یکی از دردهای رنج آوری که یک فرد می‌تواند به آن مبتلا شود سردرد است. درمان‌های طبیعی بسیاری به جای استفاده از مسکن برای خلاص شدن از شر این درد وجود دارد.
در این مقاله به معرفی و بررسی درمان های طبیعی و خانگیِ سردرد می پردازیم. برخی از این درمان ها را می توانید همین حالا و برخی را در آینده استفاده کنید. با ما در داروخانه آنلاین دیجی دارو همراه باشید.

 

آب

کم آبی علاوه بر ایجاد تغییرات احساسی و رفتاری در فرد می‌تواند علت اصلی سردردهای ساده باشد که در این صورت با نوشیدن آب کافی می توان از این سردردها جلوگیری کرد یا از شدت آن کاست.

بر اساس یک مطالعه انجام گرفته، حتی اگر کمبود آب بدن در مقیاس بسیار کم رخ دهد باز هم می تواند منجر به تغییرات رفتاری و ذهنی شود. این تغییرات باعث بروز احساس ناخوشایندی در فرد می گردد که این احساس ممکن است همراه با سردرد یا بدون آن باشد.

با وجود نگاه احتیاطی برخی مطالعات نسبت به این موضوع، نوشیدن آب در این شرایط می تواند باعث به وجود آمدنِ احساس بهتری در فرد شود.

مطلب انتقادی چاپ شده دیگری می گوید که نوشیدن آب مدت زمان تداوم سردرد را کاهش نمی دهد اما باعث می شود فرد مبتلا به صورت ذهنی احساس بهتری داشته باشد.

رفع کمبود آب بدن به راحتی حمل کردن یک بطری آب و نوشیدن آن است. هر چند با خوردن خوراکی های حاوی آب زیاد نظیر میوه‌ها، اسموتی‌ها یا سوپ نیز می توانید کم آبی بدن را رفع کنید.

 

کمپرس سرد

یکی از ساده ترین راه های در دسترس برای تسکین سردرد کمپرس سرد است. قرار دادن کیسه آب سرد یا اقلامی نظیر آن بر روی سر یا گردن باعث انقباض رگ های خونی شده و التهاب آن ناحیه را کاهش می دهد. در نتیجه، انجام این کار می تواند سر درد را به طور موقت کاهش دهد.

مطالعه ای در مجله پزشکی و بهداشتی هاوایی نشان می دهد که قرار دادن کیسه یخ روی گردن به مدت 30 دقیقه به طور قابل توجهی باعث کاهش درد در افراد مبتلا به میگرن می شود.

کمپرس گرم

در سردردهای عصبی که در آن ماهیچه ها خیلی سفت می شوند، کمپرس گرم به شل شدن این عظلات کمک کرده و باعث تسکین درد می شود. کمپرس گرم می تواند به سادگی یک حوله گرم باشد. علاوه بر این، دوش گرفتن با آب ولرم نیز همان اثر را خواهد داشت.

 

از هرگونه فشار روی سر خودداری کنید

در برخی موارد علت اصلی سردرد یک عامل فیزیکی است که در اینصورت باید هر چیزی که باعث فشار به سر می شود را به طور کامل بررسی کنید. موهای دم اسبی یا شینیون و کلاه و هدبند که به مدت طولانی استفاده شده از عوامل فشار به سر محسوب می شوند.

 

چراغ ها را خاموش کنید

افرادی که به سردرد مبتلا هستند معمولاً به نور حساسیت پیدا می کنند، تا جایی که حتی نور گوشی هوشمند ممکن است برای آنها آزار دهنده باشد و باعث تشدید علائم شود.
توصیه می شود این افراد هنگام سردرد در اتاقی تاریک و ساکت به استراحت بپردازند.

 

مقداری دمنوش امتحان کنید

نوشیدن دمنوش علاوه بر اینکه باعث می شود از فواید طبیعی آن بهره مند شوید یک روش بسیار مناسب برای افزودن آب به رژیم غذایی است.
برای مثال دمنوش زنجبیل می تواند به بهبود میگرین کمک کند. یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که پودر زنجبیل اثرات مشابهی نظیر داروهای های رایج تسکین دهنده میگرن دارد. یک دمنوش ساده متشکل از آب گرم و پودر زنجبیل ممکن است باعث بهبود علائم سردرد شود.
دمنوش گیاهانی مانند پونه، بابونه و اسطوخودوس نیز می تواند خاصیت آرامبخشی داشته باشند.

 

ورزش کردن

ورزش کردن با بهبود گردش خون باعث حفظ سلامت می شود و در عین حال احتمال بروز سردرد را نیز کاهش می دهد.
تحقیقات نشان می دهد که ورزش کردن حتی به میزان بسیار کم بر روی سردرد افراد بزرگسال تاثیر می گذارد. با توجه به این امر، ورزش ملایم و منظم نظیر راه رفتن سریع و دوچرخه سواری به مدت 30 دقیقه می تواند به جلوگیری از سردرد کمک کند.

 

عدم سازگاری با غذایی خاص

برخی اوقات عدم سازگاری با غذا، عامل اصلی بیماری هایی نظیر سردرد است. اگر پس از خوردن غذایی خاص دچار سردرد می شوید در صورت امکان آن را از رژیم غذایی خود حذف کنید. بهتر است در یک دفترچه یادداشت، غذاهایی را که روزانه مصرف می کنید به طور منظم یادداشت کنید. با این کار می توانید غذهایی را که باعث سردرد شما می شوند را شناسایی کرده و حذف کنید.

 

خواب

مشکلات مربوط به خواب یکی از عوامل بسیار رایج در بروز سردرد است. خوابیدن بیش از اندازه، کم خوابی یا نخوابیدن باعث ظاهر شدن سردرد در برخی افراد می شود. این مسئله به این دلیل است که بدن به طور کامل و منظم استراحت نمی کند.
بر اساس مطالعات صورت گرفته، میزان خواب هر فرد بزرگسال در یک شب 7 تا 9 ساعت است.

 

طب سوزنی

طب سوزنی یا سوزن درمانی بخشی از طب سنتی چینی به حساب می آید که در آن پزشک مربوطه سوزن هایی را درون سطح پوست فرو می کند. هدف از این کار نه تنها ایجاد درد نیست بلکه راهی برای تحریک و آزاد کردن انرژی بدن محسوب می شود.
تحقیقات نشان می دهد که طب سوزنی راهی موثر برای جلوگیری از میگرین و سردردهای عصبی به شمار می آید و یا باعث کاهش بروز این اختلالات می شود.

 

ماساژ نقاط فشار

ماساژ دادن نقاط فشار بدن می تواند باعث تسکین یا کاهش سردرد شود. به همین دلیل است که وقتی افراد دچار استرس می شوند به طور ناخوداگاه و غریزی پشت گردن خود را می مالند یا با دو انگشت خود (به حالت نیشگون) قسمت بالای بینی را فشار می دهند.

 

بسیاری از مردم دریافته اند که ماساژ دادن شقیقه ها، فک یا گردن می تواند به رفع تنش کمک کند و در عین حال می تواند باعث کاهش سردردهای عصبی ناشی از استرس بیش از حد شود.

 

از دیگر نواحی که امکان دارد تنش های چشم ها و ناحیه سر در آنجا جمع شوند دو نقطه بین ابروها است؛ یعنی جایی که پایه ابرو محسوب می شود و در دو طرف پل بینی قرار دارد. با ماساژ این نواحی تنش موجود در آنها رها شده و باعث تسکین درد می گردد.
ماساژ دادن پشت گردن درست جایی که جمجمه شروع می شود نیز می تواند باعث التیام درد و تنش شود.

 

آرام سازی (relaxation)

مطالعات نشان می دهد که انجام تکنیک ها و تمرینات آرام سازی یا ریلکسیشن علاوه بر اینکه باعث کاهش استرس و اضطراب می شود، سردرد را نیز کاهش می دهد.
تکنیک های آرام سازی روش‌هایی مانند تنفس شکمی عمیق، مراقبه های هدایت شده و تمرکز فعالانه روی شل کردن عضلات را در برمی گیرد.

 

کافئین

خوردن یک نوشیدنی دارای کافئین مانند قهوه، چای یا نوشابه، گاهی اوقات می تواند سردرد را تسکین دهد.
به دلیل افزیش اثربخشی، برخی از داروهای ضد درد که برای سردرد طراحی شده اند حاوی کافئین هستند.
بر طبق مطالعات انجام شده، کافئین به تنهایی علائم سردردهای عصبی و میگرن را کاهش می دهد. این ماده معمولاً رگ های خونی را شل می کند و در نتیجه باعث بهبود گردش خون و کاهش تننش و درد می شود.

 

روغن های اسانس دار

رایحه درمانی با استفاده از برخی روغنهای اسانس دار می تواند سردرد را تسکین دهد. یک بررسی نشان می دهد که استنشاق اسانس اسطوخودوس به مدت 15 دقیقه از شدت سردرد می کاهد. مطالعات حاکی از آن است که روغن نعناع اثربخشی زیادی در کاهش سردردهای تنشی و عصبی دارد.

 

با وجود اینکه بوی روغن های اسانس دار برای برخی افراد آزاردهنده است، در مقابل افرادی هستند که از آنها به عنوان آرامبخش و تسکین دهنده سردرد استفاده می کنند.

 

منیزیم

یک بررسی انجام گرفته در ایالات متحده نشان می دهد، افرادی که به طور منظم دچار سردردهای خوشه ای یا میگرن می شوند مقدار منیزیم موجود در بدن آنها پایین تر از حد طبیعی است.
افزودن منیزیم به رژیم غذایی (به صورت مکمل) ممکن است به کاهش سردرد کمک کرده و یا از بروز آن در این موارد جلوگیری کند.

 

ویتامین های گروه B

برخی از ویتامین های گروه B می توانند به محافظت در برابر سردرد کمک کرده و یا آن را کاهش دهند. یک بررسی در سال 2015 نشان داد که ویتامین هایی نظیر فولات و ویتامین های B6 و B12، می توانند در جلوگیری از سردردهای میگرنی یا کاهش علائم سردرد نقش داشته باشند.

ویتامین های گروه B به راحتی و به صورت مکمل با مارک های مختلفی در دسترس هستند که مردم می توانند آنها را بصورت آنلاین خریداری کنند.

 

ویتامین E

ویتامین E نیز می تواند در علائم سردرد نقش داشته باشد. یک بررسی در سال 2015 در مورد مکمل های ویتامین نشان داد که ویتامین E ممکن است سردرد و میگرن ناشی از قاعدگی را با کمترین عارضه جانبی تسکین دهد.

 

 

این موضوع می تواند برای زنانی که در دوره قاعدگی میگرن را تجربه می کنند بسیار ارزشمند باشد، به سبب اینکه ویتامین E باعث کمک به حفظ تعادل هورمن‌ها می شود در نتیجه از بروز میگرین جلوگیری می کند. با این حال برای اثبات این ادعا مطالعات بیشتری نیاز است.

 

از نوشیدن الکل خودداری کنید

الکل ماده ای ادرار آور است به همین دلیل در صورت مصرف بیش از حد باعث از دست رفتن مقداری زیادی آب از بدن می شود. همین امر باعث بروز سردرد می شود.
این نوع سردردها فقط در اثر نوشیدن زیاد الکل نیستند. حتی با وجود نوشیدن کم یا متوسط آن ممکن است در برخی افراد منجر به علائم کم آبی در بدن شده یا سردرد را بدتر کند.

 

از تماس با مواد شیمیایی یا بوهای شدید خودداری کنید

برای افرادی که غالباً میگرن را تجربه می كنند، پرهیز از بوی شدید می تواند گامی عاقلانه در جهت پیشگیری از آن باشد.

یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که قرار گرفتن در معرض بویِ منابعی مانند عطرها یا سایر مواد شیمیایی با بوی قوی ممکن است تنها پس از چند دقیقه باعث بروز میگرن شود.

در صورتی که استنشاق این مواد شیمیایی باعث بروز سردرد یا تشدید آن در شما می شود تا حد ممکن از آنها دوری کنید.

 

انواع سردرد

با توجه به اینکه انواع مختلفی از سردرد وجود دارد در نتیجه، ممکن است یک داروی طبیعی برای تسکین نوع خاصی مناسب تر از روش دیگر باشد. برخی از انواع سردردهای رایج عبارتند از:

  • سردردهای تنشی یا عصبی. شایعترین نوع سردرد است که در اثر استرس و فشار عصبی زیاد ایجاد می شود. در این حالت، درد در وسط و بالای سر ظاهر می شود که با احساسی نظیر یک نوار لاستیکی محکم در اطراف آن همراه است.
  • سردردهای سینوسی. این نوع شامل درد پشت چشم و بینی و احساس گرفتگی کلی در سر است. سردرد مشابهی در هنگام خماری رخ می دهد.
  • سردردهای خوشه ای. این سردردها ممکن است در طول روز ظاهر شوند و باعث ایجاد یک درد شدید و ضربات شکننده در یک نقطه از سر شوند.
  • میگرن. میگرن ها معمولاً باعث درد ضربان دار در پشت چشم می شوند که در ادامه تمامی سر را در برمی گیرد. در این نوع سردرد ممکن است فرد نسب به نور، فعالیت یا حرکت؛ بسیار حساس شود.

 

حرف آخر

چندین روش درمانی طبیعی و خانگی وجود دارد که افراد می توانند بدون استفاده از دارو از سردرد خلاص شوند. برخی از اینها ممکن است با انواع مختلف سردرد بهتر عمل کنند.

 

در نهایت اینکه، برخی از سردردها ممکن است به این روشها پاسخ ندهند در نتیجه به جای آنها می توان از مسکن‌های بدون نسخه نظیر ایبوپروفن، استامینوفن، یا ناپروکسن برای تسکین سردرد استفاده کرد.

 

از نادیده گرفتن سردرد خودداری کنید به سبب اینکه ممکن است یک سردرد ساده، نشانه ای از یک بیماری خطرناک باشد. در نتیجه بهتر است در صورت ابتلا به سردردهای مزمن به پزشک مراجعه کنید.

 

منبع: medicalnewstoday.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *