشته و مابقی آن در پلاسما و مایع خارج سلولی یافت می شود. دفع روی اکثرا از طریق ترشحات لوزالمعده و روده انجام می گیرد. روی جهت حفظ سلامت پوست، مو، بهبود ترمیم زخمها و بارداریهای موفق مورد نیاز می باشد. روی نقش حیاتی در حفاظت از بدن در برابر بیماریها و عفونت ایفا می نماید.

همچنین روی جهت انتقال ویتامین A به شبکیه مورد نیاز می باشد.از گذشته تا کنون ثابت شده است که رشد و بلوغ جنسی بدن در کنار عوامل دیگر وابسته به روی می باشد. روی باعث تسریع بهبود زخم های مزمن و دیگر زخمها می گردد. بیمارانی که دارای میزان کم روی در پلاسما می باشند، هفته ها تحت درمان با کورتیکواستروئیدها قرار می گیرند. به نظر می رسد که مصرف روی در درمان آکنه در بیماران نیز تأثیر داشته باشد.ثابت شده است که روی در درمان ادم نیز نقش دارد. مصرف مکملهای غذایی حاوی روی در بسیاری از افراد با مشکلات پوستی، سودمند واقع شده است. مصرف روی در مواردی چون بزرگ شدن غده پروستات می تواند کمک کننده باشد. روزانه حدود ۳۰ میلی گرم روی جهت درمان این اختلالات بایستی مورد استفاده قرار گیرد. گزارش شده است کمبود روی در رژیم غذایی باعث ایجاد آنمی، تأخیر در رشد و تأخیر در بلوغ جنسی می گردد. وجود لکه های سفید بر روی ناخنها، نشانگر عدم جذب مناسب روی موجود در رژیم غذایی می باشد. مصرف مولتی ویتامین حاوی روی می تواند در این مورد کمک کننده باشد.

ویتامین D3

با افزایش جذب کلسیم در روده‌ها و کاهش دفع از کلیه‌ها، برای رشد و استحکام استخوان‌ها ضروری است. کمبود ویتامین D3  در بدن منجر به تاخیر در درآمدن دندان‌ها، تعویق در راه رفتن کودکان و تغییر شکل لگن در دختران می‌شود. بیماری  راشیتیسم  یا نرمی استخوان  موجب خمیدگی، رشد ناقص و افزایش خطر شکستن استخوان‌ها در نوزادان و کودکان می‌شود. علت اصلی بیماری راشیتیسم کمبود ویتامین D3 و کلسیم می‌باشد. کمبود ویتامین D3 در بزرگسالی باعث ضعف و شکنندگی استخوان‌ها شده و احتمال بروز استئوپروز (پوکی استخوان) را افزایش می‌دهد. به‌ همین دلیل مکمل یاری با کلسیم و D3 منجر به افزایش توده استخوانی، کاهش خطر پوکی استخوان و شکستگی می‌شود.

ترکیبات (به ازای 7.5 ميلی ليتر):

عنوان مقدار نیاز روزانه
Calcium
375 mg
47 %
Magnesium
75 mg
20 %
Zinc
6.8 mg
68 %
Vitamin D (1.600 IU)
15 µg
300 %

موارد مصرف شربت استئو جویس

  • جایگزینی مناسب برای قرص و کپسول‌های کلسیمی در کودکان و افرادی که دچار مشکلات بلع هستند از جمله: سالمندان
  • جلوگیری از پوکی استخوان و کاهش خطر شکستگی‌های استخوانی در بزرگسالان و سالمندان
  • کمک به رشد و حفظ سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها
  • تقویت عملکرد عضلات و مفاصل بدن
  •  افزایش رشد قدی در کودکان
  • جلوگیری از بروز بیماری راشیتیسم یا نرمی استخوان در کودکان

روش مصرف شربت استئو جویس

کودکان 1 تا 7 سال : روزانه 1 قاشق مرباخوری (5 سی سی)
کودکان 7 تا 13 سال : 1 قاشق مرباخوری (5 سی سی) 2 بار در روز
افراد 13 سال به بالا : 1 قاشق مرباخوری (5 سی سی) 3 بار در روز

تداخلات دارویی شربت استئو جویس

پنی سیلامین: روی می تواند جذب و عملکرد پنی سیلامین را کاهش دهد. پنی سیلامین دارویی است که برای درمان آرتریت روماتوئید استفاده می شود. برای به حداقل رساندن این تداخل دارویی، افراد باید حداقل 2 ساعت قبل یا بعد از مصرف پنی سیلامین مکمل های روی را مصرف کنند.

آنتی بیوتیک ­ها: هر دو آنتی بیوتیک کینولون و آنتی بیوتیک ­های تتراسایکلین با مصرف روی در دستگاه گوارش در تعامل هستند و مانع از جذب می­ شوند. توصیه می­ شود آنتی بیوتیک را حداقل 2 ساعت قبل و یا 4-6 ساعت پس از مصرف مکمل روی، استفاده نماید.

داروهای مدر: دیورتیک­ های تیازیدی مانند کلرالدولون و هیدروکلروتیازید میزان دفع ادرار را تا 60 درصد افزایش می دهند. استفاده طولانی مدت از دیورتیک ­های تیازیدی باعث کاهش سطح روی در بدن  می شود ، بنابراین افرادی که طولانی مدت از این داروها استفاده می نمایند سطح روی بدن خود را مرتب چک کنند تا بدن آنها با کمبود روی مواجه نگردد

دگزامتازون

دگزامتازون _ Dexamethasone

Dexamethasone

دگزامتازون یا دگزا داروی بسیار آشنایی برای همه ماست که تقریبا همه ما حداقل یک بار در زندگی از آن استفاده کرده ایم.دگزامتازون دارویی از خانواده کورتیکواستروئیدها (کورتون ها) می باشد.

کورتون ها به صورت طبیعی در بدن تولید می شوند تا به حفظ سلامتی کمک نمایند. مصرف کورتیکواستروئیدها به صورت دارو در بیماری های التهابی و خود ایمنی به بدن کمک می کند تا این شرایط را بهتر پشت سر بگذارد و علائم بیماری و التهاب را برطرف نماید.

 عملکرد دگزامتازون

دگزامتازون یک داروی کورتیکواستروئید با حداقل پتانسیل حفظ سدیم است. این دارو با سرکوب مهاجرت نوتروفیل ها، کاهش تولید واسطه های التهابی و معکوس شدن افزایش نفوذپذیری مویرگی، التهاب را کاهش داده و پاسخ ایمنی طبیعی را سرکوب می کند. دگزامتازون باعث القاء آپوپتوز در سلول های میلوم می شود. مکانیسم فعالیت ضد استفراغی دگزامتازون ناشناخته است. دگزامتازون از آزاد شدن موادی که باعث ایجاد التهاب در بدن می شوند، جلوگیری می کند و در درمان التهاب پوست، مفاصل و ریه کاربرد دارد.

کاربردهای دگزامتازون

دگزامتازون برای کاهش التهاب:

  • آرتریت روماتوئید
  • لوپوس سیستمیک
  • آرتریت نقرسی
  •  کولیت زخمی روده
  • بیماری کرون
  • آرتریت پسوریازیس

دگزامتازون برای درمان بیماری‌های مزمن پوستی :

  • درماتیت هرپتیفورمیس ناشی از اختلالات گلوتنی روده
  •  پمفیگوس
  • پسوریازیس شدید
  • درماتیت سبوره‌ای شدید

برخی عوارض شدید آلرژیک که به سایر درمان‌ها جواب نمی‌دهند ممکن است به دگزامتازون جواب دهند:

  • آسم و برونشیت
  • رینیت آلرژیک
  • درماتیت ناشی از دارو
  •  درماتیت تماسی و آتوپیک

برخی دیگر از کاربرد های دگزامتازون:

برای درمان سرطان‌های گلبول‌های سفید خون (لوسمی) و غدد لنفاوی نیز کاربرد دارد.
بیماری‌های خونی که شامل تخریب پلاکت‌های خون توسط سیستم ایمنی خود بدن می‌شوند نیز با دگزامتازون درمان می‌شوند؛ مانند پورپورای ترومبوسیتوپنیک ایدیوپاتیک و کم‌خونی همولیتیک. سایر عوارض مربوط به اختلالات خونی که با دگزامتازون درمان می‌شوند نیز شامل ورم غده تیروئید و سارکوئیدوز می‌شوند.

آلرژی مزمن و عوارض التهابی یوئیت، عنبیه، ملتحمه و عصب‌های بینایی چشم‌ها نیز با دگزامتازون درمان می‌شوند.

دگزامتازون به عنوان درمان جایگزین در بیمارانی که غدد فوق کلیوی‌شان قادر به تولید کورتیکواستروئید کافی نیست به کار می‌رود. خیلی از مشکلات پزشکی که با دگزامتازون درمان می‌شوند به صورت «آف لیبل» هستند؛ یعنی مورد تائید سازمان غذا و دارو نمی‌باشند.

موارد منع مصرف دگزامتازون

  • چنانچه شرایط یا بیماری خاصی دارید، قبل از تجویز این دارو، پزشک را مطلع سازید. به ویژه اگر شرایط زیر را دارید:
  • حساسیت به این دارو یا دیگر مواد و داروها
  • بارداری یا قصد باردار شدن
  • شیردهی
  • مشکلات قلبی
  • بیماری روحی، روانی (مانند افسردگی)
  • یک اختلال عضلانی (مانند میاستنی گراویس)
  • فشار خون بالا
  • مشکلات تیروئید
  • مشکلات کبدی (مانند سیروز)
  • دیابت
  • پوکی استخوان
  • مشکلات گوارشی (مانند زخم معده، کولیت اولسراتیو، دیورتیکولیت، بیماری التهابی روده)
  • عفونت قارچی در هر نقطه‌ای از بدن
  • مشکلات چشمی (مانند آب مروارید، گلوکوم، عفونت چشم)
  • مالاریا

نکات پیش از شروع مصرف دگزامتازون:

در صورت داشتن هر یک از موارد زیر به پزشک خود اطلاع دهید:

  • در صورت سابقه ی حساسیت به دگزامتازون یا سایر داروهای استروئیدی(مانند بتامتازون پردنیزولون ، متیل پردنیزولون، تریامسینولون، فلودروکورتیزون …)یا در صورت درد عضلانی شدید
  • داشتن فشار خون بالا
  • در صورت سابقه ی حمله ی قلبی یا هرگونه ناراحتی قلبی_عروقی و نارسایی کبدی یا کلیوی
  •  داشتن  سابقه ی خانوادگی دیابت یا بیماری چشمی گلوکوم( آب سیاه )
  • در صورت ابتلا به هرگونه اختلال ذهنی
  • چنانچه مبتلا به اختلالات تیروئید، پوکی استخوان ،صرع و اختلالات عضلانی( مانند میاستنی گراویس)، زخم معده و بیماری های روده ای می باشید.
  • چنانچه باردار یا شیرده می باشید و یا تصمیم به بارداری دارید. برخی استروئیدهای خوراکی از جمله دگزامتازون را می توان در دوران شیردهی تجویز نمود با این حال بهتر است پزشک شرایط مادر و کودک را برای مصرف دارو ارزیابی نماید.
  • چنانچه سابقه بیماری های انعقادی و تشکیل لخته های خون در عروق خود را دارید.
  • در صورتی که در زمان شروع درمان با این دارو مبتلا به عفونت خاصی می باشید.
  • سابقه ی هر گونه واکسیناسیون در چند ماه اخیر

لیست کاملی از کلیه داروها، فرآورده های مکمل و گیاهی مصرفی خود را در اختیار پزشک یا داروساز قرار دهید.

عوارض دگزامتازون  

در صورت بروز هریک از عوارض زیر با مصرف این دارو در اسرع وقت با پزشک معالج مشورت نمایید.

از جمله عوارض شایع این دارو عبارتند از:

  • سردرد
  • سرگیجه
  • مشکل خواب
  • تغییرات خلقی
  • احتباس مایعات (تورم در دست یا مچ پا)
  • تغییر در شکل یا محل چربی بدن (به خصوص بازوها، پاها، صورت، گردن، سینه‌ها و کمر)
  • بثورات پوستی، کبودی یا تغییر رنگ
  • افزایش تعریق
  • تغییر در دوره‌های قاعدگی
  • ناراحتی معده
  • افزایش رشد مو
  • افزایش اشتها
  • استفراغ
  • تهوع
  • تشنج
  • ضربان قلب آهسته یا سریع
  • تنگی نفس
  • خون سرفه کردن
  • نبض ضعیف
  • درد چشم
  • تغییرات بینایی (تاری دید، دید تونلی، دیدن هاله‌هایی اطراف چراغ)
  • تنگی عضله
  • ضعف
  • احساس لنگی
  • افزایش وزن سریع
  • افسردگی شدید
  • داشتن افکار یا رفتار غیرمعمول
  • مدفوع خونی یا قیر مانند
  • پانکراتیت (که دارای علائمی مانند درد شدید در قسمت فوقانی معده که به سمت پشت گسترش می‌یابد، تهوع، استفراغ می‌باشد)
  • سطح پایین پتاسیم خون (که دارای علائمی مانند ضربان قلب نامنظم، بال زدن در قفسه سینه، بی حسی یا گزگز، گرفتگی عضلات پا، افزایش تشنگی یا ادرار، یبوست می‌باشد)
  • افزایش فشار خون (که دارای علائمی مانند اضطراب، سردرد شدید، تاری دید، تپش در گردن یا گوش‌ها، خون دماغ می‌باشد)

تداخلات دارویی دگزامتازون

از جمله داروهایی که با این دارو تداخل دارند، عبارتند از:

  • آنتی‌بیوتیک‌ها
  • دارو های درمان زوال عقل یا بیماری پارکینسون
  • رقیق کننده‌های خون مانند (وارفارین، کومادین)
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) (مانند آسپرین، ایبوپروفن)
  • داروهای دیابت (مانند انسولین) ‌
  • قرص‌های جلوگیری از بارداری یا هورمون درمانی
  • داروهای ضد قارچ
هیوسین

هیوسین _ Hyoscine

هیوسین

هیوسین نوعی مسکن است که برای تسکین گرفتگی و درد شکم و بهبود اسهال مورد استفاده قرار می گیرد. این قرص برای کاهش نفخ و اسپاسم های ناشی از سندروم روده تحریک پذیر و بیماری دیورتیکولر روده مناسب است. همچنین، کسانی که دچار حالت تهوع و استفراغ ناشی از حرکت می شوند می توانند از هیوسین استفاده کنند. این قرص به دو صورت 10 میلی گرمی و 20 میلی گرمی در بازار دارویی موجود است.

نحوه ی عملکرد هیوسین

هیوسین به علت شباهت به انتقال دهنده ی عصبی استیل کولین می‌تواند با مسدود کردن جایگاه فعال گیرنده ی آن، از اعمال اثر استیل کولین جلوگیری کند. (استیل کولین نوعی انتقال دهنده عصبی است که باعث انتقال پیام بین سلول های عصبی می‌شود). هنگامی که استیل کولین دیگر قادر به انتقال پیام نباشد، ماهیچه های صاف بدن مخصوصاً در دستگاه گوارش، کیسه ی صفرا و مجاری ادراری _ تناسلی به حالت استراحت درآمده و انقباض و اسپاسم آن ها برطرف می‌شود.

  • این دارو به علت اثرات آنتی کولینرژیک خود، باعث کاهش ترشح ارگان های خاص در بدن می‌شود مثلاً می‌تواند باعث کاهش ترشح بزاق، عرق، ترشحات تنفسی و غیره شود.
  • هیوسین نمی‌تواند وارد مغز شود. بنابراین اثرات آنتی کولینرژیک روی سیستم عصبی مرکزی ندارد و اثرات آن تنها به اثرات محیطی محدود می‌شود.
  • هیوسین روی گیرنده های نیکوتینی تاثیر چندانی ندارد.

موارد مصرف هیوسین

از جمله مهمترین کاربردهای هیوسین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برطرف کردن ناراحتی های گوارشی ناشی از سندروم روده تحریک پذیر
  • رفع اسپاسم(انقباض و گرفتگی ممتد غیرارادی عضلانی) و کرامپ های(انقباضات ناگهانی و غیرارادی) معده، روده، کلیه و مثانه
  • بهبودی دردها ناشی از سنگ های کیسه صفرا و کلیه
  • التیام دردهای دوران قاعدگی خانم ها
  • درمان مثانه ی تحریک پذیر یا اسپاستیک
  • جلوگیری از حالت تهوع و استفراغ

موارد گفته شده کامل نیست و علاوه بر موارد گفته شده هیوسین کاربرد های دیگری هم دارد.

احتیاط قبل از مصرف هیوسین

در صورت داشتن  هر یک موارد زیر قبل از مصرف دارو با پزشک خود مشورت کنید:

  • فشار خون بالا
  •  پرکاری تیروئید
  • بیماری های کلیوی و کبدی
  • احتباس ادراری مخصوصاً در آقایانی که مشکل پروستات دارند.
  • مشکلات بینایی به خصوص گلوکوم زاویه بسته
  • ضربان قلب بالا یا دیگر مشکلات قلبی (این قرص ضربان قلب را بالا می‌برد)
  • دمای بدن‌ ۳۸ درجه یا بالاتر
  • وجود مشکلات هضم مثل رفلاکس معده، یبوست شدید یا کولیت روده (بیماری التهابی روده)
  • بارداری، قصد بارداری و شیردهی

در صورت داشتن  یکی از موارد زیر از هیوسین استفاده نکنید:

  • وجود آلرژی به قرص هیوسین یا داروهای دیگری از این خانواده
  • ابتلا به بیماری میاستنی گراویس (بیماری با ضعف عضلانی و خستگی زودهنگام)
  • ابتلا به نوع نادری از آب سیاه یا گلوکوم با زاویه بسته (قرص هیوسین می‌تواند فشار درون چشم را تشدید نموده و شرایط این بیماری را تشدید نماید)
  • داشتن شرایطی مانند روده بسیار بزرگ شده

در شرایط زیر از مصرف داروی تزریقی هیوسین اجتناب کنید:

  • در صورت مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند هپارین و وارفارین
  • مشکلاتی مانند تپش قلب بالا
  • وجود نارسایی قلبی
  • تنگ شدگی مجاری گوارشی
  • وجود آنژین

عوارض جانبی

برخی از عوارض جانبی معمول عبارتند از:

  • خشکی دهان
  • تاری دید موقتی
  • مشکل در تمرکز
  • تپش قلب
  • کاهش توانایی عرق کردن
  • سرگیجه
  • گُر گرفتگی
  • حالت تهوع
  • اسهال
  • یبوست

عوارض جانبی شدید

اگر چه احتمال بروز این عوارض ناچیز می‌باشد ولی بهتر است در صورت بروز هر یک از این مشکلات مصرف دارو را قطع نموده و به پزشک خود مراجعه کنید:

  • تنگی نفس
  • قرمزی و درد شدید چشم‌ها یا کاهش بینایی (این حالت می‌تواند به دلیل بالا رفتن فشار چشم ایجاد شود)
  • سرگیجه و احساس سبکی سر در هنگام بلند شدن از حالت نشسته و یا خوابیده
  • بثورات پوستی و خارش پوست
  • مشکل و ناراحتی هنگام ادرار کردن

واکنش آلرژیک شدید

در موارد نادری، واکنش آلرژیک شدید («آنافیلاکسی» anaphylaxis یا بیش‌دفاعی) نسبت به مصرف قرص هیوسین گزارش شده است.

  • خس‌خس سینه؛
  • التهاب پوستی مثل خارش، قرمزی، ورم، تاول یا پوست‌ پوست‌ شدن؛
  • احساس گرفتگی و فشار در قفسهٔ سینه یا گلو؛
  • بروز مشکل در تنفس یا حرف زدن؛
  • ورم دهان، صورت، لب‌ها، زبان یا گلو.

این موارد نشانه‌های اخطاردهنده در رابطه با واکنش آلرژیک شدید هستند. این واکنش آلرژيک اورژانسی بوده و باید فورا به آن رسیدگی کرد.

تداخل دارویی قرص هیوسین

داروهایی که می‌تواند با هیوسین اختلال ایجاد کند عبارت اند از :

کلردیازپوکساید

کلردیازپوکساید _ Chlordiazepoxide

کلردیازپوکساید (Chlordiazepoxide) که با نام تجاری لیبریوم عرضه می‌شود، یکی از ترکیبات بنزودیازپین است که در درمان اضطراب و بی خوابی و همچنین، عوارض ترک اعتیاد به الکل و اضطراب پیش از عمل جراحی کاربرد دارد. کلردیازپوکساید دارویی چند کاربردی است که ارزش و کارایی آن در تسکین اضطراب ثابت شده است.

استفاده زیاد از این دارو باعث ایجاد اعتیاد در فرد شده و مصرف بیش از حد آن منجر به مرگ شخص نیز می ‎شود . فروش کلردیازپوکسید بدون نسخه پزشک خلاف قانون است .

اشکال دارویی کلردیازپوکساید

داروی کلردیازپوکساید به‌ صورت کپسول عرضه می‌شود. این دارو در دوزهای مختلف ۵، ۱۰ و ۲۵ موجود بوده و پزشک با توجه‌ به شرایط بیمار دوز مناسب را انتخاب می‌کند. کپسول کلردیازپوکساید از نشاسته ذرت، لاکتوز و تالک درست شده است. پوسته کپسول ژلاتینی بوده و ممکن است حاوی متیل باشد.

عملکرد کلردیازپوکساید

کلردیازپوکساید می‌تواند به محل اتصال اختصاصی بنزودیازپین در گیرنده‌های سیستم عصبی مرکزی وصل شود. با افزایش اتصال به این انتقال‌دهنده‌های عصبی خواص آرام‌بخش، خواب‌آور و ضد اضطراب کلردیازپوکساید ظاهر می‌شود.

موارد مصرف کلردیازپوکساید

  •  کاهش اضطراب به صورت کوتاه مدت
  •  شل کنندۀ عضلانی
  •  برطرف کردن علائم ترک الکل
  • برخی مواقع پزشک برای درمان سندروم روده تحرک پذیر

موارد احتیاط پیش از مصرف دارو

  • در صورت داشتن حساسیت به این دارو، از مصرف آن خودداری کنید .

در صورتی که دارای ویژگی های زیر هستید، قبل از تجویز این دارو توسط پزشک در این باره با او مشورت کنید :

  • اگر دارای اختلال آنزیمی ژنتیکی که باعث ایجاد علائم پوستی می ‎شود هستید .
  • اگر از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین استفاده می ‎کنید .
  • اعتیاد به مصرف مواد مخدر
  • اثرات آرامش بخش کلردیازپوکسید معمولا در بزرگسالان طولانی تر است و ممکن است منجر به ایجاد حوادثی از قبیل تصادف و یا ایجاد جراحت بر اثر افتادن بر روی زمین شود ، پس لازم است که هنگام مصرف این دارو احتیاط کنید .
  • اگر باردار هستید از مصرف داروی کلردیازپوکسید خودداری کنید زیرا این دارو ممکن است باعث ایجاد نقص در جنین و یا منجر به اعتیاد آن شود و همچنین ممکن است مصرف این دارو توسط زنان باردار باعث تهدید زندگی فرزندشان بعد از تولد شود . نوزادانی که به این دارو اعتیاد دارند ممکن است نیازمند چندین هفته درمان پزشکی باشند . اگر باردار هستید و یا تصمیم به باردار شدن دارید، قبل از تجویز این دارو توسط پزشک خود، این موضوع را با او در میان بگذارید و همچنین در دوران مصرف این دارو تا جای ممکن از باردار شدن خود جلوگیری کنید .
  • هنوز به طور کامل مشخص نیست که مصرف این دارو توسط مادران شیرده باعث آسیب رسیدن به کودک شیر خوار می شود یا خیر ، بنابراین در صورت شیردهی به کودک این موضوع را پزشک خود اطلاع دهید .
  • مصرف این دارو برای افراد کوچکتر از 6 سال توصیه نمی‎ شود .

 نحوهٔ مصرف و دوز مصرفی کلردیازپوکساید

دوز مناسب برای مصرف قرص کلردیازپوکساید به تشخیص بیماری و واکنش هر بیمار به این دارو بستگی دارد.

دوز معمول روزانه این دارو در بزرگسالان برای تسکین اختلالات اضطرابی خفیف و ملایم و علائم اضطراب ، 5 یا 10 میلی گرم، 3 یا 4 بار در روز می باشد. برای تسکین اختلالات اضطرابی شدید و علائم اضطراب نیز بزرگسالان باید 3 یا 4 بار در روز 20 یا 25 میلی گرم از این دارو را مصرف کنند. مقدار مناسب دوز این دارو برای بیماران سالمند 5 میلی گرم و 2 تا 4 بار در روز است.

قبل از جراحی برای برطرف کردن دلهره و اضطراب پیش از عمل، افراد باید 3 یا 4 بار در روز قرص کلردیازپوکساید 5 تا 10 میلی گرم به صورت خوراکی مصرف نمایند. اگر از این دارو به عنوان داروی پیش از جراحی استفاده کنیم باید 1 ساعت پیش از عمل 50 تا 100 میلی گرم از دارو به صورت عضلانی تزریق شود.

برای تسکین علائم ترک اعتیاد ابتدا از شکل پراروده ای این دارو استفاده می شود. اگر دارو به شکل خوراکی تجویز شود، دوز مصرفی پیشنهادی در ابتدا 50 تا 100 میلی گرم است .

عوارض کلردیازپوکساید

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف قرص کلردیازپوکساید، از بین می‌روند. در صورت بروز مستمر هریک از عوارض می بایست به پزشک اطلاع داده شود. عوارض جانبی قرص کلردیازپوکساید بر بخش‌های مختلف بدن عبارتند از:

  • سیستم عصبی مرکزی: سرگیجه، خواب‌آلودگی، منگی، سردرد و اضطراب، ترمور، تحریک‌پذیری، ضعف و خستگی، دپرسیون، بی‌خوابی، توهم
  • گوارشی: یبوست، خشکی دهان، تهوع، استفراغ، بی‌اشتهایی، اسهال
  • پوستی: راش، درماتیت، خارش
  • قلبی، عروقی: کاهش فشارخون وضعیتی، تغییرات ECG، تاکی‌کاردی، هیپوتانسیون

همچنین ممکن است بی‌نظمی‌های جزئی قاعدگی رخ داده و موجب کاهش یا افزایش میل‌ جنسی شود.

قرص کلردیازپوکساید می توانند اعتیادآور باشند به همین دلیل به طور موقت از آن کمک گرفته می شود و اینکه به عنوان یک داروی طولانی مدت و درمان اصلی ضد اضطراب باشد استفاده نمی شود به این دلیل که احتمال اعتیاد وجود دارد.

تداخلات دارویی قرص کلردیازپوکساید

مصرف قرص کلردیازپوکساید و داروهای دیگری مانند:

  •  خواب‌آور
  •  مسکن
  •  ضد سرفه
  •  آرام‌بخش
  • داروهای افسردگی و ضد استرس

ممکن است عوارض خطرناکی که تهدیدکننده زندگی فرد هستند را در پی داشته باشد.

در صورتی که از شربت‌های ضد اسید معده استفاده می‌کنید، به پزشک خود اطلاع دهید.

آزمایش ائوزینوفیل خون

آزمایش ائوزینوفیل خون ( EOS )

ائوزینوفیل‌

آزمایش ائوزینوفیل خون؛ گلبول های سفید خون، بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن هستند ما ۵ نوع گلبول سفید در بدن داریم که هر پنج نوع این گلبول‌ها توسط مغز استخوان تولید می‌شوند. عمر مفید هر گلبول سفید چند ساعت تا چند روز است. اِئوزینوفیل (Eosinophils) یکی از این ۵ نوع گلبول سفید است که در خون ما زندگی می‌کند.. ائوزینوفیل‌ها، نوعی گلبول سفید مبارزه‌کننده با بیماری هستند که حدود 5 درصد از کل تعداد گلبول‌های سفید خون را تشکیل می‌دهند..ائوزینوفیل‌ها در بافت های مختلف بدن ذخیره می شوند.ائوزینوفیل ها قادر به نابودسازی ذرات تهاجمی همچون ویروس ها، باکتری ها و انگل هایی همچون کرم های قلابدار هستند. علاوه بر این، آن ها در ایجاد واکنش التهابی، به خصوص در مواجهه با آلرژی نقش دارند.

ائوزینوفیلیا شرایطی است که در آن تعداد ائوزینوفیل‌ها بالاتر از حد طبیعی است. این وضعیت به‌ طور عمده نشان‌دهندهٔ یک عفونت انگلی، واکنش حساسیتی یا سرطان است.

 آزمایش شمارش ائوزینوفیل (Eosinophil)

معمولا به دست آوردن مقدار EOS از طریق شمارش کامل سلول‌های خونی صورت می‌گیرد. آزمایشی که در آن کل سلول‌های خونی شمرده می‌شوند، آزمایش CBC نام دارد.آزمایش ائوزینوفیل عموماً به‌ عنوان بخشی از آزمایش CBC انجام می‌شود. با انجام آزمایش شمارش تفاضلی گلبول های سفید، پزشک می تواند سطوح غیرعادی ائوزینوفیل را تشخیص دهد. آزمایش شمارش تفاضلی گلبول سفید، معمولاً به موازات آزمایش شمارش کامل خون (CBC) صورت می گیرد. بدین ترتیب درصد تمامی انواع گلبول های سفید موجود در خون تعیین می‌شوند.

این آزمایش مشخص می کند که آیا تعداد گلبول های سفید خون، به صورت غیرعادی بیشتر یا کمتر از حد عادی هستند. زیرا تعداد گلبول های سفید خون، در برخی بیماری ها تغییر می کنند.

دلیل انجام آزمایش EOS

ائوزینوفیل‌ها در سیستم ایمنی دو نقش را بازی می‌کنند:

  • نابود کردن مواد خارجی: ائوزینوفیل‌ها می‌توانند اجزای خارجی را از بین ببرند. به عنوان مثال، آن‌ها با اجزای مربوط به عفونت انگلی که توسط سیستم ایمنی بدن مشخص شده‌اند، مقابله می‌کنند.
  • تنظیم التهاب: ائوزینوفیل‌ها در ایجاد التهاب، که نقش مفیدی در جدا کردن و کنترل محل بیماری دارد، کمک می‌کنند؛ اما گاهی اوقات ممکن است التهاب بیش از حدِ نیاز باشد، که می‌تواند منجر به ایجاد علائم مشکل‌ساز یا حتی آسیب بافت شود. برای مثال، ائوزینوفیل‌ها در ایجاد علائم مربوط به آسم و حساسیت‌ها مانند تب یونجه، نقش کلیدی دارند. سایر اختلالات سیستم ایمنی بدن هم می‌توانند در التهاب در حال پیشرفت (مزمن) نقش داشته باشند.

زمانی‌که شمار زیادی از ائوزینوفیل‌ها به یک محل مشخص در بدن شما جذب می‌شوند، یا وقتی که مغز استخوان تعداد بسیار زیادی ائوزینوفیل تولید می‌کند، ائوزینوفیلیا رخ می‌دهد.

بیماری‌های انگلی و واکنش‌های حساسیت‌زا به دارو از شایع‌ترین دلایل ائوزینوفیلیا هستند. ائوزینوفیلای حاد که باعث آسیب به اعضای بدن می‌شود، سندرم هایپرائوزینوفیلا نامیده می‌شود. این سندرم عامل ایجاد علت یا نتایج ناشناختهٔ سرطان‌های خاص مانند سرطان مغز استخوان یا سرطان غدد لنفاوی است.

بالا بودن EOS در خون

تعداد بالای سلول‌های EOS در هر میکرو لیتر خون (بیشتر از ۵۰۰ عدد) نشان می‌دهد ائوزینوفیل‌های خون مشکلی را تشخیص داده‌اند و به همین خاطر توسط سیستم ایمنی بدن تکثیر شده‌اند.

وقتی تعداد ائوزینوفیل در خون یا بافت‌ها بیشتر از مقدار طبیعی باشد، این یعنی فرد به ائوزینوفیلیا (Eosinophilia) مبتلا شده است.

EOS بالا در آزمایش خون خود به سه دسته طبقه‌بندی می‌شود؛

  • ملایم:بین ۵۰۰ تا ۱۵۰۰
  • متوسط: بین ۱۵۰۰ تا ۵۰۰۰
  • شدید: بیش از ۵۰۰۰

موارد زیر می‌توانند باعث افزایش تعداد ائوزینوفیل‌ها شوند:

  • بیماری‌های خود ایمنی
  • عفونت با کرم‌های انگلی
  • واکنش‌های شدید آلرژی
  • آلرژی‌های فصلی
  • آسم
  • اگزما
  • لوسمی و بعضی دیگر از سرطان‌ها
  • کولیت اولسراتیو (زخم و التهاب مزمن روده بزرگ)
  • مخملک
  • لوپوس
  • پس زدن عضو پیوندی
  • بیماری‌های کرون
  • واکنش به یک داروی خاص

پایین بودن EOS در خون

وقتی تعداد EOS در خون پایین‌تر از حد نرمال (کمتر از ۳۰ عدد) باشد، نشان از مسمومیت با الکل یا تولید بیش از حد کورتیزول (مانند زمانی که به بیماری کوشینگ مبتلا می‌شویم) دارد. کورتیزول هورمونی است که به طور طبیعی در بدن ساخته می‌شود. تعداد ائوزینوفیل همچنین به ساعات شبانه‌روز هم بستگی دارد.

چگونه خود را برای آزمایش شمارش ائوزینوفیل آماده کنیم ؟

این آزمایش به هیچ گونه آماده سازی خاصی نیاز ندارد. اما اگر داروهای رقیق کننده‌ای همچون وارفارین مصرف می کنید، باید موضوع را به پزشک تان اطلاع دهید. ممکن است پزشک توصیه کند تا مصرف برخی داروها را برای انجام متوقف کنید.

برخی داروهایی که منجر به افزایش تعداد ائوزینوفیل می شوند عبارتند از :

قبل از انجام این آزمایش، حتماً راجع به هرگونه دارو یا مکمل در حال مصرف با پزشک مشورت کنید.

نحوه انجام آزمایش ائوزینوفیل خون

نمونه مورد نیاز برای آزمایش ائوزینوفیل خون، نمونه خون وریدی است. نمونه‌ خون مورد نیاز طی یک خون‌گیری ساده از ورید داخل آرنج یا دیگر وریدهای بدن گرفته می‌شود.

در نوزادان یا کودکان خردسال، ممکن است از یک ابزار تیز به نام لانست برای خون‌گیری استفاده شود. خون در یک لوله شیشه‌ای کوچک یا روی یک اسلاید یا نوار آزمایش جمع‌آوری می‌شود.

برای انجام آزمایش و شمارش تعداد ائوزینوفیل‌ها و دیگر سلول‌های خونی عموماً از دستگاه‌های آزمایشی استفاده می‌کنند که تعداد ائوزینوفیل‌ها را در هر میکرو لیتر خون تعیین می‌کند. البته نمونه خون را در زیر میکروسکوپ هم بررسی می‌کنند تا تخمینی از تعداد ائوزینوفیل‌ها به‌ دست آید. بررسی لام میکروسکوپی از نمونه خون همچنین به بررسی ناهنجاری‌های سلول ائوزیوفیل کمک می‌کند.

برای تهیه لام خونی در آزمایشگاه، خون روی اسلاید میکروسکوپ قرار می‌گیرد. سپس یک رنگ مخصوص به نمونه اضافه می‌شود و نمونه رنگ‌آمیزی می‌شود. این باعث می‌شود که ائوزینوفیل‌ها به صورت سلول‌های درشتی با هسته دو قسمتی و دانه‌های قرمز_نارنجی در زیر میکروسکوپ دیده شوند. سپس تکنسین آزمایشگاه تعداد ائوزینوفیل‌ها را در هر ۱۰۰ سلول شمارش می‌کند. درصد ائوزینوفیل‌ها در تعداد گلبول‌های سفید ضرب می‌شود تا شمارش ائوزینوفیل مطلق حاصل شود.

کپسول پروستافیت

کپسول پروستافیت

کپسول پروستافیت

کپسول پروستافیت؛ بزرگ شدن خوش‌خیم غده پروستات (BPH) مشکل شایعی است که بسیاری از مردان را در سنین میانسالی و سالمندی تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری با درد و اختلالات ادراری همراه است. التهاب و کمبود برخی از ریزمغذی‌ها می‌تواند زمینه‌ساز بروز BPH باشد.

داروی گیاهی پروستافیت  بر عملکرد غیرعادی مثانه و ناهنجاریهای ادراری در کیفیت زندگی انسان تأثیر گذاشته و می توانند مشکلات زیادی برای سلامت انسان بوجود آورند. کپسول های پروستافیت ساخته شده از عصاره دانه کدو در تقویت عملکرد مثانه نقش داشته و لذا موجب بهبود سلامت مجاری ادراری می گردند. این کپسول ها غنی از اسیدهای چرب اشباع نشده، ویتامینE و استرول های گیاهی و سایر ریز مغذی هاست که منافع فراوانی برای غده پروستات و مثانه دارند.

کپسول پروستافیت  حاوی روغن دانه کدو تنبل و ویتامین E است که به درمان بزرگ شدن خوش‌خیم پروستات، کاهش التهاب مثانه و حفظ سلامت مجاری ادراری کمک می‌کند.

روغن دانه کدو تنبل:

دانه کدو تنبل سرشار از زینک و منیزیم به‌ همراه ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی است. همچنین منبع خوبی برای پتاسیم، کلسیم، آهن و برخی از ویتامین‌ها می‌باشد. عنصر زینک برای عملکرد طبیعی پروستات ضروری است و سطح آن در افراد مبتلا به بزرگ شدن خوش‌خیم پروستات کاهش می‌یابد. زینک و آنتی‌اکسیدان‌های دانه کدو تنبل برای پیشگیری و کمک به درمان BPH مفید بوده و فیتوکمیکال‌های موجود در آن جلوی رشد غده پروستات را می‌گیرند. به‌ همین دلیل روغن دانه کدو تنبل در درمان بزرگ شدن خوش‌خیم پروستات موثر است. همچنین مصرف این ترکیب باعث کاهش التهاب، تقویت عملکرد مثانه و سلامت مجاری ادراری شده و جریان ادرار را در افراد مبتلا به BPH بهبود می‌بخشد.

روغن دانه کدو تنبل اثرات مثبتی بر سلامت پوست و مو، به‌ ویژه در آقایان دارد و به درمان ریزش مو آندروژنیک کمک می‌کند. همچنین به‌ دلیل داشتن منیزیم برای بهبود خلق‌وخو و پیشگیری از اضطراب و افسردگی نیز مفید است.

ویتامین E:

استرس اکسیداتیو نقش بسیار مهمی در ایجاد التهاب و بزرگ شدن خوش‌خیم غده پروستات ایفا می‌کند. ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان قوی است که سطح آن با افزایش سن به‌ویژه در مردان مبتلا به بزرگ شدن خوش‌خیم پروستات کاهش می‌یابد. دریافت کافی این ویتامین در حفظ سلامت غده پروستات، کاهش التهاب و کمک به درمان BPH موثر است.

ترکیبات کپسول:

پروستافیت  حاوی 360 میلی گرم روغن دانه کدو تنبل و 30 میلی گرم ویتامین E در هر کپسول می باشد.

موارد مصرف

مقدار و نحوه قرص پروستافیت

روزانه یک عدد کپسول با مقدار کافی آب میل شود.

هشدار مصرف

  • در صورت وجود سابقه حساسیت یا آلرژی به روغن دانه کدو تنبل، از مصرف فرآورده خودداری شود.
  • در دوران بارداری، شیردهی مطابق دستور پزشک و یا دکتر داروساز مصرف شود.
  • افرادی که داروی وارفارین را استفاده می‌کنند از مصرف این مکمل بپرهیزند.
  • دانه کدو تنبل ممکن است با لیتیوم تداخل داشته باشد. در صورت مصرف لیتیوم، قبل از دریافت این مکمل با پزشک خود مشورت کنید.