مصرف مواد غذایی در طول روز، در بسیاری از موارد تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن را به ما نمی‌رساند؛ برای همین گاهی نیاز است ما در کنار مصرف وعده‌های روزانه از مکمل های غذایی برای رساندن مواد مغذی به بدن خود استفاده کنیم. مکمل‌های غذایی در واقع کپسول‌هایی هستند که می‌توانند حاوی ویتامین‌ها، انواع اسیدهای آمینه و سایر مواد معدنی و آنزیم‌ها باشد. مکمل‌های غذایی می‌توانند همچنین با کمک به سوخت و ساز بدن یا رساندن انرژی زیاد به ما موجب کاهش یا افزایش وزن ما شوند.

نکته مهم درمورد مکمل‌های غذایی تاثیر آنها و نیاز به آن‌هاست. در این مقاله از مجله دیجی دارو به بررسی انواع مکمل چاقی و لاغری خواهیم پرداخت .

 

انواع مکمل‌های چاقی و لاغری

به طور کل می‌توان مکمل های چاقی و لاغری را بر اساس اجزای تشکیل دهنده به دو گروه تقسیم کرد. برخی مکمل‌ها پروتئین مورد نیاز بدن شما را تامین می‌کنند و می‌توانند موجب افزایش وزن شما شوند. این مکمل‌ها مکمل های چاقی هستند که با کمک به روند عضله سازی می‌توانند عملکرد بدن شما را بهبود دهند. در واقع این پروتئین‌ها مکمل های چاقی بدون عوارض هستند.

مکمل های تامین کننده پروتئین

پروتئین برای رشد بدن، تقویت سیستم ایمنی و بهبود سوخت وساز بدن اهمیت بسیار بالایی دارد . پس مصرف پروتئین مخصوصا برای افرادی که پروتئین مورد نیاز خود را از طریق گوشت دریافت نمی‌کنند خیلی مهم است. به همین دلیل است که بسیاری از ورزشکاران و افرادی که قصد اضافه کردن وزن و یا بهبود اندام خود را دارند مکمل پروتئین مصرف می‌کنند.

 

فواید مکمل های پروتئینی

مکمل‌های پروتئینی بسیاری وجود دارند که به کمک آن‌ها می‌توان تمام نیازهای بدن را به پروتئین رفع کرد. آمینو اسیدها که به سازندگان پروتئین هستند تاثیر بسیار زیادی بر سطح پروتئین بدن شما دارند. بدن برای ساخت هورمون‌ها و سایر مواد شیمیایی به پروتئین نیاز دارد.

  • مکمل‌های پروتئینی به شما احساس سیری می‌دهند و از پرخوری جلوگیری می‌کنند در نتیجه می‌توانند در کنترل وزن به شما کمک کنند.
  • با توجه به تحقیقات فراوانی که در زمینه تاثیر مکمل‌های پروتئینی شده، می‌توان گفت مکمل‌های پروتئینی برای ساخت عضله بسیار مفید هستند.
  • مکمل‌های پروتئینی پس از ورزش می‌توانند بهبود عضلات را تسریع کنند.

انواع مکمل‌های پروتئینی مثل وی و کاسئین می‌توانند انواع آمینواسیدها یا پروتئین‌های مورد نیاز بدن را به آن برسانند. مکمل‌های پروتئینی در دسته مکمل چاقی استاندارد قرار می‌گیرند و معمولا برای کسانی که قصد افزایش وزن دارند تهیه می‌شوند. این مکمل‌ها در دسته‌های مختلفی قرار میگیرند که به بررسی بعضی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

پروتئین وی

پروتئین وی  در واقع یکی از دو پروتئین موجود در شیر گاو است. وی با داشتن نه آمینو اسید که برای ساختن عضله در بدن ضروری هستند می‌تواند مهمترین پروتئین باشد. پروتئین وی در سه نوع ساخته می‌شود که شما باید یکی را انتخاب کنید. انتخاب شما باید بر اساس میزان لاکتوز و پروتئین مورد نیازتان باشد. این پروتئین با تسریع و بهبود عضله سازی می‌تواند به افزایش وزن شما کمک کند.

کراتین

این مکمل پروتئینی می‌تواند به افزایش حجم عضلات کمک کند. مصرف کراتین باید در هفته اول به مقدار بیشتری باشد تا فرایند بارگیری عضلات سریعتر باشد. بعد از گذشت یک هفته می‌توان میزان کراتین مصرفی را تا یک چهارم نیز کاهش داد.

گینر

گینرها نیز مکمل های چاقی بدون عوارض هستند. گینرها دارای مقادیر بسیار زیادی کربوهیدرات، انرژی و پروتیئن هستند و برای افرادی طراحی شده اند که اشتهای زیادی ندارد اما تمایل به افزایش وزن دارند. گینرها می‌توانند تاثیر بسیار مثبتی در روند افزایش وزن داشته باشند.

مکمل های چاقی بدون عوارض

پروتئین‌ها می‌توانند روند چاقی را تسریع کنند و مکمل‌های پروتئنی امن‌ترین و بهترین راه برای جبران کمبود پروتئین بدن هستند. برای همین است که می‌توان گفت مکمل های پروتئینی در دسته مکمل های چاقی بدون عوارض قرار می‌گیرند. البته هرگز نباید در مصرف پروتئین‌ها افراط کرد زیرا این کار می‌تواند به عملکرد کلیه آسیب بزند.

استفاده از مکمل های چاقی استاندارد برای بانوان نیز بدون خطر است و می‌تواند در افزایش وزن کمک زیادی بکند. بسیاری از آقایان برای عضله‌سازی و افزایش وزن از تستسرون استفاده می‌کنند که این برای بانوان توصیه نمی‌شود. در واقع می‌تواند گفت عوارض آن برای بدن بانوان بیشتر است و نمی‌توان آن را جز مکمل های چاقی بدون عوارض در نظر گرفت.

قرص های افزایش وزن

بسیاری از شرکت‌های دارویی و غذایی در زمینه تولید قرص های چاقی فعالیت می‌کنند. قرص‌های چاقی مورد تایید وزارت بهداشت نیستند و مسئولیت نظارت بر این مکمل ها به عهده سازمان دارو و غذا است. شما علاوه بر اینکه زمان انتخاب باید مطمئن شوید قرص های چاقی مورد تایید سازمان دارو و غذا هستند، باید درمورد مواد تشکیل دهنده این قرص‌ها نیز اطلاعات کافی کسب کنید. هم اکنون هیچ فهرستی از قرص های چاقی مورد تایید وزارت بهداشت وجود ندارد و به همین خاطر شما باید از طریق داروخانه از قرص های چاقی مورد تایید سازمان دارو و غذا اطلاعات کسب کنید. سازمان دارو و غذا نیز لیستی از قرص های چاقی و مکمل‌های تایید شده منتشر کرده که شما می‎‌توانید از طریق آن قرص مورد نظز خود را بررسی کنید.

نکته مهم دیگر درمورد خرید مکمل ها این است که مطمئن شوید این مکمل‌ها برای جنسیت شما ساخته شده اند. مکمل های چاقی برای بانوان از مواد متفاوتی تشکیل شده اند که در صورت عدم توجه به این مسئله ممکن است آسیب جدی به بدن شما وارد شود.

مکمل های چاقی که عوارضی دارند؟

مکمل های چاقی اکثرا از پروتئین و کربوهیدرات تشکیل شده اند و مصرف آن‌ها در دوز مشخص نمی‌تواند به بدن شما آسیبی بزند اما مصرف بیش از حد این محصولات می‌تواند آسیب‌های جدی به بدن شما بزند. برای همین است که توصیه می‌شود مصرف این مکمل ها حتما زیرنظر یک متخصص تغذیه انجام شود.

انواع مکمل های لاغری

مکمل های لاغری بر اساس مشکل شما دسته بندی شده اند. مکمل های لاغری بدون عوارض نیستند و در واقع می‌توان آن‌ها را به دو دسته کلی کاهش‌دهنده‌های اشتها و افزایش دهنده‌های متابولیسم تقسیم کرد. پیشنهاد می‌شود حتما پیش از اقدام به مصرف مکمل‌های لاغری ابتدا یک چکاپ کامل انجام دهید تا دلیل افزایش وزن خود را متوجه شوید.

مکمل های لاغری بدون عوارض می‌توانند گیاهی باشند اما گیاهی بودن یک مکمل لاغری، تضمینی بر عوارض نداشتن آن نیست. شما می‌توانید برای مطمئن شدن از مکمل لاغری مورد نظر خود، اطمینان پیدا کنید تاییدیه وزارت دارو و غذا را دارد.

 

مکمل های پودری لاغری

این مکمل ها معمولا همراه با رژیم غذایی توسط مربیان باشگاه یا متخصصان تغذیه برای تسهیل و تسریع روند کاهش وزن توصیه می‌شوند. شما می‌توانید مکمل های پودری لاغری را از داروخانه آنلاین دیجی دارو تهیه کنید و از مشاوران داروخانه همواره تخفیف دیجی دارو درمورد مکمل و تاییدیه آن پرس و جو کنید. دقت کنید که قوی ترین مکمل های لاغری ممکن است عوارض بسیاری بر بدن شما داشته باشند یا مصرف آن‌ها فقط زیر نظر متخصص تغذیه توصیه شود. پس پیش از شروع مصرف هرگونه مکمل غذایی ابتدا به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید.

کلام آخر

استفاده از مکمل های غذایی لاغری و چاقی برای تمام افراد توصیه نمی‌شود. این مکمل‌ها در بسیاری از موارد استاندارد نیستند و ممکن است تاثیرات جبران‌ناپذیری بر بدن شما بگذارند. در مرحله اول با مراجعه به پزشک و انجام یک چکاپ مطمئن شوید به بیماری خاصی ابتلا ندارید و سپس زیر نظر یک متخصص تغذیه اقدام به مصرف مکمل های چاقی و لاغری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *