فاویپیراویر و رمدسیویر (Favipiravir and Remdisivir)

 

سلام به همه دوستان و همکاران گرامی روز دوشنبه 19 مهرماه 1400 شمسی را امیدوارم به خوبی به پایان رسانده باشین. در این بحران و همه گیری ویروس کرونا که هر روز بسیاری از هم وطنان ما را به کام مرگ می کشد بر آن شدیم دو تا از درمان های این ویروس منحوس و کشنده را در این مطلب برای شما عزیزان بازگو کنم. در این 18 ماه گذشته که از همه گیری این ویروس می گذرد درمان های بسیاری مانند فاویپیراویر و رمدسیویر و …. برای آن ذکر شده است.

اگه به خاطر داشته باشین روزهای اول با درمان های خیلی عمومی مانند انواع ویتامین ها و مواد معدنی مانند زینک و ویتامین د3 و خوردن آنتی بیوتیک هایی مانند داکسی ساکلین و آزیترومایسین و در درمان های جدید تر و عمومی مانند خوردن آسپرین و تزریق آمپول های هپارین و انوکساپارین که باعث جلوگیری از لخته شدن خون می شود را داشتیم.

کمی که جلوتر رفتیم و با ساختار و ویژگی های این ویروس آشنا شدیم داروهایی ضد ویروس مانند قرص سووداک و فاویپیراویر و ویال های تزریقی رمدسیویر  نیز به کمک انسان ها برای درمان ویروس کرونا آمد. قرص سووداک بیشتر برای درمان هپاتیت سی به کار می رود گه خیلی اتفاقی پژوهشگران متوجه شدند برای درمان کروناویروس نیز مفید است.

 

در این مطلب درمان با داروهای فاویپیراویر و رمدسیویر (Favipiravir and Remdisivir) را برای شما عزیزان شرح می دهم.

 

فاویپیراویر :

ابتدا درمان با فاویپیراویر که به آن آویگان و فاویلاویر 200 میلی گرم که یک داروی ضد ویروس است که برای درمان ویروس های RNA دار استفاده می شود. ابتدا در ووهان و شنژن  چین استفاده شد ولی در کشورهای دیگر مجوز استفاده پیدا نکرد. فاویپیراویر در داخل بدن به فرم فعال تبدیل می شود و اثرگذاری خود را آغاز می کند. این دارو منجر به خاتمه سنتز پروتئین در ویروس می شود. همپنین این دارو به دو رشته RNA چسبیده و از همانند سازی آن جلوگیری می کند.

در مقالات جدیدتر ثابت شده است که این دارو باعث جهش زایی در ویروس شده و مانند یک سم مهلک ویروس را از بین می برد.

نحوه استفاده از این دارو به این صورت است که چون فاویپیراویر 200 میلی گرم فقط در ایران وجود دارد در روز اول 1600 تا 1800 میلی گرم دو بار در روز  از دارو استفاده می شود و در روزهای بعدی نیز 600 تا 800 میلی گرم از دارو دو بار در روز استفاده می شود.

عوارض این دارو شامل مشکلات گوارشی مانند کاهش اشتها ، حالت تهوع و اسهال می باشد. همچنین با درگیر کردن غدد درون ریز و برون ریز بدن باعث افزایش اوریک اسید خون می شود. این دارو همچنین باعث عوارض خونی مانند کاهش نوتروفیل ها و عوارض کبدی مانند افزایش آنزیم های کبدی می شود.

این دارو در داروخانه انلاین دیجی دارو موجود هست و با داشتن نسخه معتبر می توانید به داروخانه دکتر قاسمی مراجعه کرده و خدمت دریافت کنید. در پایان متذکر شوم که کمیته های مبارزه با کرونا مصرف این دارو را تایید نکرده و از پروتکل درمان کرونا خارج کرده اند.

 

رمدسیویر :

درمان بعدی که در این بحث به ان می پردازم ویال های تزریقی رمدسیویر است. این دارو در ایران خیلی پر مصرف بوده و خطر  مرگ را در بیماران کرونایی به طرز محسوسی کاهش داده است.

رمدسیویر که در آغاز با کد دارویی GS-۵۷۳۴ شناخته می‌شد، یک داروی ضد ویروس جدید از خانوادهٔ آنالوگ‌های نوکلئوزید است. سازمان غذا و دارو FDA در می 2020 مجوز برای استفاده تحقیقاتی این دارو را برای درمان ویروس کرونا صادر کرد. این دارو در سال 2015 برای ویروس ابولا در آفریقا مورد استفاده قرار گرفت. در شیوع این ویروس خاصیت ضد ویروسی علیه سایر ویروس‌های تک‌رشته‌ای RNA از جمله ویروس سین‌سیشیال تنفسی، ویروس خونین، ویروس تب لاسا، ویروس نیپا، ویروس هِندرا و خانوادهٔ کروناویروسها (شامل کروناویروس مرس و سارس) هم دارد.

در آمریکا FDA برای بیماران بستری مجوز استفاده از رمدسیویر را صادر کرد. مکانیزم اثر این ویال تزریقی به این صورت است که این دارو یک آنالوگ آدنوزین است که در عملکرد آنزیم DNA پلیمراز و RNA پلیمراز تداخل ایجاد کرده و مانع رونویسی آنزیم اگزوریبونوکلئاز می شود و در تکثیر این ویروس تداخل ایجاد می کند.

این دارو را ابتدا شرگت گیلیاد ساخت و برای درمان ویروس ابولا مورد استفاده قرار داد. دوره درمان این دارو برای بیماری کرونا به صورت تزریقی در داخل سرم نرمال سالین به صورت آهسته در دو ساعت می باشد. معمولا 5 تا 10 روز از این ویال تزریقی برای درمان استفاده می شود.

عوارض داروی رمدسیویر عبارتند از :

  • افرایش قند خون بدن
  • افت فشار خون بدن
  • عوارض گوارشی مانند تهوع و تب و لرز و تعریق
  • عوارضش کلیوی و کبدی

 

در پایان برای سلامتی همه بیماران مبتلا و بستری آرزوی سلامتی و طول عمر دارم با تشکر دکتر قاسمی .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *