حساسیت یا آلرژی که در فصل های خاصی اتفاق می افتد بیشتر به عنوان تب یونجه شناخته می شود. بر اساس اعلام آکادمی آلرژی، آسم و ایمونولوژی آمریکا حدود 8 درصد از مردم آمریکا آن را تجربه می کنند.

 

تب یونجه زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن شما بیش از حد به یک ماده حساسیت زای بیرونی مانند گرده واکنش نشان دهد. حساسیت زا به این معنی است که باعث واکنش آلرژیک می شود. شایع ترین مواد حساسیت زا، گرده های گیاهانی مانند درختان، علف و علف های هرز هستند که توسط باد گرده افشانی می کنند. گرده های گیاهانی که توسط حشرات گرده افشانی می کنند به دلیل سنگین بودن نمی توانند برای مدت طولانی در هوا باقی بمانند و احتمال اینکه واکنش آلرژیک ایجاد کنند کمتر است.

 

تب یونجه همانطور که از نامش پیداست به فصل برداشت یونجه مربوط می شود. از نظر تاریخی، این فعالیت در ماه های تابستان رخ می داد، تقریباً در همان زمان بسیاری از افراد علائم را تجربه می کردند.
حساسیت های فصلی در زمستان کمتر مشاهده می شوند، با این وجود ممکن است در هر موقع از سال حساسیت فصلی را تجربه کنید. گیاهان مختلف در زمان های مختلف سال گرده های مربوط به خود را ساطع می کنند. بسته به عوامل محرک حساسیت و محل زندگی شما، ممکن است در بیش از یک فصل تب یونجه را تجربه کنید. همچنین ممکن است به مواد حساسیت زا در محیط داخلی مانند کپک یا موی حیوان خانگی واکنش نشان دهید.

 

علائم حساسیت های فصلی

علائم حساسیت فصلی از خفیف تا شدید است. شایع ترین آنها عبارتند از:

  • عطسه کردن
  • آبریزش بینی یا گرفتگی بینی
  • آبریزش و خارش چشم
  • خارش در سینوس ها، گلو یا مجاری گوش
  • گرفتگی گوش
  • خلط پشت بینی و سینوس ها

 

علائم کمتر شایع عبارتند از:

  • سردرد
  • تنگی نفس
  • خس خس سینه

 

 

بسیاری از افراد مبتلا به تب یونجه آسم نیز دارند. اگر هم تب یونجه دارید و هم آسم، عوامل حساسیت زای فصلی شما ممکن است حمله آسم را تحریک کنند.

 

علل آلرژی فصلی

تب یونجه زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن ماده ای معلق در هوا را شناسایی می کند که معمولاً همانقدر که بی خطر است خطرناک نیز محسوب می شود. سیستم ایمنی بدن با آزاد کردن هیستامین ها و سایر مواد شیمیایی در جریان خون به آن ماده حساسیت زا واکنش نشان می دهد. این مواد شیمیایی علائم واکنش آلرژیک را ایجاد می کنند.

علل شایع تب یونجه از فصلی به فصل دیگر متفاوت است.

 

بهار

درختان عامل اصلی حساسیت های فصلی بهار هستند. درخت توس یکی از متداول ترین عوامل ایجاد حساسیت در شمال عرض هایی جغرافیایی است، جایی که بسیاری از افراد مبتلا به تب یونجه به گرده این درخت واکنش نشان می دهند. از دیگر درختان حساسیت زا در آمریکای شمالی می توان به سرو، توسکا، شاه بلوط اسب، بید و صنوبر اشاره کرد.

 

تابستان

تب یونجه نام خود را از فصل برداشت یونجه گرفته است که به طور سنتی در ماه های تابستان انجام می شود. اما دلیل واقعی حساسیت های فصلی تابستان علف هایی نظیر گیاه تلخه ، علف دم گربه ی (تیموتی) و همچنین علف های هرز خاص هستند. بر اساس بنیاد آسم و آلرژی آمریکا، علف ها شایع ترین عامل محرک در مبتلایان به تب یونجه هستند.

 

پاییز

پاییز فصل گیاه رگ وید است. که از خانواده ابروسیا (Ambrosia) محسوب می شود که بیش از 40 گونه از آن در سراسر جهان وجود دارد. بخش اعظم این گیاهان در مناطق معتدل آمریکای شمالی و جنوبی رشد می کنند. ابروسیاها گیاهان مهاجمی هستند که کنترل آنها دشوار است. گرده آنها یک ماده حساسیت زای بسیار رایج است و علائم آلرژی این نوع گیاه می تواند بسیار شدید باشد.

گیاهان دیگری که گرده خود را در پاییز رها می کنند شامل گزنه، گیاه گل گاوزبان، ترشک، سلمه تره و درخت چنار است.

 

زمستان

در فصل زمستان بخش اعظم عوامل حساسیت زا غیرفعال هستند. در نتیجه، هوای سرد بسیاری از افراد مبتلا به تب یونجه را تسکین می دهد. از طرف دیگر بیشتر افراد وقت خود را در خانه می گذرانند. اگر مستعد ابتلا به حساسیت های فصلی هستید، ممکن است به مواد حساسیت زای داخل خانه مانند کپک، پوست حیوان خانگی، کنه های گرد و غبار یا سوسک نیز واکنش نشان دهید.

 

خلاص شدن از مواد آلرژی زای داخلی اغلب راحت تر از گرده های بیرونی است. در اینجا چند نکته برای خلاص شدن از مواد حساسیت زای داخل خانه وجود دارد:

  • ملافه های خود را حداقل هفته ای یک بار در آب بسیار گرم بشویید.
  • ملافه و بالش های خود را با روکش های ضد حساسیت بپوشانید.
  • از شر فرش و روفرشی خلاص شوید.
  • اسباب بازی های پشمی را از اتاق خواب کودکان خارج کنید.
  • نشتی آب را برطرف کرده و لوله های آب آسیب دیده را تمیز کنید زیرا ممکن است محل رشد کپک و آفت شود.
  • سطوح کپک زده و هر مکانی که ممکن است کپک رشد کند را تمیز کنید، از جمله رطوبت سازها، کولرهای آبی، کولر و یخچال.
  • برای کاهش رطوبت اضافی از رطوبت گیر استفاده کنید.

 

تشخیص حساسیت فصلی

تشخیص تب یونجه معمولاً از تشخیص سایر آلرژی ها آسان تر است. اگر علائم آلرژیک دارید که فقط در بعضی از زمان های سال رخ می دهد، نشانه این است که شما دچار حساسیت فصلی هستید. در صورت مراجعه به پزشک، ممکن است گوش، بینی و گلو شما را برای تشخیص بررسی کند.
معمولاَ نیاز به آزماایش تشخیص آلرژی نیست. درمان حساسیت فصلی برای تمام فصول یکسان است.

 

درمان حساسیت های فصلی

بهترین دارو برای درمان تب یونجه و حساسیت فصلی دوری از مواد آلرژی زایی است که این علائم را در شما ایجاد می کند. برای درمان علائم تب یونجه نیز داروهایی در دسترس هستند. برخی از افراد نیز درمان های جایگزین را امتحان می کنند.

 

پرهیز

برای جلوگیری از مواد حساسیت زای فصلی اقدام کنید. به عنوان مثال، برای خنک کردن خانه خود در تابستان، به جای پنکه های سقفی از تهویه هوا با فیلتر هپا (HEPA) استفاده کنید. شبکه آب و هوای محلی خود را از نظر پیش بینی گرده بررسی کنید و سعی کنید وقتی تعداد گرده زیاد است در خانه بمانید. در مواقعی از سال که تب یونجه شما فعال است:

  • پنجره های خود را بسته نگه دارید.
  • سعی کنید کمتر در بیرون از منزل بمانید.
  • استفاده از ماسک گرد و غبار هنگام بیرون بودن، به خصوص در روزهای بادی را مد نظر قرار دهید.
  • همچنین مهم است که از دود سیگار دوری کنید، زیرا می تواند علائم تب یونجه را تشدید کند.

 

دارو

در صورتی که نمی توانید از مواد حساسیت زا دوری کنید، درمان های دارویی در دسترس هستند، از جمله:

  • داروهای ضد احتقان و آنتی هیستامین بدون نسخه، مانند ستیریزین (Zyrtec) و داروهای ترکیبی حاوی استامینوفن، دیفن هیدرامین و فنیل افرین
  • داروهای تجویزی مانند اسپری های استروئیدی بینی

 

در موارد شدید، پزشک ممکن است واکسن آلرژی را توصیه کند که نوعی ایمنی درمانی است که می تواند به حساسیت زدایی از سیستم ایمنی بدن شما در برابر مواد حساسیت زا کمک کند.

برخی از داروهای آلرژی ممکن است عوارض جانبی ناخواسته ای مانند خواب آلودگی و گیجی داشته باشند.

 

درمان های جایگزین

مطالعات کمی در مورد درمانهای جایگزین تب یونجه انجام شده است. برخی از افراد معتقدند كه درمانهای جایگزین زیر می توانند موجب تسكین شوند:

  • کوئرستین، یک فلاونوئید است که به میوه ها و سبزیجات رنگ می بخشد
  • اسیدوفیلوس لاکتوباسیلوس، باکتری های بی خطر موجود در ماست
  • اسپیرولینا ، نوعی جلبک سبز-آبی است
  • ویتامین C ، که برخی از خواص آنتی هیستامین دارد

 

برای اطمینان از موثر بودن این روشهای درمانی جایگزین، تحقیقات بیشتری لازم است.

 

 

کلام آخر

علائم حساسیت فصلی ممکن است ناخوشایند باشند. اگر مشکوک به آلرژی فصلی هستید، به پزشک مراجعه کنید. پزشک می تواند به تشخیص علت علائم به شما کمک کرده و یک برنامه درمانی مناسب تجویز کند و شما را تشویق کند تا برای دوری از عوامل محرک حساسیت اقدام کنید. همچنین ممکن است داروهای بدون نسخه یا با نسخه تجویر کند. این داروها را می‌توانید از داروخانه آنلاین دیجی دارو تهیه کنید.

 

 

منبع: healthline.com

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *