قرص آهن

قرص آهن، چه زمانی بخوریم ؟

کم خونی فقرآهن چیست ؟

 هنگامی که به اندازه کافی گلبول‌های قرمز خون سالم نداریم، وضعیتی به نام کم خونی (آنمی) وجود دارد؛ آنمی به این معنی است که خون، هموگلوبین(Hgb) که بخشی از سلول‌های قرمز خون(RBC) است و اکسیژن را به تمام سلول‌ها منتقل می‌کند، کم دارد.

کم خونی در بیشتر موارد به آرامی شروع می‌شود، بنابراین ممکن است در ابتدا متوجه علائم آن نشویم؛ همانطور که سطح هموگلوبین پایین می‌آید، ممکن است یک یا تعداد بیشتری از علائم مانند ضربان قلب سریع، نفس تنگی، مشکل تنفس هنگام انجام کارهایی مانند راه رفتن، بالا رفتن از پله‌ها و یا حتی صحبت کردن، سرگیجه، درد قفسه سینه، تورم دست یا پا، رنگ پریدگی پوست، ناخن، دهان و لثه و خستگی شدید (شایع‌ترین علامتی است که بیشتر افراد را آزار می‌دهد) را داشته باشیم.

درد قفسه سینه، ضربان قلب سریع، تورم پاها، احساس سرگیجه یا منگی، احساس تنگی تنفس وقتی که کار می‌کنیم بعضی از نشانه‌های جدی کم خونی است و اگر هر کدام از این علائم را داریم، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنیم.

کم خونی موجب چه مشکلی می‌شود؟

فهمیدن علت کم خونی مهم است، اما نخستین چیزی که پزشک باید بداند این است که شدت این مشکل چقدر است، کم خونی می‌تواند کیفیت زندگی را تحت تأثیر قرار دهد؛ کم خونی می‌تواند باعث خستگی شود زیرا سلول‌های بدن به اندازه کافی اکسیژن دریافت نمی‌کنند؛ در بعضی موارد این کمبود اکسیژن ممکن است به اندازه کافی برای تهدید کردن زندگی بد باشد؛ کم خونی می‌تواند موجب کار بیشتر قلب شود، بنابراین اگر دچار مشکل قلبی هستیم، کم خونی می‌تواند آن را بدتر کند.

داروهای درمان کم خونی

داروهای مختلف برای درمان کم خونی استفاده می‌شود، اما مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا بر روی فرد اثرگذار باشد، در برخی موارد آهن، ویتامین B۱۲ و مکمل اسیدفولیک می‌تواند کمک کننده باشد، همچنین یک شکل آهن مایع وجود دارد که می‌تواند به درستی به خون فرد تزریق شود.

راه دیگر درمان کم خونی در برخی از بیماران این است که از داروهایی استفاده کنند که به بدن اجازه می‌دهد گلبول‌های قرمز بیشتری تولید کند، این داروها مانند هورمون اریتروپویتین ساخته شده به وسیله کلیه‌ها کار می‌کنند و به بدن برای اینکه سلول‌های قرمز جدید بسازد کمک می‌کند، اگر یکی از این داروها توصیه شود، ارائه دهنده مراقبت‌های سلامتی با فرد درباره خطرات و مزایای دارو صحبت می‌کند، این داروها می‌توانند عوارض جانبی بسیار جدی ایجاد کنند، با این حال، آنها می‌توانند به بیماران دریافت کننده شیمی درمانی کمک کنند تا سطح هموگلوبین بالاتر و نیاز به تزریق خون کمتری داشته باشند و ممکن است به بهبود تدریجی علائم کم خونی کمک کند.

فواید مصرف قرص آهن

مکمل آهن یا به منظور پیشگیری یا به منظور درمان کمبود آهن در بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورتی‌ که فرد در رژیم غذایی خود از منابع غذایی آهن به مقدار کافی استفاده نکند، زمینه ژنتیکی برای کم‌خونی داشته باشد یا جذب آهن در بدن وی با اختلال مواجه شود، در این صورت باید برای جبران کمبودهای غذایی بدن خود از قرص آهن استفاده کند. مصرف این مکمل موجب می‌شود تا علائم کم‌خونی نظیر رنگ‌پریدگی، سردرد و سرگیجه، ضعف بدنی و خستگی مداوم، ریزش مو و بی‌اشتهایی برطرف شود. تامین مقادیر مناسب آهن برای بدن همچنین سبب می‌شود تا بدن مقاومت بیشتری در برابر عوامل بیماری‌زا داشته باشد.

بهترین زمان مصرف قرص آهن

از دلایل اصلی ریزش مو، سوءتغذیه، تیره شدن پوست، ضعف و عصبانیت افراد کم خونی و یا فقر آهن می باشد. مصرف مکمل آهن بیشتر برای خانم های باردار و کودکان زیر دوسال توصیه می شود اما بیشتر افراد چه آقا و چه خانم به مصرف این مکمل نیاز دارند. از نکات مهم در مصرف قرص آهن، بهترین زمان برای مصرف قرص آهن می باشد که در این مقاله از سایت داروخانه آنلاین دیجی دارو به بررسی کامل آن می پردازیم:
مصرف قرص آهن در زمان درست به این علت است که جذب آهن در شرایط مختلف برای بدن متفاوت است و بسته به شرایط باید در زمان صحیح آن را مصرف کرد این موضوع به این علت قابل اهمیت است که در صورت استفاده قرص آهن در زمان نادرست آن باعث می شود جذب آهن موجود در این قرص تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کند.

در اکثر منابع علمی توصیه شده است که قرص آهن را با معده خالی مصرف کنید. بر این اساس ۱ ساعت قبل از غذا و ۲ ساعت قبل از غذا بهترین زمان مصرف قرص آهن است. مطالعات نشان داده است که اگر مکمل آهن در کنار وعده‌های غذایی مصرف شود، جذب آن کاهش خواهد یافت زیرا بعضی از مواد غذایی در جذب آهن اختلال ایجاد می‌کنند.

بهترین زمان مصرف قرص آهن زمانی است که شما ناشتا بوده و هنوز صبحانه خود را نخورده باشید. بهترین نوشیدنی که همزمان با بلع قرص می‌توانید مورد استفاده قرار دهید، یک لیوان آب پرتقال است زیرا مقادیر قابل توجهی ویتامین c را در خود جای داده است. اما بعضی از افراد معده‌های حساسی دارند و یا با خوردن قرص آهن دچار عوارض جانبی می‌شوند. در این صورت به ناچار می‌توان مکمل آهن را بعد از وعده غذایی میل کرد. همچنین چنانچه توضیح دادیم قبل از خواب نیز زمان مناسبی برای خوردن این مکمل است.

مکمل کلسیم و قرص آهن

مکمل کلسیم، جذب آنتی بیوتیک تتراسایکلین را کاهش می دهد. همچنین با جذب آهن نیز تداخل دارد. بنابراین مکمل کلسیم و مکمل آهن نبایستی همزمان با هم مصرف شوند. فقط به طور استثنائی، می توان مکمل آهن را با سیترات کلسیم یا ویتامینc مصرف کرد، زیرا حالت اسیدی دارند.
سایر داروهایی را که با معده خالی مصرف می شوند، نباید با مکمل کلسیم دریافت کرد.

 خوردن قرص آهن همراه چای یا قهوه

چای و قهوه هر دو از جمله نوشیدنی‌های محبوبی هستند که به دلیل داشتن برخی محتویات در جذب آهن خلل ایجاد می‌کنند. منابع مختلف زمان‌های متفاوتی را برای فاصله گذاشتن بین مکمل آهن و چای و قهوه پیشنهاد داده‌اند. اما بیشتر منابع توصیه کرده‌اند که حدود ۲ ساعت بین نوشیدن چای و قهوه با خوردن مکمل‌های آهن فاصله بگذارید. همچنین اگر از غذاهای حاوی آهن مثل گوشت قرمز در وعده غذایی خود استفاده می‌کنید باز هم باید تا ۲ ساعت بعد از مصرف قرص یا کپسول آهن بپرهیزید.

بهترین زمان مصرف قرص آهن برای زنان باردار

خانم‌های باردار یکی از ثابت‌ترین مصرف‌کنندگان قرص آهن هستند. کم‌خونی در دوران بارداری نه تنها به مادر آسیب می‌رساند بلکه برای جنین نیز عوارض نامطلوبی در پی دارد. زنان باردار در دوران حاملگی روزانه حداقل به ۲۷ میلی‌گرم آهن نیاز دارند. بهتر است اگر این افراد با تهوع صبحگاهی مواجه نیستند، صبح قبل از صبحانه را به عنوان بهترین زمان مصرف قرص آهن انتخاب کنند. در غیر این صورت بهتر است مکمل آهن قبل از خواب مصرف شود تا کمتر عوارض جانبی و مشکلات گوارشی بوجود آورد.

جدول مقدار توصیه شده مصرف آهن در سنین مختلف

سن مقدار مصرف آهن (میلی گرم) دوران بارداری دوران شیردهی
از بدو تولد تا ۶ ماهگی ۰.۲۷
۷ تا ۱۲ ماهگی ۱۱
۱ تا ۳ سالگی ۷
۴ تا ۸ سالگی ۱۰
۹ تا ۱۳ سالگی ۸
۱۴ تا ۱۸ سالگی پسران: ۱۱

دختران: ۱۵

۲۷ ۱۰
۱۹ تا ۵۰ سالگی مردان: ۸

زنان: ۱۸

۲۷ ۹
۵۱ سالگی به بعد ۸

دوره درمان با قرص آهن چند ماه است؟

در نظر داشته باشید قبل از اهمیت زمان درست مصرف قرص آهن ، تجویز این قرص توسط پزشکتان اهمیت بیشتری دارد. چرا که مصرف خودسرانه این قرص می تواند باعث مشکلات بعدی شود. همچنین توصیه می شود این قرص بصورت طولانی مصرف نشود. معمولا بهترین طول دوره برای مصرف مداوم آن ۶ ماه است. از جمله عوارض قرص آهن می توان به آسیب رسیدن به کبد و معده اشاره کرد .
همچنین بهتر است بجای مصرف این مکمل ها از منابع غنی آن که در طبیعت موجود است استفاده نمایید. مثل کاهو، گوشت، سبوس گندم و سبوس برنج.
در این زمان اصلا قرص آهن نخورید.
رایج ترین مکمل های مورد استفاده در ایران مکمل های کلسیم، روی و آهن هستند. متاسفانه کمبود آهن که یک ماده مغذی کلیدی در سلامت انسان است در جامعه شایع است. مکمل های آهن برای جبران این کمبود تجویز می شوند.

قرص های محرک فوری زنان

قرص های محرک فوری زنان در داروخانه

راهکارهای افزایش میل جنسی در زنان برای بهبود روابط!

قرص های محرک فوری زنان

قرص های محرک فوری زنان میل جنسی یکی از موضوعاتی است که اغلب کمتر راجع به آن بحث می‌شود، با این‌ حال تاثیر بسیار زیادی در زندگی زناشویی افراد دارد. کاهش میل جنسی، می‌تواند برای زنان و مردان وجود داشته باشد و دلایل زیادی داشته باشد و باید پیش از آن‌ که زندگی زناشویی را تحت تاثیر قرار دهد، این مسئله رفع شود. لیبیدو نام دیگری برای میل جنسی است. عوامل داخلی و خارجی مختلفی می‌توانند بر میل جنسی شما تأثیر بگذارند، از سطح هورمونی گرفته تا داروها و عادت‌های خواب شما؛ همچنین میل جنسی هر کس متفاوت است، اما میل جنسی بیشتر افراد، با افزایش سن کاهش می‌یابد. تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا به شما درمان کاهش میل زنان را بگوییم.
قرص های محرک فوری زنان

تشخیص میل جنسی کم در زنان

طبق تعریف، اگر مکرراً افکار یا میل جنسی نداشته باشید، ممکن است به اختلال کمبود میل جنسی مبتلا شوید و فقدان این احساسات باعث ناراحتی شخصی می‌شود. چه با این تشخیص پزشکی مطابقت داشته باشید یا نه، پزشک شما می‌تواند دلایلی را که میل جنسی شما آنطور که می‌خواهید بالا نیست، جستجو کند و راه‌هایی برای کمک پیدا کند.

پزشک علاوه بر پرسیدن سوالاتی در مورد سابقه پزشکی و جنسی شما، ممکن است روش‌های زیر را انجام دهد:

  • معاینه لگن را انجام دهید: در طول معاینه لگن، پزشک می‌تواند نشانه‌هایی از تغییرات فیزیکی را که منجر به کاهش میل جنسی می‌شوند، مانند نازک شدن بافت‌های تناسلی، خشکی واژن یا لکه‌های محرک درد بررسی کند.
  • آزمایش خون را توصیه کند: ممکن است پزشک آزمایش خون را برای بررسی سطوح هورمونی و بررسی مشکلات تیروئید، دیابت، کلسترول بالا و اختلالات کبدی تجویز کند.
  • شما را به متخصص ارجاع دهد: یک مشاور متخصص یا یک درمانگر جنسی ممکن است بتواند عوامل عاطفی و رابطه‌ای را که می‌تواند باعث کاهش میل جنسی شود، بهتر ارزیابی کند.

عمده دلایل کم شدن میل جنسی در زنان

بر اساس مطالعات تمایلات جنسی انسان‌ها تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله شرایط روحی، بیماری‌های جسمی، داروها، تغذیه و… است. میل جنسی در زنان کمی پیچیده‌تر از مردان است. در پاسخ به پرسش علت سرد شدن زن در رابطه زناشویی چیست ؟ باید بگوییم، اختلالات هورمونی در زنان در دوران بارداری، شیردهی، یائسگی از دلایل کم شدن میل جنسی بانوان و سرد مزاجی است. خشکی واژن، استفاده از داروهای ضد افسردگی، استرس، اضطراب، تغییر شکل ظاهری بدن، نداشتن اعتماد به نفس و تجاوز نیز می‌توانند باعث سردمزاجی زنان شوند. از همین رو ابتدا باید دلیل این سردمزاجی بانوان را پیدا کرد. سپس به دنبال درمان آن بود و از داروی سرد مزاجی زنان استفاده کرد.

گاهی خشکی واژن، به وجود آمدن درد در هنگام رابطه و به اوج لذت نرسیدن، باعث کم شدن میل جنسی زنان می‌شود.  دوران یائسگی به دلیل تغییرات هورمونی شدید، می‌تواند باعث کاهش میل جنسی شود. بارداری و شیردهی علاوه بر مشکلات جسمی و خستگی، از نظر جنسی نیز می‌تواند بر فعالیت جنسی شما تاثیر بگذارد.

درمان سرد مزاجی زنان

قرص های محرک فوری زنان، امروزه برای درمان بی میلی زنان داروهای گیاهی و شیمیایی زیادی تولید شده است، که بر اساس نیاز زوجین می‌توانند از آنها برای تقویت و افزایش میل جنسی زنان استفاده نمایند. استفاده از داروهای گیاهی به دلیل عوارض کمتری که دارد از استقبال بیشتری نیز برخوردار شده است. این در حالیست که تاثیر داروهای شیمیایی بیشتر از داروهای گیاهی است. پس در هنگام خرید قرص افزایش میل زنان به این نکته دقت کنید که می‌خواهید یک راه حل کوتاه مدت و فوری داشته باشید و یا به دنبال درمان این مشکل هستید. برخی از این داروهای گیاهی افزایش میل زنان در بین مصرف کنندگان به عنوان قرص محرک فوری زنان شناخته می‌شوند.

داروهای موجود در داروخانه، قرص های محرک فوری زنان

قرص های محرک فوری زنان

قطره ویتاگنوس

این مکمل به دو صورتا قطره ویتاگنوس و قرص ویتاگنوس تولید می‌شود. این دارو جهت برطرف کردن اختلالات هورمونی زنان، قاعدگی و یائسگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با تنظیم ترشح هورمون‌های زنانه می‌تواند روی برطرف کردن بی میلی جنسی ناشی از اختلالات هورمونی تاثیرگذار باشد. در صورتی که سردمزاجی، ناشی از اختلالات هورمونی و کاهش سطح ترشح هورمون‌های زنانه باشد قطره ویتاگنوس موجب رفع سرد مزاجی زنان می‌شود. از این قطره به عنوان داروی گیاهی افزایش میل زنان نام برده می‌شود.

  • قطره ویتاگنوس پورسینا
  • قرص ویتاگنوس پورسینا

برای خرید این محصول از داروخانه آنلاین دیجی دارو روی عکس کلیک کنید.قرص های محرک فوری زنان

قطره گل سرخ باریج

افسردگی و اضطراب تاثیر مستقیمی بر روی عملکرد جنسی در زنان می‌گذارند. اسانس گل محمدی می‌تواند در برطرف کردن افسردگی موثر باشد. این قطره در افزایش میل جنسی در زنان و مردان نقش موثری دارد.

  • قطره گل سرخ الیس
  • قطره گل سرخ باریج اسانس

برای خرید این محصول از داروخانه آنلاین دیجی دارو روی عکس کلیک کنید.

قرص جینسینگ

از جینسینگ به طور سنتی جهت رفع خستگی، افزایش قوای جنسی و جسمی استفاده می‌کنند. همانطور که گفته شد یائسگی می‌تواند موجب کاهش میل جنسی بانوان شود. حال آنکه جینسینگ میل جنسی زنانی را که در دوره یائسگی قرار دارند، بهبود می‌بخشد.

میل جنسی زنان با افزایش سن چه تغییری می کند ؟

میل جنسی و سن رابطه مستقیمی دارند. با افزایش سن و تغییرات بدن تمایل به برقراری رابطه کم می‌شود. خشکی واژن یکی از مشکلاتی است که با افزایش سن زنان به آن دچار می‌شوند. البته برای این مشکل راه حل وجود دارد و زوجین می‌توانند با استفاده از مکمل‌های افزایش قوای جنسی و یا روان کننده‌ها رابطه‌ای لذت بخش داشته باشند.

قوی ترین قرص افزایش میل زنان در داروخانه دیجی دارو

خرید انواع مکمل تقویت میل و عملکرد جنسی بانوان از بهترین برندها هم اکنون در داروخانه اینترنتی دیجی دارو امکان پذیر است. شما می‌توانید این محصولات را به سهولت یک کلیک تهیه نموده و درب منزل تحویل بگیرید. داروخانه آنلاین دیجی دارو به همراه مشاوره رایگان در خدمت شما عزیزان جهت خرید مناسب ترین مکمل تقویت میل و عملکرد جنسی بانوان است.

صفحه دیجی دارو در وب سایت آپارات.

صفحه دیجی دارو در وب سایت یوتیوب

چاقی صورت

چاقی صورت، بهترین قرص ها برای چاقی صورت در داروخانه ها

سلام دوستان عزیز وقتتون بخیر

چاقی صورت، امروز اومدیم تا یه مطلب فوق العاده جذاب رو در اختیار نگاه های زیباتون قرار بدیم.

خیلی از افراد باور دارند که پوست سالم و گونه های برجسته چهره شان را بشاش تر و جوان تر نشان می دهد. پس اگر از افرادی هستید که طبق مد روز راه می روند احتمالا باید به دنبال راه هایی برای چاق شدن صورت خود باشید چون صورت های توپر بیشتر مورد پسند قرار میگیرند.

یکی از رایج ترین سوال هایی که برای افراد به وجود می آید این است که بهترین ویتامین برای چاقی صورت کدام است و یا چه قرصی برای چاقی صورت خوبه؟ در این مطلب به بررسی انواع ویتامین هایی که در چاقی صورت نقش موثری دارند می پردازیم. پس اگر قصد دارید تا صورت چاق و توپری داشته باشید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

ویتامین E و چاقی صورت

ویتامین ای دسته ای از ویتامین هاست که برای سلامت پوست و مو بسیار مفید و موثر می باشد. این ویتامین در انواع غذاها و روغن ها یافت می شود اما در صورتی که نتوانیم این ویتامین را از طریق مواد خوراکی به بدن برسانیم از قرص ها و مکمل های آن باید استفاده کرد.

به طور کلی بسیاری از افراد چاق زمانی که تصمیم به کاهش وزن می‌گیرند، فکر می‌کنند که دیگر نباید از هیچ نوع چربی در رژیم غذایی خود استفاده کنند؛ در حالی که این فکر کاملا نادرست است. بسیاری از چربی‌های مفید، منبع ویتامین E محسوب می‌شوند و محدود کردن آنها موجب به هم خوردن تعادل در رژیم غذایی خواهد شد.

هر فرد بزرگسال روزانه به حدود ۱۵ میلی گرم ویتامین E در رژیم غذایی خود نیاز دارد. توجه داشته باشید که این ویتامین از آن دسته ویتامین‌هایی است که مصرف بیش از حد آن عوارض نامطلوبی را در پی خواهد داشت. پس در مصرف آن زیاده‌روی نکنید.

مصرف موضعی از ویتامین E روی صورت

برخی از افراد نیز توصیه می‌کنند که اگر کپسول ویتامین E را تخلیه کرده و روی صورت خود بمالید، به چاق شدن صورت خود کمک کرده‌اید. متاسفانه این سخن نیز صحیح نیست. استفاده موضعی از ویتامین E روی پوست صورت موجب شفافیت و افزایش زیبایی آن می‌تواند باشد اما در پرشدن صورت نقشی ندارد.

کلسیم و چاقی صورت

برای چاقی صورت بهتر است در برنامه ی غذایی خود از خوراکی هایی استفاده کنید که دارای کلسیم، آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها می باشد. طبق تحقیقات انجام شده مکمل کلسیم از ضعیف شدن ماهیچه های صورت جلوگیری می کند و با کمک کردن به ساخت استخوان باعث چاق شدن صورت می شود.

از خوراکی هایی که دارای مقدار زیادی کلسیم، پروتئین، مواد معدنی و ویتامین است می توان به شیر اشاره کرد که اگر به صورت روزانه آن را بنوشید باعث آبرسانی به پوست صورت شده و در نتیجه در چاقی صورت موثر است.

ویتامین های گروه B و چاقی صورت

ویتامین های گروه B نقش مهمی در بدن ما ایفا می کنند و برای بدن ما بسیار ضروری هستند ،  این گروه از ویتامین‌ها شامل ویتامین B1، B2، B3، B5، B6، B7، B9 و B12 هستند که مقدار کربوهیدرات ، چربی ها ، پروتئین ها را برای تامین انرژی در بدن ذخیره می کنند ، در واقع میزان انرژی مصرفی ما توسط این ویتامین ها ذخیره می شود . برای نمونه می توانیم به ویتامین B1 اشاره کنیم ، این ویتامین مقدار کربوهیدرات بدن را به کمک سلول ها ذخیره می کند و در نهایت آن را به انرژی مورد نیاز برای بدن تبدیل می کند .

توجه داشته باشید ، هرچه میزان ویتامین های مختلف در بدن شما کم باشد ، باعث می شود تا متابولیسم بدن شما به خوبی در بدن تان عمل نکند و در نهایت باعث می شود تا شما خیلی سریع وزن کم کنید و منجر به لاغری شما به خصوص لاغری صورت شما خواهد شد . اگر نمی توانید از قرص های ویتامین B استفاده کنید ، می توانید از خوراکی ها و موادی استفاده کنید که در آن ویتامین B وجود دارد ، مانند لوبیا ، عدس ، سیب زمینی ، گوشت بدون چربی ، تخم مرغ و …

ویتامین های B12 بر خلاف سایر ویتامین های گروه B در مواد غذایی به سختی پیدا می شود و افرادی که می خواهند از این ویتامین برای چاق شدن صورت خود استفاده کنند می توانند این ویتامین را با نام ویتامین B کمپلکس از داروخانه های آنلاین همچون www.digidaroo.org خریداری کنند و مصرف کنند .

قطعا وجود این ویتامین در برنامه روزانه شما برای چاقی صورتتان نقش مهمی خواهد داشت . معمولا ویتامین B12 به اشتهای شما کمک خواهد کرد و اشتهای شما را در برابر خوردن انواع غذاها و خوراکی ها باز خواهد کرد . ویتامین B12 به تولید گلبول های قرمز کمک می کند و باعث می شود تا شما اشتهای مورد نیاز خود را به دست آورید و در نهایت به چاقی صورت شما منجر خواهد شد .

نقش منیزیم در چاقی صورت

منیزیم هم یکی از ویتامین های واجبی است که باید استفاده شود ، استفاده از این ویتامین باعث می شود تا مقدار ، قند خون شما ، فشار خون شما کنترل شود و همچنین استخوان های شما را قوی تر و مستحکم تر خواهد کرد و در سیستم ایمنی شما نقش بسیار مهمی خواهد داشت . شما می توانید با خوردن ، آجیل ، دانه ها ، حبوبات و میوه و سبزی ، منیزیم مورد نیاز بدن خود را تامین کنید و به چاقی صورت خود کمک کنید.

 قرص مخمر آبجو

مخمر آبجو از میکروارگانیسم‌های بسیار ریز مفیدی تشکیل شده که هم در صنعت تولید نان و هم در صنعت تولید ماء الشعیر مورد مصرف قرار می‌گیرد. مخمر آبجو به اشکال مختلفی از جمله پودر، دانه‌های گرانولی، ویال‌های مایع و قرص در بازار وجود دارد. قرص مخمر آبجو غنی از پروتئین‌ها و مواد مغذی بوده و برای سلامتی انسان مزایای بسیاری دارد.

مصرف قرص مخمر آبجو مزایای زیر را به همراه دارد:

  • مخمر آبجو حاوی عنصر کروم بوده و بر اساس آخرین تحقیقات می‌تواند سطح قند خون را در افرادی که مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند، کاهش داده و به عنوان یک ماده معجزه‌آسا عمل کند.
  • قرص مخمر آبجو با داشتن میکروارگانیسم‌های کوچک عملکرد دستگاه گوارش را نیز بهبود می‌بخشد.
  • این قرص با داشتن ویتامین‌های گروه B و عناصری همچون کروم و سلنیوم موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و احتمال ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش می‌دهد.
  • ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در مخمر آبجو به حفظ و بهبود سلامت پوست، مو و ناخن کمک می‌کند.
  • قرص مخمر آبجو به درمان کولیت (تورم روده بزرگ) کمک کرده و از عود کردن مجدد آن پیشگیری می‌نماید.
  • مصرف مخمر آبجو به کاهش کلسترول بد خون و افزایش کلسترول خوب کمک می‌کند.
  • تحقیقات نشان می‌دهند که مخمر آبجو در کاهش علائم آلرژی‌های فصلی (کاهش آبریزش بینی و سوزش چشم) موثر است.
  • علائم سندرم پیش از قاعدگی با مصرف قرص مخمر آبجو کاهش می‌یابد.
  • به افزایش اشتها و چاقی نیز کمک می‌کند.

قرص مخمر آبجو و چاقی صورت

پژوهش‌ها نشان می دهد که مصرف قرص مخمر آبجو سبب افزایش اشتها می‌شود. این امر ممکن است به دلیل وجود ویتامین‌های گروه B و عناصر معدنی موجود در این قرص باشد. افزایش اشتها در پی مصرف قرص مخمر آبجو بیشتر در افرادی رخ می‌دهد که با کمبود ویتامین‌های گروه B و عناصر معدنی در بدن خود مواجه باشند.

همانطور که گفتیم در میان انواع ویتامین‌ها، ویتامین‌های B از جمله مواردی هستند که به افزایش اشتها و در نتیجه افزایش وزن کمک می‌کنند. همان‌طور که گفته شد مخمر آبجو غنی از ویتامین‌های B است و به این ترتیب می‌تواند در چاقی افراد موثر باشد. رابطه بین قرص مخمر آبجو و چاقی صورت به دلیل وجود ترکیبات موثر موجود در این قرص است و بر اساس گزارش‌ها و تحقیقات، مصرف این مکمل می‌تواند به پر شدن صورت در افراد لاغر کمک کند.

دشمن کبد

دشمن کبد، چه قرص هایی دشمن کبد هستند؟

دشمن کبد، کبد یا جگر شما یکی از مهم ترین اعضای بدن است. متاسفانه داروها می‌توانند فشار زیادی بر روی کبد ایجاد کنند. پس دانستن درباره اینکه  چه داروهايی كه برای کبد مضر هستند می تواند این آسیب را به حداقل برساند. روز به روز، هفته به هفته، سال به سال، در حالی که داروهای مضر برای کبد الکل، مکمل و …. مصرف می کنید یک قهرمان ناشناخته مشغول فیلیتر کردن، پردازش همه‌ی مواد، ذخیره مواد مغذی، دفع سموم و …. است. کبد عضو مهمی در بدن است و این احتمال را ایجاد می کند که با آسیب دیدن یا از کار افتادن ممکن است زندگی انسان را دچار تهدید کند. تحقیقات بر روی افرادی که مکمل و یا رژیم غذایی گرفته اند نشان داده شده که آسیب کبدی حدود ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است. در کل بیماری کبد ناشی از استفاده از داروهای خطرناک برای کبد (داروهای غیر معمول) است. بنابراین اگر دارویی را در لیست زیر دیدید و استفاده می کنید وحشت نکنید و برای بررسی کبد خود از پزشکتان سوال بپرسید و همیشه سعی کنید داروها و مکمل ها را در کمترین دوز و کوتاهترین زمان استفاده کنید. یکی از دلایل مهم آسیب کبدی مصرف برخی از داروها است  ، با توجه به اینکه کبد عضو اصلی بدن برای دفع سموم و مواد زائد شیمیایی بدن است و درست عكس کلیه ها و ریه در صورت از کار افتادن با دستگاه دیالیز یا ونتیلاتور ميتوان نارسایی کبدی را تا حدی رفع كرد. دشمن کبد

کبد چرب" خود را با این روش به‌راحتی آب‌خوردن درمان کنید!- اخبار طب سنتی - اخبار اجتماعی تسنیم | Tasnim

دشمن کبد، داروهای آسيب كبدی (داروهايی كه برای کبد مضر هستند)

  • استامینوفن (تایلنول)

استامینوفن به عنوان کاهش دهنده تب و تسکین دهنده درد یکی از مهمترین دلایل نارسایی کبدی مربوط به دارو است. در حقيقت بیش از یک سوم نارسايی كبدی به دلیل داروی استامینوفن اتفاق می افتد. بنابراين برای جلوگیری از آسیب کبدی بايد مصرف آن را به کمتر از ۲ گرم در روز کاهش دهید و از داروهايی بدون نسخه حاوی استامینوفن از قبيل سرماخوردگی و آنفولانزا خودداری كنيد.  به طور کلی ، بزرگسالان می توانند بین ۶۵۰ میلی گرم توصیه می کند که یک فرد بزرگسال نباید بیش از ۳۰۰۰ میلی گرم مصرف کند. تایلنول همچنین در صورت مصرف با الکل به کبد آسیب می رساند . استامینوفن با تولید یک متابولیت سمی در بدن باعث آسیب کبدی می شود که با گذشت زمان جمع می شود و باعث تغییر در ساختار کبد می شود ، که توانایی کار طبیعی آن را کاهش می دهد.

  • آموکسی سیلین / کلاولانات (آگمنتین)

آنتی بیوتیکی آموکسی سیلین / کلاولانات(آگمنتین) معمولاً برای درمان عفونت سینوس ها ، گلو و مجاری تنفسی ریه (برونشیت) استفاده می شود. آسیب کبدی ناشی از این آنتی بیوتیک اندکی پس از شروع مصرف اتفاق می افتد طولانی مدت می باشد. علائم آسیب کبدی اغلب حتی پس از قطع مصرف دارو در بیماران تشخیص داده می شود. سایر داروهای آنتی بیوتیکی و ضد قارچی که معمولاً با آسیب کبدی همراه هستند عبارتند از ایزونیازید ، تری متوپریم / سولفامتوکسازول ، اریترومایسین ، نیتروفورانتوئین ، ماینوسایکلین و کتوکونازول است.دشمن کبد

  • دیکلوفناک (ولتارن ، کامبیا)

هر نوع داروی NSAID (داروی ضد التهاب غیر استروئیدی) از قبيل ایبوپروفن و ناپروکسن باعث آسیب کبدی می شود. اما داروی دیکلوفناک بیشترین خطر آسیب کبدی را دارد كه هفته ها تا ماه ها بعد از شروع مصرف اتفاق می افتد.

  • آمیودارون (Cordarone ، Pacerone)

افرادی كه از داروی آمیودارون(Cordarone ، Pacerone) برای درمان فیبریلاسیون دهلیزی ، لخته شدن خون ، سکته مغزی و نارسایی قلبی استفاده می كنند بعد از چند هفته تا چند ماه نشانه هایی از آسیب سلول کبدی را مشاهده خواهند كرد.

  • آلوپورینول (زیلوپریم)

آلوپورینول(Zyloprim) که اغلب برای جلوگیری از حملات دردناک نقرس استفاده می شود در طی چند روز تا چند هفته از شروع درمان باعث آسیب کبدی می شوند. به همين دليل در صورت تجویز این دارو پزشک به شما توصیه مي كند به طور منظم آزمایشاتی را برای کنترل سلامت کبد خود انجام دهید. این دارو معمولاً برای درمان نقرس استفاده می شود و گاهی اوقات برای پیشگیری از تکرار سنگ کلیه استفاده می شود. این ماده معمولاً با ایجاد واکنش آلرژیک در بدن باعث آسیب کبدی می شود.

طبیعی ترین راه درمان کبد چرب با طب سنتی

داروهای ضد تشنج و ضد صرع باعث آسیب کبدی می شوند. دیلانتین (فنی توئین) اندکی پس از شروع مصرف باعث آسیب کبدی می شود و برای کنترل عملکرد کبد نياز به آزمایشات منظم است. 

  • آزاتیوپرین (ایموران)

آزاتیوپرین سیستم ایمنی بدن را کنترل می کند و برای درمان بیماری های خود ایمنی از قبيل کرون و هپاتیت استفاده می شود. توجه داشته باشيد پس از هفته ها تا ماه ها از مصرف آزاتیوپرین ، آسیب به کبد می تواند رخ دهد.  توجه داشته باشيد داروهای کلسترول معروف به ارتواستاتين به کبد آسیب می رسانند. اما دوزهای معمول این دارو با آسیب جدی به  کبد همراه نیست.

  • لیپیتور (آتورواستاتین)

استاتین ها که برای کاهش کلسترول و تری گلیسیرید استفاده می شوند ، می توانند به کبد آسیب برسانند. آتورواستاتین با تولید یک متابولیت سمی یا تحریک واکنش آلرژیک باعث آسیب کبدی می شود ، اگرچه مکانیسم دقیق آن ناشناخته است. Zocor (سیمواستاتین) ، استاتین دیگر ، نیز با آسیب کبدی همراه است. آسیب کبدی ناشی از این داروها معمولاً خفیف است و پس از قطع مصرف دارو توسط بیمار (البته با راهنمایی پزشک) قابل برگشت است. امیدواریم مقاله داروهایی  كه برای کبد مضر هستند برای شما مفید واقع شده باشد توصیه ما به شما این است که بدون تجویز و مشورت پزشک دارو مصرف نکنید. همچنین دوز داروهای خود را بیشتر و کمتر نکنید و یا آنها را تمدید نکنید و مجدد مصرف کنید. اگر هر مشکلی در دوران مصرف داروهایتان برایتان پیش آمد حتما به پزشک معالجتون اطلاع بدین . اگر برایتان مقدور بود از داروهای شیمیایی استفاده نکنید چون به راحتی باعث از بین رفتن کبد می شوند.

تشخیص کبد چرب از روی برگه ازمایش

تشخیص کبد چرب از روی برگه ازمایش

جواب آزمایش کبد

تشخیص کبد چرب از روی برگه ازمایش؛ آزمایش کبد به گروهی از آزمایشات گفته می‌شود که سطح برخی از آنزیم‌ها و سایر پروتئین‌ها را در خون شما بررسی می‌کند. برخی از آزمایشات کبد به دنبال آنزیم‌هایی هستند که فقط در زمانی که کبد آسیب دیده یا بیماری هستید، در خون پیدا می‌شوند. دیگر آزمایش‌های کبد بررسی می‌کنند که آیا اندام مورد نظر (کبد) به خوبی وظیفه خود را انجام می‌دهد یا خیر.

لازم است بدانید، کبد انواع کارهایی را که برای سلامتی شما ضروری است، انجام می‌دهد. به عنوان مثال، به تجزیه غذا، تمیز کردن خون، تولید پروتئین و ذخیره انرژی کمک می‌کند. اگر مشکلی در این روند رخ دهد، ممکن است تعدادی علائم داشته باشید، از زردی پوست گرفته تا دشوار شدن تکلم. در آن زمان است که ممکن است به جواب آزمایش کبد نیاز داشته باشید تا قادر به تشخیص مشکل به وجود آمده باشید. نتایج غیر طبیعی در جواب آزمایش کبد همیشه نشان دهنده بیماری کبد نیست. پزشک شما جواب آزمایش کبد به دست آمده را برای شما حتما تفسیر می‌کند.

آزمایش عملکرد کبد؛ راهنمای خواندن برگه آزمایش و تحلیل نتیجه آن – مجله سلامت دکترتو

  • انواع آزمایشات کبد

جواب آزمایش کبد از طریق تعدادی آزمایش به دست می‌آید که دارای اسم‌هایی پیچیده هستند و هر یک از آنها یک مورد در بدن را اندازه‌گیری می‌کنند. برخی از موارد رایج این آزمایشات عبارت‌اند از:

  • آزمایش آلانین ترانس آمیناز(ALT): یک آنزیم است که به تجزیه پروتئین‌ها کمک می‌کند و عمدتا در کبد شما یافت می‌شود. سطوح بالای خون می‌تواند به معنی آسیب کبدی باشد.
  • آزمایش قلیایی فسفاتاز (ALP) : آنزیمی در کبد، مجاری صفراوی و استخوان است. اگر دچار آسیب یا بیماری کبدی، مسدود شدن مجاری صفراوی یا بیماری‌های استخوانی هستید، ممکن است سطح بالایی از این آنزیم در خون و جواب آزمایش شما وجود داشته باشد.
  • آزمایش آلبومین و پروتئین توتال: کبد شما دو پروتئین اصلی می‌سازد: آلبومین و گلوبولین. سطوح پایین این دو پروتئین ممکن است به معنی آسیب یا بیماری باشد. به خاطر داشته باشید که سیستم ایمنی بدن شما نیز گلوبولین تولید می‌کند.
  • آزمایش آسپارتات ترانس آمیناز (AST): یکی دیگر از آنزیم‌هایی است که دی کبد وجود دارد. وجود سطح بالای این آنزیم در جواب آزمایش کبد و خون می‌تواند نشانه آسیب یا بیماری باشد.
  • آزمایش بیلی روبین: بدن شما هنگام تجزیه گلبول‌های قرمز بیلی روبین تولید می‌کند. کبد معمولا بیلی روبین را از بدن شما پاک می‌کند. اگر این آنزیم در خون شما بالا باشد، مشکلی به نام زردی به وجود می‌آید که یک نوع آسیب کبدی است.
  • آزمایش گاما گلوتامیل ترانسفراز (GGT): سطوح بالای آنزیم GGT در جواب آزمایش کبد می‌تواند به آسیب کبد یا مجاری صفراوی اشاره کند.
  • آزمایش L- لاکتات دهیدروژناز (LDH): آنزیم دیگری است که هنگام آسیب کبدی افزایش می‌یابد، اما شرایط دیگری نیز وجود دارد که باعث افزایش آن می‌شود. بدین خاطر جواب آزمایش کبد باید توسط پزشک متخصص بررسی شود.
  • آزمایش زمان پروترومبین (PT): این آزمایش میزان لخته شدن خون شما را اندازه‌گیری می‌کند. اگر لخته شدن خون زمان زیادی طول بکشد، اغلب نشانه آسیب کبدی است. داروهایی که خون را رقیق می‌کنند، مانند وارفارین (کومادین)، نیز می‌توانند منجر به PT طولانی‌تری شوند. احتمالاً تا زمانی که دیگر آزمایشات کبدی را انجام ندهید، این آزمایش تجویز نخواهد شد.

 

تشخیص کبد چرب از روی برگه ازمایش؛ همانطور که اشاره شد، از این آزمایش برای بررسی بیماری‌ها و اختلالات مربوط به کبد استفاده می‌شود. جواب آزمایش کبد این فرصت را به پزشک می‌دهد تا راحتتر بیماری‌های کبدی از قبیل هپاتیت (بیماری که در آن کبد متورم می‌شود و ممکن است مشکلات جدی ایجاد کند) را تشخیص داده و اقدامات لازم مربوط به درمان را نیز ارائه دهد.

علائم کلی مشکلات کبدی عبارتند از:

  • کمبود اشتها
  • تهوع یا استفراغ
  • ضعف یا احساس خستگی شدید
  • چشم یا پوست زرد رنگ (زردی)
  • ادرار تیره یا مدفوع رنگ روشن (کمتر رایج است)
  • تورم در شکم (کمتر رایج است.

تفسیر و خواندن نتیجه تست های کبدی | دلیل بالا بودن آنزیم های کارکرد کبد - جایروس | بهترین متخصص مغز و اعصاب | متخصص روانپزشکی | تست خواب

با این حال، گاهی ممکن است بیماری‌های کبدی هیچ علائمی را در شما ایجاد نکند. اما با توجه به اینکه آنزیم‌های درون خون شما تغییر خواهند کرد، جواب آزمایش کبد برای شناسایی این اختلالات بسیار موثر است. آزمایش کبد، علاوه بر شناسایی بیماری‌های مربوط به کبد برای افرادی که موارد زیر را دارا هستند نیز تجویز می‌شود:

  • بیش از حد از نوشیدنی‌های الکلی استفاده می‌کنید
  • یکی از اعضای خانواده شما مبتلا به بیماری‌های کبدی است
  • بسیار چاق هستند، به خصوص ممکن است دیابت یا فشار خون بالا نیز داشته باشید
  • داروهایی مصرف کنید که به کبد شما آسیب می‌رسانند
  • بیماری کیسه صفرا یا کم خونی دارید

جواب آزمایش کبد همچنین می‌تواند به پزشک شما کمک کند تا بداند که بیماری در حال بدتر شدن است یا خیر، آیا درمان موثر است یا خیر. از جواب آزمایش کبد نیز می‌توان برای موارد زیر استفاده کرد:

  • غربالگری عفونت‌های کبدی مانند هپاتیت
  • اندازه گیری شدت بیماری به ویژه زخم کبد (سیروز)
  • کنترل عوارض جانبی احتمالی داروها

تفسیر جواب آزمایش کبد

تشخیص کبد چرب از روی برگه ازمایش؛ اگر یک یا چند جواب آزمایش کبد طبیعی نبود، ممکن است به این معنا باشد که کبد شما آسیب دیده یا به درستی کار نمی‌کند. آسیب کبدی می‌تواند ناشی از شرایط مختلف باشد، از جمله:

  • هپاتیت A
  • هپاتیت B
  • هپاتیت C
  • اختلال مصرف الکل که شامل اعتیاد به الکل نیز می‌شود.
  • سرطان کبد
  • دیابت

اگر در مورد جواب آزمایش کبد خود سوالی دارید، با ارائه دهنده خدمات درمانی خود صحبت کنید.

نتایج طبیعی آزمایش خون که به منظور بررسی عملکرد کبد انجام شده است، به شرح زیر می‌باشد:

  • (ALT ) آلانین آمینوترانسفراز: 7 الی 55 واحد در لیتر (U/L)
  • (AST) آسپارتات ترانس آمیناز : 8 الی 48 واحد در لیتر
  • (ALP ) فسفاتاز قلیایی: 40 الی تا 129 U/L
  • آلبومین: 3.5 الی 5.0 گرم در دسی لیتر (گرم/دسی لیتر)
  • پروتئین توتال: 6.3 الی 7.9 گرم در دسی لیتر
  • بیلی روبین: 0.1 الی 1.2 میلی گرم در دسی لیتر (میلی گرم/دسی لیتر)
  • (GGT ) گاما گلوتامیل ترانسفراز : 8 الی 61 U/L
  • (LD) لاکتات دهیدروژناز: 122 الی 222 U/L

این نتایج برای مردان بالغ معمولی است. جواب آزمایش کبد طبیعی در آزمایشگاه‌های مختلف تا حدودی متفاوت است و ممکن است برای زنان و کودکان نیز با مقداری تفاوت همراه باشد.

پزشک از این جواب آزمایش کبد برای تشخیص بیماری یا تعیین درمان مورد نیاز شما استفاده می‌کند. اگر شما قبلاً بیماری کبدی داشته‌اید، آزمایش کبد می‌تواند به تعیین چگونگی پیشرفت بیماری شما و پاسخ به درمان کمک کند.

  • در طول آزمایش کبد چه اتفاقی می‌افتد؟

پزشک از یک سوزن نازک برای گرفتن مقدار کمی خون از بازوی شما (در نزدیکی آرنج) استفاده می‌کند. وقتی سوزن وارد می‌شود، تا حدودی احساس سوزش یا درد خواهید داشت.

گاهی ممکن است لازم باشد بیمار این آزمایش به مدت چندین روز یا چند تکرار کند تا پزشک تغییرات ایجاد شده در کبد را شناسایی کند. اگر آزمایش خود را در کلینیکی که دارای آزمایشگاه در محل است انجام دهید، می‌توانید در عرض چند ساعت جواب آزمایش کبد را به دست آورید. در غیر این صورت، ممکن است چند روز طول بکشد.

اگر جواب آزمایش کبد غیرطبیعی باشد چه باید کرد؟

  • در صورتی که غیرطبیعی بودن جواب آزمایش کبد خفیف و به اصطلاح جزئی باشد، تنها یک الی دو مورد از آزمایش تحت تاثی قرار می‌گیرند و شما کاملا خوب هستید. در این حالت، معمولاً نیازی به مشاوره فوری نیست. با این حال، شما باید در عرض چند روز با پزشک متخصص مشورت کنید (در صورت نیاز به انجام آزمایشات بیشتر یا نظارت).
  • اگر در جواب آزمایش کبد ناهنجاری‌های بسیار زیادی وجود داشته باشد، تغداد بسیار زیادی از آزمایشات خارج از محدودی طبیعی باشند و شما درد یا ناراحتی غیرمعمولی را در ناحیه کبد احساس می‌کنید، باید فوراً به دنبال مشاوره پزشکی باشید.
  • اگر بیماری کبدی را می‌شناسید و آزمایش‌های کبد شما از آخرین باری که مورد بررسی قرار گرفته‌اند، به طور قابل توجهی تغییر کرده است، باید همان روز به دنبال مشاوره پزشکی باشید مگر اینکه دستورالعملی ثابت (از طرف پزشک) برای انجام کاری متفاوت داشته باشید.
  • گاهی اوقات غیر طبیعی بودن جواب آزمایش کبد برای شما طبیعی است. اگر از قبل نسبت به این مورد آگاه هستید، ممکن است نیازی به اقدامی نباشد. یک مثال رایج در این مورد سندرم ژیلبرت است، هنگامی که سطح بیلی روبین به طور طبیعی افزایش می‌یابد، اما سایر آزمایشات مربوط به عملکرد کبد طبیعی است و شما خوب هستید. در صورت ابتلا به سندرم ژیلبرت، پزشک به شما اطلاع می‌دهد.

تشخیص کبد چرب از روی برگه ازمایش؛ در صورت غیرطبیعی بودن جواب آزمایش کبد، پزشک اغلب آزمایش‌های بیشتری را تجویز می‌کند، شما را مجدد معاینه می‌کند تا علت ناهنجاری‌های مربوط به آزمایش خون مشخص شود. اگر وضعیت شما به طور کلی خوب باشد، در ابتدا این کار در مراقبت‌های اولیه انجام می‌شود. گزینه‌ها عبارتند از:

  • تکرار آزمایش خون به منظور کشف یا رد علل خاص.
  • سونوگرافی از کبد و کیسه صفرا.
  • بیوپسی کبد، برای تعیین دقیق آنچه در حال رخ دادن است.

امیدوارم از مطلب امروز دیجی دارو نهایت بهره را برده باشید. با تشکر دکتر قاسمی

درمان کبد چرب

درمان کبد چرب

از علائم کبد چرب تا راههای طبیعی درمان آن

“کبد چرب” مشکلی است که با اشتباهات غذایی ایجاد می شود و متاسفانه 40 درصد از مردم ایران مبتلا به آن هستند و عوارض شدیدی برای اعضای بدن ایجاد می کند.در این بخش از نمناک با علائم ، انواع ، علت و درمان کبد چرب آشنا خواهید شد.

کبد چرب چیست؟

از علت تا درمان کبد چرب

کبد دومین عضو بزرگ در بدن انسان است و مسئول به اصطلاح رد کردن تمام مواد غذایی و نوشیدنی مصرف شده از صافی است که این بدان معناست که کبد فاکتورهای مضرر مواد غذایی را گرفته و آنها را به صورتی بدون ضرر وارد سیستم های دیگر بدن می کند. کبد به طور طبیعی خود را توسط سلول هایی ترمیم و پاکسازی میکند اما اگر فاکتورهای منفی وارد شده بیار باشند در این کار اختلال رخ می دهد. وجود چربی در کبد هر انسانی طبیعی است اما اگر کبدی دارای 5 تا 10 درصد چربی باشد کبد چرب نامیده می شود ؛ کبد چرب یک موقعیت مخرب را در بدن ایجاد می کند و بدتر اینکه هیچ علامت هشدار دهنده ای در ابتلا ندارد.

انواع کبد چرب را می توان به دسته های زیر تقسیم کرد:

انواع کبد چرب

  • بیماری کبد چرب الکلی (ALD)
  • بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD)
  • استاتو هپاتیت غیرالکلی (NASH) و استاتو هپاتیت الکلی

علل ایجاد کبد چرب چیست؟

عادات و رفتارهای غلط بسیاری ایجاد کننده این بیماری هستند که بارزترین و مهم ترین آنها :

علل کبد چرب

اضافه وزن یکی از علل کبد چرب

علائم و نشانه های کبد چرب چیست؟

در ادامه و مهم ترین بخش این مطلب از بخش سلامت نمناک به بررسی علائم کبد چرب می پردازیم که هر فرد با دیدن این علائم باید مشکوک شده وبه پزشک مراجعه کند.

بی حالی از علائم کبد چرب

  • احساس خستگی و بی حالی مداوم
  • کاهش وزن و اشتها
  • حالت تهوع
  • ضعف عمومی
  • درد در مرکز و یا سمت راست بخش بالای شکم
  • سردرگمی، مشکل در تمرکز
  • گیجی
  • تمایل به خونریزی راحت تر و سریع

مهم ترین نشانه هایی که از اختلال در کبدتان خبر می دهند

اگر کبد چرب تا نارسایی کبد (Liver failure) و سیروز یا التهاب شدید کبدی پیشرفت کند، علایم کبد چرب آن به شرح زیر است:

زرد شدن رنگ چشم از علائم اختلالات کبد

  • رنگ چشم های تان به زردی می گراید.
  • شکم تان از آب پر می شود.
  • به یکی از هپاتیت های آ، ب یا سی مبتلا هستید.
  • در بدن تان احساس خارش دائمی می کنید.
  • مدام خسته هستید.
  • اضافه وزن دارید.
  • سردرگم و فراموشکار شده اید.

توصیه ها و راههای کلی برای درمان کبد چرب

کبد چرب

درمان سریع کبد چرب

  • داروهایی که مقاومت به انسولین را درمان میکنند مانند متفورمین
  • داشتن رژیم غذایی مناسب به خصوص رژیم غذای حاوی میوه ها و سبزیجات و غذاهای کم چرب
  • مصرف سیر و پیاز, چغندر , کلم و..
  • مصرف آب لیمو ترش در آب داغ البته این روش برای افرادی که مشکل معده دارند توصیه نمی شود
  • کاهش وزن
  • خودداری از مصرف خودسرانه دارو در زمان هر نوع بیماری
  • مصرف ویتامین E البته به اندازه و با مشورت با پزشک
  • ترک مخدرات
  • ورزش
  • خودداری از مصرف مواد غذایی فریز شده – زود پز شده – ترشیجات – رب – سس ها – نمک زیاد – چای پر رنگ – فست فودها – آب همراه غذا – دوغ همراه غذا -تنقلات شور – روغن های سرخ کردنی – لبنیات پر چرب و..

توصیه های غذایی و خانگی برای کنترل و درمان کبد چرب تا حد ممکن

درمان خانگی کبد چرب با سبزیجات

میوه ها و سبزیجات مفید برای کنترل و کاهش شدت کبد چرب شامل :

عرقیات گیاهی برای درمان کبد چرب

دم کرده گل مریم:

کاهش تدریجی وزن و ورزش روزانه می تواند به گونه چشمگیری در درمان کبد چرب مفید باشد. البته توجه داشته باشید کاهش ناگهانی وزن ممکن است این مشکل را تشدید کند.

سکنجبین عنصلی :

سکنجبین عنصلی را که همان پیاز دشتی و پیاز موش است و عرب ها عنصل می گویند در سکنجبین می جوشانند و آبش را صاف می کنند و روزی یک الی دو قاشق پلو خوری به فاصله 12 ساعت مصرف می کنند.

درمان با عرقیات گیاهی

شاه تره و خارشتر:

عرق گیاهی شاه تره، خارشتر و کاسنی از جمله داروهای گیاهی موثر در کنترل و درمان کبد چرب به شمار می آیند. این نوشیدنی های گیاهی از آنجا که طبعی سرد و تر دارند موجب کاهش میزان کلسترول خون می شوند و در عین حال به پاکسازی کبد و بدن از سموم و مواد زائد هم کمک می کنند.

دارو برای افزایش قد

دارو برای افزایش قد

برای افزایش قد چه بخوریم؟

دارو برای افزایش قد؛ از چاقی و لاغری که بگذریم، بحث افزایش قد به یکی از مهم ترین دغدغه های جوانان و خانواده ها در سال های اخیر تبدیل شده است و وقتی صحبت از راه های افزایش قد می شود، راه های مختلفی پیش پایمان قرار می گیرد، از داروهای جورواجور گرفته تا هورمون درمانی، استفاده از مکمل های تغذیه ای و حتی جراحی. بعضی از این روش ها نه تنها نمی توانند قد افراد را افزایش دهند بلکه در بعضی موارد سلامت مصرف کننده را نیز به خطر می اندازند و هزار و یک دردسر برایش ایجاد می کنند. یعنی نمی شود برای افزایش قد به خصوص بلند قد شدن بچه ها هیچ کاری کرد؟ مسلما نه، هر چند قد هر فرد به شدت تحت تاثیر وراثت قرار دارد اما تاثیر عواملی نظیر ویتامین ها و مواد معدنی بر افزایش رشد قدی به اثبات رسیده است و امتحانش نه تنها ضرر ندارد، بلکه چندین و چند فایده هم خواهد داشت.

راه‌های موثر در افزایش قد کودکان | خبرگزاری صدا و سیما

ژنتیک، نقش مهمی در افزایش قد دارد

قد معیار خوبی برای ارزیابی رشد و سلامت کودک است و امروزه کوتاهی قد به یکی از علل شایع مراجعه به متخصصان غدد و اطفال تبدیل شده است. جالب است بدانید قد هر فرد نه فقط روی سلامت روانی-اجتماعی وی بلکه روی رفاه اجتماعی اش در دوره بزرگسالی نیز تاثیر گذار خواهد بود. به زعم بسیاری از پزشکان و متخصصان، این ویژگی های ژنتیکی هر کودک است که رشد قدی وی را در آینده رقم میزند.
جالب است بدانید رشد قدی از دوران جنینی آغاز می شود و تا زمان بلوغ ادامه دارد. با فرا رسیدن دوران بلوغ صفحات استخوانی به تدریج بسته شده و رشد قدی نیز متوقف می شود. به طور متوسط در زمان بلوغ حدود 30 تا 35 سانتی متر به قد پسرها و حدود 20 تا 25 سانتی متر به قد دختر ها اضافه می شود. تاثیر عوامل ژنتیکی بر رشد قدی آنقدر زیاد است که بعضی ها متوسط رشد قدی کودک را بر اساس قد والدینش تخمین می زنند. در واقع فرمول ساده ای برای این کار وجود دارد. اگر فرزندتان پسر است، میانگین قد خود و همسرتان را با عدد 6.5 جمع بزنید و اگر فرزندتان دختر است، میانگین قد خود و همسرتان را از عدد 6.5 کم کنید تا ببینید فرزندتان چقدر قد خواهد کشید.
هر چند ژنتیک عامل مهمی در رشد قدی است اما مطالعات متعدد نشان می دهد که تنها بازیگر این میدان نبوده و عوامل دیگری نیز می توانند بر رشد قدی فرد موثر باشند. بر اساس یکی از این مطالعات، بعضی از هورمون ها می توانند رشد 26 استخوان و بخش غضروفی 62 استخوان دیگر را تحریک کنند، بنابراین تحریک غده هیپوفیز که در تولید این هورمون ها نقش دارد می تواند بر افزایش قد تاثیر داشته باشد. از طرف دیگر عوامل تغذیه ای بخصوص ریز مغذی ها نیز می توانند شما را بلندقد تر از آن چیزی کنند که ژنتیک برایتان رقم زده است.

10 روش آسان برای افزایش قد کودک شما • دیجی‌کالا مگ

ریز مغذی های موثر در افزایش قد

کلسیم

همان طور که ساختن یک آپارتمان یا برج، بدون تیرآهن، ممکن نیست، استخوان ها نیز بدون وجود کلسیم رشد نمی کنند. بنابراین مصرف روزانه کلسیم برای رشد قدی کودکان موثر است. این ماده معدنی مهم در شیر، ماست، کشک، گردو، بادام، تخمه آفتابگردان، کلم، کنجد و … وجود دارد. با این حال لبنیات مهم ترین منبع کلسیم محسوب می شود، به شرطی که از نوع کم چربش باشد زیرا هر چه میزان چربی کمتر باشد، جذب کلسیم بیشتر خواهد شد. از طرف دیگر مصرف بیش از حد لبنیات در طول روز با استفاده سر خود از مکمل کلسیم باعث بلند قد شدن کودک نمی شود، بلکه باعث بسته شدن زودرس صفحات استخوانی شده و عارضه چاقی را که یکی از عوامل کوتاه قدی است بدنبال دارد.

 روی

روی یکی دیگر از این مغذی های مهمی است که در غده هیپوفیز و در گرانول های مترشحه هورمون رشد وجود دارد و کمبود آن نه فقط سیستم عصبی مرکزی و ایمنی را تحت تاثیر قرار می دهد بلکه سیستم عضلانی-اسکلتی را مختل کرده و باعث کاهش رشد و کوتاه قدی می شود. نتیجه مطالعه ای که در سال 1390 در ایران انجام شد حاکی از آن است که سطح سرمی روی در مناطقی از کشور که کمبود این عنصر معدنی در آن شایع نیست، با میزان رشد قدی کودکان زیر 15 سال ارتباط دارد.
بسیاری از والدین امروزی با مراجعه به مطب متخصصان اطفال، تغذیه و غدد، برای افزایش قد فرزندشان، تقاضای مکمل روی می کنند و حواسشان به افزایش دادن این عنصر در رژیم غذایی کودک نیست در حالی که این ریز مغذی در ماهی ها و غذاهای دریایی، جوانه ها، عدس، لبنیات، نخود فرنگی، گوشت قرمز، غلات کامل و … به وفور یافت می شود.

ویتامین D

ویتامین D یکی از مهم ترین ویتامین های مورد نیاز بدن است که جذب و استفاده سلول های بدن از کلسیم به شدت به آن وابسته است. ماهی آزاد یا تن، جگر، پنیر، تخم مرغ و … از منابع خوب این ویتامنی محسوب می شوند. اما نور آفتاب حرف اول را در تامین ویتامین D مورد نیاز بدن می زند.

منیزیم

کلسیم، برای فعالیت، به ویتامین D نیاز دارد و عملکرد ویتامین D هم در نبود منیزیم، مختل می شود. منیزیم، یکی از اجزای اصلی استخوان سازی است. آرد کامل گندم، برنج سبوس دار، تخمه آفتابگردان، مغز دانه ها و … از منابع مهم منیزیم هستند. متاسفانه مصرف بالای نمک و سدیم که در رژیم غذایی کودکان امروزی بسیار شایع است باعث دفع منیزیم از بدن می گردد.

ویتامین A

این ویتامین نه فقط در فرایند بینایی و عملکرد صحیح سیستم ایمنی بلکه در رشد و ترمیم استخوان ها نیز دخالت دارد. البته مصرف مکمل این ویتامین بدون دستور پزشک نه فقط کمکی به رفع کوتاهی قد نمی کند بلکه ممکن است باعث مسمومیت کودک شود.
این نکته مهم را نیز به خاطر داشته باشید که بهترین سن برای مراجعه به متخصصان تغذیه برای افزایش قد حوالی 8 سالگی در دختران و حوالی 12 سالگی در پسران است.

افزایش قد در بزرگسالی | شرکت دارویی پوراطب

افزایش قد در بزرگسالی

یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید

در طول سالهای رشد، شما باید همه موادمغذی موردنیاز بدنتان را مصرف کنید. رژیم غذایی شما باید شامل موارد زیر باشد:

  • میوه های تازه
  • سبزیجات تازه
  • غلات کامل و سبوس دار
  • پروتئین ها
  • لبنیات

شما باید خوردن غذاهای زیر را کمتر کرده ویا از مصرف آنها پرهیز کنید:

  • قند
  • چربی های ترانس
  • چربی های اشباع شده

اگر داشتن بیماری یا سن بالا باعث شده تا قدتان تحت تاثیر تراکم استخوان کوتاه شود، مصرف کلسیم را افزایش دهید. غالبا توصیه می شود که زنان بالای 50 سال و مردان بالای 70 سال باید 1200 میلی گرم کلسیم را هر روز مصرف کنند.
ویتامین دی نیز برای سلامت استخوان مفید است. از منابع ویتامین دی می توان به ماهی تن، شیر غنی شده و زرده تخم مرغ اشاره کرد. اگر شما ویتامین دی را به مقدار کافی از رژیم غذایی جذب نمی کنید، با پزشک در مورد مصرف مکملی که بتواند نیاز بدنتان را برآورده سازد، صحبت کنید.

از مکمل ها با احتیاط استفاده کنید

در بعضی موارد ممکن است مصرف مکمل ها برای رشد و افزایش قد کودکان و مقابله با کوتاه قد شدن سالمندان متناسب باشد.
به عنوان مثال اگر شما بیماری دارید که بر تولید هورمون رشد (HGH) تاثیر گذاشته، پزشک می تواند مکمل حاوی HGH را برای شما تجویز کند.
به علاوه سالمندان ممکن است بخواهند ویتامین دی یا مکمل های کلسیم را برای کاهش خطر استئوپورز (پوکی استخوان) مصرف کنند.

خواب کافی و مناسب داشته باشید

گاهی اوقات کم خوابی هیچ اثری بر رشد و افزایش قد در بلندمدت ندارد. اما اگر در طول نوجوانی، ساعات خوابتان کمتر از حد توصیه شده باشد، این ممکن است منجر به بروز مشکلات و برخی عوارض شود. این امر به این دلیل است که بدن درطول خواب، HGH را آزاد می کند. تولید این هورمون و دیگر هورمون ها زمانی که شما خواب کافی نداشته باشید، می تواند کاهش یابد.

تحرک داشته باشید

ورزش منظم فواید و مزیت های فراوانی دارد. ورزش منظم، عضلات و استخوان ها را مقاومتر کرده و به حفظ وزن و سلامت بدن کمک می کند و تولید HGH را تقویت می کند.
کودکان در مدرسه باید حداقل یک ساعت در روز ورزش کنند.
ورزش در بزرگسالی نیز فواید بسیاری دارد. ورزش علاوه بر اینکه سلامت بدن را حفظ می کند، می تواند به کاهش خطر استئوپورز (پوکی استخوان) کمک کند.

خوب نشستن را تمرین کنید

بد نشستن ممکن است قدتان را کوتاهتر از آنچه هست نشان دهد. بنابراین قوز کردن یا خمیده شدن می تواند بر قدتان تاثیر بگذارد.

از یوگا برای افزایش قدتان استفاده کنید

اگر ورزش های مربوط به طرز نشستن، نیازتان را برآورده نمی کند، سعی کنید یوگا را انجام دهید. یوگا که تمرینی برای کل بدن است، می تواند عضلات را تقویت و مقاوم کند، بدنتان را در یک راستا و ردیف قرار دهد و به طرز نشستن شما کمک کند. این ورزش به شما در بلندتر شدن قد کمک خواهد کرد.

کلام آخر:

در اکثر موارد، رشد قد شما تا زمانی که به بلوغ رسیده و این دوره را طی کرده اید، به حداکثر خود رسیده است. اگرچه کارهایی وجود دارند که شما می توانید برای حفظ قدتان در طول دوره بزرگسالی انجام دهید.

درمان آبریزش بینی کودکان

درمان آبریزش بینی کودکان

درمان آبریزش بینی کودکان؛ آبریزش بینی، ناشی از خشکی بیش از حد تولید شده توسط بافت های بینی و دیواره های مجاور و رگهای خونی در بینی است این خشکی، ممکن است حدی بین مایع روشن و یا تکه ای ضخیم از مایع مخاطی بینی باشد. آبریزش بینی ممکن است از بینی، پایین و پشت گلو و یا هر دو باشد.
آبریزش بینی در بین کودکان مشکلی رایج است. این مسئله زمانی اتفاق می افتد که حفره بینی با مایع مخاط پر می شود.
رنگ مخاط سفید یا زرد یا سبز می باشد.آبریزش نشانه سرماخوردگی است. در کودکان، آبریزش می تواند نشانه گریه کردن و در معرض هوای سرد بودن باشد.
 ابریزش بینی باعث تب، سرفه، گلودرد، عطسه، معده درد، به هم خوردن زمان خواب و به هم خوردن اشتها می شود. والدین باید درباره درمان آبریزش کودکان صبور باشند.
دارو این مشکل را حل نمی کند و در یک روز نیز آبریزش از بین نمی رود.
استفاده از بخور سرد، مصرف سوپ گرم مرغ، مصرف بابوبه، افزایش مصرف آب و استفاده از آب نمک، برخی از راهکارهای خانگی رفع آبریزش بینی ناشی از سرماخوردگی هستند.
چگونه گرفتگی بینی کودک خود را درمان کنیم؟ | شفاجو
دلایل آبریزش بینی در کودکان چیست؟
باید بدانید که سرماخوردگی تنها دلیل آبریزش بینی در کودکان نیست. به دلیل کوچک بودن بینی و فضای داخل آن، گرفتگی و آبریزش بینی در کودکان بسیار متداول‌تر از بزرگسالان است. در هوای سرد زمستان، بینی کودک برای حفاظت از خود مخاط بیشتری تولید می‌کند. به این ترتیب می‌تواند رطوبتش را حفظ کرده و خود را پاکسازی کند. والدین در این شرایط تنها شاهد آبریزش بینی کودک هستند و اولین حدس آن‌ها سرماخوردگی است.
آبریزش بینی به علت عفونت ویروسی
سرماخوردگی، سرفه و آنفلوانزا شایع‌ترین دلایل آبریزش بینی هستند. در این بیماری‌ها در اثر ویروسی شدن قسمت فوقانی دستگاه تنفسی شامل دهان، بینی، سینوس‌ها و گلو، عفونت ایجاد می‌شود. عفونت باعث بروز التهاب و ناراحتی در مجاری تنفسی می‌شود. علت این التهاب مبارزه سیستم ایمنی بدن علیه ویروس‌هاست. این التهاب تورم در سینوس‌ها، افزایش تولید مخاط و گرفتگی و آبریزش بینی را به دنبال دارد. در صورت رفع عفونت توسط سیستم ایمنی بدن، این علائم نیز از بین می‌روند.
آبریزش بینی به علت آلرژی (حساسیت)
ترشحات شفاف، تورم غشای مخاطی بینی و عطسه در کودکان از نشانه‌های حساسیت فصلی هستند. حساسیت فصلی یا تب یونجه در اثر یک عامل حساسیت‌زا یا آلرژن ایجاد می‌شود. آلرژن می‌تواند یونجه یا دیگر گیاهان گرده‌افشان باشد. تب یونجه برخلاف اسم آن هیچ ارتباطی با تب ندارد و تنها قسمت‌های فوقانی مجاری تنفسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
آبریزش بینی چگونه درمان می‌شود؟
اسپری بینی
در موارد شدید، اسپری بینی کرومولین یا اسپری کورتیکواستروئید تجویز می‌شود. شات‌های آلرژی نیز می‌تواند برای ایجاد ایمنی علیه آلرژن استفاده شود. منظور از شات آلرژی، تزریق مقادیر کمی از آلرژن به بدن برای تحریک سیستم ایمنی و افزایش مقاومت آن است.
دوری از آلرژن‌ها
بهترین دفاع علیه تب یونجه، دور نگه داشتن کودک از آلرژن‌هایی است که موجب واکنش‌های آلرژیک می‌شوند. برای مثال باید کودک در اتاقی با پنجره‌های بسته و سیستم تهویه روشن بخوابد.
درمان‌های موقتی
اگر آبریزش بینی ناشی از سرماخوردگی، سرفه یا آنفلوانزا باشد می‌توان با بخور دادن و شستشوی بینی با آب نمک به طور موقت گرفتگی بینی را برطرف کرد. البته تا زمانی که عفونت و تورم درمان نشود، آبریزش بینی مجدداً برمی‌گردد.
آنتی هیستامین
معمولاً پزشک برای کنترل آبریزش بینی، عطسه و خارش، آنتی هیستامین تجویز می‌کند. شما می‌توانید با ظاهر شدن علائم حساسیت یا آبریزش بینی، مصرف آنتی هیستامین را شروع کنید. حتی ممکن است پزشک با هدف پیشگیری از تب یونجه در فصل بهار، مصرف آنتی هیستامین را توصیه کند. باید دوز مصرف آنتی هیستامین برای کودک توسط پزشک تعیین شود.
شربت سرماخوردگی
خوردن قرص برای کودکان کمی دشوار است، به همین دلیل اغلب کودکان مصرف دارو به صورت شربت را بیشتر دوست دارند. برای درمان آبریزش بینی کودکان می‌توان از شربت سرماخوردگی کودکان استفاده کرد. این شربت‌ها حاوی ترکیبات آنتی هیستامین، استامینوفن و ضد احتقان هستند. آنتی هیستامین آبریزش بینی با هر عاملی را درمان می‌کند. استامینوفن نیز می‌تواند درد و علائم ناشی از سرماخوردگی را برطرف نماید. علاوه بر این ترکیبات ضد احتقان موجود در آن، گرفتگی بینی و علائم عفونت دستگاه تنفسی را کاهش می‌دهد.
درمان آبریزش بینی کودک به روش خانگی
در این مقاله چند روش برای درمان خانگی آبریزش کودکان ذکر شده است
محلول آب نمک:
آب نمک یکی از بهترین روش های درمان آبریزش بینی است. آب نمک باعث شل شدن مخاط و خروج راحت تر آن می شود. همچنین مجرای تنفسی نیز تمیز می شود و کودک راحت تر نفس می کشد.
محلول آب نمک را با استفاده از یک چهارم قاشق چایخوری نمک به همراه یک لیوان آب در حال جوش تهیه کنید و بگذارید در دمای اتاق سرد شود.
چند قطره از محلول را داخل بینی بریزید و سر کودک را بالا نگه دارید.
با گرفتن یکی از حفره های بینی، مخاط حفره دیگر را خالی کنید.
این کار را برای حفره دوم نیز انجام دهید.
این کار را روزی سه بار انجام دهید.
بخور:
استنشاق بخار باعث خروج راحت تر مخاط بینی می شود. این کار به کودک کمک می کند بهتر بخوابد بنابراین زودتر بهبود می یابد.
برای کودکان خیلی کوچک، حمام را با بخار پر کنید و دوش آب گرم را باز کنید. کودک را داخل حمام ببرید و ده تا پانزده دقیقه همراه او در حمام بنشینید. این کار را روزی دو تا سه بار انجام دهید.
برای کودکان بزرگتر، از بخور استفاده کنید. با کودک کنار یک ظرف آب داغ بنشینید و سرتان را روی ظرف نگه دارید. به مدت پنج تا ده دقیقه هوای گرم را استنشاق کنید سپس بینی کودک را خالی کنید. این کار را روزی چند بار انجام دهید.
روغن اوکالیپتوس:
اوکالیپتوس باعث کاهش آبریزش بینی و علائم بیماری می شود. این روغن کودک را از شر مخاط رها می کند.
چهار تا پنج قطره روغن اوکالیپتوس در آب گرم بریزید و به کودک اجازه دهید ده دقیقه در آن بازی کنید. این کار را روزی دو بار تکرار کنید.
ده قطره روغن اوکالیپتوس در نصف پیمانه روغن زیتون بریزید. سینه کودک را با این مخلوط ماساژ دهید (به خصوص پیش از خواب).
ریحان:
روش درمان دیگر ریحان می باشد. این ماده خواص ضدباکتریایی، ضد قارچ و ضد ویروس دارد که از آبریزش بینی جلوگیری می کند. این ماده همچنین باعث قوی تر شدن سیستم دفاعی کودک می شود.
برای کودکان جوان تر برگ ریحان با مقدار کمی شکر زرد مخلوط کنید تا دو بار در روز بخورند.
برای کودکان بزرگتر، برگ تازه ریحان را به کودک بدهید پیش از صبحانه و پیش از خواب بجود.
یک قاشق غذاخوری آب برگ ریحان تازه را بگیرید. آّب ریحان را با مقدار مساوی آب زنجبیل، آب لیمو و عسل مخلوط کنید. این مخلوط را روزی دو تا سه بار به کودک بدهید.
عسل:
عسل یکی دیگر از درمان هایی است که برای کودک بالای دو سال استفاده می شود. برای کودکان کوچکتر عسل نباید استفاده شود زیرا باکتری تولید می کند که موجب مسمومیت غذایی حاد می شود.
خواص ضدباکتری، آرامش دهنده و ضد ویروسی عسل به کاهش علائم آبریزش بینی کمک می کند. همچنین به سرفه و گلو درد نیز کمک می کند.
یک تا دو قاشق چایخوری عسل خام را در یک لیوان آب گرم بریزید.محلول را روزی دوبار به کودک بدهید.
یک قاشق غذاخوری عسل را با نصف قاشق چایخوری آب لیموی تازه در یک لیوان آب گرم بریزید. وقتی محلول گرم است آن را به کودک بدهید. روزی دوبار این کار را انجام دهید.
بابونه:
برای کودکانی که حداقل یک ساله هستند، بابونه باعث از بین رفتن آبریزش بینی می شود. این گیاه سیستم ایمنی را نیز تقویت می کند. همچنین با استفاده از خواص آنتی هیستامین، عطسه را نیز کاهش می دهد.
یک قاشق چایخوری بابونه خشک را در دو لیوان آب در حال جوش بریزید.
محلول را به مدت پنج دقیقه بپوشانید.
سپس عسل به آن بیفزایید.
این چای را روزی دوبار به کودک بدهید.
سوپ گرم مرغ:
برای کودکان بالای یک سال، سوپ مرغ باعث کاهش آبریزش بینی می شود. سوپ مرغ باعث بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن می شود و از عفونت مجاری تنفسی جلوگیری می کند.بعلاوه سوپ مرغ مغذی و سبک است.
سوپ مرغ خانگی با استفاده از مرغ، سبزیجاتی مانند هویج، اسفناج درست کنید. می توانید روزی دو تا سه بار سوپ به کودک بدهید.
حمام با اسفنج:
اگر دمای بدن کودک پایین است و آبریزش بینی دارد، او را با آب سرد، با استفاده از اسفنج بشویید تا دمای بدنش به حالت نرمال برسد.
حمام با اسفنج به کودک کمک می کند آرام شود و بهتر بخوابد بنابراین سریع تر بهبود می یابد.
برای کودکان کوچکتر از یک سال، روزی دو تا سه بار این کار را انجام دهید. یک حوله را در آب با دمای اتاق خیس کنید، آب اضافی را بگیرید و حوله را بر روی پاها و دستهای کودک بکشید.
برای کودکان بزرگتر، روزی دوبار حمام آب سرد مناسب است.
نکته:
از آب خیلی سرد استفاده نکنید زیرا باعث افزایش دمای داخلی بدن می شود.
افزایش مقدار آب نوشیدنی:
به کودک آب و مایعات زیاد بدهید تا بدن کم آب نشود. کم آب نشدن بدن به خروج مخاط کمک می کند. همچنین به راحت تر سرفه کردن نیز کمک می کند.درمان سرفه در نوزاد نیز به روش خانگی امکانپذیر است.
اگر نوزاد هنوز شیر می خورد، شیر دادن را ادامه دهید. همچنین می توانید از شیر خشک نیز استفاده کنید.
برای کودکان بزرگتر، مقدار آب، آب میوه و نوشیدنی ها را افزایش دهید.
بخور سرد:
باید یک دستگاه بخور سرد در اتاق خواب کودک قرار دهید تا هوای اتاق را مرطوب نگه دارد. این به شل شدن مخاط و خروج راحت تر آن کمک می کند. همچنین تنفس راحت تر می شود.
یک دستگاه بخور سرد در اتاق کودک در هنگام خواب قرار دهید. این کار به راحت تر خوابیدن کودک کمک می کند.
هیچ گاه در حالت خاموش آب در دستگاه بخور سرد نباشد. همچنین مخزن آن را تمیز کنید تا از نگهداری باکتری ها جلوگیری شود.
نکات اضافی
  • به کودک یادآوری کنید هر چند ساعت بینی را خالی کند.
  • با استفاده از یک دستمال نرم بینی کودک را پاک کنید.
  • مقدار روغن زیتون بر روی بینی کودک قرار دهید تا از قرمز شدن آن جلوگیری شود.
  • کودک را در معرض عوامل حساسیت زا قرار ندهید.هنگامی که کودک خواب است سر او را بالاتر قرار دهید.
  • غذاهای چرب و غذاهایی که سخت هضم می شوند به کودک ندهید.
  • اتاق کودک را گرم نگه دارید و لباس نازک تنش کنید.
  • کودک را در گهواره تکان دهید تا احساس آرامش کند.
تاثیر ورزش در سلامتی بدن

تاثیر ورزش در سلامتی بدن

تاثیر ورزش در سلامتی بدن، تحقیقات بسیاری نشان داده است که ورزش علاوه بر اینکه ابزار ارزشمندی برای حفظ سلامت جسمانی است رابطه نزدیکی با سلامت و بهداشت روانی و بویژه پیشگیری از بروز ناهنجاری‌های روانی دارد. ورزش از اضطراب و افسردگی می‌کاهد و اعتماد به نفس را افزایش می دهد. ورزش بویژه در سنین کودکی و نوجوانی مفر سالمی برای آزاد کردن انرژی‌های اندوخته شده است و این خود بسیار لذت‌بخش و آرامش‌دهنده است.

ورزش از جمله روش های مهم تکامل جسمانی ، روانی و اجتماعی محسوب می شود زیرا شرکت درفعالیت های ورزشی افراد را به هم نزدیک می کند راه ها و فرصت های بسیاری را برای ماهر شدن در اجتماع فراهم می آورد و به طور کلی یک فرآیند آموزشی در ابعاد مختلف فرهنگی و اجتماعی برای فرد ایجاد می کند .

ورزش در سلامت و آمادگی جسمانی ، تعادل و ثبات هیجانی ، جلب توجه ، رقابت ، رشد اعتماد به نفس ، تصویر مثبت بدنی و اجتماعی و تامین نیازهای دوستی ، احساس امنیت و تقویت گروهی ، تاثیر فراوانی دارد سلامت روانی از موضوعاتی است که در اثر شرکت در فعالیت های ورزشی می تواند حاصل شود چنین فعالیت هایی بهترین موقعیت را برای رشد معیارهای سلامت روانی فراهم می کند اگر سلامت روانی را به معنای احساس راحتی نسبت به خود و دیگران تعریف کنیم معیارهای آن موفقیت ، تعادل هیجانی ، سازگاری با محیط ، واقع بینی ، احساس ارزشمندی و اجتماعی بودن خواهد بود بنابراین ورزش با فعال سازی چنین معیارهایی نه تنها به بهداشت جسم بلکه به بهداشت روانی هم کمک می کند و همچنین اضطراب افراد با پرداختن به ورزش به میزان بسیار زیادی کاهش می یابد .

 

تعریف ورزش :

ورزش نوعی فعالیت رقابتی بین افراد است که بر اساس مهارت جسمی استوار بوده و در بر دارنده پاداش درونی و بیرونی است. یا به عبارت دیگر پرورش بدن دراثر حرکات و فعالیت های ریتمیک و پرنیرو و نیز تحرک جسمی و روحی .

ورزش و بهداشت جسم:

ورزش نقش مهمی در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها، همچون بیماری‌های کلیوی، ریوی، ارتوپدی، عفونی، عصبی، دردها و سکته‌های قلبی، سکته مغزی، چربی خون، ضعف‌های عضلانی، کمردرد و آرتریت(التهاب مفاصل) دارد.

ورزش، سیستم قلبی ـ عروقی فرد را تقویت کرده و قلب و ریه‌ها را وامی‌دارد که به طور مؤثر و کارآمد عمل کنند, در نتیجه ابتلا به بیماری قلبی ـ عروقی کاهش می‌یابد. مشاهدات علمی نشان دهنده این واقعیت‌است که افرادی که شغل آنها با فعالیت‌ جسمی روزانه همراه است، کمتر به سکتة قلبی دچار می‌شوند. شرکت همیشگی در فعالیت‌های ورزشی باعث بهبود سطح تناسب فیزیکی بدن می‌شود؛ تناسب فیزیکی می‌تواند بیماری و معلولیت ناشی از بیماری‌ قلبی ـ عروقی ، دیابت، چاقی، و یا فشار خون را به تأخیر اندازد، کاهش دهد و یا از آن جلوگیری کند. به طور کلی ورزش منظم در افزایش کیفیت زندگی نقش مهمی دارد.

ورزش حتی در پیشگیری و درمان سرطان نقش مهمی بازی می‌کند.این آثار و فواید پیشگیرانه و درمانی ورزش، در نتیجه اثرات فیزیولوژیکی آن بر جسم انسان است. مهمترین اثری که ورزش بر بدن انسان گذاشته و موجب تغییراتی در آن می‌شود، تغییرات قلبی ـ تنفسی است؛ که ورزش نقش حیاتی در این زمینه دارد.دانلود برنامه بهداشت و سلامت جامعه برای اندروید | مایکت

از دیگر اثرات و فواید ورزش بر بهداشت جسم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.     تقویت سیستم ایمنی بدن

2.     تقویت سیستم هورمونی و رشد و نمو بهتر

3.     دفع سموم از بدن و آمادگی بیشتر اندام‌ها برای پذیرش غذا

4.     افزایش میزان سوخت و ساز و کمک به ساختن عضله

5.     کمک به دستگاه گوارشی و تنظیم اشتها

6.     تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان

7.     تقویت رباط‌ها، تاندون‌ها و تارهای عضلانی و جلوگیری از پارگی و کشیدگی آنها

8.     افزایش ضخامت غضروفی در مفاصل

9.    از بین بردن انقباض ماهیچه‌ها؛

10.  کمک به هماهنگی عصب و عضله در بعضی از انواع فلج‌ها

12.   کمک به کاهش و کنترل وزن؛

13.  تناسب و توازن حالت بدن و زیبایی اندام؛

14. نیرومندی و مقاوم شدن و عادت کردن به فعالیت،و تسکین برخی درد‌ها؛

15. تقویت اعصاب و ایجاد هماهنگی بین اعصاب و مراکز عصبی، و تسکین اسپاسم‌های عصبی.

ورزش و یادگیری :

اگر چه مغز انسان بالغ فقط دو درصد از وزن بدن او را تشکیل می‌دهد، ولی به تنهایی 25درصد از انرژی جسمانی را مصرف می‌کند. انرژی مصرفی مغز از طریق خون پراکسیژن تدارک می‌شود، اکسیژن مصرفی مورد نیاز از طریق شش‌ها تأمین می‌گردد ، ورزش  تنها منبع اصلی تامین اکسیژن مازاد شش ها ست

متأسفانه  اغلب آنها که به پرورش نیروی بدنی خود همت گماشته‌اند از پرداختن به قدرت فکری خویش غافلند و بیشتر افراد مستعد و پرتلاش نیز که مدام به مطالعه و کار فکری مشغولند از نظر بدنی در حد بسیار ضعیفی قرار دارند که این خود نیمی از تلاش شبانه‌روزی آنها را هدر می‌دهد. غذا خوردن  بدون تحرک جسمی لازم، حتی اگر با استراحت کافی هم همراه باشد نمی‌تواند تأثیر کاملی در رساندن ماده و انرژی مورد نیاز بدن داشته باشد. در صورت نبودن برنامه‌ریزی صحیح برای انجام حرکات ورزشی روزانه، مغز انرژی کافی در اختیار ندارد زیرا تلاشی برای به جریان انداختن و تنظیم و گستردن انرژی به تناسب نیاز هر قسمت از بدن- خصوصاً مغز- صورت نگرفته است.

علاوه‌ بر این کم‌تحرکی و رخوت جسمی از آن، تأثیر مستقیم بر روی روح و روان و اعصاب دارد و ذهن را نیز به سمت خستگی و ناتوانی هدایت می‌کند که نتیجه همه اینها بالقوه ماندن بسیاری از قابلیت‌های ذهنی و استعدادهای محصلان در یادگیری است.

اغلب اوقات دانش‌آموزان خمود و بی‌حوصله و با اکراه به سوی انبوه کتاب‌هایشان می‌روند و سعی می‌کنند خلل همیشگی ناشی از عدم تحرک بدنی را با فشار آوردن بی‌مورد به ذهن و انواع و اقسام روش‌های یادگیری جبران کنند در حالی که راه بسیار ساده‌تر و سالم‌تری مانند ورزش می‌توانند علاوه‌بر سلامت، نشاط و افزایش فعالیت ذهنی، شور و اشتیاق آنان را نسبت به درس خواندن تضمین کند. برای اینکه مغز به خوبی از عهده یادگیری و حفظ مطالب درسی برآید، علاوه‌بر رساندن مواد غذایی و انرژی کافی باید از خونی پاک و غنی از اکسیژن تغذیه شود.

بدین منظور باید شش‌ها کاملاً از هوا پر و خالی شوند بنابراین افراد باید ریه‌های خود را نیز نیرومند کنند و این کار نیز به وسیله ورزش میسر است. هر حرکت ورزشی خواص و نتایج خاص خود را دارد و این‌گونه نیست که ورزش فقط ماهیچه‌ها را قوی کند

ورزش نخستین پرونده احساسات و ادراکات آدمی است. دانش و زیبایی در تندرستی است و تندرستی حقیقی به وسیله ورزش و گردش و غذای سالم، مقوی و منظم حاصل می‌شود. ورزش خون را به نسبت به تمام اعضای بدن به عضلات دست و پا و گردن و کمر به خصوص اعصاب می‌رساند و در تمام بدن خون را به جریان درمی‌آورد.

برای رشد کارکرد‌های مغزی، فعالیت‌ جسمانی بسیار حائز اهمیت است. فعالیت‌هایی چون دویدن، پریدن، جهیدن، شنا کردن سبب تقویت عقده‌های پایه، مخچه و جسم پینه‌ای می‌شود. ورزش و تمرین بدنی، اکسیژن زیادی را به مغز می‌رساند و بر میزان ارتباط بین نرونی می‌افزاید. یادگیری از طریق پیاده‌روی، حرکات کششی و سایر فعالیت‌های جسمانی ارتقاء یافته و تقویت می‌گردد.

یافته‌های یک پژوهش‌ علوم تربیتی حاکی از آن است که ورزش عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد. با توجه دقیق‌تر به نتایج تحقیق می‌توان نتیجه گرفت که صرف وقت بیشتر برای ورزش نه تنها هیچ‌گونه اثر سویی بر عملکرد تحصیلی و هوش نداشته است، بلکه در بیشتر موارد باعث عملکرد تحصیلی بهتر دانش‌آموزان نیز شده است.ورزش و سلامتی | گروه خسرو مدیسا طب

ورزش و بهداشت روان

ناراحتی‌های جسمانی، اختلالات روانی را به همراه داشته و برعکس. نکته برجسته در تقویت‌ قوای جسمانی، حفظ روان سالم می‌باشد .افرادی که از نظر قوای جسمانی ضعیف می‌باشند علاوه‌ بر ضعف جسمانی دارای مشکلات روانی مانند احساس حقارت و عدم توانایی تطبیق خود با دیگران می‌باشند. دانش‌آموزان ورزشکار دارای صفات ممتاز رفتاری چون رهبری، تحرک‌های اجتماعی حس ارزش‌های فردی و اجتماعی، عدم شک و تردید در خود عدم بهانه‌جویی و نتیجتاً رشد اجتماعی بیشتر می‌باشد.

تحقیقات بسیاری نشان داده است که ورزش علاوه‌ بر اینکه ابزار ارزشمندی برای حفظ سلامت جسمانی است رابطه نزدیکی با سلامت روانی و به ویژه پیشگیری از بروز ناهنجاری‌های روانی دارد. ورزش از اضطراب و افسردگی می‌کاهد و اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد. ورزش به ویژه در سنین کودکی و نوجوانی مفر سالمی برای آزاد کردن انرژی‌های اندوخته شده است و این خود بسیار لذت‌بخش و آرامش‌دهنده است.

 

اثرات مثبت ورزش در بهداشت جسم و روان و سلامت اجتماعی فرد:

الف)  طراوت و شادابی را به ارمغان آورده و افسردگی را از بین می‌برد.

ب)  موجب احساس اعتماد به نفس ، احساس قدرت و تقویت اراده می‌شود.

ج)  باعث تقویت تمرکز فکر و افزایش دقت عمل می‌گردد.

و)  احساس آرامش و راحتی روح را افزایش داده و انسان را در مقابل فشارهای روانی و اضطراب مقاوم می‌کند.

ی)  موجب تقویت قوای ذهنی و حافظه می‌شود.

با توجه به محاسن فوق‌الذکر افرادی که ورزش متعادلی دارند ، همیشه سالم هستند و در مقابل بیماری‌های مختلف، مقاومند ؛ در نتیجه غالباً در فعالیت‌های اجتماعی ، افرادی موفق هستند.

نقش ورزش در طول عمر :

همه ما آرزو داریم که همواره تندرست بمانیم و عمری طولانی داشته باشیم و یکی از دانشمندان در قرن نوزدهم به نام هربرت اسپنسر گفته است . رمز اصلی طولانی شدن زندگی این است که کاری نکنیم کهاز طول عمرمان کم شود. این سخن به این معنی است که در زندگی امروزه عادات خوب و پسندیده و سالم را در خود پرورش دهیم و ا رفتار های غیر اخلاقی بپرهیزیم پس اگر در زندگی خود ورزش و بهداشت را بگنجانیم و دارای ایمان و تقوا باشیم طول عمرمان زیاد می شود.

امیدوارم از مطلب امروز سایت داروخانه آنلاین همیشه تخفیف دیجی دارو بهره کافی را برده باشید. با تشکر دکتر قاسمی

گلو درد

گلو درد علائم و درمان

نشانه های گلو درد چیست؟

علامت اصلی گلو درد احساس خشکی، درد یا سوزش در گلو است. درد گلو یکی از شایع ترین علائم بیماری است. سالانه بیش از ۱۳ میلیون از بیمارانی که به پزشک مراجعه می کنند دارای گلو درد هستند.

انواع مختلف گلو درد معمولا در اثر عفونت یا عوامل محیطی مانند خشکی هوا ایجاد می شود . اگرچه تحمل گلو درد می تواند یک فرآیند ناخوشایند باشد، اما معمولا به مرور زمان از بین می رود.

بر اساس محل عفونت می توان گلو درد را به سه نوع تقسیم کرد:

  • فارنژیت دقیقا در ناحیه پشت دهان به وجود می آید.
  • تونسیلیت با ورم و قرمز شدن لوزه ها همراه است.
  • لارنژیت با ورم و قرمز شدن حنجره همراه است.

علائم گلو درد

علائم گلو درد بسته به نوع بیماری می تواند متفاوت باشد:

  • خارش
  • سوزش
  • خشکی
  • خلط گلو
  • درد جزیی

در بیشتر موارد، غذا خوردن و حرف زدن می تواند باعث افزایش درد شود. در این حالت التهاب گلو و لوزه قرمز به نظر می رسد.

گاهی با لکه های سفید یا چرک روی لوزه ها همراه است. این لکه های سفید معمولا در گلو دردهای میکروبی شایع است.

درمان گلودرد کودکان در خانه

گلو درد می تواند با علائم دیگر هم همراه باشد:

  • گرفتگی بینی
  • آبریزش بینی
  • عطسه
  • سرفه
  • تب
  • لرز
  • غدد متورم در گردن
  • عوض شدن صدا
  • درد بدن
  • سردرد
  • مشکل در بلعیدن
  • از دست دادن اشتها

۸ علت گلو درد

این درد براثر دلایل مختلفی مانند عفونت یا زخم های داخلی به وجود می آید. در ادامه هشت مورد از شایع ترین علل این بیماری ذکر شده است.

سرماخوردگی ، آنفولانزا و سایر عفونت های ویروسی

ویروس ها عامل ۹۰ درصد موارد گلو درد هستند. از جمله ویروس هایی که باعث این درد می شوند عبارتند از:

  • سرماخوردگی
  • انواع آنفولانزا
  • مونونوکلئوز، یک بیماری عفونی که از طریق بزاق منتقل می شود
  • سرخک، بیماری که باعث ایجاد بثورات و تب می شود
  • آبله مرغان، عفونتی که باعث تب و خارش پوست می شود
  • اوریون، عفونتی که باعث تورم غدد بزاقی در گردن می شود

عفونت های باکتریایی

عفونت های باکتریایی نیز می توانند باعث گلو درد شوند. شایع ترین آن گلو درد استرپتوکوکی است (عفونت لوزه و گلو ناشی از باکتری های گروه A استرپتوکوک).

این باکتری عامل تقریباً ۴۰ درصد از موارد این بیماری در کودکان است. تونسیلیت و عفونت های مقاربتی مانند سوزاک و کلامیدیا نیز می توانند باعث درد شوند.

آلرژی

هنگامی که سیستم ایمنی بدن نسبت به عوامل حساسیت زا مانند گرده گل، پوشش گیاهی و موی حیوانات خانگی واکنش نشان می دهد، مواد شیمیایی را آزاد می کند که باعث ایجاد علائمی مانند احتقان بینی، آبریزش چشم، عطسه و سوزش گلو می شود.

مخاط بیش از حد در بینی می تواند به بخش پایین گلو وارد شود. به این پدیده اختلال آبریزش از پشت بینی گفته شده و می تواند گلو را تحریک کند.

آب و هوای خشک

هوای خشک باعث کاهش رطوبت در دهان و گلو شده و حس خشکی و خارش را به وجود می آورد. این نوع اختلال در ماه های سرد و با روشن بودن بخاری تشدید می شود.

دود، مواد شیمیایی و سایر مواد تحریک کننده

بسیاری از مواد شیمیایی مختلف و موجود در محیط گلو را تحریک می کنند. برخی از این مواد عبارتند از:

  • سیگار و سایر دودهای دخانیات
  • آلودگی هوا
  • محصولات بهداشتی و سایر مواد شیمیایی

جالب است بدانید که پس از ۱۱ سپتامبر بیش از ۶۲ درصد از آتش نشانان حاضر در محل حادثه از درد مکرر شکایت داشتند. این در حالی است که پیش از حادثه این مقدار تنها ۳.۲ درصد بود.

جراحت

هرگونه صدمه مانند ضربه یا بریدگی در ناحیه گردن می تواند باعث درد گلو شود. گیر کردن تکه های سفت غذا در گلو هم می تواند باعث تحریک و ایجاد درد شود.

تارهای صوتی و ماهیچه های گلو براثر استفاده مکرر تحت فشار قرار می گیرند. بنابراین داشتن گلو درد بعد از فریاد زدن، بلند صحبت کردن یا آواز خواندن برای مدت زمان طولانی کاملا عادی است. گلو درد یکی از علائم رایج بین مربیان و معلمان بدنسازی است که بیشتر اوقات باید با صدای بلند صحبت می کنند.

تومور

تومور گلو، حنجره یا زبان معمولا از اولین دلایل گلو درد نیست، اما که به دلیل سرطان ایجاد می شوند با گذر زمان از بین نمی روند.

داروهای خانگی برای گلو درد

بیشتر گلو دردها با درمان خانگی بهبود پیدا می کنند. تنها باید برای مدتی استراحت کافی داشته باشید تا به سیستم ایمنی بدنتان فرصتی برای مقابله با عفونت بدهید.

برای تسکین التهاب گلو می توانید:

  • مخلوط آب گرم و نیم تا ۱ قاشق چای خوری نمک را غرغره کنید.
  • برای کاهش درد، مایعات گرم مانند چای داغ با عسل، سوپ یا آب گرم با لیمو بنوشید. چای های گیاهی هم تسکین دهنده های بسیار خوبی برای درد گلو هستند.
  • یک خوردنی سرد مانند بستنی یخی بخورید.
  • یک تکه آب نبات یا شکلات سخت را به آرامی بخورید.
  • از دستگاه بخور برای افزایش رطوبت هوا استفاده کنید.
  • برای کاهش درد کمتر صحبت کنید.

گلو دردهایی که در اثر عفونت ویروسی ایجاد می شوند، معمولاً به دو تا هفت روز برای درمان احتیاج دارند که بدون مراجعه به دکتر رفع می شوند. با این وجود برای برخی از موارد باید به پزشک متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کرد.

در صورت بروز هر یک از این علائم باید با پزشک خود تماس بگیرید:

  • گلو درد شدید
  • بلع مشکل
  • تنفس یا درد هنگام نفس کشیدن
  • درد هنگام باز کردن دهان
  • درد مفاصل
  • تب بالاتر از ۱۰۱ درجه فارنهایت (۳۸ درجه سانتیگراد)
  • درد یا خشکی گردن
  • درد گوش
  • وجود خون در بزاق یا خلط
  • گلودردی که بیش از یک هفته طول بکشد

دارو هایی برای گلو درد

برای تسکین التهاب گلو یا درمان کامل می توانید از داروهای زیر استفاده کنید.

داروهای بدون نسخه که این درد را تسکین می دهند شامل موارد زیر است:

  • استامینوفن (تیلنول)
  • ایبوپروفن (ادویل، مورتین)
  • آسپرین

از دادن آسپیرین به کودکان و نوجوانان خودداری کنید، زیرا منجر به یک بیماری نادر به نام سندرم ری می شود.

همچنین می توانید از روش های درمانی زیر استفاده کنید که درد را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد:

  • اسپری گلو درد حاوی مواد ضد عفونی کننده مانند فنل یا مواد خنک کننده مانند منتول یا اکالیپتوس
  • قرص سرفه
  • شربت سرفه
  • برخی گیاهان دارویی مانند نارون لغزنده، ریشه مارشمالو و ریشه شیرین بیان به عنوان داروی این بیماری فروخته می شوند. البته شواهد زیادی برای اثربخش بودن آنها وجود ندارد، اما یک تحقیق نشان داد که چای گیاهی Throat Coat که شامل هر سه گیاه ذکر شده است می تواند بر کاهش درد تاثیرگذار باشد.

داروهایی که اسید معده را کاهش می دهند هم می توانند به بهبود گلو درد GERD کمک کنند. این داروها شامل موارد زیر هستند:

  • آنتی اسیدها مانند تامز، مالوکس، رولایدز و میلانتا برای خنثی کردن اسید معده
  • بلوکرها مانند سایمتیدین (تاگامت HB)، فاموتیدین (پپسید AC) و رانیتیدین (زانتاک) برای کاهش تولید اسید معده.
  • مهارکننده های پروتون پمپ (PPI) مانند لانسوپرازول (پرواسید ۲۴) و امپرازول (پریلوزک، زگرید OTC) برای جلوگیری از تولید اسید.

کورتیکواستروئیدهای با دوز کم نیز می توانند بدون ایجاد عوارض جانبی جدی در کاهش گلو درد کمک کنند.

در چه حالتی باید آنتی بیوتیک مصرف کنید:

توجه کنید که آنتی بیوتیک ها فقط عفونت های ناشی از باکتری  را درمان می کنند و تاثیری بر عفونت های ویروسی ندارند.

برای جلوگیری از عوارض جدی تر گلو دردهای میکروبی مانند ذات الریه، برونشیت و تب روماتیسمی حتما باید از آنتی بیوتیک استفاده کنید. آنتی بیوتیک ها می توانند این بیماری را تقریباً در یک روز و خطر تب روماتیسمی را در بیش از دو سوم موارد کاهش دهند.

پزشکان گوش، حلق و بینی معمولاً آنتی بیوتیک ها را برای یک دوره حدودا ۱۰ روزه تجویز می کنند. توجه کنید که حتی در صورت بهبودی نسبی باید تمام داروها را مصرف کنید. متوقف کردن مصرف آنتی بیوتیک می تواند منجر به فعال ماندن برخی باکتری ها و ابتلای مجدد شود.