از دلایل ابتلا به سرفه در کودکان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

عفونت:سرماخوردگی، خروسک و آنفولانزا می توانند منجر به سرفه طولانی مدت برای کودکان شوند. سرماخوردگی با سرفه های خفیف تا متوسط، آنفولانزا با سرفه های شدید و خشک و خروسک با تنفس پر سر و صدا و سرفه های “پارس مانند” که در طول شب تشدید می شود، همراه است. این عفونت های ویروسی با آنتی بیوتیک درمان نمی شوند، اما با سایر داروها قابل کنترل هستند.

رفلاکس اسید معده:سرفه، استفراغ، تف کردن به صورت مکرر، طعم بد دهان و احساس سوزش در قفسه سینه یا سوزش سر دل در کودکان از نشانه های بازگشت اسید معده به مری هستند. شکلات، نعناع، “غذاهای سرخ شده، تند و چرب”، کافئین و نوشیدنی های گازدار باید از رژیم غذایی کودک حذف شوند، آخرین وعده غذایی حداقل دو ساعت با زمان خواب فاصله داشته باشد و وعده های غذایی کوچکتر برای کودک در نظر گرفته شود. برای بهبود بازگشت اسید معده در کودکان باید به پزشک مراجعه نمود.

 

دلایل دیگر سرفه کودکان:

کودک ممکن است بنا بر عادت، حتی پس از اتمام دوره بیماری سرفه کند. کودک ممکن است پس از استنشاق یک عامل خارجی مانند غذا و یا پس از قرارگیری در معرض عوامل محرک مانند دود سیگار یا شومینه، به سرفه بیافتد.

آسم:

تشخیص آسم کودکان کار دشواری است و تست تشخیص منحصر‌ به‌ فرد برای آن وجود ندارد. اما سرفه به همراه خس خس سینه که ممکن است در طول شب بدتر شود یکی از رایج ترین علائم آسم است. نوع دیگری از سرفه ممکن است با افزایش فعالیت بدنی یا هنگام بازی ظاهر شود. درمان آسم به علت ایجاد آن بستگی دارد و ممکن است شامل اجتناب از عوامل محرک مانند آلودگی، دود یا عطر باشد. تشخیص آسم در کودکان حتما باید توسط پزشک صورت گیرد.

آلرژی/سینوزیت:

آلرژی و سینوزیت می توانند باعث سرفه طولانی مدت همچنین خارش گلو، آبریزش بینی، آبریزش چشم و گلودرد شوند. باید در مورد آلرژن ها (مواد حساسیت زا) و چگونگی اجتناب از آن با پزشک کودک مشورت شود. آلرژن ها می توانند شامل غذا، گرده گیاهان و گرد و غبار باشند. همچنین برخی کودکان به پشم و مو، بزاق، عرق، پوسته و مواد دفعی حیوانات خانگی، آلرژی دارند. پزشک ممکن است استفاده از داروهای ضد آلرژی یا تزریق واکسن آلرژی را توصیه کند.

سیاه سرفه:

سیاه سرفه یک بیماری عفونی شدید تنفسی، قابل پیشگیری با واکسن است. این بیماری به ویژه در ابتدای ابتلا، ممکن است با علائمی نظیر آبریزش بینی، عطسه و تب پایین همراه باشد. بعد از بین رفتن علائم اولیه، سرفه های پشت سرهم مشخصه ی آغاز حمله است و به دنبال آن یک دم با صدای “ضجه” (ووپ-هوپ) شنیده می شود. به دلیل ماهیت باکتریایی عفونت عامل سیاه سرفه، درمان آن با آنتی بیوتیک صورت می گیرد.

بسیاری از موارد کودکان بعد از سرماخوردگی تا مدت ها سرفه های شدید و خشک دارند. با این وجود، در کودکان عواملی مانند آسم، حساسیت و آلرژی، سینوزیت و رفلاکس اسید معده نیز ممکن است، باعث ایجاد سرفه شوند.

 چه زمانی باید در مورد سرفه کودک به پزشک مراجعه نمود؟

– خس خس سینه
– کودک سیستم ایمنی ضعیفی دارد یا کاملا واکسینه نشده است.
– سن کمتر از 4 ماه، با دمای رکتوم بالای 38 درجه سانتی گراد
– دارای تب بیش از 40 درجه سانتی گراد (بدون بهبودی پس از گذشت 2 ساعت از مصرف داروی کاهنده تب)

– هنگام تنفس یا صحبت کردن مشکل دارد.
– استفراغ مداوم
– هنگام سرفه رنگ صورت قرمز یا بنفش می شود.
– در بلع مشکل دارد.
– احساس خستگی یا بیماری دارد.
– به نظر بیاید شیئی در گلوی کودک گیر کرده است.

 چه زمانی شرایط کودک وخیم است و به بیمارستان و اورژانس  برده شود ؟

– از حال رفته است یا تنفس متوقف شده است.
– دارای لب ها یا ناخن های آبی رنگ است.

– برای نفس کشیدن تلاش می کند، نمی تواند صحبت کند یا با هر نفس ناله می کند.
– در حال خفگی است و سرفه کودک متوقف نمی شود

و قابل ذکر است شما میتوانید با جستجو در محصولات فروشگاه ما دارو و مکمل مورد نظر در مورد درمان این بیماری را تهیه فرمایید .

 

و در آخر مراقب کودک دلبند خود باشید و این در نظر بگیرید که کودکان همیشه به شما نیاز مبرم دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *